• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

The Baltic Goes Digital - wystawa pokonkursowa (2 opinie)

W ramach międzynarodowego projektu ART LINE, Gdańska Galeria Miejska wraz z Nadbałtyckim Centrum Kultury zorganizowała konkurs The Baltic Goes Digital, w efekcie którego powstały prace, prezentowane jednocześnie w przestrzeni wirtualnej i realnej - Gdańskiej Galerii Miejskiej. Tematem konkursu było stworzenie wizji nieistniejącego, wyimaginowanego "bałtyckiego miasta".

cze 14

piątek, godz. 19.00

Gdańsk,
Wstęp wolny
wrz 21

sobota, godz. 13:00 - 14:30

Gdańsk,
bilety 1 zł
Wernisaż: 14 września 2012, godzina 19:30
Termin wystawy: 15 września - 4 listopada 2012
Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 1, ulica Piwna 27/29, Gdańsk

Godziny otwarcia galerii:
wtorek- środa: 11:00-17:00
czwartek- niedziela: 11:00-19:00
poniedziałek: nieczynne

Międzynarodowe jury, w składzie: Iwona Bigos, Andreas Broegger, Ryszard Kluszczyński, Martin Koplin i Anna Zalewska, wyróżniło trzy projekty charakteryzujące się zarówno wizjonerską ideą jak i wykorzystujące nowoczesne media i Internet. Poprzez zastosowanie mediów lokacyjnych artyści stworzyli prace wykraczające poza miejsce ich prezentacji, przybliżając do siebie pozornie oddalone kraje nadbałtyckie. Również z założenia są to prace interaktywne - bo to właśnie widzowie, poprzez ich interwencję, wpływają na ostateczny ich ostateczny ksztalt.

Zwycięskie prace prezentowane są w Gdańskiej Galerii Miejskiej, na stronie międzynarodowego projektu ART LINE (artline-southbaltic.eu) i na telefonach komórkowych, dzięki aplikacji mobilnej stworzonej specjalnie na potrzeby konkursu The Baltic Goes Digital.

Opis projektów The Baltic Goes Digital

Bałtycka Agora | Mateusz Pęk i Klaudia Wrzask
Projekt wyimaginowanego bałtyckiego miasta bazuje na topograficznej trójwymiarowej mapie dna Morza Bałtyckiego, a w całości funkcjonuje jako platforma internetowa www. Budowniczym miasta sieciowej aglomeracji może być każdy użytkownik, a jego kreatywny wkład w konstrukcję miasta jest zależny od jego położenia geograficznego względem środka - Agory Bałtyckiego Miasta. Z obrazu odwróconego dna wynika że w optycznym środku znajduje się Głębia Landsort (459 m) na północny zachód od Gotlandii. To na jej szczycie, czy też na samym dnie Mateusz Pęk i Klaudia Wrzask umieścili Agorę Morza Bałtyckiego. Użytkownik rozpoczyna budowę w momencie logowania - wejścia na stronę, dzięki powszechnie używanym bazom adresów IP, wtedy też informacja o położeniu użytkownika przekazywana jest do serwera. Dzięki specjalnie stworzonej na potrzeby projektu aplikacji, wysłany zostaje impuls prowadzący oś z miasta użytkownika do agory. W rezultacie wokół brzegu morza powstanie wielokolorowa mozaika "łuków odporowych" Bałtyckiego Miasta Agora.

AudioElsewhere | Marek Dybuść
AudioElsewhere to na pierwszy rzut oka krzesło, słuchawki i najnowszej generacji telefon zamkniete w przestrzeni Gdańskiej Galerii Miejskiej. W rzeczywistości to projekt umożliwiający kontemplację dźwięków rozbrzmiewajacych po drugiej stronie Morza Bałtyckiego. Zainstalowany w Instytucie Technologii Belkinge robot transmituje dźwięki z Kalskrony do słuchawek odwiedzającego gdańską wystawę. Ruch głowy odwiedzającego jest jednocześnie ruchem głowy robota. Wytężając słuch w konkretym kierunku publiczność jest w stanie doświadczyć audiosfery odległego miejsca w realistyczny sposób.Praca nie zapewnia możliwości komentowania, czy przedyskutowania odbieranych wrażeń, w trakcie ich doświadczenia. Jest to zabieg celowy, służący osiągnięciu jak najwyższego poziomu skupienia na sygnałach odbieranych tylko przez zmysł słuchu.

