• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Udana FETA: wysoka frekwencja i ładna pogoda

Łukasz Rudziński
17 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Festiwal zakończył piękny, wizyjny spektakl Teatru Anu - "Ovid`s Dream".

Za nami Festiwal FETA. Co zapamiętamy z 21. edycji festiwalu? Brutalny, przejmujący spektakl Biura Podróży "Silence. Cisza w Troi", szalonego Włocha Leo Bassiego, który wprowadzał widzów w hipnozę i przywiózł do Gdańska gigantyczną żółtą kaczkę oraz kontemplacyjny "Ovid`s Dream" zagrany na finał FETY. Impreza miała świetną frekwencję, z którą organizatorzy bardzo dobrze sobie poradzili, a deszcz spadł dopiero ostatniej nocy.




Ilu widzów, tyle festiwali

FETA jest niezwykła, bo tak jak w finałowym spektaklu (rozrzuconym na terenie Reduty Wilk na dziewięć scen, między którymi publiczność w dowolny sposób się przemieszczała), odbiór całej imprezy całkowicie zależy od widza. Jeśli ten niefortunnie wybierze słabsze spektakle, wróci z imprezy rozczarowany. Jeśli trafią mu się perełki, z pewnością dobrze je zapamięta. Można skoncentrować się na oglądaniu jak największej liczby spektakli, wykorzystać imprezę jako pretekst do spotkań z rodziną lub znajomymi lub po prostu przespacerować się po bardzo malowniczym terenie bastionów, Starego Przedmieścia czy Dolnego Miasta, z teatrami ulicznymi w tle. Inaczej postrzegają imprezę ci, którzy goszczą na niej co roku, inaczej tacy, którzy zaglądają na FETĘ sporadycznie lub przyszli na FETĘ po raz pierwszy.

Przekonaj się co o FECIE myślą jej widzowie.



Nocne spektakle z jedną pomyłką i bez fajerwerków

Największą uwagę budzą spektakle nocne. W tym roku zdecydowano się trzy spektakle zamykające wieczory od czwartku do soboty powtarzać pod koniec kolejnego dnia, co jest świetnym rozwiązaniem, umożliwiającym obejrzenie również tych przedstawień, których z jakichś przyczyn nie można było zobaczyć wcześniej. Czwartkowy "Carbón Club" hiszpańskiego Markeliñe okazał się zabawnym, pełnym energii, ale też bardzo nierównym przedstawieniem, żartobliwie ukazującym dramat śmierci górników z perspektywy ich rodzin oraz osobliwą wizję życia po śmierci, skojarzonego tu... z klubem gejowskim. O spektaklu, który zamknął piątek ("Silence. Cisza w Troi" poznańskiego Biura Podróży) można pisać bardzo dużo - przejmujący, wstrząsający, brutalny, efektowny - w moim odczuciu to najlepszy spektakl festiwalu.

Sprawdź wydarzenia teatralne najbliższego miesiąca w naszym kalendarzu imprez.

W sobotę natomiast mieliśmy do czynienia z performerem Animal Religion, którego występ "Indomador" to niestety duże rozczarowanie. Performer i zarazem doskonały gimnastyk zaczyna energicznie, ale jego występ okazał się bardzo chaotyczny i nierówny, momentami niesmaczny, choć pokaz "samoujeżdżania" przy pomocą bata oraz ewolucje gimnastyczne wypadły imponująco. Największym problemem "Indomador" była jednak przestrzeń - to spektakl na znacznie mniejszą widownię niż tysięczny tłum zgromadzony przed i na Bastionie św. Gertrudy.

Jedną z perełek festiwalu był świetny spektakl Passifists grupy De Jongens, pełen slapstikowych gagów, niekoniecznie dostosowanych do wrażliwości najmłodszych widzów.



