- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (246 opinii)
- 2 Iwona, ofiara hejtu. O premierze T. Wybrzeże (21 opinii)
- 3 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (122 opinie)
- 4 Pogrzeby, które chcemy zapomnieć (108 opinii)
- 5 Czy książki są drogie?
- 6 5 wystaw, na które warto wybrać się w maju (7 opinii)
Tanecznym krokiem w dorosłość. O Koncercie Dyplomowym gdańskiej 'Baletówki'
Dobrą praktyką szkół artystycznych jest organizacja koncertów puentujących naukę jej absolwentów. 11 marca Opera Bałtycka po raz kolejny gościła nadzieje baletu i tańca współczesnego - adeptów i absolwentów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku podczas Koncertu Dyplomowego, poświęconego pięciu kończącym w tym roku szkołę tancerkom.
Nim jednak na scenę wyszły główne bohaterki wieczoru, w pierwszej części obserwowaliśmy młodsze roczniki uczniów i uczennic gdańskiej "Baletówki". Wszystko zainaugurował uroczysty Polonez A-dur op. 40 Fryderyka Chopina w wykonaniu nowego narybku szkoły - uczennic i ucznia klasy I w choreografii i przygotowaniu Agaty Białobrzeskiej i Aleksandry Foltman. Przyszli tancerze złożyli uroczyste ślubowanie na sztandar szkoły, symbolicznie wstępując w szeregi jej adeptów.
Balet w Trójmieście w najbliższym czasie
Później zaprezentowali się wyróżniający się uczniowie z różnych roczników, przede wszystkim ci, którzy przygotowują się do najważniejszej imprezy - XXI Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku. Zatańczył m.in. bardzo utalentowany uczeń klasy VII Andrzej Ryll we fragmencie baletu "Paquita" Ludwiga Minkusa w chor. Mariusa Petipy (przygotowanie Andrzej Stasiewicz) i inny uczeń klasy VII Mikołaj Baczewski w efektownej współczesnej wariacji pt. "Niżyński" do muzyki Igora Strawińskiego w choreografii i przygotowaniu Roberta Kulanina. Ciekawie w klasycznym repertuarze ("Esmeralda" Cesare Pugniego w chor. Mariusa Petipy) zaprezentowała się Julia Niekowal i pochodząca z Ukrainy Anna Schmatchenko ("Paquita") - obie są także uczennicami klasy VII, a do występu przygotowała je Agata Lachowicz.
Z kolei efektowne współczesne kompozycje zatańczyły Angele Villanueva Jara z klasy VI b, która wykonała "Mimundo" Amona Tobina w choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca, oraz Julia Ciesielska z klasy VII, tańcząca solo "In throu there" Alana Bilmora i Petera Gabriela w choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca.
Występy solowe urozmaicono grupowymi, prezentującymi poszczególne klasy. Wiele wdzięku i dowcipu zawierał przygotowany przez Milenę Jurczyk do własnej choreografii występ klasy II w zaczerpniętych z różnych bajek kostiumach do muzyki ludowej pt. "W naszych bajkach". Z kolei klasa III zaprezentowała efektowny Walc Piotra Czajkowskiego w choreografii i przygotowaniu Agaty Białobrzeskiej i Alicji Krawiec. Klasa IV wykonała Mazurka Fryderyka Chopina (chor. i przyg. Aleksandra Foltman).
Klasę V a zobaczyć można było w żywiołowych słowiańskich "Matrioszkach", z kolei klasa V b zaprezentowała się w wesołym "Na rynku w Neapolu" - obie w choreografii i przygotowaniu Iwony Kierat-Łukasik. Klasa VI b wykonała Walca Piotra Czajkowskiego, a klasę VII zapamiętamy z zatańczonego na krzesłach "Nogi, nogi roztańczone" Marcina Wyrostka w chor. i przyg. Iwony Kierat-Łukasik.
Cała druga część koncertu należała do tegorocznych absolwentek - Marii Nechosy, Laury Karczmarzyk, Kamili Pisarskiej, Julii Cerby i Katarzyny Wojtasik. Z wyjątkiem tej ostatniej, wykonującej tylko utwory współczesne, dziewczyny zaprezentowały się w repertuarze klasycznym i współczesnym. Większość z nich dużo pewniej czuje się w repertuarze współczesnym - Mariia Nechosa ma łatwość w wyrażaniu emocji (bardzo udane solo "Bloodstream" do muzyki Tokio Myersa w choreografii Filipa Michalaka i przygotowaniu Magdaleny Laudańskiej). Talentem nie tylko tanecznym, ale też choreograficznym błysnęła Kamila Pisarska, która sama pod okiem Magdaleny Laudańskiej przygotowała choreografię swojego solo "Cel" z muzyką Thomasa Bergersena.
Julia Cerba efektowniej zaprezentowała się z kolei w klasycznej "Paquicie" Ludwiga Minkusa (przygotowanie Irena Tarasiewicz). Katarzyna Wojtasik wykonała dwa ciekawe układy - "Katogę" do muzyki Autechre w chor. i przyg. Andrzeja Morawca oraz "A ptaki wciąż śpiewają" (chor. i przyg. Iwona Kierat-Łukasik). Najbardziej spektakularna podczas całego koncertu była pełna południowego czaru i hiszpańskiego temperamentu interpretacja "Asturias" Isaaca Albéniza w wykonaniu Laury Karczmarzyk i doskonale prezentujących się w drugim planie uczennic klasy VI b w wysmakowanej, dopracowanej w każdym detalu (taniec z wachlarzami) choreografii Iwony Kierat-Łukasik.
Każda z absolwentek zaprezentowała się także w układach zbiorowych, z których warty zapamiętania jest zwłaszcza dynamiczny "Fragment lekcji tańca współczesnego" z udziałem całej piątki w pomysłowej choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca.
Większość uczestników Koncertu Dyplomowego zobaczyć można już za tydzień (19-24.03) w XXI Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku, podczas którego w kategoriach tańca klasycznego (klasy V, VI, VII, VIII i IX) i tańca współczesnego (uczniowie klas VI, VII, VIII i IX) zaprezentują się przedstawiciele wszystkich pięciu ogólnokształcących szkół baletowych w Polsce. Oprócz gdańskiej "Baletówki", która będzie miała 18 przedstawicieli, do rywalizacji staną tancerze i tancerki ze szkół z Bytomia, Łodzi, Poznania i Warszawy. Po zamkniętym dla publiczności etapie I, odbywającym się w Szkole Baletowej w Gdańsku, Konkurs przeniesie się do Opery Bałtyckiej, gdzie zmagania młodych tancerzy obserwować będzie można od czwartku 21 marca (II etap) do soboty 23 marca (III etap).
Relacja z Koncertu Dyplomantów 2018
W niedzielę 24 marca odbędzie się Koncert Galowy, podczas którego wystąpią najlepsi w każdej kategorii. Każdy z dni zmagań konkursowych w Operze Bałtyckiej oraz Koncert Galowy rozpoczynać się będzie o godz. 17. Bilety na występy w dniach 21-23 marca kosztują 15 zł. Za bilety na Koncert Galowy zapłacić trzeba od 55 do 85 zł.
Miejsca
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (25)
-
2019-03-12 20:35
dalej szlifować i wspierać Diamenty (1)
Niezwykle dorodne Diamenty znaleziono i oszlifowano w naszej Baletówce ! Teraz dalej trzeba je szlifować i oprawiać ! Na to powinny być solidne granty dla Nauczycieli i ich Wychowanków w dalszym rozwoju.
- 9 4
-
2019-03-25 19:42
Nic z tego nie bedzie
Skoro jest tak niski poziom .że nie ma komu przyznać miejsc od 1 do 3 to szkola beznadziejna.
- 0 0
-
2019-03-14 20:12
Ech...
Zazdroszcze im tych szczuplych, wygimnastykowanych cial!!!