Baltic Sea Radio | Varvara Guljajeva & Mar Canet Sola
Baltic Sea Radio to projekt artystyczny wykorzystujący ruch statków na Morzu Bałtyckim, a który eksponuje publiczność na nowatorskie doświadczenie dźwiękowe. Praca ta odzwierciedla przemieszczanie się statków w czasie rzeczywistym, przy czym ruch morski stanowi punkt wyjścia do stworzenia pewnej kompozycji dźwiękowej. Jednostki pływające namierzane przy pomocy odbiornika AIS zainstalowanego w Sopocie, przy brzegu Bałtyku, decydują o sumie dźwięków w czasie rzeczywistym. W ten sposób artyści oddali kontrolę nad efektem kompozycji dźwiękowej danym marynistycznym. Innymi słowy, bezustannie zmieniająca się ilość dźwięku stanowi odbicie aktualnych przemieszczeń statków na Bałtyku.

W pracy zostaje wykorzystana koncepcja nieświadomego udziału, wypracowana przez artystów we wcześniejszych projektach, w których pewne działania ludzi i zwierząt uzyskują artystyczną formę, a czego podmioty tych działań w czasie rzeczywistym nie są świadome. Oznacza to, że prace artystów opierają się na aktualnie dziejących się faktycznych zdarzeniach. W przypadku Baltic Sea Radio, ostateczny efekt instalacji dźwiękowej zależy od aktualnego ruchu statków w Zatoce Gdańskiej.

Instalacja Baltic Sea Radio składa się z trzech części: stacji z odbiornikiem AIS umieszczonej w pobliżu sopockiej plaży, stacji odsłuchowej zainstalowanej w Gdańskiej Galerii Miejskiej w ramach wystawy the Baltic Goes Digital oraz radiowej emisji online, dostępnej dla każdego drogą elektroniczną w trakcie trwania wystawy (14.09 - 04.11.12). Odbiornik AIS przekazuje aktualny ruch jednostek pływających na morzu z Sopotu do miejsca wystawy w Gdańsku, gdzie umieszczono stację odsłuchową. Odwiedzającej Galerię publiczności stworzono możliwość zajęcia miejsc w specjalnie rozciętej łodzi rybackiej i odbierania tej stwarzanej na bieżąco kompozycji.

Ze względu na techniczne możliwości realizacji, stację odsłuchową wykonano ze starej łodzi rybackiej rozciętej na dwie części, wyposażonej następnie w siedzenia, komputery i słuchawki. Odbiornik AIS został podłączony do drugiego komputera, a odbierane i rozkodowane dźwięki są przesyłane do komputera w Galerii w języku komputerowym Processing. Część dźwiękowa została zrealizowana w systemie Pure Data.

Projekt ART LINE współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej "Południowy Bałtyk" 2007-2013.

Organizatorzy: Gdańska Galeria Miejska i Nadbałtyckie Centrum Kultury

Wstęp wolny


Opinie (2)

  • Polecam każdemu! (1)

    Koniecznie trzeba przyjść i zobaczyć tą wystawę, by zobaczyć na własne oczy (i uszy) na co wydawane są pieniądze bankrutującej Unii Europejskiej.

    Zacznijmy od AudioElsewhere - to świetny projekt na zaliczenie semestru na studiach. Tyle, aż tyle i tylko tyle. Kontemplacja dźwięków jakoś nie przypadła mi do gustu, ale może dlatego, że nie umiem rozkoszować się nieokreślonym, przytłumionym hałasem. Mój stary komputer wydawał przyjemniejsze dźwięki.

    Baltic Sea Radio - taka kapliczka zbudowana z łodzi wraz z parą słuchawek w których doświadczamy dźwięków przypominających nieco te, jakich możemy odsłuchać dzwoniąc na numer telefonu, na którym pracuje fax. Tylko ,czy to jest sztuka?

    Bałtycka Agora wymagała pewnie sporo pracy, ale podobnie jak w przypadku innych projektów - nie jest to do niczego przydatne a do tego w moim mniemaniu nie ma nic wspólnego ze sztuką.

    Ogólnie rzecz biorąc wygląda to jak 3 prace studentów na zaliczenie. Udało im się COŚ zrobić, ale to COŚ nie posiada absolutnie żadnej wartości użytkowej, nie jest ani piękne, ani interesujące. Zastanawia mnie, jak na tego typu projekty można przeznaczać publiczne pieniądze oraz cenne miejsce w środku miasta. Lepiej by było gdyby powstała tam jakaś knajpa niż taka "galeria" świecąca pustkami. Proponuję zareklamować tą wystawę hasłem - "zobacz za co zapłaciłeś - przez tydzień nie będziesz mógł się otrząsnąć".

    • 4 1

    • jak szukasz czegoś pięknego i użytkowego zapraszam do galerii bałtyckiej!

      jak szukasz czegoś pięknego i użytkowego zapraszam do galerii bałtyckiej! tam napewno znajdziesz coś interesującego na co przeznaczysz swoje pieniądze...

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Organizatorem Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port jest: