- 1 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 2 Te zdjęcia obejrzysz przez specjalne okulary (2 opinie)
- 3 Ciotka i skandal w uzdrowisku (48 opinii)
- 4 Pierwszy taki koncert w historii! (31 opinii)
- 5 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (127 opinii)
- 6 Czy książki są drogie? (131 opinii)
Nowa identyfikacja wizualna Muzeum Narodowego
Muzeum Narodowe w Gdańsku zapowiedziało zmianę identyfikacji wizualnej. Po wielu latach jedna z czołowych instytucji kulturalnych postanowiła otworzyć nowy rozdział i przeprowadzić całkowitą metamorfozę wizualną, która obejmie różne oddziały instytucji. Stworzono nowy główny logotyp, jak i znaki zależne, a także szereg związanych z nimi elementów wizualnych. Za projekt odpowiada gdańskie Tofu Studio.
Nowa identyfikacja to koherentny system, który pozwoli Muzeum w nowoczesny sposób komunikować ofertę różnych swoich oddziałów o wielorakich profilach, nie tracąc przy tym silnego skojarzenia z marką główną. Przyjęte rozwiązanie wychodzi też naprzeciw potrzebom języka współczesnych nośników informacji.
- Po dłuższym namyśle, wychodząc od historii muzeum, ale pamiętając również o teraźniejszości i przyszłości, przyjęliśmy rozwiązanie, które, pomimo swej minimalistycznej formy, nie zrywa całkiem z dotychczasowym znakiem muzeum. Odwołując się do wizerunku okna umieszczonego w logotypie od kilkudziesięciu lat, zdecydowaliśmy się na twórczą kontynuację tego motywu. W nowej interpretacji nie jest to już jednak gotyckie okno, które sygnalizowało jedynie wąski zakres aktywności naszego muzeum, ale okno mniej dosłowne, przywołujące format współczesnych, mobilnych nośników informacji, które dziś dla większości z nas są oknem na świat, także na świat sztuki - podkreśla prof. Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Poza marką główną, w ramach kompleksowego systemu identyfikacji wizualnej, nowe logotypy zyskały również oddziały muzeum, czyli: Oddział Sztuki Dawnej przy ul. Toruńskiej, Zielona Brama przy Długim Targu, Oddział Sztuki Nowoczesnej w oliwskim Pałacu Opatów, pobliski Oddział Etnografii, a także dwa oddziały zlokalizowane poza Gdańskiem: Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie oraz Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim.
Opracowanie nowej identyfikacji zostało poprzedzone kilkumiesięcznymi badaniami oraz analizą historii znaków Muzeum Narodowego w Gdańsku, warsztatami z muzealnikami i analizą potrzeb zmieniającej się instytucji. Dział marketingu Muzeum przeprowadził także badania publiczności - zarówno odwiedzającej siedziby muzeum, jak i korzystającej z jego treści wirtualnych - pytając o ocenę dotychczasowych rozwiązań wizualnych oraz oczekiwania wobec potencjalnych zmian.
- Prace nad tym projektem, które trwały ponad osiem miesięcy, traktowaliśmy bardzo priorytetowo, także ze względu na złożoność całego procesu - mówi Anna Małecka, dyrektorka artystyczna TOFU Studio. - Musieliśmy z jednej strony wkroczyć bardzo mocno w proces poznawania specyfiki działalności Muzeum, a z drugiej myśleć o graficznym rozwiązaniu, które znacząco uaktualni jego wizerunek. W założeniu chcieliśmy przygotować system identyfikacji wizualnej, który będzie spójny, a jednocześnie da pewną autonomię wizerunkową wszystkim muzealnym oddziałom - dodaje.
Muzeum Narodowe w Gdańsku przejęte przez ministerstwo. W planach budowa nowego oddziału
- Największym wyzwaniem przy tym projekcie było połączenie wszystkich placówek muzealnych, zajmujących się diametralnie różnymi dziedzinami sztuk wizualnych, w jeden spójny system graficzny - dodaje Weronika Cyganik, projektantka w Tofu Studio. - Finalnie powstało rozwiązanie systemowe, które w żaden sposób nie narzuca, ani nie zawęża odbioru konkretnego oddziału muzealnego do wybranej gałęzi sztuki. Znak oraz jego pochodne są na tyle elastyczne, że mogą zostać dostosowane praktycznie do każdego kontekstu komunikacyjnego. I ta cecha jest największym wyróżnikiem opracowanej przez nas identyfikacji wizualnej.
