• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bohaterowie drugiego planu. O "Słynnych chórach oper włoskich"

Łukasz Rudziński
16 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
"Słynne chóry oper włoskich" pozwalają nie tylko posłuchać, ale i przyjrzeć się artystom Chóru Opery Bałtyckiej, którzy udowodniają, że na własny koncert w pełni zasługują. "Słynne chóry oper włoskich" pozwalają nie tylko posłuchać, ale i przyjrzeć się artystom Chóru Opery Bałtyckiej, którzy udowodniają, że na własny koncert w pełni zasługują.

Zazwyczaj pozostają w cieniu kolegów-solistów lub tancerzy, mają ledwie kilka lub kilkanaście minut na scenie, by zapisać się w pamięci widzów. Tym razem są głównymi bohaterami całego wieczoru. Po koncercie "Słynne chóry oper włoskich" nikt nie będzie miał wątpliwości, że artyści Chóru Opery Bałtyckiej to najbardziej niedoceniany zespół Opery Bałtyckiej w Gdańsku.



Koncert "Słynne chóry oper włoskich" to pierwsza regularna propozycja repertuarowa Opery Bałtyckiej. Powstał właściwie w cieniu "Gali Otwarcia", stanowiącej w praktyce exposé nowego dyrektora Warcisława Kunca i zapowiedź tego, co czeka nas w Operze przez najbliższe cztery sezony. Tym razem postanowiono zaprezentować bliżej jeden z zespołów Opery Bałtyckiej - Chór, kierowany przez chórmistrz Annę Michalak. I okazało się to przysłowiowym "strzałem w dziesiątkę".

Zobacz co się wydarzy w Operze Bałtyckiej w najbliższym czasie.

Ponad 40 artystów chóru Opery (soprany, alty, tenory, barytony i basy) miało okazje wykonywać najbardziej znane partie chóru z oper włoskich mistrzów - Giuseppe Verdiego, Gaetano Donizettiego, czy Pietro Mascagniego. Jednak w pełni zasłużenie zdecydowaną większość wieczoru podzielonego na dwa akty wypełnia muzyka Verdiego, który szczególnie dużą rolę przykładał do partii chóru. Dobrym tego przykładem jest słynna partia "Va pensiero" z opery "Nabucco", od której Verdi rozpoczął pracę nad całym dziełem. "Va pensiero" w wykonaniu Chóry OB wieńczy koncertowy wieczór.

Koncert jest oczywiście wspólnym dziełem dwóch zespołów Opery - Chóry i Orkiestry, kierowanej przez Szymona Morusa. Oba akty otwierają uwertury. Wieczór inauguruje uwertura z "Mocy przeznaczenia" Verdiego (podczas premiery ten utwór wybrzmiał najsłabiej), drugi akt otwiera monumentalna uwertura "Cyrulika sewilskiego" Gioacchino Rossiniego. Najpiękniejszy muzycznie moment koncertu to jednak Intermezzo z "Rycerskości wieśniaczej" Mascagniego, lekko, śpiewnie wykonane przez Orkiestrę Opery Bałtyckiej.

Niestety dobre wrażenia muzyczne i wokalne zakłócają koszmarne wizualizacje, umieszczone za plecami artystów. Niestety dobre wrażenia muzyczne i wokalne zakłócają koszmarne wizualizacje, umieszczone za plecami artystów.
Jednak głównym, zbiorowym bohaterem koncertu jest Chór, na co dzień najmniej doceniany z zespołów Opery. Tym razem właśnie chórzyści mają okazję zaprezentować swoje umiejętności. Chór dobrze wypada zarówno w partiach męskich ("Evviva! Beviam!" z opery "Ernani" Verdiego), jak i żeńskich ("Che faceste? dite su!" z "Makbeta" Verdiego). Najlepiej jednak brzmi w pełnym zestawie, wykonując "Gli aranci olezzano" z "Rycerskości wieśniaczej" czy potężnie brzmiące "Gli arredi festivi" z "Nabucca" Verdiego.

