kalendarz

maj»
PnWtSrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

wiadomości kulturalne

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Podróż w czasie do międzywojennego Gdańska

Gdańsk między wojnami. Opowieść o życiu miasta 1918-1939, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź 2010.

Gdańsk między wojnami. Opowieść o życiu miasta 1918-1939, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź 2010.

Podróże w czasie są możliwe. Świetnym tego przykładem jest książka "Gdańsk między wojnami" Aleksandry Tarkowskiej, która jest dokumentalnym przewodnikiem po życiu Gdańska od 1918 do 1939 roku.



O tym, że lubimy oglądać Gdańsk sprzed kilku dekad świadczą z powodzeniem sprzedające się serie albumów "Był sobie Gdańsk" czy albumy ze zdjęciami "Fot. Kosycarz". Zdjęcia Kosycarza poświęcone są jednak ostatniemu półwieczu, a seria "Był sobie Gdańsk" to przede wszystkim zbiór zdjęć. Na tym tle "Gdańsk między wojnami" wydany nakładem łódzkiego wydawnictwa Księży Młyn ciekawie się wyróżnia.

Z jednej strony książka przypomina pod względem struktury dokument - jest w niej zobrazowane całe życie miasta, w wielu aspektach. Z drugiej to doskonały przewodnik po mieście sprzed kilku dekad. Pomijając atrakcje turystyczne, gdybyśmy w latach 20. i 30. znaleźli się na terytorium Wolnego Miasta Gdańska, byłoby to wspaniałe kompendium wiedzy na jego temat. Teraz to doskonały obraz tego, jak wyglądało życie naszych przodków między I i II Wojną Światową.

Gdańsk po I Wojnie Światowej był w specyficznej sytuacji. Na mocy uchwały Ligi Narodów powstało Wolne Miasto Gdańsk, miasto-państwo z własnym sejmem, senatem, herbem, flagą a nawet walutą. Mieszkańcy miasta mówili o sobie Danziger, wyróżniali się więc na tle Polaków, Niemców i ludzi innych narodów. To ogromne zróżnicowanie świetnie jest w tej książce pokazane.

Na kolejnych stronach zapoznajemy się bowiem nie tylko ze starym wyglądem ulic, zabudowaniami czy nieistniejącymi już połączeniami tramwajowymi. W albumie możemy zobaczyć jak wyglądały paszporty mieszkańców Gdańska, kto zarządzał miastem, ilu było przywódców senatu, prezydentów, gdzie znajdowały się konsulaty (było ich przeszło 30, w tym z takich egzotycznych krajów jak Nikaragua, Panama czy Haiti) albo o tym, że w obecnym budynku Rady Miasta, urzędowali Komisarze Ligi Narodów. To wszystko oczywiście znane fakty historyczne, ale w książce "Gdańsk między wojnami" nie są ukazane w dłużącej się encyklopedycznej formie, a jednocześnie są wyczerpujące.

Ale to i tak nie wszystko - poszczególne rozdziały opisują życie Gdańszczan, przedstawiają partie polityczne czy społeczności religijne, które żyły na terenie tego miasta (świetne zdjęcie, egzotycznie wyglądającej Wielkiej Synagogi w miejscu obecnej ulicy Bogusławskiego). Obszerna część albumu jest poświęcona miejskiej komunikacji (ze spisem starych linii tramwajowych) i gospodarki wodnej - można zapoznać się ze zdjęciami i opisami starych spichlerzy czy przeczytać jak powstawała Stocznia Cesarska na terenie Młodego Miasta.

Nie brakuje informacji o sportowych wyczynach gdańszczan, czy opisie miejsc, gdzie spędzali wolny czas. Fotografie pokazują wspaniałe sale restauracji, obecnego Teatru Wybrzeże, nadmorskich kąpielisk i kin. Mało kto może wiedzieć, że w Wolnym Mieście Gdańsk tych ostatnich było ich przeszło 20, z czego połowa w ścisłym centrum Miasta!

"Gdańsk między wojnami" to pasjonująca podróż pełna niespodzianek i niesamowitych odkryć, nawet dla tych, którzy z historią międzywojennego Gdańska są dobrze obeznani. Masa zdjęć (niestety nie zawsze wysokiej jakości), pocztówek i dokumentów (statystyki czy spis niemieckich nazw ulic i dzielnic) świetnie przybliżają miasto z tamtego okresu, pokazując zarówno jego potęgę jak i wiele elementów, którymi różni się od tego współczesnego.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 72)

zgłoś do moderacji opinię 4787450 2010-12-26 10:05 Smaczny album

Oglądałam ten album w empiku, fotki znane z innych publikacji.

Grażyna

popieram opinię 18 / nie zgadzam się 11
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787452 2010-12-26 10:09 Uprzejmie informuję że do książki dodawany jest film DVD oraz plan miasta Gdańska (2)

Autor o tym zapomniał dopisać o gratisach do publikacji - reprint planu miasta Gdańska oraz film DVD z okresu Wolnego Miasta Gdańska.

Alina

popieram opinię 21 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787469 2010-12-26 11:27 DVD? (1)

Kto to odtworzy to pieruństwo, na czym niby?

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 4787496 2010-12-26 13:35

Na patefonie stacjonarnym.

popieram opinię 13 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787453 2010-12-26 10:13 Gdanszczan tylko karmi sie sentymentami (14)

Zamiast budowac miasto i by bylo nowoczesne.
Taktyka: "alez to bylo piekne miasto" zamiast
"alez tu sie buduje"

Paw

popieram opinię 48 / nie zgadzam się 60

zgłoś do moderacji opinię 4787457 2010-12-26 10:27 ...O historii

@paw
Pomyliłeś tematy! Dla jasności, ten jest o historii Gdańska ;)
pzdr

zniesmaczony

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 4787459 2010-12-26 10:39 To bierz się za łopatę...

... i buduj, zamiast paździerzyć głupoty.

OlaK

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787462 2010-12-26 11:04 bardzo trafne spostrzeżenie (1)

życie tylko przeszłością.
Poza historią w Gdańsku nie ma o czym mówić.

Oleńka

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 11

zgłoś do moderacji opinię 4787494 2010-12-26 13:19 to m...a w kubeł

Pawłow

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787472 2010-12-26 11:45 No to jedziemy od północy (6)

Ostatnio zbudowane / w przygotowaniu / w realizacji:
- Hala Ergo Arena
- Rozbudowa kampusu uniwersytetu
- Kolej metropolitalna (właśnie ogłoszono przetarg na dokumentację)
- Terminal lotniska
- Słowackiego
- PGE Arena
- Tunel pod Martwą Wisłą,
- Terminal kontenerowy umożliwiający zawinięcia oceaników,
- Umowa na centrum logistyczne koło terminalu,
- Trasa Sucharskiego,
- Muzeum Morskie, II WŚ, ECS, Szekspirowski,
- Przedłużenie SKM do p. Śródmieście,
- Trasa WZ + wypasiony węzeł Karczemki,
- Obwodnica Południowa,
- Autostrada A1
- Remont linii kolejowej do Wawy + linia do portu

Jeśli komuś można zarzucać zapatrzenie wstecz to raczej Tobie skoro nie widzisz co się Tu dzieje.

Bart

popieram opinię 19 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4787480 2010-12-26 12:29

i linia tramwajowa na Chełm + jej rozbudowa

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787484 2010-12-26 12:53 No to skomentujmy te kwiatki: (1)

- Hala Ergo Arena - miała być gotowa na EuroBasket...nic z tego! skonczyło się na Lajdi Zgadze i to ze sporym opóźnieniem. Przypomnę, że koszykarze jakoś grali w jakże reprezentacyjnej Hali Olivia - normalnie prestiż...- Rozbudowa kampusu uniwersytetu - zgadza się. Idą jak burza i to bez ironi.- Kolej metropolitalna (właśnie ogłoszono przetarg na dokumentację) - od przetargu do wbicia pierwszej łopaty droga długa, ale kibicuję temu projektowi a wizualizacja 1sza klasa.- Terminal lotniska - no robią, potwierdzam.- Słowackiego - j.w.- PGE Arena - i tu widać piknę tempo:)- Tunel pod Martwą Wisłą - tiaaa - wizualizację to my umiemy robić ale jak gdzieś czytałem to nie pojedzie się tamtędy szybciej niż za 6-7lat - a most stoi...jak samotny biały żagiel.- Terminal kontenerowy umożliwiający zawinięcia oceaników- i chwała im za to- Umowa na centrum logistyczne koło terminalu,- Trasa Sucharskiego, - ileż to lat ją planują a kiedy realizują - oczywiscie jak Unia da...zresztą tak można dopisać do większości- Muzeum Morskie, II WŚ, ECS, Szekspirowski, - plany, wizualizacje i kamienie węgielne - troche wyburzeń no ale zaczeli, skromnie jak na razie- Przedłużenie SKM do p. Śródmieście, - fajna wizualizacja- Trasa WZ + wypasiony węzeł Karczemki, - o tu to sie buduje!- Obwodnica Południowa, - jak wyżej- Autostrada A1 - hmm - coś drgnęło ale ile to lat temu słyszeliśmy?! a ile Unia dała a ile paliwa podrożały bo na drogi idzie a jak dużo zrobili - nieproporcjonalnie malo wg mnie- Remont linii kolejowej do Wawy + linia do portu - tak nawet przygotowali tory do prędkosci 250km na godzine - a ze szybkich kolei nie bedzie jeszcze przez 10 lat albo i 20 to za 25 będą znowu remontować. Lepiej z rozkładem by porządek zrobili i zegarkiem się nauczyli obsługiwać.Podsumowując - są powody do dumy ale na pewno nie jest tak różowo jak piszesz - można by napisać, że się rozmarzyłeś, pozdrawiam optymistów.

realista bynajmniej nie z Madrytu

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 13

zgłoś do moderacji opinię 4787516 2010-12-26 20:08 Wszystkie te inwestycje zostaną zakończone

najpóźniej w 2015.
Załóżmy nawet, ze jedna z nich nie powstanie. Zmienia to "całokształt"?

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4787507 2010-12-26 17:10 Obwodnica Południowa

akurat jej budowa jest dzięki GDDKIA.

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787512 2010-12-26 19:48 najlepsza rubryka to "w przygotowaniu" :P (1)

"w przygotowaniu" to Polska miała być drugą Japonią/Irlandią

drugi Japończyk i Irlandczyk zarazem

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4787515 2010-12-26 20:02 Każda z tych inwestycji

ma co najmniej przetarg na dokumentację, a to już nie jest rysowanie palcem po mapie.

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787474 2010-12-26 12:04 Historia (1)

To, że Gdynia nie ma historii to nie znaczy, że Gdańsk jej nie ma. My Gdańsk mamy już ponad 1000 lat. A Gdynia ile?

Ja

popieram opinię 12 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 4787487 2010-12-26 13:00 Biorąc pod uwagę, ze oni maja odwieczny problem z datami

to chodzą słuchy, ze pierwsze wzmianki o Gdyni są już w starych manuskryptach pochodzących z Babilonu :P
Ciekawe co tam u nich się tak rozwija, poza tym, że Szczurek przewala im tonę kasy na reklamę, tylko nie ma czego reklamować

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 4787497 2010-12-26 13:37 coś w tym jest!!!

tylko jedna rzecz mnie cały czas trapi, wiadomo o historii zapominać nie można, wiadomo, raz zabytki, dwa ku przestrodze!
dziś budujemy jutro, jakkolwiek to brzmi ale jest to prawdą, no i tu jest pies pogrzebany...
dlaczego tym wszystkim planistom, architektom, no i decydentom brakuje wizji, odwagi i umiejętności realizacja czegoś ponad taflę szkła, metalu i betonu! Dlaczego unifikacja jest tak mocno zakorzeniona w naszych (i ich łbach), że jadąc do większości miast świata, do tzw. centrum wszsystko wygląda niemal identycznie...
Czy Gdanśk nie zasługuje by się wyróżnić, czy nie mamy rodzimych artystów, projektantów, którzy potrafiliby tchnąć życie i kolor w tą szarość szkła i betonu?!
Tak prozaiczna sprawa jak wiaty przystankowe, nie w tym rzecz by podobały się wszystki, ale by o nich mówiono - dlaczego nie zrobić ich różowych, a co, czy to komuś przeszkadza - jakby były w kształcie serc tudzież postaci zwierzaków, (przykłady są jakie są, nie jestem artystą), chodzi o ideę...Gdyby tak ściany toalet publicznych wyglądały jak kobierzec z mongolskiej chaty a ławki w praku pstrzyły się kolorami chińskiej pseudo-porcelany na wzór barcelońskiej z parku Guell - taki kogel-mogel na wesoło ;)
Nie chodzi o to by się tym zachwycać, ale z dziecinnną radochą uśmiechać (choćby z przekąsem) ale wariat to zaprojektował!
z politycznym prztyczkiem - by żyło się lepiej :)

kogel-mogel

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787454 2010-12-26 10:18 Za 80 lat powstanie album jak to było w Gdańsku z rządów Pawła I (3)

popieram opinię 46 / nie zgadzam się 13

zgłoś do moderacji opinię 4787458 2010-12-26 10:28 Dobrze że Ciebie już nie będzię!

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 16

zgłoś do moderacji opinię 4787488 2010-12-26 13:01 Widzisz, bo historia go akurat dobrze oceni

a po Tobie co zostanie? Trochę smrodu i to wszystko

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 4787517 2010-12-26 20:50 Za 80 lat Paweł bedzie nadal nie łudż się

.

Dziedzic

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787455 2010-12-26 10:19 (5)

ile kosztuje album?

popieram opinię 15 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787456 2010-12-26 10:24 album kosztuje 85 zł (1)

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 13

zgłoś do moderacji opinię 4787486 2010-12-26 12:56

k.... drogo :/

jolka

popieram opinię 12 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 4787509 2010-12-26 19:32 ile kosztuje album ?

CWIOKU 10 patykiem pisanych

piotr

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 4787524 2010-12-27 08:47 79,90zł

b

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4787529 2011-01-01 18:07 59 PLN - księgarnia Koliber Wrzeszcz

Trzeba tylko kliknąć na allegro i odebrac osobiście we Wrzeszczu, ul. Do Studzienki

tg

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787460 2010-12-26 10:45 (3)

kiedyś było Wolne Miasto Gdańsk - dziś jest (PO)Wolne Miasto Gdańsk. Z jego codziennymi korkami, pięknymi dzielnicami jak Stogi, Przymorze czy Orunia, z tętniącym do godzin porannych życiem Starym Miastem, z bogatą ofertą kulturalną, będące motorem rozwoju dla całego regionu...

gabryś z ironią

popieram opinię 40 / nie zgadzam się 24

zgłoś do moderacji opinię 4787467 2010-12-26 11:19

myślisz że tamto miasto było idealne? że nie było obszarów zamieszkanych przez biedote? że nie było dzielnic o których przeciętny Gdańszczanin mówił że to strefa no-go?że nie było problemów komunikacyjnych, gospodarczych?

nie to ...

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787468 2010-12-26 11:22 A co lepszego jest w takich nowych dzielnicach (1)

w porównaniu do Przymorza?
Najlepiej o tym świadczą ceny mieszkań - najwyższe na Przymorzu.

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4787523 2010-12-27 07:46 pocieszaj się dalej

i żyj w błogiej nieświadomości

Piotr z nowej dzielni

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787461 2010-12-26 10:59 (2)

znów o jakimś "międzywojennym" gdańsku
czyli o gdańsku w praktyce okupowanym przez niemców
spadku po prusko/niemickiej okupacji porozbiorowej
gdzie Polaków dyskryminowano i szykanowano
utrudniano Polakom zakładanie działalnosci handlowej, osiedlanie się, przewóz towarów, nawet szukanie pracy czy nabywanie nieruchomości
dzielnie za to wspomagano niemców szykujac po cichu Polakam czystkę roku 1939
jest faktycznie co wspominać
och ach jak to "ładnie" było...

popieram opinię 30 / nie zgadzam się 49

zgłoś do moderacji opinię 4787492 2010-12-26 13:17 a to biały wiersz?

czy anonim zapomniał interpunkcji?

asia

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 9

zgłoś do moderacji opinię 4787506 2010-12-26 16:28 Znowu się kretyn,co historii nie zna wypowiada.

A na Srebrzysku czekają na ciebie.

ildefons_nie_galczynski

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787463 2010-12-26 11:06 (6)

Miasto moich przodków którym cmentarze zaoraliście. Aktualny status Wolnego Miasta jest taki sam jak ustalono w Wersalu.Miasto nie brało udziału w wojnie, a stało się ofiarą agresji nazistowskiej i polskiej. Możecie mnie negować ale tych prawd nie da się obejść

bernard

popieram opinię 30 / nie zgadzam się 34
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787465 2010-12-26 11:11 nie rozumiem twojego bełkotu (1)

Gdańsk to polskie miasto, wiec jak mogło stac się ofiarą polskiej agresji?

popieram opinię 15 / nie zgadzam się 12

zgłoś do moderacji opinię 4787470 2010-12-26 11:28

jakiś gdańszczanin z korzeniami wileńskimi. Nie każdemu dane jest posiadać rozum.

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 12
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787491 2010-12-26 13:08 Zgadzam się z Tobą (2)

po ii wojnie przyznano Polsce kuratelę nad Gdańskiem na okres 50 lat ,tak więc od 1995 roku jesteśmy okupowanie przez Polskę. O tym że Polska o tym wie i przestrzega uchwał Ligi Narodów i Poczdamu ,może świadczyć np. fakt iż na terenie WM Gdńska nie mogą stacjonować żadne jednostki wojskowe, tylko straż graniczna. I takich rzeczy jest znacznie więcej. I jeszcze jedno Gdańsk nie jest tak samo Polski jak i Niemiecki ,i od tego radzę zaczynać wszelkie dyskusje o WM GDAŃSKU

querc

popieram opinię 12 / nie zgadzam się 12

zgłoś do moderacji opinię 4787500 2010-12-26 13:57 buhahahaha

Polska okupuje Gdańsk, Gdańsk okupuje Wrzeszcz, Wrzeszcz okupuje ulicę Grunwaldzką, a Grunawaldzka mieszkanie pana Henryka, a pan Henryk okupuje swoją żonę.

popieram opinię 14 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 4787527 2010-12-27 09:06 querc - znamy go ! Gdańszczanin z Krużewników sie znalazł

mk

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4787510 2010-12-26 19:33

takimi tekstami jak powyższy to powinna się zająć prokuratura
widać że na tym portalu hamstwo i oczernianie Polski jest jak najbardziej mile widziane

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 9

zgłoś do moderacji opinię 4787464 2010-12-26 11:09 lubimy taki Gdańsk sprzed kilku dekad

WMG to piekne czasy - pod niemieckim butem było tak dobrze

gda

popieram opinię 21 / nie zgadzam się 13
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787466 2010-12-26 11:19 A w Nowym Roku (6)

życzę wszystkim czytelnikom Trójmiasta - aby jego Redakcja otworzyła osobny folder dla wypowiedzi nie trzymających się meritum poruszanego artykułu. Tym samym moja obecna tam otwierałaby raj dla niepoważnych szczeniaków, dla tych co to nawet sobie nicka nie potrafią wypisać wyczuwając głupoty jakie piszą. :)
A na temat - książka na pewno ma swoją wartość, bo z przewodnikiem P. Mamuszki jest wizualizacją tego Gdańska jaki dzisiaj mamy w namiastce. A nie był on ani niemiecki, ani polski - był gdański.

Piotr I

popieram opinię 36 / nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787477 2010-12-26 12:25 (5)

nie ma to jak życie w wirtualnym świecie
"nie był on ani niemiecki, ani polski - był gdański"
- jaki on nie był niemiecki to okazało się w lasach piaśnicy

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 4787490 2010-12-26 13:03 I włąsnie o takich, autor posta napisał :)

Danziger

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787499 2010-12-26 13:55 (3)

widzisz właśnie jak się zbłaźniłeś. W Piaśnicy leżą pomordowani Polacy z całego województwa Pomorskiego (w tym i Gdyni), ale z Gdańska -nie.
Życze tobie abyś znalazł czas na dokładniejsze poznanie losow twoich polskich przodków. A dzisiaj nie czas na makabryczny wywód co Niemcy zrobili z Polakami w Gdańsku.

Piotr I

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787513 2010-12-26 19:56 cytuję (2)

Do dnia dzisiejszego ustalono nazwiska ok. 852 ofiar, pochodzących z Gdyni, Wolnego Miasta Gdańska oraz terenów ówczesnych powiatów: morskiego, kartuskiego i kościerskiego. W gronie zamordowanych znaleźli się przedstawiciele wszystkich warstw polskiego społeczeństwa, którzy w latach międzywojennych zaangażowani byli w działalność polityczną, społeczną, oświatową, kulturalną, religijną, a także sportową. Szczególnie ciężkie straty poniosło zwłaszcza duchowieństwo katolickie, nauczyciele oraz członkowie administracji państwowej i samorządowej. W Piaśnicy ginęli również działacze polonijni oraz pracownicy PKP z Wolnego Miasta Gdańska

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4787514 2010-12-26 19:58 cd. (1)

Ze względu na przeprowadzoną przez Niemców w 1944 akcję zacierania śladów zbrodni, jak również z powodu zniszczenia lub wywiezienia dokumentacji zbrodni piaśnickiej, wciąż nieznana pozostaje dokładna liczba pomordowanych, lista ich nazwisk, a także liczba zbiorowych mogił. W trakcie śledztw prowadzonych po zakończeniu wojny udało się ustalić, że ofiary zbrodni w lasach piaśnickich zaliczały się zasadniczo do trzech kategorii:

* Pierwszą stanowili przedstawiciele polskiej elity politycznej i intelektualnej – zatrzymani przez Niemców w trakcie masowych aresztowań we wrześniu i październiku 1939, a następnie przetrzymywani w więzieniach w Wejherowie, Pucku, Gdańsku, Kartuzach i Kościerzynie oraz w obozach internowania osób cywilnych w Gdańsku–Nowym Porcie i Gdyni–Grabówku. Z tego grona wywodziło się prawdopodobnie ok. 2000 ofiar Piaśnicy;
(Zbrodnia w Piaśnicy).

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4787521 2010-12-26 23:39

Tak sie dla ciebie pechowo sklada, ze znam osobiscie losy tych MIESZKANCOW Gdańka którzy wtedy zgineli. Powtarzam; w Piaśnicy nie zgineli mieszkańcy Gdańska. A działacze polonijni czesto właśnie mieszkali poza granicami Gdańska, głównie w Gdyni. Ponadto mój aresztowany Ojciec uciekł z placu tenisowego na Ejsmondta na parę godzin wcześniej niż podjechały samochody które zabraly resztę wierzących w sprawiedliwość - do Piaśnicy. Sam kwiat inteligencji polskiej mieszkający w Gdyni , ale paru z nich było działaczami Polonii Gdańskiej. Żaden nie wrocił i dzisiaj sie o nich pisze jako działaczach gdańskich.
Przepraszam za trochę obrażliwe sformułowanie mojej pierwszej odpowiedzi, ale ... po pierwsze kwestia nie dotyczyła martyrologii, po drugie - dzisiejsze przekazy informacji sa tak pogmatwane, że tylko ten co zna prawde wie gdzie w nich tkwi prawda.

P1

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1

dodaj swoją opinię