• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Wielka Wystawa Sztuki Współczesnej

14 marca - 29 lipca 2024, godz. 10:00

bilety 10 zł
ulgowy 7 zł
wtorek - piatek - od 11:00 do 18:00
sobota, niedziela - od 12:00 do 19:00, oniedziałek - nieczynne

Również w dniach 24 grudnia 2006, 25 grudnia 2006, 31 grudnia 2006 oraz 1 stycznia 2007 muzeum będzie nieczynne dla zwiedzających!


bilet rodzinny - 20 zł
bilet grupowy - 6 zł (za osobę)

WIELKA WYSTAWA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
Nowi Dawni Mistrzowie/ New Old Masters



KURATOR WYSTAWY: DONALD KUSPIT

Mecenasem muzeum i wystawy jest PLUS.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
NDI SA
Franklin Bowles Galleries NY, USA

Patroni medialni:
WPROST, Rzeczpospolita, TVP, PR1, STRÖER, Puls Biznesu


Czas trwania wystawy: od 21 listopada 2006 do 15 lutego 2007

Wystawa czynna codziennie, od 12.00 do 19.00


www.nowidawnimistrzowie.pl
www.muzeum.narodowe.gda.pl
www.nck.pl



Wernisaż:
20 listopada 2006, godz. 1800
Pałac Opatów w Oliwie



Na wystawie w Muzeum Narodowym w Gdańsku przedstawionych będzie 111 dzieł 33 artystów z całego świata skupionych wokół idei Kuspita.
Organizator:
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Oddział Sztuki Współczesnej - Pałac Opatów w Oliwie

Współrealizator:
Narodowe Centrum Kultury w Warszawie

Współpraca:

    Catharine Clark Gallery, San Francisco CA
    Danese Gallery, New York
    Denise Bibro Fine Art, New York
    Forum Gallery, New York
    Franklin Bowles Galleries, New York
    Galerie Neuendorf AG c/o Artnet AG, Berlin
    Hackett-Freedman Gallery, San Francisco CA
    The Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, Washington DC
    Hunsaker Schlesinger Fine Art, Santa Monica CA
    Jack Rutberg Fine Arts, Los Angeles & ACA Galleries, New York
    Julian Weissman Fine Art LLC, New York
    Koplin Del Rio Gallery, Los Angeles CA
    Littlejohn Contemporary, New York
    Marlborough Gallery Inc., New York
    Museo Fundación Cristóbal Gabarrón, Valladolid, Spain
    Nancy Hoffman Gallery, New York
    Pennsylvania Academy of the Fine Arts, Philadelphia
    PPOW Gallery, New York
    Salander-O’Reilly Galleries, LLC New York
    San Jose Museum of Art, CA
    prywatni kolekcjonerzy i artyści


Donald Kuspit
jest jednym z najwybitniejszych krytyków sztuki w Stanach Zjednoczonych. Jako laureat prestiżowej nagrody Frank Jewett Mather Award For Distinction in Art Criticism (1983), przyznawanej przez stowarzyszenie College Art Association. Profesor Kuspit jest redaktorem współpracującym dwóch czasopism Artforum, Sculpture, New Art Examiner i Tema Celeste. Posiada tytuły naukowe z filozofii i historii sztuki uzyskane na Columbia Univesity, Yale Univesity oraz na Pennsylvania State Univesity. Jest profesorem historii sztuki i filozofii na Uniwersytecie stanu Nowy Jork w Stony Brook. Posiada tytuł Profesora-at-large im. A.D.White’a na Uniwersytecie Cornella (1991-1997).
Jest autorem i redaktorem setek artykułów, esejów i recenzji wystaw. Daje wykłady na wielu uniwersytetach i w szkołach artystycznych. Do najbardziej znanych jego książek należą: Odrodzenie malarstwa pod koniec XX wieku (The Rebirth of Painting in the Late 20th Century), Strategie psychologiczne sztuki awangardowej (Psychostrategies of Avant-Garde Art) oraz ostatnia, o międzynarodowym rozgłosie Koniec Sztuki (The End of Art).

Artyści:
Chester Arnold, Steven Assael, Miquel Quilez Bach, William Beckman, David Bierk, Vincent Desiderio, Don Eddy, Richard Estes, Judy Fox, Zoya Frolova, Cristóbal Gabarrón, Gregory Gillespie, April Gornik, Robert Graham, Karen Gunderson, Julie Heffernan, F. Scott Hess, Krzysztof Izdebski (C. Cruz), Julio Larraz, David Ligare, Jacquelyn McBain, Igor Mitoraj, Odd Nerdrum, Enjeong Noh, Don Perlis, Joseph Raffael, Richard Ryan, Robert Schwartz, Rosalyn Schwartz, Maciej Świeszewski,Ruth Weisberg, Jerome Witkin, Brenda Zlamany