Festiwal zamknęło w niedzielę wyjątkowe widowisko, całkowicie odmienne od dotychczasowych finałów. Był nim spokojny, oparty na tańcu, ruchu i teatrze formy kontemplacyjny spektakl "Ovid`s Dream" Teatru Anu.

W dziewięciu scenach pokazano metamorfozy rozumiane jako przepoczwarzanie się ciała, zmianę stanu naszego ducha (m.in. przez skosztowanie jabłka z drzewa poznania dobrego i złego) oraz wykorzystano wybrane wątki z mitologii greckiej (m.in. wejście do Hadesu w poszukiwaniu Persefony, mit o Prokne i Filomeli). Ten urzekający, wysmakowany wizualnie spektakl zaczarował Redutę Wilk. Jednak czy taki charakter powinien mieć finał FETY jest sprawą dyskusyjną - mimo wszystko brakowało silnej puenty na koniec, pewnego żywiołu i szaleństwa albo monumentalności, które niosły ze sobą spektakle finałowe ostatnich lat.

Szalony Włoch Leo Bassi to komik, klaun, performer i hipnotyzer, którego twórczość może budzić kontrowersje, ale z pewnością zasługuje na uznanie.



Szalony hipnotyzer i żółta kaczka

Nie można pominąć Leo Bassiego, który zaprezentował coś, czego dotąd na FECIE nie było - hipnozę, w którą wprowadził wybrane osoby z tłumu (w niedzielę zahipnotyzowana dziewczyna miała na hasło zapleść palce i nie móc ich samodzielnie rozpleść, a chłopak umieścić talerz z pianką do golenia na własnej twarzy - co oczywiście, ku zdziwieniu publiczności, bez trudu mu się udało). Bassi to klaun z przesłaniem - postuluje użyteczność i zastanawia się nad utratą niewinności (spektakl "Utopia"), a klaunów traktuje jako "aniołów niedoskonałości" ("Pato Gigante"). W swoich spektaklach bawi publiczność zupełnie inaczej niż typowy klaun. Lubi straszyć i przerażać (zabawa z ogniem i "benzyną"). Przez godzinę z lepszym lub gorszym skutkiem zagaduje widzów i przez mikrofon opowiada im o doli klauna.

Jednak największą uwagę budziła jego monstrualna 15-metrowa żółta kaczka, którą w sobotę przy pomocy widzów bez trudu zwodowano w opływie Motławy. W niedzielę jej 8-metrowy "syn" nie trafił do wody. W zamian sam Bassi oblał się miodem (by być najsłodszym z klaunów) i pierzem (by upodobnić się do anioła), a potem poszedł śladem "sobotniej" kaczki wykąpać się w Motławie.

Najbardziej żywiołowym ze spektakli nocnych był nierówny, ale efektowny "Carbón Club" grupy Markeliñe. Najbardziej żywiołowym ze spektakli nocnych był nierówny, ale efektowny "Carbón Club" grupy Markeliñe.
Wojna i uchodźcy w centrum uwagi

Dramat wojny, porzucenia domostw i ucieczka oraz sprzeciw wobec przemocy zdominowały tegoroczną FETĘ. Bezpośrednio i za pomocą szeregu symboli ukazano pełnię okrucieństwa wojny w "Silence. Ciszy w Troi" Biura Podróży - "martwy" autobus, dręczenie cywili z podbitych rejonów, zagazowanie ich w komorach gazowych, czy upokarzanie i morderstwa wraz z próbą funkcjonowania w takiej sytuacji miejscowej ludności cechują ten spektakl o jawnie antywojennym przesłaniu. Z kolei "Andante" grupy Markeliñe wykorzystuje buty, bezpańskie, porzucone, czy zapomniane do ukazania dramatu uciekinierów przed wojenną zawieruchą.

