stat
PATRONAT

PC Drama: Dziś Umarł Prokofiew

Dramat Milewskiej to przede wszystkim kasandryczna opowieść o związkach władzy i sztuki, refleksja nad pozycją artysty w świecie politycznych uwikłań - umiejscowienie akcji w Związku Radzieckim jest tu tylko historycznym kostiumem, bo sam problem pozostaje aktualny do dziś.

Wszak wiele przykładów można znaleźć na rodzimym podwórku... Dzieje bohaterów sztuki mogłoby zilustrować znane porzekadło: "łaska pańska na pstrym koniu jeździ". Autorka odmalowuje trudne losy wybitnych radzieckich kompozytorów, doświadczających zarówno chwały, jak i pogardy, słów uznania oraz środowiskowej anatemy. Punkt wyjścia stanowi prawie równoczesna śmierć Stalina i Siergieja Prokofiewa. Hołd wirtuozowi oddaje jedynie niewielka grupa muzyków. Reszta świata opłakuje Józefa Wissarionowicza; w prasie ukazują się kilkusetstronicowe nekrologi, w przycmentarnych kwiaciarniach brakuje wieńców dla zwykłych obywateli. [ADiT]

autorka: Monika Milewska | reżyseria: Wiesław Hołdys | wykonanie: Ewa Breguła, Agnieszka
Dziedzic, Anna Lenczewska, Alicja Margolin, Jan Mancewicz, Jacek Milczanowski (TEATR MUMERUS) |
muzyka: Michał Braszak | licencja: ADiT | prowadzenie dyskusji: dr Barbara Świąder-Puchowska |
dyskusja z udziałem autorki tekstu

Monika Milewska (autorka sztuki) - doktor historii, eseistka, poetka, dramatopisarka. Ukończyła Uniwersytet Warszawski, Szkołę Nauk Społecznych w Warszawie i EHESS w Paryżu. W latach 2002-ma 2008 adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, od 2009 adiunkt w Zakładzie Etnologii Uniwersytetu Gdańskiego. Stypendystka m.in. Ministra Kultury, Ministra Edukacji Narodowej,Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Rządu Francuskiego, Rządu Włoskiego, Fundacji A. Mellona, Miasta Gdańska, Województwa Pomorskiego, centrów pisarzy w Rodos i Visby. Fellow Akademii Amerykańskiej w Rzymie. Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Zadebiutowała w wieku lat 13 w Telewizji Polskiej fragmentami poematu "Waterloo". Laureatka licznych konkursów poetyckich i dramaturgicznych. Autorka wielokrotnie nagradzanej scenicznej baśni "Dzieje sławnego Rodryga" i eseistycznych książek: "Bogowie u władzy. Od Aleksandra Wielkiego do Kim Dzong Ila" oraz "Ocet i łzy", za którą otrzymała stypendium "Polityki" i nominację do Nagrody Literackiej NIKE (wznowienie 2018). W 2015 za tekst słuchowiska "Podróż na Księżyc" uzyskała Grand Prix XV Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji "Dwa Teatry" w Sopocie. Dwa z jej słuchowisk nominowane były do "radiowego Oscara" - Prix Italia. Wydała trzy tomiki wierszy: "Podróż na koniec świata" (2002), "Papierowe okręty" (2005) oraz "Płacz komety" (2012). Tłumaczona na angielski, francuski, duński, chorwacki, czeski, słowacki, ukraiński. W roku 2018 wydała powieść o gdańskim falowcu "Latawiec z betonu".

Ewa Breguła (aktorka) - absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Wokalno-Aktorskiego - dyplom w 2004 roku.  Współpracowała z teatrami: im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Teatrem Buffo w Warszawie, Teatrem Barakah w Krakowie, Teatrem Cracovia, Teatrem Plejada, Krakowskim Teatrem Kameralnym, brała udział w międzynarodowej trasie musicalowej "Starlights". Z Teatrem Mumerus związana od 2017 r. Brała udział w wielu spektaklach warsztatowych i innych działaniach artystycznych organizowanych przez ten teatr. W obecnym repertuarze Mumerusa bierze udział w spektaklach: "To nie są drzwi. Kodycyl fotografii", "Historyja barzo cudna". Współpracuje z telewizją TVN. 

Agnieszka Dziedzic (performer) - absolwentka wiedzy o teatrze i performatyki przedstawień Uniwersytetu Jagiellońskiego, recenzentka teatralna i literacka. Współzałożycielka, a w latach 2008-2012 redaktor naczelna krakowskiego oddziału Internetowego Magazynu Teatralnego "Teatralia". Od 2012 stale współpracuje z Miesięcznikiem "ZNAK", gdzie publikuje recenzje książek. Należy do Stowarzyszenia Teatr Mumerus, z którym współpracę rozpoczęła w 2010 roku. Uczestniczyła w krajowych i zagranicznych w projektach młodzieżowych Stowarzyszenia Teatr Mumerus, w roku 2018 wystąpiła w spektaklu "Historyja barzo cudna. Bunt upadłych aniołów".

Anna Lenczewska (aktorka) - z urodzenia Sosnowiczanka, z wyboru Krakowianka. W 1993 r. rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie na wydziale aktorskim. Debiutowała jeszcze jako studentka III roku wydziału aktorskiego w Teatrze Starym w Krakowie rolą Lizy w spektaklu pt. "Biesy, albo Mały Plutarch żywotów nieudanych" według Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Ludwika Flaszena (1995). Część spektaklu dyplomowego, w którym zagrała główną rolę, została przeniesiona do Krakowskiego Teatru Scena STU. Był to "Babiniec" w reż. Grzegorza Wiśniewskiego (1997).  Przez 11 lat związana była z Tarnowskim Teatrem im. L. Solskiego, a od 2003 r. jest również aktorką krakowskiego Teatru Mumerus, gdzie grała we wszystkich przedstawieniach tego teatru.  Ostatnie lata to także ścisła współpraca z innymi niezależnymi teatrami krakowskimi. W 2013 roku, wspólnie z Robertem Żurkiem, została wyróżniona na XV Przeglądzie Małych Form Teatralnych w Łodzi za kreacje aktorskie w spektaklu "Ampuć, czyli zoologia fantastyczna". W 2017 roku, wraz z zespołem Teatru Mumerus, wyróżniona Nagrodą Specjalną im. Stanisława Wyspiańskiego.

Alicja Margolin (muzyk) - absolwentka Muzykologii UJ. Z Teatrem Mumerus związana od 2015 roku. Brała udział w takich spektaklach, jak: "Pieśń Gminna", "To nie są drzwi" oraz spektaklach warsztatowych, m. in. "Lekcjach mediolańskich" powstałych przy współpracy z Theatre des Asphodeles w Lyonie. Wykorzystuje w nich umiejętność gry na pianinie oraz innych retro instrumentach, do których ma ogromne zamiłowanie (melodyka i elektryczny akordeon - Harmona - z lat 60., kilkudziesięcioletni zabawkowy fortepian czy Theremin).

Jan Mancewicz (aktor) - absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie - Filii we Wrocławiu, Wydziału Aktorskiego - dyplom w 1998 roku. Współpracował z teatrami: im Ludwika Solskiego w Tarnowie, im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Teatrem Barakah w Krakowie, Teatrem Cracovia, Krakowskim Teatrem Kameralnym. W 2012 roku wziął udział w Pierwszym Zjeździe Polskich Hamletów w Gdańsku. Z Teatrem Mumerus związany od 2009. Grał w takich przedstawieniach jak: "Święto głupców, czyli walka karnawału z postem", "Droga do ósmego kwadratu", "Tajemnik", "Głupia mąka wariatów", "Stół z powyłamywanymi nogami" oraz w wielu spektaklach warsztatowych organizowanych przez ten teatr. W obecnym repertuarze Mumerusa bierze udział w spektaklach: "To nie są drzwi", Historyja barzo cudna", "Zmora". Niezależnie od pracy w Mumerusie współpracuje z Teatrem STU w Krakowie, Krakowskim Teatrem Komedia oraz telewizją TVN.

Jacek Milczanowski (aktor) - absolwent Wydziału Aktorskiego PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie (1984). Tuż po studiach, oprócz pracy w Teatrze im. Juliusza Słowackiego, mocno zaangażował się w badanie granic możliwości ekspresji aktorskiej w Teatrze Mandala. Liczne festiwale, warsztaty, międzynarodowe projekty - to bogate źródło jego doświadczeń i wiedzy jakie wykorzystuje przy pisaniu scenariuszy, w reżyserii, czy projektowaniu scenografii, a także w pracy pedagogicznej. Stypendium Goethe Institut i czteroletni udział w projekcie UE "Magic net" (jako członek zespołu Teatru Mumerus) oraz warsztaty pisania scenariuszy i dramatów uważa za szczególnie inspirujące. Jest współzałożycielem i członkiem władz stowarzyszeń twórczych STEN i Na Scenie, Zastępcą Przewodniczącego Oddziału ZASP w Krakowie, członkiem Komisji Repartycji ZASP. Ukończył podyplomowe studia z zakresu własności intelektualnej na UJ. Stworzył kilka ról w Teatrze Mumerus - między innymi Georgesa Meliesa w spektaklu "Podróż na Księżyc".

Wiesław Hołdys (reżyser) - absolwent teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim (1984) i Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie z 1988, autor ponad 60 spektakli realizowanych w kraju i za granicą, prezes, założyciel i reżyser wszystkich spektakli Stowarzyszenia Teatr Mumerus, laureat kilku nagród i wyróżnień (między innymi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nagrody Województwa Małopolskiego w dziedzinie kultury "Ars Quaerendi" w kategorii "Mistrz"), a także trzykrotny stypendysta Ministerstwa Kultury. W 2013 roku został wyróżniony w konkursie EDUINSPIRACJE jako europejski edukator teatralny. Prowadził kilkadziesiąt międzynarodowych warsztatów teatralnych, między innymi z partnerami z Ukrainy, Niemiec, Francji, Czech, Hiszpanii i Portugalii. W roku 2017 został - wraz z innymi członkami Teatru Mumerus - uhonorowany Nagrodą Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego przyznaną przez Prezydenta i Radę Miasta Krakowa.

Michał Braszak (muzyk) - kontrabasista, gitarzysta basowy, kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako muzyk oraz twórca muzyki teatralnej związany z krakowskimi teatrami Mumerus, Teatrem Stu, Teatrem Ludowym w Nowej Hucie oraz z krakowską Akademią Sztuk Teatralnych. Twórca muzyki do większości ostatnich przedstawień Teatru Mumerus. Założyciel grupy "Folk for Freaks". Występuje także jako instrumentalista z krakowskimi wokalistami - między innymi Beatą Rybotycką, Barbarą Stępniak-Wilk i Jackiem Wójcickim.
Kup bilet
Wstęp wolny

Opinie

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Czy wiesz...

Jaką funkcję pełniła Łaźnia Miejska na Dolnym Mieście w Gdańsku w okresie II wojny światowej?