Chester Arnold urodził się w Santa Monica w Kalifornii (USA) w 1952 r.
Dorastał w Niemczech, gdzie jako młody chłopak był pod wpływem stylu Dawnych Mistrzów. Wrócił do Kalifornii w latach 70-tych i rozpoczął studia w San Francisco Art Institute, gdzie otrzymał tytuł magistra sztuk pięknych w 1987 r. Był również laureatem wielu nagród, m. in. City of Sonoma Art Treasure Award, Fleishhacker Foundation Grant oraz Westaf National Endowment. Prace Arnolda znajdują się w wielu kolekcjach muzealnych, takich jak: Pasadena Museum of California Art, Nevada Museum of Art, San Hose Museum of Art. Artysta mieszka i pracuje w Północnej Kalifornii (USA).

Steven Assael urodził się w 1957 roku w Nowym Jorku (USA).
Studiował w Pratt Institute, Brooklyn, Nowy Jork, w latach 1975- 79 oraz w Independent Study in Europe, Pratt Scholarship w roku 1977. Obecnie prowadzi zajęcia z rysunku i malarstwa w School of Visual Arts w Nowym Jorku. Jest malarzem figuratywnym. Assael miał kilka indywidualnych wystaw, m.in. w Columbus Museum of Art, Cress Gallery of Art, University of Tennessee; Lowe Gallery, Atlanta oraz Forum Gallery, Los Angeles. Jego prace prezentowane są w wielu kolekcjach muzealnych: Hunter Museum of Art w Chattanooga, (TN), Kemper Museum of Contemporary Art & Design (MO), Columbus Museum of Art (Columbus, OH) oraz w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku (USA).

Miguel Quilez Bach urodził się w 1943 r. w Barcelonie (Hiszpania).
Studia rozpoczął w 1963 r. w Szkole Sztuk Pięknych San Jorge. W latach 1987-1992 był dziekanem Uniwersytetu w Barcelonie. Jest współpracownikiem Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych Santa Isabel de Hungria w Sevilli. Obecnie jest docentem w katedrze malarstwa Uniwersytetu w Barcelonie. Od 1991 r. - prezes stowarzyszenia „Art Accord Espana”, a od 1997 r. wiceprezes stowarzyszenia w Parlamencie w Brukseli. Jest malarzem, grafikiem i rysownikiem. Wiodącym tematem prac Bacha jest człowiek oraz wnętrza i przedmioty, które stanowią o jego obecności. Prace Miguela Quileza Bacha były eksponowane m. in. w Sala Ibiza w Barcelonie, w Galerii Barocco w Madrycie, w Galerii Sztuki Cartic, Castello de la Plana oraz w Galerii Atena w Saragossie. Jego grafiki i obrazy znajdują się w wielu kolekcjach publicznych oraz prywatnych w kraju i za granicą. Mieszka i pracuje w Barcelonie (Hiszpania).

William Beckman urodził się w 1942 r. w Maynard, Minnesota. (USA).
Otrzymał stopień B.A. na St. Cloud State University, Minnesota oraz tytuł M.A. i M.F.A. na University of Iowa w Iowa City. Przedstawia zarówno szczegółowe malarstwo figuratywne, jak i piękne panoramiczne pejzaże, pośród których dorastał na rodzinnej farmie w Minnesocie i które stanowiły źródło inspiracji dla jego twórczości. Jego prace znajdują się m.in. w Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden (Washington), Museum Moderne Kunst w Wiedniu oraz we Flint Institute of Arts (Detroit).

David Bierk, kanadyjski malarz, urodził się w 1944 r. w Appleton, Minnesota (USA). Zdobył wyższe wykształcenie na Humboldt State University, Arcata w Kalifornii. Uczęszczał również do California College of Arts and Crafts, Oakland. Bierk eksploruje głęboko i intensywnie cztery obszary malarstwa: pejzaże, portrety, martwe natury oraz, jak sam artysta nazywa, „malarstwo historyczne”. Prace Bierka wystawiane są często w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, m.in. w Aldrich Museum of Contemporary Art, Ridgefield, Connecticut; London Regional Art and Historical Museum, London, Ontario. Jego prace znajdują się w publicznych kolekcjach Art Gallery of Greater Victoria, British Columbia, Art Gallery of Ontario, Toronto, Art Gallery of Peterborough, Ontario, Art Gallery of Windsor, Ontario, Canadian Museum of Contemporary Photography, Ottawa oraz w wielu kolekcjach prywatnych. Artysta otrzymał również trzy nagrody przyznane przez Canada Council. David Bierk zmarł 28 sierpnia 2002 r. w Peterborough, Ontario. Miał 58 lat.

Vincent Desiderio urodził się w 1955 r. w Filadelfii (USA).
W wieku dwunastu lat zaczął kopiować malarstwo renesansowe. Otrzymał licencjat z zakresu sztuk pięknych oraz historii sztuki na Haverford College w 1977 r. W latach 1977- 78 uczęszczał do Academia di Belle Arti we Florencji, a w latach 1979- 83 do Pennsylvania Academy of Fine Arts. Jego prace charakteryzują się świetlistością barw i fotograficzną precyzją. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i grupowych, m. in. w Marlborough Gallery, która obecnie reprezentuje artystę, w Lang & O’Hara Gallery w Nowym Jorku oraz w Lawrence Oliver Gallery w Filadelfii. Dzieła Desiderio znajdują się w zbiorach Metropolitan Museum of Art, Denver Art Museum, Guggenheim Bilbao w Hiszpanii, Hirshhorn oraz w Walker Art Center. Vincent Desiderio otrzymał wiele stypendiów, m. in. Rome Grant, Pollock-Krasner Foundation Grant, oraz dwukrotnie - National Endowment for the Arts Grants. Jest pierwszym amerykańskim artystą, któremu przyznano nagrodę nadawaną przez Fundację Księcia Pierre’a Księstwa Monako. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku (USA).

Don Eddy urodził się w Long Beach w Kalifornii (USA) w 1944 roku.
Otrzymał tytuł B. F. A. w 1967 r. oraz M. F. A. w 1969 r. na University of Hawai. Uczęszczał również w latach 1969 - 70 na studia podyplomowe na University of California w Santa Barbara. W latach 70-tych i 80-tych był jednym z czołowych amerykańskich fotorealistów.
W ostatnich latach wystawia prace, w których zestawia motywy architektoniczne ze światem przyrody. Dzieła Don Eddy’ego znajdują się w wielu publicznych kolekcjach, m. in. w Museum of Modern Art, Whitney Museum of American Art, Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Fogg Art Museum, Harvard University, w Cambridge, Massachusetts. Obecnie mieszka w Nowym Jorku (USA).
Richard Estes urodził się w 1932 r. w Kewanee, Illinois (USA).
W młodym wieku przeprowadził się do Chicago, by tam studiować w Art Institute of Chicago w latach 50-tych. Ćwiczył rysunek i tradycyjne akademickie malarstwo; styl, który najbardziej go interesował. Estes jest jednym z najbardziej znanych amerykańskich fotorealistów - nurtu, który pojawił się w Ameryce pod koniec lat sześćdziesiątych. Jest artystą, który przedstawia Nowy Jork ze szczegółową znajomością różnorodnej architektury miasta, infrastruktury i mieszkańców. Wystawiał w galeriach i muzeach na całym świecie. Jego prace można znaleźć w publicznych i prywatnych kolekcjach, m. in. w Art Institute of Chicago, Illinois, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Nelson Atkins Museum of Art, Kansas City, Missouri, Neue Galerie der Stadt Aachen, Ludwig Collection w Aachen, Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku oraz w Maine (USA).

Judy Fox urodziła się w 1957 r. w New Jersey (USA).
Studiowała w Skowhegan School of Painting and Sculpture. Licencjat z zakresu sztuk pięknych uzyskała w Yale University, natomiast tytuł magistra zdobyła na New York University.
W swoich rzeźbach artystka łączy mit i rzeczywistość, dąży do ukazania ideału, piękna i boskości. Judy Fox zdobyła wiele nagród, m. in. Alex Ettle Award, National Academy of Design, Nowy Jork, Jonathan Edwards Arts Award, Yale University, New Haven, CT oraz Individual Artist’s Grant: Anonymous Was a Woman. Jest stypendystką John Simon Guggenheim Memorial Foundation. Jej prace znalazły się na Biennale w Wenecji w 1995 r. Wystawiała również w Jewish Museum w Waszyngtonie, Exit Art, White Columns oraz w Galerii PPOW w Nowym Jorku. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku (USA).

Zoya Frolova urodziła się na Ukrainie.
Studiowała malarstwo monumentalne w dawnym Związku Radzieckim. W 1976 r. ukończyła studia w Instytucie Sztuki w Charkowie na Ukrainie. W 1984 r. przeprowadziła się do Rygi na Łotwie, zanim przeniosła się do USA w roku 1990. W malarstwie i grafice Frolova ukazuje relacje pomiędzy naturą a człowiekiem. Jej prace są pełne alegorycznego i metaforycznego sensu. Wystawiała swoje prace zarówno w dawnym Związku Radzieckim, jak i na Węgrzech, na Kubie, w Hongkongu, Szwecji, Hiszpanii i w USA. Jej prace są prezentowane w licznych międzynarodowych kolekcjach, m. in. w Corcoran Gallery w Waszyngtonie, w The Jane Voorhees Zimmerli Art Museum (Rutgers University, Nowy Jork), w Galerii Tretiakowskiej w Moskwie i w Kolekcji Prezydenckiej w Rydze na Łotwie. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku (USA).

