• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa identyfikacja wizualna Muzeum Narodowego

MM
2 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (35)
  • W nowej identyfikacji postanowiono twórczo odwołać się do motywu okna, które znajduje się w logotypie od kilkudziesięciu lat.
  • W nowej identyfikacji postanowiono twórczo odwołać się do motywu okna, które znajduje się w logotypie od kilkudziesięciu lat.
  • W nowej identyfikacji postanowiono twórczo odwołać się do motywu okna, które znajduje się w logotypie od kilkudziesięciu lat.
  • W nowej identyfikacji postanowiono twórczo odwołać się do motywu okna, które znajduje się w logotypie od kilkudziesięciu lat.
  • W nowej identyfikacji postanowiono twórczo odwołać się do motywu okna, które znajduje się w logotypie od kilkudziesięciu lat.

Muzeum Narodowe w Gdańsku zapowiedziało zmianę identyfikacji wizualnej. Po wielu latach jedna z czołowych instytucji kulturalnych postanowiła otworzyć nowy rozdział i przeprowadzić całkowitą metamorfozę wizualną, która obejmie różne oddziały instytucji. Stworzono nowy główny logotyp, jak i znaki zależne, a także szereg związanych z nimi elementów wizualnych. Za projekt odpowiada gdańskie Tofu Studio.



Co sądzisz o nowej identyfikacji Muzeum?

Muzeum Narodowe w Gdańsku będzie miało nową identyfikację wizualną. Po raz pierwszy w historii instytucji w sposób systemowy objęła ona różne oddziały.

Nowa identyfikacja to koherentny system, który pozwoli Muzeum w nowoczesny sposób komunikować ofertę różnych swoich oddziałów o wielorakich profilach, nie tracąc przy tym silnego skojarzenia z marką główną. Przyjęte rozwiązanie wychodzi też naprzeciw potrzebom języka współczesnych nośników informacji.

- Po dłuższym namyśle, wychodząc od historii muzeum, ale pamiętając również o teraźniejszości i przyszłości, przyjęliśmy rozwiązanie, które, pomimo swej minimalistycznej formy, nie zrywa całkiem z dotychczasowym znakiem muzeum. Odwołując się do wizerunku okna umieszczonego w logotypie od kilkudziesięciu lat, zdecydowaliśmy się na twórczą kontynuację tego motywu. W nowej interpretacji nie jest to już jednak gotyckie okno, które sygnalizowało jedynie wąski zakres aktywności naszego muzeum, ale okno mniej dosłowne, przywołujące format współczesnych, mobilnych nośników informacji, które dziś dla większości z nas są oknem na świat, także na świat sztuki - podkreśla prof. Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Poza marką główną, w ramach kompleksowego systemu identyfikacji wizualnej, nowe logotypy zyskały również oddziały muzeum, czyli: Oddział Sztuki Dawnej przy ul. ToruńskiejMapka, Zielona Brama przy Długim TarguMapka, Oddział Sztuki Nowoczesnej w oliwskim Pałacu OpatówMapka, pobliski Oddział Etnografii, a także dwa oddziały zlokalizowane poza Gdańskiem: Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie oraz Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim.

  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
Opracowanie nowej identyfikacji zostało poprzedzone kilkumiesięcznymi badaniami oraz analizą historii znaków Muzeum Narodowego w Gdańsku, warsztatami z muzealnikami i analizą potrzeb zmieniającej się instytucji. Dział marketingu Muzeum przeprowadził także badania publiczności - zarówno odwiedzającej siedziby muzeum, jak i korzystającej z jego treści wirtualnych - pytając o ocenę dotychczasowych rozwiązań wizualnych oraz oczekiwania wobec potencjalnych zmian.

- Prace nad tym projektem, które trwały ponad osiem miesięcy, traktowaliśmy bardzo priorytetowo, także ze względu na złożoność całego procesu - mówi Anna Małecka, dyrektorka artystyczna TOFU Studio. - Musieliśmy z jednej strony wkroczyć bardzo mocno w proces poznawania specyfiki działalności Muzeum, a z drugiej myśleć o graficznym rozwiązaniu, które znacząco uaktualni jego wizerunek. W założeniu chcieliśmy przygotować system identyfikacji wizualnej, który będzie spójny, a jednocześnie da pewną autonomię wizerunkową wszystkim muzealnym oddziałom - dodaje.
Muzeum Narodowe w Gdańsku przejęte przez ministerstwo. W planach budowa nowego oddziału Muzeum Narodowe w Gdańsku przejęte przez ministerstwo. W planach budowa nowego oddziału
- Największym wyzwaniem przy tym projekcie było połączenie wszystkich placówek muzealnych, zajmujących się diametralnie różnymi dziedzinami sztuk wizualnych, w jeden spójny system graficzny - dodaje Weronika Cyganik, projektantka w Tofu Studio. - Finalnie powstało rozwiązanie systemowe, które w żaden sposób nie narzuca, ani nie zawęża odbioru konkretnego oddziału muzealnego do wybranej gałęzi sztuki. Znak oraz jego pochodne są na tyle elastyczne, że mogą zostać dostosowane praktycznie do każdego kontekstu komunikacyjnego. I ta cecha jest największym wyróżnikiem opracowanej przez nas identyfikacji wizualnej.

