• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje plan naprawczy dla Mevo

Arnold Szymczewski
10 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się. 
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się.

Nextbike Polska przygotowuje plan naprawczy dla systemu Mevo. Jednocześnie zamawiający system, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot deklaruje, że nie chce wypowiadać umowy z operatorem. Kwota kar nałożonych na spółkę NB Tricity jednak ciągle rośnie i przekroczyła już 4,5 mln zł. 10 maja ma pojawić się kolejnych 100 rowerów.



Czy w ostatnim czasie łatwiej jest wypożyczyć rower Mevo?

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, która pełni w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot funkcję prezesa, wysłała w środę pismo do Nextbike Polska. Domaga się w nim jak najszybszego przedstawienie planu naprawczego oraz harmonogramu wdrożenia drugiego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.

- Wiemy, że Nextbike taki plan przygotowuje i że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami zarządu OMGGS i Nextbike Polska. Cieszymy się, że nowy prezes Nextbike Polska jest zdeterminowany do tego, żeby w pierwszej kolejności zająć się właśnie Mevo. Wierzymy, że w maju i czerwcu będzie widać już dobre rezultaty - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo



Od pewnego czasu pojawiają się pytania, czy spółka NB Tricity, której kapitał zakładowy wynosi 5 tys. zł, jest w stanie skutecznie realizować projekt wart ponad 36 mln zł.

- NB Tricity miało nam przedstawić możliwości finansowe i zrobiło to jednocześnie udowadniając powiązanie z Nextbike Polska, a także przedstawiając kontrakty i umowy oraz gwarancje bankowe w razie jakichkolwiek niepowodzeń. Mamy najwyższy stopień zabezpieczenia bankowego, które przewiduje polskie prawo. Zapewniam, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone - przekonuje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik ds. projektów metropolitalnych w OMGGS.

100 nowych rowerów od 10 maja



W pierwszym etapie systemu Mevo wykonawca miał dostarczyć 30 proc. floty, czyli 1224 szt. rowerów, cały system IT i aplikację na smartfony. Drugi etap przewiduje dostarczenie pozostałych 2856 rowerów.

- Operator zgłosił nam gotowość do odbioru kolejnych 100 rowerów. 50 sztuk ma zasilić pierwszy etap jako zapas, z kolei drugie 50 otworzy drugi etap, który zostanie zatwierdzony dopiero po dostarczeniu wszystkich umownych 4080 sztuk - informuje Dominik Makurat specjalista ds. promocji projektu. - W pierwszej kolejności będziemy chcieli zasilić mniejsze gminy, w których tych rowerów jest po kilka sztuk. Podkreślam, że o odbiorze drugiego etapu będziemy mówić tylko wtedy, kiedy w miastach będzie 4080 rowerów, które jeżdżą, są wypożyczane i nie sprawiają problemów
Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc. Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc.

"Nie chcemy wypowiadać umowy"



Przedstawiciele OMGGS nie zamierzają wypowiedzieć umowy z Nextbike Polska, tylko zrobić wszystko, by system działał poprawnie, chociaż w dużej mierze leży to po stronie operatora systemu. Obszar wciąż jednak nalicza kary, które już teraz wynoszą ponad 4,5 mln zł, w tym:


  • za opóźnienie pierwszego etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie drugiego etapu - 600 tys. zł
  • dostępność 90-95 proc. - 5 tys. zł x 1 dzień
  • dostępność 50-90 proc. - 10 tys. zł x 7 dni
  • dostępność poniżej 50 proc. - 100 tys. zł x 20 dni
  • wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni
  • nieodpowiednia relokacja - 51,7 tys. zł
  • niedziałające oprogramowanie - 10 tys. zł x 20 dni
  • nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni
  • nieprzesłanie w terminie raportów finansowych - 500 zł x 10 dni


Razem to 4 mln 543 tys. zł.

Warto wspomnieć, że dni wyłączonych z płatności było więcej (w sumie 18 dni), ale w  systemie było mniej niż 50 proc. bazowej liczby rowerów - z tego powodu naliczono karę jedynie za niepełną dostępność rowerów. Są to maksymalne kary przewidziane w umowie.

Jednak nie jest powiedziane, że taka kwota trafi do zamawiającego, bo operator może w sądzie próbować udowodnić, że kary są błędnie naliczone.

- Nie chcemy wypowiadać umowy, bo wdrażamy jej drugi etap. To po prostu nie ma sensu. Myślę, że mieszkańcy nie chcieliby powtarzać całej procedury od początku. Widzimy, że w ostatnich dniach system się poprawia i sądzę, że to będzie ciągły trend. Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii - kończy Michał Glaser.

Miejsca

Opinie (454) ponad 10 zablokowanych

  • "wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni"

    mam nadzieję, że to kara jakby Mev-zero nie działało całkowicie przez te 7 dni

    • 1 0

  • 4,5 mln zł kar na 9,7 mln zł dotychczas zrealizowanej wypłaty I transzy

    Jaka firma coś takiego wytrzyma? To prawie 10% wartości całego kontraktu.
    No ale Gdańsk ma wprawę w umarzaniu kar, czyż nie? 450 tyś. zł dla GAiT się kłania.

    • 8 0

  • Ale po co plan naprawczy?

    Wynagrodzenia i premie dawno w kieszeni.
    Spółka upadnie i gdzie tu problem.
    - I co się wtedy zrobi?
    - Protokół zniszczenia.
    - I żadna łajza z kontroli się nie przyczepi, bo to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo!

    • 15 0

  • To jest chory system! Też jestem zdania, że lepsze by były tradycyjne rowery i święty spokój - pozdr Piotr (1)

    • 4 1

    • Tradycyjne rowery nie zmienią przyzwyczajeń zmotoryzowanych

      Problem w tym, że zmotoryzowani są wygodni i ich nie zaspokoi dostęp do zwykłych rowerów.
      Zwykły rower zaspokoi obecnych rowerzystów i ew osoby korzystające ZKM na szybkie krótkie przemieszczenie się o 2-3 przestanki np do pętli.
      A w tym projekcie chodziło raczej o tych co jeżdżą autami i to sami do pracy. Ci muszą mieć wygodny środek lokomocji, przy którym się średnio napocą. Mevo się świetnie tu by sprawdziło, gdyby było go więcej. Mi 5km Mevo pozwala mimo sporych górek na pokonanie ich bez jakiegokolwiek wysiłku.

      • 1 0

  • A ja się pytam...

    gdzie jest wrak?!

    • 1 3

  • ! (1)

    Śmieszne jest to, że chyba pierwszy raz nie chodzi o pieniądze tylko o logistykę. Nikt tutaj nie woła mamy za mało kasy, przeliczyliśmy się. Jedynie co wołają to to że nie ogarniają tematu.

    • 3 2

    • Logistyka to pieniądze.

      Jeżyli zatrudniliby więcej osób do rozwożenia bateria i rowerów, to żadnego problemu by nie było. O ładowarkach nie wspomnę bo ten powód stawiany przez doświadczoną w tej branży firmę był poniżej pasa.

      • 0 0

  • zabawa za publiczne pieniadze

    • 7 0

  • Na 2 stacjach 42 rowery (4)

    Dzisiaj byłem w Jelitkowie i pokazywało mi, że przy Hestii stoją 42 rowery. Nic dziwnego, że ich brakuje na innych stacjach... Śródmieście Gdańska w tym czasie 3 sztuki

    • 5 1

    • i były?

      • 0 0

    • Do sopotu one często docierają, używane po drodze przez 2-3 użytkowników

      od godziny 10-13 to ilość używanych rowerów spada poniżej 30%, a więc nie ma co się dziwić, że stoją w wybranych miejscach. Gwarantuje, że po 15 szybko większość stamtąd zniknie i będzie znów użyta przez 3-7 osób do końca dnia.
      Do póki nie będzie w obrocie około 4000 rowerów to relokacja jest bez sensu, bo ona zaburza swobodny przepływ rowerów. Najważniejsze będzie dodawanie kolejnych rowerów do obrotu, a czas pokażę, że to ludzie sami najlepiej zarządzają relokacją rowerów.

      • 2 1

    • czyli firma nie relokuje - dlaczego za to nie ma kar? (1)

      • 1 1

      • Bo ten element jest najdroższy.

        Bateryjki to można Yugo wozić ? Z rowerami trochę więcej roboty.

        • 0 0

  • nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni

    to żart?

    • 2 0

  • Nie chcemy czy nie możemy?

    Bo wtedy trzeba by się było tłumaczyć. A to nikomu nie jest na rękę.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Na którym gdyńskim wzgórzu według legendy objawiał się św. Mikołaj?

 

Najczęściej czytane