Pacyfistyczne przesłanie ma brawurowa slapstikowa komedia "The Passifists" Holendrów z De Jongens, którzy w żartobliwy sposób przedstawiają bunt wobec wszechobecnej manipulacji, agresji i wojnie, wypowiadając - nomen omen - wojnę sprawcom opresji. Temat wojny i agresji spod znaku terroryzmu odnajdziemy też w bardzo ciekawym "Causa Fatalis" Teatru Novogo Fronta. Migawki z uchodźcami z Syrii znalazły się również w niestety nieudanym spektaklu Teatru FETA "Mane, tekel, fares", inspirowanym "Sądem Ostatecznym" Memlinga.

Ponura, przerażająca wizja wojny wraz z dramatem niewinnych cywili (na zdjęciu zagazowanych w komorach gazowych) przedstawiono we wstrząsającym "Silence. Cisza w Troi" Teatru Biuro Podróży. Ponura, przerażająca wizja wojny wraz z dramatem niewinnych cywili (na zdjęciu zagazowanych w komorach gazowych) przedstawiono we wstrząsającym "Silence. Cisza w Troi" Teatru Biuro Podróży.
Pogoda dopisała, ale tradycji stało się zadość

Już wydawało się, że po raz pierwszy od wielu lat cały festiwal "ujdzie nam na sucho". Jednak po godz. 21 ostatniego dnia imprezy zaczęło kropić, a dwie godziny później padać. Na szczęście udało się bez trudu dokończyć festiwal bez konieczności odwoływania spektakli, choć finałowy "Ovid`s Dream" z powodu deszczu skończył się pół godziny szybciej niż planowano.

Co dalej? Zmiany w Plamie i nowa dyrekcja festiwalu

Tegoroczna FETA była ostatnią, której dyrektorem był szef klubu Plama GAK (organizatora festiwalu) Szymon Wróblewski. Nie wiadomo kto przejmie po nim Plamę i tym samem dyrektorowanie festiwalem. Wiadomo jednak, że FETA pozostanie na Starym Przedmieściu, Dolnym Mieście i bastionach i wydaje się to bardzo dobrą decyzją, bo drugiego tak rozległego, urozmaiconego i inspirującego terenu w pobliżu centrum Gdańska po prostu nie ma.

Przezabawnym spektaklem okazał się performance trzech starszych panów z belgijskiego The Primitives - "Three of a Kind". Przezabawnym spektaklem okazał się performance trzech starszych panów z belgijskiego The Primitives - "Three of a Kind".
Pomimo ogromnej ilości widzów, wyraźnie przekraczającej w tym roku poprzednie edycje, podczas większości spektakli nie było tłoku. Działo się tak, ponieważ w kulminacyjnym momencie (godz. 18-20) grane były równolegle trzy różne spektakle w odległych od siebie lokalizacjach, a pozostałym czasie po dwa. Problem był jedynie z wejściem do namiotu, w którym Muzikanty wystawiali dowcipne "Objazdowe nieme kino". Po piątkowym zamieszaniu, szybko nad tym zapanowano, wprowadzając bezpłatne wejściówki na każdy z pokazów w sobotę i niedzielę, dodając specjalne otwarte pokazy dla dzieci.

Wydaje się, że warto wrócić do edycji tematycznych, skupionych wokół istotnego tematu. Być może to dobry moment by rozdzielić funkcję dyrektora festiwalu i dyrektora Plamy. Kuratorski model festiwalu sprawdzał się już za dyrekcji Elwiry Twardowskiej. Impreza przyciągająca kilkadziesiąt tysięcy widzów zasługuje na jakąś myśl, która uporządkuje bogaty, różnorodny, ale chyba też nieco chaotycznie konstruowany program festiwalu.