Cristóbal Gabarrón urodził się w roku 1945 w Mula, w regionie Murcia w Hiszpanii.
W początkowej fazie swojej twórczości(od 1964 r.) tworzył kompozycje figuratywne z inspiracji natury, w jego wczesnych obrazach widoczne są motywy rodzimego krajobrazu kastylijskiego. Dość szybko jednak ewoluował w stronę abstrakcji. Dzieło Gabarróna Construction in the Woods - Project for a City w Valladolid w Hiszpanii jest prawdopodobnie najdłuższym muralem na świecie. Uczestniczył w wielu prestiżowych biennale, był laureatem wielu nagród na całym świecie. Uczestnik wielu wystaw, zarówno indywidualnych, jak zbiorowych: w Afryce, w Europie, na Dalekim Wschodzie, w Ameryce Południowej oraz w USA. Malarstwo Gabarrona jest w wielu ważnych kolekcjach prywatnych na całym świecie, m. in. u H. E. Sr. Jaime de Pinies, obecnego Prezydenta Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Jego prace są stale eksponowane w Nairobi, w Kenii w kwaterze głównej United Nations Environment Programme. W 1993 r. w Valladolid w Hiszpanii została założona fundacja The Cristóbal Gabarrón Foundation. Mieszka i pracuje w Valladolid w Hiszpanii oraz w Nowym Jorku (USA).

Gregory Gillespie urodził się w 1936 r. w Rossele Park, Nowy Jork (USA).
Artysta rozpoczął studia artystyczne w Cooper Union for Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Otrzymał tytuł magistra sztuki na San Francisco Art Institute w 1962 r. Przyznano mu również stypendium (Chester Dale Fellowship), umożliwiające kontynuowanie pracy i nauki w American Academy w Rzymie, gdzie przebywał od 1964 do 1970 roku. Wśród prac Gillespiego są autoportety, obrazy z podmiejskiego życia jego rodziny oraz wyobrażenia wywodzące się z indyjskiego malarstwa tantrycznego. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych. Prace artysty znajdują się w stałych kolekcjach Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Whitney Museum of American Art, Joseph H. Hirshhorn Museum and Sculpture Garden w Waszyngtonie, Museum of Fine Arts (Boston), Georgia Museum of Art (Athens), Virginia Museum of Fine Arts (Richmond). Gregory Gillespie otrzymał wiele nagród, stypendiów i wyróżnień, m. in. Chester Dale Fellowship, a Fullbright-Hays Grant and a Tiffany Foundation Grant. W 1994 r. otrzymał wyróżnienie za swoją twórczość (Augustus St. Gaudens Award). Mieszkał w Massachusetts (USA), aż do swojej śmierci w kwietniu 2000 r.

April Gornik urodziła się w 1953 roku w Cleveland (USA).
Uczęszczała do Cleveland Institute of Art. W 1974 r. Gornik otrzymała tytuł magistra sztuk pięknych w Nova Scotia College of Art and Design w Kanadzie. April Gornik zajmuje się rysunkiem oraz malarstwem. Podstawowym tematem jej prac jest światło i kolor pejzażu.
W 1984 r. jej wystawa Paradise Lost; Paradise Regained znalazła się w pawilonie amerykańskim podczas weneckiego biennale. Wystawiała swoje prace w Stanach Zjednoczonych, a także w Europie. Prace Gornik znajdują się m. in. w Museum of Modern Art, Whitney Museum of American Art, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. April Gornik mieszka i pracuje w Nowym Jorku, w którym przebywa od 1978 roku.

Robert Graham urodził się w 1938 roku w Mexico City w Meksyku.
Uczęszczał do San Jose State College w latach 1961- 63, a także do San Francisco Art Institute w latach 1963- 64. Jest jednym z najbardziej znanych amerykańskich rzeźbiarzy realistycznych. Jego formy są doskonałymi przykładami klasycyzmu we współczesnej rzeźbie. Słynne są jego rzeźby kobiecych aktów oraz wiele realizacji w przestrzeni publicznej, do których można zaliczyć Wielkie Drzwi Brązowe (katedra w Los Angeles), pomnik Charliego „Bird” Parkera, pomnik Duke’a Ellingtona w Nowym Jorku oraz Franklina Delano Roosevelta w Waszyngtonie. Prace Grahama są w wielu prestiżowych zbiorach, m. in. Hirshhorn Museum and Sculpture Garden w Waszyngtonie i w wielu innych. Mieszka i pracuje w Wenecji w Kalifornii (USA).