Koncert prowadzi Jerzy Snakowski, zapewniając w kilku krótkich wejściach minimum niezbędnych informacji o prezentowanych utworach, bardzo skromnie, jak na siebie, serwując widzom operowe anegdoty. Również dlatego "Słynne chóry oper włoskich" są zgrabnym, w pełni udanym przedsięwzięciem zarówno od strony muzycznej, jak i wokalnej.

Niestety na ocenie całości waży warstwa wizualna, odbierająca momentami radość z podziwiania artystów. Koszmarne, żenujące po prostu wizualizacje za plecami Chórzystów, przypominają komputerowe wyświetlacze ekranu z lat 90., szybko zniechęcając do patrzenia na scenę. Podobnie rzecz się ma podczas wspomnianego, świetnie wykonanego przez orkiestrę Intermezzo, podczas którego na pustej scenie świeci się wielka kula przypominająca planetę. Nie najlepiej komponują się też czarne suknie chórzystek, przygotowane w kilku różnych krojach, jakby wyjęte z różnych przedstawień.

Na szczęście w niczym to nie ujmuje artystom, którzy na taki wieczór po prostu zasłużyli. Długie, gorące i w pełni zasłużone brawa po premierze są tego najlepszym dowodem.

Spektakl

7.0
4 oceny

Słynne chóry oper włoskich

opera / operetka, spektakl muzyczny

Miejsca

Opinie (138) 1 zablokowana

  • Prosta droga do rozwiązania OB (20)

    Był Marek Weiss - było źle.
    Został zmieniony pod silnym naciskiem pracowników na Warcisława Kunca - jest źle.
    Był wysoki poziom przedstawień - źle, bo to dla wąskiej grupy odbiorców.
    Są proste w odbiorze koncerty - źle, bo to nie opery.
    Była "opcja zerowa" - źle, bo za mało, bo to nie pensja zasadnicza.
    Jest propozycja nowego dyrektora by zwiększyć zasadniczą, a nie płacić "nadgrań" - źle bo za mało.
    itd. itp.
    To trzeba rozwiązać i zbudować jeszcze raz. Man nadzieję, że Marszałkowi starczy jaj na takie posunięcie, Opera przejdzie w stan likwidacji, a komisarz wszystko pozamyka. Wieczny dyktat histerycznych związków zawodowych, skandaliczne zachowania jak protesty w Urzędzie Marszałkowskim, demonstracja przed wystawieniem Strasznego Dworu zniechęcają widzów i całe otoczenia.
    Ten sezon, może następny trzeba sobie odpuścić i zbudować to od początku.

    • 8 16

    • (14)

      To jest wielkie uproszczenie i manipulacja. Po pierwsze skrajne poglądy należą do różnych osób i ten co nie lubił Weissa, to dalej jego nie lubi, a ten co nie chciał nowego dyrektora, dalej jego nie chce. Także nikomu poglądy się nie zmieniły, tylko wypowiadają się ludzie o przeciwnych poglądach. Na podwyższenie pensji zasadniczych wszyscy się zgodzą, ale nie w momencie kiedy w propozycji nowego dyrektora zasadnicza jest kwotą mniejszą niż jak było za dyr. Weissa zasadnicza+ nagrania. Jeśli mamy stracić na tej reformie, to chyba nie powinniśmy się na to zgadzać. Wszystko drożeje, pensje w kraju idą w górę, a w operze w dół. No to chyba trzeba mieć coś z głową, żeby krytykować nasze roszczenia. Kiedy do społeczeństwa dojdzie, że ludzie wykształceni zarabiają najniższą krajową???!!!!! I nie strasznie nas zamknięciem, bo jesteśmy jeszcze bardziej zdesperowani i zdolni do dużo większego protestu niż ten podany Urzędem Wojewódzkim. Z tą różnicą, że teraz wkurzyli się już wszyscy!!!!

      • 15 3

      • Przepraszam za literówkę....

        • 2 0

      • Dokładnie wszyscy sie wkurzyli

        • 9 1

      • I co z tego, że masz tzw. wykształcenie. (11)

        Piotr Anderszewski nie ukończył studiów na warszawskiej (wtedy jeszcze) AMuz., i nie ma - jak Wy - zaszczytnego miana "człowieka wykształconego" - a jednak Bruno Monsaingeon filmy nakręcił właśnie o Nim (jak o Richterze czy Gouldzie). Artysta ten na pewno - jak Wy - nie musi nigdzie na etat pracować ani i z nikim stałej umowy podpisywać, a i tak go zaproszą. Galinie Wiszniewskiej, która miała przecież tylko podstawowe wykształcenie nikt z was do pięt nie dorasta.

        • 0 4

        • (8)

          O czym Ty człowieku piszesz ?! Po pierwsze Piotr Anderszewski jest człowiekiem wykształconym, także masz wybrakowane informacje, a porównywanie nas do Galiny Wiśniewskiej, czy do innych wybitnych jednostek, to już chwyt poniżej pasa. My nie walczymy o pensje rzędu 20000 czy więcej, tylko o 4000! To daruj sobie takie porównania.

          • 7 2

          • (7)

            Jednym słowem, potwierdzasz, że nie jesteście wybitni.

            • 1 6

            • Nie jesteśmy na pewno najwybitniejsi. Ty najwyraźniej też nie należysz do tych jednostek, bo Ci najwybitniejsi nie mają czasu na takie dyskusje. Poza tym Ci najwybitniejsi mają w sobie więcej pokory i życzliwości dla innych muzyków, którzy nie osiągnęli takich sukcesów jak oni. Oceniając Cię po Twoim komentarzu, nie jesteś człowiekiem życzliwym, na pewno nie osiągnąłeś żadnego sukcesu i albo jesteś naszym nowym dyrektorem, albo kimś z urzędu. Na pewno nie jesteś muzykiem.

              • 7 1

            • jesteśmy zwykłymi pracownikami, którzy jak wszyscy w naszym kraju (3)

              ...nie przeżyją za 2000 brutto.

              • 7 1

              • (2)

                Znaczy się wyrobnikami?

                • 0 3

              • Dlaczego chcesz nas obrażać? Jakiś cel masz?

                • 3 0

              • Tak, robią z nas wyrobników !!!

                • 2 0

            • Jestesmy najlepszymi artystami w naszym Wojewodztwie razem z Filharmonią a wybitni artysci zarabiają wielkie pieniądze .My chcemy godnie zyc jak większosc społeczeństwa ktòre ma wyzsze wykształcenie.A ty człowieku jestes wybitny w tym co robisz? Nie ma lepszych od Ciebie?To jak wybitny nie jestes to moze tez powinienes zarabiac 1500zl netto?Pozyjesz tak miesiąc chociaz to wtedy porozmawiamy

              • 7 2

            • człowieku czemu koniecznie chcesz obrazić muzyków wykonujacych

              swoją pracę z zaangażowaniem. Oczywiście są w tym kraju możliwości zarabiania dużych pieniędzy bez żadnych kwalifikacji - slyszy się o tym co chwila

              • 5 0

        • czy oni pracują na etatach?

          Ty o niebie a my o chlebie

          • 2 0

        • A czego ty od nas wymagasz?aby kazdy z nas był najwybitniejszym najlepszy?To ze jeden ktorego wymieniłes jest taki wspaniały tzn.ze inni co grają tez dobrze w Operze nie mają zarabiac powyzej 2500tys bo to za duzo?To moze tak czy ty jestes najlepszy w tym co robisz na swiecie?hihi no chociaz w Polsce hihi no juz nie będę taki w Gdansku na swoim osiedlu ha ha?

          • 2 0

    • (4)

      Hahaha :-DDDD Skandaliczny protest pod Urzędem Marszałkowskim :-D To była najłagodniejsza forma protestu na tle tych wszystkich, które mają miejsce ostatnio w Polsce. Tylko protest ten jest bardzo nie wygodny dla urzędu i w tym problem.

