• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opera Bałtycka odwołuje wszystkie spektakle w maju

Łukasz Rudziński
19 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 11:22 (20 kwietnia 2016)
Opera Bałtycka w Gdańsku w maju odwołała wszystkie zaplanowane spektakle z powodu pustek w kasie instytucji. Najbliższe spektakle pokazane zostaną w czerwcu. Opera Bałtycka w Gdańsku w maju odwołała wszystkie zaplanowane spektakle z powodu pustek w kasie instytucji. Najbliższe spektakle pokazane zostaną w czerwcu.

W maju w Operze Bałtyckiej nie odbędzie się żaden spektakl operowy czy taneczny. To efekt pustek w kasie instytucji i wycofania się Grupy Lotos z dalszego wspierania tej placówki. Na najbliższe spektakle poczekamy do czerwca.



Przeczytaj pełny komentarz Marka Weissa wobec zaistniałej sytuacji.

Swoje oficjalne stanowisko w sprawie Opery Bałtyckiej przedstawiła także Grupa LOTOS:

Współpraca sponsorska z Operą Bałtycką trwa z przerwami od 2005 roku. Grupa LOTOS docenia prestiż realizowanych wydarzeń, jak również wysoką jakość dotychczasowej współpracy. Jeszcze przed wygaśnięciem umowy - w połowie marca br. - dyrekcja Opery była pisemnie poinformowana o zawieszeniu współpracy. Swoją decyzję spółka motywowała okolicznościami związanymi ze zmianą na stanowisku dyrektora Opery. W związku z tym decyzję o kontynuacji współpracy spółka podejmie po przedstawieniu przez nowego dyrektora planów działalności Opery i przeanalizowaniu propozycji współpracy sponsoringowej na rok 2017. Warto jednak podkreślić, że środki finansowe przekazywane dla Opery Bałtyckiej powinny były być - zgodnie z wygasłą umową sponsorską - przeznaczane za realizacje świadczeń promocyjno-reklamowych, a nie wynagrodzeń pracowników czy produkcji spektakli.

Kto twoim zdaniem jest winny zaistniałej sytuacji w Operze Bałtyckiej?

W Operze Bałtyckiej jeszcze w kwietniu pokazane zostaną spektakle Izadory Weiss "Burza / Fedra" (23-26.04). W maju miały być zagrane spektakle "Otello" w reż. Marka Weissa i "Sen nocy letniej / Śmierć i dziewczyna" w chor. Izadory Weiss. Miały być zagrane, ale właśnie je odwołano. Powód? Brak pieniędzy. W marcu poinformowano dyrektora Marka Weissa o wycofaniu się strategicznego partnera - Grupy Lotos - z finansowania Opery Bałtyckiej w roku 2016 z uwagi na protesty pracowników Opery.

- Jako powód tej decyzji Grupy Lotos marszałek Struk na spotkaniu ze związkami zawodowymi Opery Bałtyckiej w dniu 16 marca 2016 podał niekorzystne zamieszanie medialne wywołane protestem wobec braku podwyżki. Uznałem wtedy, że musimy mimo wszystko kontynuować naszą działalność, pogłębiając dług teatru wobec współpracujących z nami zespołów i solistów. Taki dług jest zaciągany od lat i zawsze na początku roku budżetowego ze styczniowej transzy staraliśmy się spłacać te zadłużenia, narażając się jednocześnie na zarzuty naruszania dyscypliny finansów publicznych i związane z nimi sankcje. 14 kwietnia jednak otrzymałem kolejne pismo od moich bezpośrednich przełożonych z kategorycznym zakazem pogłębiania deficytu teatru i przesuwania jego spłaty na przyszłe miesiące. W związku z tym muszę odwołać trzy majowe spektakle "Otella" i trzy "Snu nocy letniej", których koszt wynosi dokładnie tyle, ile niedobór spowodowany wycofaniem się Lotos-u - komentuje w oficjalnym komunikacie Marek Weiss, dyrektor Opery Bałtyckiej.
Nie będzie można zobaczyć w tym sezonie opery "Otello" w reż. Marka Weissa. "Sen nocy letniej" dołączony ma zostać do premiery "Tristana i Izoldy", zaplanowanej pod koniec czerwca. Nie będzie można zobaczyć w tym sezonie opery "Otello" w reż. Marka Weissa. "Sen nocy letniej" dołączony ma zostać do premiery "Tristana i Izoldy", zaplanowanej pod koniec czerwca.
Wynika z tego jasno, że pracownicy Opery Bałtyckiej w maju nie będą mieli żadnych dodatkowych wpływów ponad bardzo niskie wynagrodzenie zasadnicze, o czym pisaliśmy wielokrotnie i co spowodowało ich protesty pod Urzędem MarszałkowskimTeatrem Wybrzeże.

- Wyrażam ubolewanie, że odczujecie, co znaczą "gołe pensje" podawane w mediach, jako realny zarobek i zapewniam, że moja dramatyczna decyzja nie jest złośliwym wyjściem naprzeciw tendencji przemilczania prawdziwych zarobków w Operze Bałtyckiej. Nie jest też moim celem udowadnianie protestującym w sprawach podwyżek kolegom, że w myśl starego przysłowia, "nie podcina się gałęzi, na której samemu się siedzi" - dodaje Marek Weiss, zwracając się do podwładnych.
Na najbliższy spektakl operowy poczekamy więc do 4 czerwca, kiedy ponownie zaprezentowana będzie "Czarna maska" w reż. Marka Weissa. Po dwóch (4-5.06) pokazach opery Krzysztofa Pendereckiego również dwukrotnie (11-12.06) pokazany zostanie "Straszny dwór" Moniuszki w reż. Marka Weissa i zamykająca dyrekcję Marka Weissa premiera jego małżonki Izadory Weiss - "Tristan i Izolda" (premiera 24 czerwca, kolejne pokazy 25, 26 i 28 czerwca).

Jak mają inni?

Teatr Wybrzeże ma trzech partnerów strategicznych - firmy GPEC, Energa i Ziaja. Teatr Miejski w Gdyni wspierają finansowo z przeznaczeniem na konkretne zadania (np. Scenę Letnią czy Festiwal R@Port) bank PKO BP, Port Gdynia, OPEC, Mercure Hotels, CH Batory i Galeria Szperk. Miejski Teatr Miniatura do końca marca miał partnera strategicznego w Gdańskiej Infrastrukturze Wodociągowo-Kanalizacyjnej GIWK, z którą współpraca będzie kontynuowana na nieco innych zasadach. Trwają prace nad pozyskaniem dla Miniatury kolejnego partnera. Gdański Teatr Szekspirowski nie ma partnerów strategicznych, wspierających działalność teatru. Liczne grono partnerów od lat towarzyszy natomiast Festiwalowi Szekspirowskiemu, jednak lista partnerów tegorocznej edycji nie jest jeszcze zamknięta.

- Od lat współpracujemy z OPEC i Portem Gdynia. W tym roku otrzymaliśmy niezwykle cenną dotację celową z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy na zakup nowej kurtyny, która swoją inaugurację będzie miała 9 czerwca przed naszym "Koncertem na bis". Do grona naszych sponsorów dołączy w tym roku także firma Ziaja - mówi Aleksandra Borowiak z Teatru Muzycznego w Gdyni.
W gronie sponsorów Opery Bałtyckiej w dalszym ciągu są Dr Irena Eris i firma Albert Riele.

Miejsca

Opinie (236) 2 zablokowane

  • (1)

    Nic mnie to nie obchodzi.

    I tak nie chodziłam, mimo muzycznego wykształcenia i dziecka w szkole muzycznej, bo ceny biletów były zbyt wysokie.

    Niech sobie zupy nagotują w pustym budynku.

    • 6 13

    • Co za buractwo...

      • 7 1

  • mam na maj bilety

    co teraz z tym fantem?

    • 7 0

  • zdumiewa mnie kłamanie dyrekcji (1)

    nikt nie zauważa że dyrektor opery najzwyczajniej kłamał wysyłając taki a nie inny komunikat. Z komunikatu lotosu jasno wynika, że dyrekcja o decyzji nie podpisania kolejnej umowy wiedziała już w marcu. Już wtedy mogła podjąć jakieś środki zaradcze. Nie świadczy to dobrze ze Dyrektor kłamie i próbuje odpowiedzialność za swoje decyzje zwalić na swoich pracowników.

    Szkoda, że ludzie którzy tworzą kulturę wysoką w takich momentach pokazują się tacy maluczcy.

    cała ta sytuacja zniesmacza mnie bardzo, ale któż by się przejmował operą ....

    • 19 1

    • Pan marszałek zwalił na Solidarność wycofanie się sponsora. Ja w to uwierzyłem, teraz przepraszam.....

      • 1 1

  • Czyszczenie (13)

    Opery Bałtyckiej z patologicznej liczby kierowników, zacząć należy od zastępcy kierownika chóru.
    Człowiek ten praktycznie pełni obowiązki inspektora, a pobiera wynagrodzenie równe kierownikowi.

    • 8 8

    • Jest (10)

      to typowy przykład nadużyć, w naszej instytucji.

      • 4 4

      • Ale (9)

        popiera go, wieloetatowy działacz związkowy.

        • 3 5

        • Bardzo (7)

          chce zostać kierownikiem ,podejmują intensywne działania w tym kierunku.

          • 3 5

          • Szkoda (6)

            że nie umie dyrygować.

            • 4 4

            • A ten (4)

              co go popiera, nie umie śpiewać.

              • 4 3

              • (3)

                mierny popiera miernego.

                • 4 3

              • (2)

                jeden nie jest dyrygentem, a drugi nie jest śpiewakiem.

                • 4 3

              • Tak (1)

                już na tym świecie bywa, złoto tonie g...no pływa.

                • 3 1

              • idz juz spac nieszczesliwy artysto

                • 4 1

            • zastępca kierownika chóru

              To człowiek bardzo kompetentny i solidny, o wysokiej moralności. Ci, którzy tu właśnie wylali na niego morze hejtu, mogliby wiele się od niego nauczyć, podejrzewam, ze do pięt mu nie dorastają. Albo coś mu zawdzięczają, albo zazdroszczą. Albo jedno i drugie? Generalnie szkoda, że ewentualną walke o stołek, prowadzą w tak niegodny sposob, ale sposob walki świadczy o człowieku. Wobec tego żal m mi was, choc nie mam pewności, czy na to zasługujecie. Raczej szkoda energii. Porządki i czyszczenie każdy powinien zacząć od siebie. I kazdy powinien pilnować własnego portfela, a do cudzego nie zaglądac.

              • 3 0

        • A ciebie ...

          kto "podciera"? O, pardon - popiera?!?

          • 3 0

    • co za swinia to napisała?patrz się w swoj portfel .Co za byd.e

      • 5 1

    • "Czyszczenie" to ty baranku

      zacznij od siebie. Inspektor chóru pełni także funkcję zastępcy obligatoryjnie i wykonuje ciężką pracę, do której na pewno się nie nadajesz. Niesiony zazdrością zawodową zapominasz człeku, że w sytuacjach krytycznych potrafi pracę "wyprostować" i należycie przygotować (rozczytać) najtrudniejszy materiał muzyczny. Rażą cię finanse? Zaglądaj do własnej kieszeni!!!

      • 6 1

  • Pis niszczy wszystko (2)

    dobral sie juz do kultury

    • 5 8

    • Ty glabie!!! (1)

      A pomysleć ze kiedyś Polacy ginęli i przelewali krew a Ty nie masz pojęcia co pisesz mały d*pku!!!!

      • 1 2

      • to nie ta dyskusja

        • 3 0

  • http://www.petycje.pl/petycja/11853/ratujmy_gliwicki_teatr_muzyczny.html

    O coś takiego może się niebawem przydać

    • 0 0

  • Doigrali się

    co za wstyd, odwoływać przedstawienia, tego jeszcze nie grali.
    Ale tak to jest, jak mali ludzie, pilnują tylko swoich małych interesików .
    Nie liczy się instytucja, nie liczy się dobro wszystkich pracowników,najważniejsze
    jest koryto dla wybranych s......

    • 11 0

  • Państwo Weiss

    Jakie to szczęście, że p. Weiss już odchodzi z Opery. Zarówno on jak i jego żona nie cieszą się popularnością wśród widowni w Trójmieście, przyda się porządne odświeżenie po tylu latach...

    • 7 0

  • Inspektorzy w zespołach artystycznych (1)

    są tzw. ciałem społecznym, pośredniczącym pomiędzy kierownictwem instytucji, a pracownikami.
    Prawem pracowniczym, inspektorzy są wybierani pośród członków danego zespołu, na odpowiednią kadencję.
    W zespole chóru, zasada ta została złamana i połączono funkcję inspektora ,
    oraz zastępcy kierownika chóru, bez wyborów w zespole.
    Połączenie tych funkcji, stoi w sprzeczności z ideą wyboru inspektora, który jest
    elementem zaufania, chroniącym pracowników przed nadużywaniem władzy
    ze strony kierownictwa.
    To jest najlepszy przykład, jakimi metodami posługiwał się dyr. Weiss ,odbierając nam demokratyczne prawo wyboru.
    Pomijam fakt że połączenie funkcji inspektora i zastępcy kierownika to jakby prokurator był jednocześnie adwokatem.
    Takie figury stosowano w minionym systemie, ale jest to też przykład, jakie zapędy dyktatorskie, miała odchodząca dyrekcja.

    • 5 2

    • "odbierając nam demokratyczne prawo wyboru." ???!!!

      To znaczy komu? Co jak co i czego jak czego ale braku bezstronności czy też braku szacunku do pracy i pracowników - obecnemu inspektorowi chóru zarzucić nie można... (!!!)

      • 0 0

  • Rady w zespołach artystycznych (1)

    są decydującym elementem praworządności i dbania o interesy członków danego zespołu.

    Najlepszym przykładem, bardzo sprawnego działania takiego ciała , jest
    Rada Orkiestry.
    Gdyby balet posiadał, tak sprawnie działającą radę, nie doszło by być może
    do jego zniszczenia.
    Wszystkie zespoły powinny posiadać radę i dyrekcja nie ma prawa utrudniać
    jej powstania.
    Związki zawodowe, nie reprezentują wszystkich pracowników, tylko swoich
    członków, a jak robią to w naszej instytucji, to słychać i widać i czuć.

    • 3 2

    • No i znowu nie masz racji

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z trójmiejskich statków-muzeum nie jest jednostką Narodowego Muzeum Morskiego?

 

Najczęściej czytane