Karen Gunderson urodziła się w 1943 r. w Racine, Wisconsin (USA).
Uczęszczała na zajęcia na University of Wisconsin oraz University of Iowa, Iowa City, Iowa. Jest malarką. Używa czerni, tworząc niuanse i kontrasty w obrębie jednej barwy. W 2001 r. została zaproszona na Biennale do Florencji. Posiada również doświadczenie jako nauczyciel wykładający w wielu artystycznych szkołach. W 1984 r. dostała nagrodę przyznaną przez University of Wisconsin (Distinguished Alumni Award). Jej prace znajdują się w licznych kolekcjach, m. in. Charles A. Wustum Art Museum, Racine, Wisconsin, Weatherspoon Art Gallery, The University of North Carolina at Greensboro. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku (USA).

Julie Heffernan urodziła się w 1956 r. w Peoria, Illinois (USA).
Jest malarką. Otrzymała stopień M.F.A. w Yale School of Art, New Haven, Connecticut. Posiada również tytuł B.F.A z malarstwa i grafiki komputerowej University of California, Santa Cruz. Julie Heffernan jest znana z bujnego i zmysłowego wielkoformatowego malarstwa figuratywnego oraz martwych natur. Otrzymała wiele nagród oraz stypendiów, m. in. Artist in Residence, Lila Acheson Wallace Reader’s Digest Artist at Giverny (Giverny, Francja), Artist’s Grant, New York Foundation for the Arts; Painting Fellowship, Skowhegan School of Painting and Sculpture, Skowhegan, Maine. Heffernan wystawiała w wielu miejscach w Stanach Zjednoczonych. Jej prace znajdują się w Mint Museums, Charlotte; Virginia Museums of Fine Art, Richmond oraz innych kolekcjach. Mieszka i pracuje w Brooklynie, Nowy Jork.

F. Scott Hess urodził się w 1955 roku w Baltimore, w stanie Maryland (USA).
Tworzy malarstwo realistyczne, zgłębiające tematy alienacji, tożsamości, zagubienia, cielesności i kultury popularnej. Uzyskał wykształcenie na University of Wisconsis w Madison w 1977 roku. Dwa lata później przeniósł się do Wiednia w Austrii, gdzie studiował przez pięć lat. W Wiedniu Hess zyskał doskonały obraz malarstwa Dawnych Mistrzów. Doświadczenie to wpłynęło mocno na jego twórczość. W Los Angeles jest luźno związany z tamtejszą grupą artystów “The Bastards”. Prace artysty znajdują się w wielu stałych kolekcjach, m. in. w Los Angeles County Museum of Art, Oakland Museum of California Art, a także w Orange County Museum of Art w Newport Beach. Od 1995 roku prowadzi zajęcia w Art Center College of Design, Pasadena, w Kalifornii. Mieszka i pracuje w Los Angeles (USA).

Krzysztof Izdebski (C.Cruz) urodził się w 1966 roku w Toruniu.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, dyplom uzyskał w pracowni prof. Jerzego Krechowicza w 1997 r. Jest malarzem, grafikiem, jak również fotografikiem. Eksperymentuje także w technikach nowoczesnych. Swoje prace malarskie podpisuje w lustrzanym odbiciu i antydatuje o 100 lat. W latach 1999 - 2006 był Prezesem Okręgu Gdańskiego Związku Polskich Artystów Plastyków. Od 2004 r. jest Prezesem Pomorskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Od 2005 r. pełni funkcję wicedyrektora Muzeum Narodowego w Gdańsku, w Oddziale Sztuki Współczesnej. Jest autorem metody odtwarzania koloru z czarno-białych fotografii archiwalnych.
Jego realizacje są częścią odtworzonego wystroju Hali Głównej Dworu Artusa w Gdańsku. Odtworzył także kolorystykę zaginionego inkunabułu dla Instytutu im. Herdera w Marburgu (Niemcy). Mieszka i pracuje w Sopocie i w Gdańsku.

Julio Larraz urodził się w Havanie na Kubie w 1944 r.
Od 1967 r. Larraz pracuje nieustannie jako malarz. W 1976 r. zdobył nagrodę American Academy of Arts and Letters and the National Institute of Arts and Letters. W tym samym roku otrzymał stypendium przyznane przez Institute of International Education. Larraz przeprowadził się do San Patricio, New Mexico w 1977 r., zafascynowany światłem i atmosferą jałowych wzgórz Hondo Valley. Larraz jest jednym z najważniejszych współczesnych artystów latynoamerykańskich. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach publicznych, m. in. w Los Angeles County
Museum of Art, Los Angeles, Kalifornia, Oesterreiches Tabakmuseum, Wiedeń, Austria, Oakland Museum of California, Oakland, Kalifornia, Bahman Cultural House, Teheran, Iran.
Mieszka i pracuje w Miami na Florydzie (USA) oraz w Fiesole we Włoszech.

David Ligare urodził się w 1945 r. w Los Angeles (USA).
Tam spędził młodość i rozpoczął studia w Art Center College of Design. Ligare nazywa siebie malarzem klasycystycznym. W klasycznej idei odnalazł bowiem pełnię piękna humanizmu. Jego klarowny, realistyczny styl oraz umiejętność przekazywania złożonych idei współczesnemu odbiorcy, pozwoliły osiągnąć artyście międzynarodową sławę. Miał ponad 30 wystaw indywidualnych w wielu krajach, nie tylko Ameryki, ale również całej Europy. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach muzealnych, włączając Museum of Modern the Art w Nowym Jorku, Deyoung Museum w San Francisco, Uffizi we Florencji, Thyssen- Bornemisza Museum of Art w Madrycie. Wykładał w Londynie, Rzymie, a także w Kalifornii na prestiżowych uczelniach artystycznych. Obecnie mieszka w Salines w Kalifornii (USA).

Jacquelyn McBain urodziła się w 1954 r. w Tuscon w Arizonie (USA).
Studiowała w University of Arizona (uzyskała licencjat ze sztuk pięknych) oraz w Northern Arizona University. Jej malarstwo jest odpowiedzią na poszukiwania motywów Vanitas, siedemnasto- i osiemnastowiecznych malarzy kwiatów: Jana van Huysum, Rachel Ruysch oraz Jana Davidsz de Heem. Podczas wystaw pokazywała swoje prace m. in. w Delaware Center for the Contemporary Arts, Art Museum, Florida International University, Chicago Cultural Center. Obecnie mieszka i pracuje w Południowej Kalifornii (USA).

Igor Mitoraj urodził się w Oederan w Niemczech w 1944 r.
Swoją edukację artystyczną rozpoczął w Krakowskiej Szkole Plastycznej i kontynuował w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie otrzymał klasyczne wykształcenie pod opieką Tadeusza Kantora. W 1968 roku przeprowadził się do Paryża i tam studiował w National School of Art. Mniej więcej w tym czasie zafascynował się pradawną kulturą Ameryki Południowej. Mitoraj wyjechał do Meksyku, spędził tam rok, malując i podróżując po kraju. Podczas tego pobytu zaczął rzeźbić. Spędził również kilka miesięcy w Nowym Jorku, gdzie mógł oddychać atmosferą sztuki współczesnej. W 1979 r. pojechał do Carrary we Włoszech i zdecydował, że marmur jest idealnym medium dla jego rzeźby. Odkąd otworzył swoją pracownię w Pietrasancie w pobliżu Carrary w 1983 r., żyje pomiędzy Włochami a Francją. Jego prace znajdują się w publicznych kolekcjach na całym świecie, miał też wiele wystaw indywidualnych (około 160) i zbiorowych.

Odd Nerdrum urodził się w 1944 r. w Helsingborg w Szwecji.
W 1962 r. rozpoczął naukę w National Academy of Art w Oslo, gdzie studiował tradycyjne klasyczne malarstwo. W tym samym roku pojechał do Sztokholmu. Zetknięcie z obrazem Rembrandta Claudius Civilis w istotny sposób zaważyło na jego artystycznym rozwoju (podobnie jak zetknięcie ze sztuką Caravaggia w Rzymie w 1968 r.). Studia pod kierunkiem Josepha Beuysa w Staatliche Kunstakademie w Düsseldorfie w 1965 r. były dla niego równie ważnym, ale zupełnie odmiennym doświadczeniem. Odd Nerdrum jest najbardziej znany ze swoich portretów i wielkich kompozycji figuratywnych. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Jego prace znajdują się w kilku ważnych kolekcjach publicznych, m. in. w: Hirshhorn Museum and Sculpture Garden w Waszyngtonie, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, National Gallery w Oslo, New Orleans Museum, Portland Art Museum, San Diego Museum of Contemporary Art w Kalifornii oraz w Walker Art Center w Minneapolis. Nerdrum miał swoją pierwszą wystawę w Nowym Jorku w Martina Hamilton Gallery w 1983 r.
Jest jednym z najsłynniejszych malarzy norweskich.

Enjeong Noh urodziła się w Seulu w Korei Południowej.
W 1992 r. otrzymała dyplom z literatury na Seoul National University. Niedługo po tym przybyła do Kalifornii, gdzie studiowała w Art Center College w Pasadenie. Enjeong Noh jako rysownik i malarz pasjonuje się przedstawianiem scen intymnych oraz ujawnianiem prawdy o relacjach międzyludzkich. Miała dwie indywidualne wystawy w galerii Hunsaker/ Schlesinger Fine Art w Santa Monica. Poza tym brała udział w wielu wystawach grupowych w Stanach Zjednoczonych. Była asystentką F. Scotta Hessa, a także gościnnie wykładała w Art Center College w Pasadenie. Jej prace znajdują się w wielu publicznych oraz prywatnych kolekcjach. Mieszka i pracuje w Kalifornii (USA).

Don Perlis jest malarzem. Urodził się w Nowym Jorku (USA).
Studiował malarstwo w Art Students League and the School of Visual Arts w Nowym Jorku oraz w Skowhegan School w Maine. Jego malarstwo jest najbardziej znane z narracyjności, maluje także portrety, martwe natury oraz pejzaże. Pokazywał swoje prace podczas wielu wystaw grupowych i indywidualnych. Uczestniczył m. in. w wystawach „22 Realists” w Whitney Museum w Nowym Jorku w 1970 r. oraz „32 Realist” w Cleveland Institute of Arts. Swoją pierwszą wystawę indywidualną miał w 1971 r. w Graham Gallery w Nowym Jorku. Perlis uczył również w Pratt Institute w latach 1968 - 72. Udzielał wywiadów uznanym krytykom. Don Perlis był publikowany często na łamach wielu czasopism (Artnews, New York Magazine etc.). Don Perlis jest członkiem National Academy of Design w Nowym Jorku.

Joseph Raffael urodził się w Brooklynie (USA) w 1933 r.
Otrzymał tytuł B. F. A. w 1957 r. na Yale University oraz stypendium Fulbright Fellowship we Florencji i Rzymie, gdzie przebywał w latach 1958 - 1959. Przyznano mu również stypendium Tiffany Fellowship w 1960 r. Wystawiał w wielu galeriach i muzeach na całym świecie. Jego prace znajdują się w kolekcjach: Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, San Francisco Museum of Modern Art w Kalifornii, Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku. Mieszka we Francji, gdzie wraz ze swoją żoną stworzyli ogród, w którym mają staw otoczony roślinami, kwiatami. Utworzony przez nich „raj” jest źródłem inspiracji dla jego twórczości.

Richard Ryan urodził się w 1950 r. w Londynie (Wielka Brytania).
Studiował w Yale University School of Art w New Haven, Connecticut. Ryan tworzy malarstwo realistyczne. W swoich obrazach łączy motywy alegoryczne z elementami popkultury, kreując obrazy promieniujące subtelną melancholią i tajemnicą. Ryan jest laureatem wielu nagród, m.in. National Endowment for the Arts Grant. Otrzymał również stypendium Guggenheim Fellowship. Prace Ryana należą do wielu kolekcji (m. in. Fine Arts Museums of San Francisco oraz Fogg Museum of Art w Bostonie). Jest profesorem Boston University. Obecnie mieszka w Northfield, Massachusetts (USA).

Robert Schwartz urodził się w 1947 r. w Chicago (USA).
Otrzymał tytuł B. F. A. w Art Institute of Chicago w 1970 r. Jest malarzem z San Francisco (USA), do którego przybył w 1971 r. Schwartz jest najbardziej znany ze swego miniaturowego malarstwa narracyjnego. Jego prace malowane olejem lub gwaszem zostały wykonane z wyjątkową przejrzystością i dbałością o detal. W 1992 r. Schwartz otrzymał nagrodę National Endowment for the Arts WESTAF Award. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i publicznych, m. in. w San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, Kalifornia, Frye Art Museum, Seattle, Waszyngton, Oakland Museum of California, Oakland, Kalifornia. W 2000 r. miała miejsce retrospektywna wystawa jego prac w De Saisset Museum of Santa Clara w Kalifornii. Zmarł w 2000 r. w San Francisco w wieku 54 lat.

Rosalyn Schwartz urodziła się w St. Louis w Missouri (USA).
W latach 70-tych studiowała w Fontbonne College w St. Louis oraz Washington University w St. Louis. Schwartz jest malarką i profesorem malarstwa na University of Illinois at Champaign-Urbana, w którym wykłada od 1988 r. Kolor, linia, kształt oraz faktura są istotnymi elementami jej wielkoformatowych płócien. Wystawiała w Stanach Zjednoczonych oraz w Europie. Otrzymała wiele nagród oraz stypendiów, m. in. National Endowment for the Arts Visual Arts Fellowship, Bush Foundation Grant, McKnight Foundation Grant oraz University of Illinois Research Board Grant. W sierpniu 2005 r., Schwartz otrzymała roczny urlop naukowy z Uniwersytetu w Illinois i spędziła 4 miesiące w Paryżu. Po tym doświadczeniu, spędziła 8 miesięcy w studio w Illinois, pracując nieprzerwanie nad nowym obliczem swojego malarstwa i prac na papierze, które będzie wystawiała w 2007 r.

Maciej Świeszewski urodził się w Sopocie w 1950 r.
Jest malarzem, grafikiem i rysownikiem. Studiował w gdańskiej PWSSP (dyplom z wyróżnieniem w 1976 r.). W PWSSP (obecnie ASP) w Gdańsku pracuje od 1977 roku. Od 2000 roku profesor zwyczajny, prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Malarstwa i Grafiki ASP.
W latach 1990-1993 był dziekanem Wydziału Malarstwa i Grafiki. W swojej twórczości odwołuje się do korzeni sztuki europejskiej (zwł. malarstwa flamandzkiego, Tycjana) i awangardowego malarstwa polskiego XX w. (Kantora, Linkego, Chwistka). Od 1997 r. jest wiceprezesem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych Zachęta w Warszawie. Jest członkiem Zarządu Fundacji im. D. Chodowieckiego w Berlinie. Mieszka i pracuje w Sopocie.

Ruth Weisberg urodziła się w 1942 r. w Chicago (USA).
W 1959 r. rozpoczęła studia w University of Michigan, specjalizując się w sztukach pięknych, przez rok studiowała we Włoszech w Academia di Belle Arti w Perugii. Otrzymała tytuł magistra sztuk pięknych University of Michigan w 1965 r. Weisberg uprawia: malarstwo, rysunek, a także tworzy duże instalacje. Otrzymała wiele nagród, miała ponad 70 indywidualnych i 160 grupowych wystaw. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach muzealnych i uniwersyteckich, m. in. Bibliotheque Nationale of France w Paryżu, Instituto Nationale per la Grafica w Rzymie, Los Angeles County Museum of Art, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Obecnie jest dziekanem Wydziału Sztuk Pięknych w University of Southern California.

Jerome Witkin urodził się w 1939 roku.
Studiował w Skowhegan School of Painting and Sculpture, Skowhegan, ME. W 1960 r. otrzymał tytuł B. A. w Cooper Union School of Art. w Nowym Jorku. Rok później przyznano artyście stypendium Pulitzer Fellowship, Berlin Academy w Niemczech. Tytuł M. F. A. otrzymał w 1970 r. na University of Pennsylvania w Filadelfii. W 1996 r. za osiągnięcia twórcze zdobywa nagrodę Augustus Saint Gaudens Award, przyznaną przez Cooper Union for the Advancement of Science and Art. Witkin tworzy figuracyjne malarstwo narracyjne, jest malarzem postaci z sennego koszmaru, a jego wizje okropności XX wieku dotykają m. in. zła Holokaustu. Jego ostatnia wystawa „Landscapes and Cityscapes” miała miejsce w Marlborough Gallery w Nowym Jorku. Prace artysty znajdują się w wielu kolekcjach muzealnych: Brooklyn Museum of Art, Nowy Jork, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, University Art Museum, C. S. U., Long Beach, Kalifornia.

Brenda Zlamany jest malarką.
Studiowała w Skowhegan School of Painting and Sculpture w Maine (ukończyła studia w roku 1984). Wcześniej uczęszczała na Wesleyan University w Middleton, gdzie otrzymała tytuł B.A. w 1981 r. Podczas pobytu w Rzymie i Paryżu uczestniczyła w zajęciach w tamtejszych szkołach artystycznych. Brenda Zlamany maluje ciała oraz części ciał martwych zwierząt i ludzi.
Jej obrazy poruszają temat śmierci, pragnień, intymności oraz strachu. Otrzymała wiele stypendiów, m. in. New York Foundation for the Arts Artists’ Fellowship (1994 r.) oraz Triangle Artist’ Workshop (1990 r.). Jej prace wystawiane były na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w USA, Holandii, Belgii. Mieszka i pracuje w Brooklynie w Nowym Jorku (USA).


***
"Każda wystawa sztuki stanowi argument w dyskusji krytycznej. Argumentem tej wystawy jest stwierdzenie, że sztuka modernistyczna, tak zwana „sztuka awangardowa”, stała się we wszelkich jej permutacjach dekadencka, przestarzała, wyeksploatowana i, z ludzkiego punktu widzenia, nieistotna. Drepcze
w miejscu, bo nie ma dokąd pójść. Jeżeli jakaś wystawa albo potwierdza status quo w myśleniu o sztuce, albo próbuje je zmienić, to najlepszy dowód, że czas dojrzał już do tego, by wprowadzić poważne zmiany a przynajmniej, pora skierować uwagę na te obszary sztuki, które dotąd były marginalizowane przez zinstytucjonalizowaną sztukę awangardową.
Obecna wystawa pokazuje zdecydowanie, że dla sztuki przeszłości jest jeszcze przyszłość, a nie tylko przeszłość wczorajszego dnia."


Donald Kuspit, listopad 2006
(ze wstępu do katalogu wystawy Wielka wystawa sztuki współczesnej.
Nowi Dawni Mistrzowie/ New Old Masters)

Opinie

Sprawdź się

Ekranizacja popularnej książki dla dzieci autorstwa Agnieszki Śladkowskiej będzie miała tytuł: