• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Wydarzenia w ramach wystawy Yinka Shonibare / wybrane prace

Wydarzenie w ramach

Wydarzenia w ramach wystawy Yinka Shonibare / wybrane prace

w każdy wtorek (do 28.05), godz. 18:00

bilety 450 zł

13 września - 24 listopada 2024, godz. 10:00 - 17:00

Gdańsk,
bilety 20 zł
ulgowy 1-12 zł
03.12.2013 | 19:00 - Spotkanie poświęcone tematyce postkolonializmu z udziałem:

Konrada Schillera, Przemysława Strożka, Janka Simona

05.12.2013 | 19:00 - Wystąpienie dr Ewy Klekot na temat postkolonializmu

03.12.2013, godzina - Afrykański palimpsest, spotkanie poświęcone tematyce postkolonializmu z udziałem: Konrada Schillera, Przemysława Strożka, Janka Simona

Kultura i sztuka Afryki, fascynowała pierwsze awangardy. W dobie dekolonizacji i przemian społecznych w II połowie XX wieku w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych, była manifestacją buntu i emancypacji. Współcześnie wraz z rozwojem badań postkolonialnych stanowi istotne źródło poszukiwań artystycznych i kulturowych. Wychodząc od wystawy Yinka Shonibare stawiamy pytanie: w Afryce, czyli gdzie?

Konrad Schiller (ur.1982), historyk sztuki, kurator. Ukończył studia postkolonialne w specjalności kultury wizualnej na Goldsmiths College w Londynie. Był kuratorem kilkunastu wystaw m.in. Niegrzeczne Dzieci Alfreda Jarry w Londynie oraz Berlinie, Tropikalny Gotyk w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Pisze o sztuce i kulturze. Publikował w ,,Obiegu", ,,Czasie Kultury", ,,Focusie", ,,Dzienniku Gazecie Prawnej", ,,Przekroju". Współpracuje z nowym magazynem o sztuce ,,SZUM". Jest autorem tekstów do katalogów wystaw: Tropikalizmy, w Gadńskiej Galerii Miejskiej 2 i indywidualnej wystawy Roberta Kuśmirowskiego w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Dwukrotny stypendysta w programie ,,Młoda Polska" fundowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przemysław Strożek (ur. 1983), adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, stypendysta Fulbrighta oraz członek European Network for Avant-garde and Modernist Studies. Autor licznych publikacji na temat awangardy, a ostatnio książki o Marinettim w Polsce (IS PAN, 2012). Autor rozdziału o afroamerykańskich fascynacjach włoskich futurystów w książce Afromodenisms (Edinburgh University Press, 2013), tekstu o recepcji Josephine Baker w sztuce awangardy ("Dialog" 2012 nr 1) oraz kilku publikacji na temat afrofuturyzmu w "Lampie" i na stronie obieg.pl.

Janek Simon (ur. 1977) Mieszka i pracuje w Warszawie. Studiował psychologię i socjologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest artystą konceptualnym i czasami kuratorem. Interesuje się kwestią przestrzeni i odległości w jej kulturowym wymiarze, etyką i ekonomią DIY oraz możliwością użycia metod nauki w praktyce artystycznej. Jego prace pokazywane były między innymi na Manifesta 7 i Biennale w Pradze, Budapeszcie i Liverpoolu. Miał indywidualne wystawy w Arnolfini w Bristolu, Casino Luxembourg w Luxemburgu i licznych publicznych instytucjach w Polsce. Jego prace pojawiały się także, przy różnych okazjach między innymi w Tate Britain, Tate Modern, Kunst Werke i Kunsthalle Hamburg.


Addio del Passato (Film still), 2011 Yinka Shonibare.
Addio del Passato (Film still), 2011 Yinka Shonibare. Courtesy James Cohan Gallery, New York, Shanghai.


05.12.2013, godzina 19:00 - Wystąpienie dr Ewy Klekot na temat postkolonializmu pt.: Gdzie w polskiej sztuce jest miejsce na refleksję postkolonialną?

Autorka nie zamierza udzielać autorytatywnej odpowiedzi na to pytanie, lecz odwołując się do dość oczywistego skojarzenia kolonializmu z kwestią niewolnictwa czarnych, na które prace Yinki Schonibare wyraźnie wskazują choćby przez swój historyczny sztafaż, chciałaby wskazać na takie miejsca w polskiej rzeczywistości społecznej, w których zastosowanie refleksji postkolonialnej jako strategii artystycznej byłoby uzasadnione. Praca niewolna oraz osobista podległość to zjawisko, które w czasach rozkwitu imperiów kolonialnych było na terenie części Europy rozpowszechnione w postaci poddaństwa chłopów i pańszczyzny.

Post-podległościowa kondycja znaczącej większości społeczeństwa polskiego wydaje się zatem przestrzenią, w której refleksja post-kolonialna, obejmująca krytyczne odniesienie do zjawisk takich jak auto-kolonizacja, "ludowość", czy społecznie różnicujący podział na "miasto" i "wieś", jest jak najbardziej uprawniona.

dr Ewa Klekot - antropolożka i tłumaczka, adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego i wykładowca antropologii w School of Form w Poznaniu. Zajmuje się antropologią sztuki, a zwłaszcza zagadnieniami społecznie różnicującego potencjału sztuki (kicz), społecznym konstruowaniem sztuki ludowej i prymitywnej, zabytków dziedzictwa, oraz materialnością rzeczy uznawanych za sztukę. Publikowała ostatnio w "Kontekstach", "Etnografii Nowej", "Ethnologie Francaise", "International Journal of Heritage Studies"; autorka licznych tłumaczeń prac z zakresu antropologii, nauk społecznych i historii kultury.


Yinka Shonibare/wybrane prace
Wernisaż: 29.11.2013 | 19:30
Wystawa: 30.11 - 31.12.2013
Kuratorka: Patrycja Ryłko
Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2 (GGM2), ul. Powroźnicza 13/15, Gdańsk, 80-828
Godziny otwarcia galerii: wt-śr 11-17, czw.- niedz. 11.00-19.00

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wystawa w terminie 17.01 do 17.03 będzie prezentowana w Muzeum Współczesnym Wrocław.


Organizatorzy:
Gdańska Galeria Miejska, Muzeum Współczesne Wrocław

Partnerzy:
Miasto Gdańsk, Miasto Wrocław, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Sponsor:
Grafix centrum poligrafii

Patroni medialni:
AMS, Obieg, Notes na 6. tygodni, SZUM, Art&Business, o.pl, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Radio ram, Radio Wrocław, Gazeta Wrocławska, Live&Travel, in your pocket, Karta do Kultury.

Opinie

Sprawdź się

Który słynny polski reżyser rozpoczynał karierę teatralną w Teatrze Wybrzeże?