W cyklu - spotkania z Architekturą - projektu Gdyński Szlak Modernizmu - zapraszamy na wykład online dr. hab. inż. Michała Pszczółkowskiego pt. "Architektura Szkolna II Rzeczypospolitej".
Podobne wydarzenia
sobota, godz. 13:00 - 14:30
Gdańsk,
Muzeum Narodowe
bilety 1 zł
środa, godz. 15:00
Gdynia,
Muzeum Miasta Gdyni
bilety 10 zł
Premiera online YouTube.com kanał Gdyńskiego Szlaku Modernizmu. Link do premiery wykładu zostanie opublikowany na stronie Gdyński Szlak Modernizmu 1-2 dni przed datą wydarzenia
Opis:
W 1928 roku na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu pojawiła się makieta, złożona z dwóch części. Pierwsza przedstawiała dużą izbę szkolną z dwudziestoma dwuosobowymi ławkami o pochyłych, ruchomych pulpitach i dużą, czarną tablicą z napisem: "1928". Drugą część makiety stanowiła niska i wąska izba z kilkoma wieloosobowymi ławkami, zamiast podłogi było klepisko pokryte śmieciami, a na tablicy widniał napis: "1918". Rzeczywistość lat międzywojennych była bardziej skomplikowana i odbiegała znacznie od tego wyidealizowanego przedstawienia, niemniej nie ulega wątpliwości, że w budownictwie szkolnym dokonał się w tym okresie wielki postęp. Pod względem architektonicznej formy są to obiekty bardzo zróżnicowane. Dla szkół budowanych w latach dwudziestych charakterystyczne są okazałe, dekoracyjne formy, inspirowane wzorami renesansowymi, barokowymi i klasycystycznymi. Lata trzydzieste to z kolei niekwestionowany triumf funkcjonalizmu, który w budownictwie szkolnym przyjął się powszechnie, przede wszystkim ze względu na postulat szybkiego i masowego budowania. Funkcjonalistyczne szkoły powstawały zarówno w miastach, jak też w ośrodkach małomiasteczkowych i wiejskich. Nurt nowoczesny w architekturze szkolnej doczekał się statusu stylu nowoczesnego i modnego, a nawet ekskluzywnego. Wybitne realizacje tego nurtu były dumą mieszkańców, stawały się symbolem nowoczesności i postępu.
Opis:
W 1928 roku na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu pojawiła się makieta, złożona z dwóch części. Pierwsza przedstawiała dużą izbę szkolną z dwudziestoma dwuosobowymi ławkami o pochyłych, ruchomych pulpitach i dużą, czarną tablicą z napisem: "1928". Drugą część makiety stanowiła niska i wąska izba z kilkoma wieloosobowymi ławkami, zamiast podłogi było klepisko pokryte śmieciami, a na tablicy widniał napis: "1918". Rzeczywistość lat międzywojennych była bardziej skomplikowana i odbiegała znacznie od tego wyidealizowanego przedstawienia, niemniej nie ulega wątpliwości, że w budownictwie szkolnym dokonał się w tym okresie wielki postęp. Pod względem architektonicznej formy są to obiekty bardzo zróżnicowane. Dla szkół budowanych w latach dwudziestych charakterystyczne są okazałe, dekoracyjne formy, inspirowane wzorami renesansowymi, barokowymi i klasycystycznymi. Lata trzydzieste to z kolei niekwestionowany triumf funkcjonalizmu, który w budownictwie szkolnym przyjął się powszechnie, przede wszystkim ze względu na postulat szybkiego i masowego budowania. Funkcjonalistyczne szkoły powstawały zarówno w miastach, jak też w ośrodkach małomiasteczkowych i wiejskich. Nurt nowoczesny w architekturze szkolnej doczekał się statusu stylu nowoczesnego i modnego, a nawet ekskluzywnego. Wybitne realizacje tego nurtu były dumą mieszkańców, stawały się symbolem nowoczesności i postępu.