      • 5 1

      • ortografia się kłania (3)

        chyba nie wypada, żeby człowiek wykształcony robił takie "byki".

        • 1 1

        • To są przypadkowe błędy, także daruj sobie złośliwe komentarze.

          • 1 0

        • Hej, a niby jakie straszne "byki" ? Czepianie się na siłę. Ale niektórzy tak mają.

          • 2 1

        • Ojej, a nasz nowy dyrektor ze stopniem doktora habilitowanego mówi sponsorowie zamiast sponsorzy. No i co, zdarza się :-/

          • 2 1

  • To wszystko powoli zmierza do zamknięcia Opery Bałtyckiej (11)

    Albo nas na nią stać i płacimy ludziom godne pensje, albo trzeba ją zamknąć panie Marszałku!

    • 5 3

    • (10)

      Gdańsk starał się o miano Europejskiej Stolicy Kultury. I teraz mielibyśmy zostać bez Opery ? To by tylko wystawiło władzy odpowiednią wizytówkę.

      • 4 1

      • (9)

        To Gdansk stałby sie wsią a nie miastem

        • 6 0

        • (8)

          Stał się "wsią" jak się zgodziliście na dyrektora, z którego wszyscy w Polsce się śmiejemy :)

          • 7 4

          • co za głupoty pleciesz?

            • 0 2

          • (5)

            To władze w Gdansku i szanowna komisja go wybrała a nie my

            • 8 2

            • A od kiedy dyrektora wybierają pracownicy? (2)

              Czy pracownicy wybierali poprzednich dyrektorów opery? chyba nie, coś się tu nie zgadza, źle napisałeś

              • 5 3

              • (1)

                A związki, to nie pracownicy? Wytrzymałością się od głosu, to go dostaliście. Żal się przyznać?

                • 2 3

              • *wstrzymaliście

                • 1 1

            • Tak? A związki, które wstrzymały się od głosu?
              Chyba by nie było takiej sytuacji, gdyby zagłosowali inaczej. To jak?

              • 2 3

            • Najlepiej schować głowę w piasek... "to nie my" ;)

              • 1 3

          • Dobrze napisałes

            • 2 8

  • proszę przestać straszyć zamknięciem Opery !

    robią to ludzie z Urzędu i kadra nowego dyrektora. spór musi trwać skoro zarabiamy najniższą krajową i mamy regulamin z kacetu.Dzisiaj referendum w operze i dlatego pełno strachów na portalu !

    • 5 1

  • Dzisiaj halloween na portalu !!!

    W operze referendum !!

    • 2 0

  • Chcemy dyrektora, który zadba o pracowników i o publiczność, dzięki któremu będziemy grać więcej przedstawień i będziemy więcej zarabiać. My się pracy nie boimy, ale musi ona być godnie wynagradzana. Zmotywowany pracownik, to dobry pracownik. A nas się upadła i sprowadza do poziomu nędzarza !!!

    • 9 0

  • Już po referendum

    Można przestać straszyć !!!!

    • 1 0

  • niestety (1)

    Byłem na koncercie chóralnym. Wszystko mi się podobało. Chór pięknie brzmial, dyrygent dobry, orkiestra też, jedynie konferansjerka pana Snakowskiego do wyjęcia. Liczyłem, że przy zmianie dyrekcji skończy się pajacowanie tego pana, ale widac umiał się po raz kolejny zakręcić. Niestety, przydałby się ktoś bardziej na poziomie.

    • 2 5

    • Gruba przesada, konferansjerka Pana Snakowkiego zawierała po prostu elementy humorystyczne. I dzięki temu była żywsza i wesoła. Opera nie musi być martwą i dostojną ramotą a dzięki lekkiemu komentarzowi Pana Jerzego udaję się tego uniknąć. Jedyne do czego bym miała zastrzeżenia to kształt oprawek okularów Prelegenta za ale jak maeisli już starożytni o gustach się nie dyskutuje

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakich latach dyrektorem Teatru Wybrzeże był Maciej Nowak?

 

Najczęściej czytane