Muzeum Narodowe w Gdańsku w najbliższych miesiącach planuje wdrożenie nowego systemu wizualnego instytucji, a także opartą na nim kampanię wizerunkową. Elementami tej zmiany będą m.in. budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
MM

Miejsca

Miejsca

Opinie (35)

Wszystkie opinie

  • (2)

    Na wstępie zaznaczę, gardzę miejscowymi układami PO, wolnymi "sondami" chroniącymi bandytów z pewnych rodzin, ludzi z układami i tak dalej. Ale jeśli Muzeum ma przejąć państwo, to wcale się nie zdziwię, jak dyrektorem zostanie Olgierd albo jakiś inny znajomek śmiesznego szefa IPN...

    • 5 11

    • przecież Friedrich został wybrany dzięki poparciu PIS-u

      obiecał im, że wyprowadzi "Sąd Ostateczny" go jakiegoś nowego grzmota (to ulubione określenie Jacka F.) pod Mariacki.

      • 8 5

    • jacek od początku

      robi PiS "łaskę"

      • 0 1

  • Nowa wystawa jest sympatyczna (1)

    ale tam wciąż jest tylko jeden (!) obraz w muzeum, i to właśnie ten, który Friedrich chce wyprowadzić poza instytucję. Do kleru.

    • 18 10

    • mało tego, wiedząc ile kombinowania jest przy Sądzie wciąż pr-owo grają tylko nim, nawet żadnej próby wypromowania czegoś innego z kolekcji

      • 3 1

  • I fajniej będzie dla zwiedzających?

    "Prace nad tym projektem, które trwały ponad osiem miesięcy"

    Nie wiem, może jestem w mniejszości, która na trzy literki M N G nie wie od razu że chodzi o muzeum narodowe w gdańsku.

    to hoodie z fragmentem obrazu i literkami w narożnikach to od razu dla powodzian, czy kto ma je kupić? Setki smyczy, toreb, które w końcu będzie trzeba rozdać.

    Ale co, była jakaś kaska na rebranding to się rozliczyło, smycz albo pewndriive zawsze się decydentowi przyda.

    • 17 10

  • (2)

    Ciekawe ile to wszystko kosztowało, wielomiesięczne badania, identyfikacja... Placówki państwowe powinny podawać takie rzeczy do informacji publicznej. A może podały tylko nie znalazło się w artykule?

    • 16 5

    • (1)

      Pokaźna część zleceń w portfolio Tofu Studio to widzę rzeczy dla miasta. Ktoś tam się widzę lubi z nimi dobrze.

      • 8 7

      • Barbara F?

        • 2 2

  • Facepalm (7)

    Litera G, jako że od dołu jest łuk, nie może stać dokładnie na tej samej linii, co kwadrat po jej lewej, musi być nieco zsunięta w dół. Bez tego wygląda to, jakby litera była wyżej, i tworzy wrażenie, że jest po prostu krzywo.

    Nie rozumiem tego, pracują nad tym niby profesjonaliści za grubą kasę, a nie umieją nawet liter z sensem ustawić...

    • 22 11

    • (5)

      Ja rozumiem, że można tego nie wiedzieć. Ale zajmować się robieniem logotypów i nie widzieć tego pracując z projektem? Tak na oko, że to nie leży?

      • 6 5

      • Mnie wyszystko leży. Cztery znaki wyznaczają granicę kwadratu, w który zostały wrysowane. (4)

        • 7 2

        • (3)

          Jeśli nie widzisz, że to G wizualnie jest wyżej jak podstawa kwadratu to może i lepiej dla ciebie. Mam nadzieję, że nie zajmujesz się projektowaniem.

          Polecam wziąć linijkę i jakikolwiek większy napis z okrągłymi literami (O, C, G, Q..) i zobaczyć że (w każdym porządnym kroju pisma - bo teraz jest pełno amatorskich) okrągłe litery wystają ponad litery proste (E, F, R...). A wystają dlatego, że w przeciwnym razie wydawały by się mniejsze. Ta sama zasada jak tutaj - łuk powinien wystawać poniżej kwadratu.

          • 6 5

          • Coś jest w ogóle nie tak z literami - wyglądają jakby pochodziły z kroju, w jakim są pisane wszystkie pełne nazwy, ale N chyba zostało rozciągnięte w stosunku do oryginału (co widać w porównaniu z napisem "Narodowe"), przez co G wydaje się być nieco za małe i oprócz wrażenia, że jest powyżej kwadratu, wydaje się też być odrobinę za bardzo w lewo w stosunku do N.

            • 3 4

          • (1)

            a które np kroje pisma? :)

            • 1 0

            • tzn.?

              • 0 1

    • Jest git

      Jest wszystko git - czepiasz się...

      • 1 6

  • stare logo było doskonałe

    kolejna zmiana dla zmiany na gorsze

    • 10 8

  • Zaszyfrowana I malo czytelna reklama (2)

    Nie wiadomo czego

    • 10 6

    • (1)

      DKNY ;)

      • 0 4

      • Dokladnie :)

        Jak jakis fashion brand, mi sie kojarzy z MNG - MANGO

        • 4 4

  • No tak

    pisia instytucja to wydaja kase na lewo i prawo, i po co skoro to logo wizualizacja tylko?

    • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    Fajny pomysł

    Powodzenia!

    • 12 5

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiego pseudonimu używa Stefan Chwin, polski powieściopisarz, krytyk literacki, eseista, historyk literatury związany z Gdańskiem?

 

Najczęściej czytane