Muzeum Narodowe w Gdańsku w najbliższych miesiącach planuje wdrożenie nowego systemu wizualnego instytucji, a także opartą na nim kampanię wizerunkową. Elementami tej zmiany będą m.in. budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
Miejsca
-
Muzeum Narodowe Gdańsk, Toruńska 1
Miejsca
Opinie (35)
-
2023-03-02 19:53
Facepalm (7)
Litera G, jako że od dołu jest łuk, nie może stać dokładnie na tej samej linii, co kwadrat po jej lewej, musi być nieco zsunięta w dół. Bez tego wygląda to, jakby litera była wyżej, i tworzy wrażenie, że jest po prostu krzywo.
Nie rozumiem tego, pracują nad tym niby profesjonaliści za grubą kasę, a nie umieją nawet liter z sensem ustawić...- 22 11
-
2023-03-02 20:09
(5)
Ja rozumiem, że można tego nie wiedzieć. Ale zajmować się robieniem logotypów i nie widzieć tego pracując z projektem? Tak na oko, że to nie leży?
- 6 5
-
2023-03-02 20:20
Mnie wyszystko leży. Cztery znaki wyznaczają granicę kwadratu, w który zostały wrysowane. (4)
- 7 2
-
2023-03-02 20:39
(3)
Jeśli nie widzisz, że to G wizualnie jest wyżej jak podstawa kwadratu to może i lepiej dla ciebie. Mam nadzieję, że nie zajmujesz się projektowaniem.
Polecam wziąć linijkę i jakikolwiek większy napis z okrągłymi literami (O, C, G, Q..) i zobaczyć że (w każdym porządnym kroju pisma - bo teraz jest pełno amatorskich) okrągłe litery wystają ponad litery proste (E, F, R...). A wystają dlatego, że w przeciwnym razie wydawały by się mniejsze. Ta sama zasada jak tutaj - łuk powinien wystawać poniżej kwadratu.- 6 5
-
2023-03-03 09:13
(1)
a które np kroje pisma? :)
- 1 0
-
2023-03-03 09:44
tzn.?
- 0 1
-
2023-03-02 22:00
Coś jest w ogóle nie tak z literami - wyglądają jakby pochodziły z kroju, w jakim są pisane wszystkie pełne nazwy, ale N chyba zostało rozciągnięte w stosunku do oryginału (co widać w porównaniu z napisem "Narodowe"), przez co G wydaje się być nieco za małe i oprócz wrażenia, że jest powyżej kwadratu, wydaje się też być odrobinę za bardzo w lewo w stosunku do N.
- 3 4
-
2023-03-02 21:59
Jest git
Jest wszystko git - czepiasz się...
- 1 6
-
2023-03-03 09:16
Takie nowoczesne.
Jak firma produkująca okna albo knajpa w Gdańsku która nowatorsko zamienia "w" na "v". No ale gdańskie ASP, co robić.
- 4 2
-
2023-03-02 17:25
Nowa wystawa jest sympatyczna (1)
ale tam wciąż jest tylko jeden (!) obraz w muzeum, i to właśnie ten, który Friedrich chce wyprowadzić poza instytucję. Do kleru.
- 18 10
-
2023-03-03 08:33
mało tego, wiedząc ile kombinowania jest przy Sądzie wciąż pr-owo grają tylko nim, nawet żadnej próby wypromowania czegoś innego z kolekcji
- 3 1
-
2023-03-03 07:31
Opinia wyróżniona
Fajny pomysł
Powodzenia!
- 12 5
-
2023-03-03 06:55
No tak
pisia instytucja to wydaja kase na lewo i prawo, i po co skoro to logo wizualizacja tylko?
- 4 1
-
2023-03-02 21:00
Zaszyfrowana I malo czytelna reklama (2)
Nie wiadomo czego
- 10 6
-
2023-03-02 22:01
(1)
DKNY ;)
- 0 4
-
2023-03-03 05:13
Dokladnie :)
Jak jakis fashion brand, mi sie kojarzy z MNG - MANGO
- 4 4
-
2023-03-02 20:29
stare logo było doskonałe
kolejna zmiana dla zmiany na gorsze
- 10 8
-
2023-03-02 19:28
I fajniej będzie dla zwiedzających?
"Prace nad tym projektem, które trwały ponad osiem miesięcy"
Nie wiem, może jestem w mniejszości, która na trzy literki M N G nie wie od razu że chodzi o muzeum narodowe w gdańsku.
to hoodie z fragmentem obrazu i literkami w narożnikach to od razu dla powodzian, czy kto ma je kupić? Setki smyczy, toreb, które w końcu będzie trzeba rozdać.
Ale co, była jakaś kaska na rebranding to się rozliczyło, smycz albo pewndriive zawsze się decydentowi przyda.- 17 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.