Wydarzenia

XXI Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA (139 opinii)

(139 opinii)
teatr uliczny, festiwal teatralny

Miejsca

  • Plama Gdańsk, Pilotów 11

Zobacz także

Opinie (91) 4 zablokowane

  • niedziela (2)

    O co chodziło z Animal Religion w niedzielę,że zamiast pełnego przedstawienia odbyła się krótka improwizacja? Że scena zmokla przez ten 5-minutowy deszcz? Jeśli suche "podłoże" było niezbędne dla aktora,to dlaczego nie zabezpieczono sceny jakaś folią,która można by usunąć tuż przed rozpoczęciem spektaklu?jeśli zaczeloby padać to trudno,a tak to pozostaje wrażenie,że coś zaniedbano. Mnie i tak się bardzo podobało w tym roku,ale wiem,że niektórzy przyjechali specjalnie w niedzielę M.in na animal religion

    • 9 4

    • Choćby ja :D

      • 1 1

    • No właśnie, o co chodziło w z tym deszczem? Przecież popadało trochę przez dosłownie 5 min. Występ miał trewac 55 min a trwał z polowe czasu. A z opisu wyglądało jakby wszystko się zgadzało. Po co w takim razie 15 min suszyli scenę?

      • 5 1

  • prosilabym o pomoc (7)

    o co wlasciqwie chodzi z tymi teatrami ulicznymi? nie mozna tego zorganizowac jakos inaczej? jest przeciez tyle pieknych miejsc w gdansku: szekspirowski, wybrzeze, opera baltycka... i to w lato, kiedy maja przerwe. po prostu z mężem lubimy chodzic do teatru ale trudno nam w garniturze/sukience wieczorowej siedziec w kucki na trawie. mozna by to zorganizowac za rok w wybrzezu? co myslicie?

    • 7 127

    • Idź precz !

      • 1 1

    • BHP i strażacy

      Teatr uliczny lub plenerowy opiera się na interakcji z widzem. Za jednym teatrem idą tłumy lub otaczają go, w operze lub teatrze Wybrzeże ciężko jest wdrapać się na scene. W innych widowiskach używa się pirotechniki otwartego ognia... Strażak w operze jest bardziej surowy niż miejscowy upiór.

      • 1 1

    • Magia Fety

      Droga pani, Feta to festiwal teatrów plenerowych (inaczej ulicznych). Są one zorganizowane w plenerze, ponieważ co roku licznik ludzi rośnie (w tym roku dobił do ponad 5 tyś osób), a ograniczyć się do kilkuset osób (które wchodzą do teatru) to wręcz morderstwo dla prawdziwych Fetowiczów. Poza tym cała magia Fety jest w tym, że można wybrać sobie spektakl według upodobań i oglądać go w nadal sporym, ale mniejszym tłumie jak przy jednym spektaklu w jednym miejscu. Każdy może wziąść koc pod pachę i oglądać międzynarodowe sztuki za darmo.

      • 0 2

    • w garniturze i sukience (1)

      "Feta" Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych - którego wyrazu Pani nie rozumie?

      • 30 1

      • daj spokój, Kaziu...

        Przecież to zwykły trollig. Nie dokarmiać.
        Pozdr.

        • 14 1

    • oj oj

      to musi byc zarcik co?

      • 7 0

    • myślimy że macie rację

      • 7 9

  • A ja nie narzekam (1)

    Ro ro ro... ro ro... ;)

    • 19 8

    • Ro ro raa :P :P :P

      • 4 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Szalony Włoch i jego gigantyczna kaczka

    Słabe to było ,gdyby zwodował dmuchana kaczkę to było by cos a tak to nedza (1)

    • 6 6

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Szalony Włoch i jego gigantyczna kaczka

      Zwodował w sobotę

      • 7 1

  • stały widz (4)

    Bywam na fecie od kilkunastu lat, od 8 z córką która czasem rezygnowała z innych atrakcji na rzecz Fety. Obserwujemy powolny spadek poziomu spektakli - ocenianych wspólnie jako cały festiwal - i towarzyszący temu spadek poziomu widzów, to co się działo w niedzielę przed soektaklem o 21 na boisku , czy to co obserwowaliśmy przed wejściem na pokaz cieni , opowieść o Eurydyce jest nueakceptowalne. Picie piwa, wina , rozmowy i śmiechy przed czy po spektaklu lub na ich obrzeżu są ok , zachowania chamskie nie. Świadczy to o zmianie w strukturze widzow, zmianie na gorszą i wg mnie idzie to w parze z taką zmianą w przedstawienuach. Nasz top tegorocznej FETy - Mimbre, The Primitives, Muzikanty, i jednak finał pomimo braku ognia fajerwerków, głośnej muzyki i widowiska zrobionego z rozmachem. Opowieści zbudowane w oparciu o Owidiusza - SUPER obejrzane ze zrozumieniem i zachwytem także przez naszą 12-latkę

    • 12 7

    • Och ci ludzie

      Po ilości

      • 0 1

    • Sądzisz, że gdyby podnieść "poziom" spektakli, ludzie z piwkiem by nie przyszli? Odstaszył by ich "poziom (1)

      • 3 5

      • czytanie ze zrozumieniem ...

        • 3 2

    • o wybacz. jest nieporównywalnie lepiej niż jeszcze kilka lat temu. Wcześniej przed każdym spektaklem była regularna walka o "siadanie na d." ludzi z pierwszych rzędów. Teraz ludzie jednak jakoś się organizują na widowni.

      • 9 3

  • to był najlepszy finał FETY z dotychczasowych (3)

    trudno żeby w ten klimat nagle wpasowyać "żywioł i szaleństwo albo monumentalność"
    albo albo Panie Łukaszu

    • 10 23

    • Magia Fety

      Mnie osobiście bardzo się podobał finał, ponieważ każdy znalazł coś dla siebie. Oczywiście ludzie, którzy nie znają się na Fecie lub na każdym spektaklu finałowym byli 2 czy 3 minuty nie zrozumieją o co chodzi i jaka magia owiewa czarujące spektakle. To trzeba przeżyż od początku do końca, a nie obejrzeć początek i już oceniać ;)

      • 5 4

    • To było najgorsze zakończenie FETY

      gorszego już nie mogło być . Ogólnie cała FETA bardzo słabo słabo .

      • 8 8

    • To był najgorszy finał fety

      Bardziej sknocić się nie dało

      • 9 7

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Szalony Włoch i jego gigantyczna kaczka

    Żałosny gość.

    • 4 10

  • udana feta..ale tereny dolnego miasta mnie zauroczyły..piękna naturalna sceneria

    • 3 2

  • Do wiadomości redakcji ....

    ..udana feta to dwudniowy zjazd ...

    • 3 1

  • Kilka słów o "Utopii": (1)

    Facet na scenie zaczyna krytykować polityków (D. Trump) oraz niszczyć "symbole kapitalizmu" - puszki Coca-Coli, oraz koszulkę z logo Adidasa należącą do jednego z widzów, tłumacząc jakie to jest wielkie "zło". Następnie rozpoczyna opowieść o swojej rodzinie i.... okazuje się, że sam jest kapitalistą z dziada pradziada, prowadząc biznes bycia klaunem. Oczywiście skala biznesu inna, niż w przypadku Coca-Coli, czy Adidasa, jednak schemat taki sam (sprzedaż towarów/usług przez prywatny podmiot).

    Pan Leo sam sobie zaprzeczył!

    Dlaczego więc niszczyć koszulkę Adidasa, czy puszki coli? Równie dobrze można zniszczyć 100-letnią czapkę klauna w której Pan Leo Bassi wystąpił, jest ona takim samym symbolem kapitalizmu. A może po prostu najlepiej pójść po rozum do głowy i niczego nie niszczyć...?

    • 15 9

    • Sprawdź definicję pojęcia "kapitalizm".

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Co w nazwie Teatru Dada von Bzdülöw oznacza człon "dada"?

 

Najczęściej czytane