- 2 0
-
2019-03-13 20:56
Brakuje nowej Opery
Porządnej, gdzie możnaby przeprowadzać prestiżowe Konkursy i pokazywać wspaniale spektakle.. Młody narybek, utalentowany, już mamy - trzeba ich pokazać i promować
- 8 0
-
2019-03-13 13:21
Piękny koncert :)
Jestem pod wielkim wrażeniem młodych talentów z gdańskiej "Baletówki"!!! Piękne stroje i ciekawe choreografie porwały mnie do ich świata bez reszty.
Czy zrodzone w bólu i łzach? Być może ale niestety świat nie jest usłany różami i z tym młodzi, dorastający artyści powinni się liczyć. Cały szkopuł w tym aby wierzyli w siebie i nie poddawali się krytyce. Bezcenne przy tym również jest bezgraniczne wsparcie rodziców i najbliższych przy założeniu, że "nic na siłę".
Życzę im powodzenia i trzymam za nich kciuki w walce o marzenia i piękne efekty ich tytanicznej pracy!!!- 13 0
-
2019-03-13 11:20
Pieknie to wygląda tylko na scenie...
A rzeczywistosc szkoły baletowej to juz inna historia ,często bardzo bolesna.Wysmiewanie,wyzwiska,czasem rowniez przemoc fizyczna ktora na szczescie boli krócej...
- 4 8
-
2019-03-12 14:12
Tak, tak... i mile wspominam moje egzaminy ze szkoły baletowej (1)
to były czasy moi mili i kochani jednak później wszystko się zmieniło i trzeba było zmienić branżę, stąd klawesyn i wiolonczela na stałe już przylgnęły do mnie, oj koncerty też potrafią dać w kość, najgorzej te stroje z epoki uwierają.
- 5 13
-
2019-03-13 08:54
Zawsze mnie zastanawia potrzeba wypisywania bredni na forach...
Po co się odzywać skoro nie ma się nic ciekawego do powiedzenia???
- 5 1
-
2019-03-12 19:22
Brawo
Brawo Andrzej Ryll.To dzięki swojej mamie i ciężkiej pracy osiągnął sukces.
- 11 2
-
2019-03-12 13:41
Super Młodzi!!!! (2)
Tutaj powinna być duża dotacja od rządu na rozwój tak pięknych talentów....BRAWO
- 19 2
-
2019-03-12 16:45
Nie (1)
Jasne dotacja jeszcze tego brakuje dopiero dyrekcja dałaby czadu.
- 1 7
-
2019-03-12 17:07
Dyrekcja dba o swoje pupilki...
- 2 7
-
2019-03-12 15:36
Pięknie się prezentują!!! (1)
Piękne dziewczyny i bardzo ładne zdjęcia.
- 10 1
-
2019-03-12 16:47
Tak
Dziewczyny piękne. Zdjęcia piękne no i co dalej...???
- 4 4
-
2019-03-12 11:01
Dzisiaj uśmiechy na ustach. (7)
Przykrywają ból fizyczny i nierzadko psychiczny.
- 28 11
-
2019-03-12 16:37
Zgadzam sie (1)
Za tym uśmiechem jest tylko ból. Częste łzy . A gdy coś pójdzie nie tak atak nauczycieli. Ból i cierpienie .
- 4 9
-
2019-03-12 16:43
Zawsze można zrezygnować...
- 10 0
-
2019-03-12 11:14
nie ma sukcesów bez bólu i wysiłku (1)
- 20 2
-
2019-03-12 16:42
Ból
Tak ale sąpewne granice. Zresztą jak ktoś nie chce zrozumieć to nie zrozumie
- 5 2
-
2019-03-12 13:37
Lipton (2)
Jak w każdej dziedzinie trzeba się poświęcić. Najlepiej narzekać i komentować
- 15 1
-
2019-03-12 16:41
Nie zgadzam sie
Co ty człowieku o tym wiesz ten kto to napisałam to wie co pisze .Ty skoro tak piszesz nie masz zielonego pojęcia . Więc nie wypowiadaj się.
- 1 4
-
2019-03-12 15:36
W przypadku baletu to akurat wysiłek rzadko przynoszący sukces.
Ale lata wyrzeczeń i problemy zdrowotne bardzo szybko.
- 10 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.