• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalna miejska reklama w centrum Wrzeszcza

Krzysztof Koprowski
26 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Reklama zasłoniła trzy z czterech pięter kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką. Reklama zasłoniła trzy z czterech pięter kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką.

Gdańscy urzędnicy nie tylko opóźniają prace nad uchwałą krajobrazową, ale sami łamią prawo, umieszczając reklamę niezgodną z zapisami planu zagospodarowania. W centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska wisi siatka promująca miejski festiwal, która ponad 636-krotnie przekracza dopuszczalny maksymalny rozmiar reklamy w tym miejscu.



Czy miasto powinno promować wydarzenia kulturalne na wielkich nośnikach reklamowych?

Reklama w formie siatki o powierzchni ponad 318 m kw., promująca festiwal Solidarity of Arts, od kilku tygodni zasłania trzy z łącznie czterech pięter budynku przy ul. Słowackiego 2. Jej wydruk kosztował 4130 zł. Dodatkowo miasto musiało zapłacić za wynajem powierzchni pod jej umieszczenie. Ile konkretnie? Tego urzędnicy nie chcieli nam już powiedzieć.

- Lokalizacja reklamy została wybrana w miejscu, które od wielu lat służy kampaniom promocyjnym. Promowane były tam m.in. marki piwa, środki do pielęgnacji ciała, deweloper czy bielizna. W tym roku celowo nie wybraliśmy lokalizacji w śródmieściu. Unikaliśmy zabytkowych kamienic czy miejsc niezwykle ekspansywnych, jak Zieleniak. Skupiliśmy się wyłącznie na możliwości dotarcia do jak najszerszej grupy potencjalnych gości festiwalu na nośnikach do tego przeznaczonych. Nie otrzymaliśmy dyrektyw zakazujących zamieszczania reklam w przestrzeniach miejskich. Reklama festiwalu w tej lokalizacji będzie wisiała do 30 lipca br. - wyjaśnia biuro prasowe Europejskiego Centrum Solidarności, odpowiedzialnego za organizację i promocję festiwalu.
Umieszczona reklama łamie w co najmniej kilku punktach zapisy obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przyjętego przez Radę Miasta Gdańska już w 2013 r.

- W obowiązującym planie dla budynku Słowackiego 2 zakazuje się lokalizacji nośników reklamowych wolnostojących, reklam, szyldów na budynkach i ogrodzeniach, za wyjątkiem szyldów o maks. powierzchni 0,5 m kw. związanych z prowadzoną działalnością w miejscu jej prowadzenia. Dopuszcza się na budynkach lokalizację reklam i szyldów o większej powierzchni związanych tylko z prowadzoną działalnością i będących integralną częścią projektu elewacji - informuje Irena Grzywacz, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.
W tym samym planie zagospodarowania znajdują się jeszcze dodatkowe zapisy - przynajmniej w teorii - chroniące tę część miasta przez wieszaniem wielkich reklam.

Chodzi m.in. o uznanie budynku Słowackiego 2 za "pierzeje eksponowaną", w której należy uatrakcyjnić formę elewacji, stosując przeszklenia oraz materiały szlachetne. Dodatkowo zakazano umieszczania urządzeń, mających negatywny wpływ na krajobraz kulturowy zespołu urbanistycznego strefy ochrony konserwatorskiej centrum Wrzeszcza.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Trzy instytucje do walki z reklamami. Dadzą radę?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zakazujące ograniczania reklamami dostępu do światła dziennego w budynkach wielorodzinnych. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zakazujące ograniczania reklamami dostępu do światła dziennego w budynkach wielorodzinnych.
Ponadto, jeżeli budynek Słowackiego 2 potraktujemy jako zabudowę wielorodzinną, to zawieszona płachta łamie zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2009 r., zgodnie z którymi nośniki reklamowe mogą być instalowane na elewacjach "o ile nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania". W przypadku miejskiej reklamy zasłoniła ona wszystkie okna z wyjątkiem parteru, gdzie znajdują się sklepy oraz ostatniej kondygnacji.

Warto dodać, że w 2013 r. urzędnicy chwalili się likwidacją reklam na budynkach w tej części miasta. Przy okazji demontażu nośników reklamowych na tzw. Wysepce zobacz na mapie Gdańska Michał Szymański, ówczesny kierownik Referatu Estetyzacji (obecnie zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni) wyliczał dotychczasowe sukcesy w walce o poprawie wizerunku miasta.

- Chodzi m.in. o [demontaż] siatek reklamowych na biurowcu Vigo zobacz na mapie Gdańska oraz na prywatnych posesjach w ciągu al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. W ostatnim czasie zdemontowana została także reklama z budynku tuż obok Wysepki - na rogu ul. Słowackiego i al. Grunwaldzkiej - wyliczał 3,5 roku temu Szymański.
Ubiegłoroczna reklama festiwalu Solidarity Of Arts przy Złotej Bramie. Ubiegłoroczna reklama festiwalu Solidarity Of Arts przy Złotej Bramie.
Przypomnijmy, że tegoroczna ogromna reklama jest kolejną silną ingerencją Europejskiego Centrum Solidarności w estetykę miasta. W ubiegłym roku podobną siatkę reklamową umieszczono na zabytkowym Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska, tuż przy Złotej Bramie i Targu Węglowym.

W 2015 r. Europejskie Centrum Solidarności rozstawiło natomiast na wybranych ulicach wielkie pudła promujące muzeum. Pojawiły się one nawet przy wachlarzu, którym urzędnicy chcieli zasłaniać... nielegalne reklamy.

- W żadnym przypadku nie rozróżniamy reklam na miejskie i prywatne. Wszystkie powinny być kształtowane przez jednakowe zasady i przepisy. W sprawie najnowszej reklamy ECS-u [w formie pudeł - dop. red.] przyjrzę się sprawie i w razie potrzeby wyciągnę konsekwencje - mówił dwa lata temu Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.
Reklamy ECS-u w formie wielkich pudeł w 2015 r. Reklamy ECS-u w formie wielkich pudeł w 2015 r.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (147) 8 zablokowanych

  • Precz z tym plugastwem!

    • 11 1

  • Gdanskie wladze lubia 'ozdabiac' ulice miasta takim reklamowym scierwem

    • 11 1

  • (1)

    Paskudztwo i obrzydlistwo legalne czy nie.

    • 95 5

    • dajcie spokoj, zyjemy w tak brzydkim miejscu ze reklamy chociaz dodaja koloru tej szarudze, wszystkeigo sie czepiace echh

      • 1 9

  • Urzędasów nie znających przepisów ukarać grzywną

    Bo znajomość przepisów to ich obowiązek. W przypadku recydywy zwolnić

    • 10 1

  • (1)

    "Nie otrzymaliśmy dyrektyw zakazujących zamieszczania reklam w przestrzeniach miejskich." haha. A do planu zagospodarowania spojrzeć nie łaska? Zwykły obywatel nie mógłby się tak tłumaczyć z łamania prawa, ale widać tu przypadek szczególny...

    • 15 0

    • Bo tu rządzi dyrektywa, nie prawo

      He he

      • 4 1

  • W ogole nie powinno być reklam w przestrzeni publicznej (1)

    Niech ktoś pojedzie do Holandii - tam nie ma reklam .

    • 25 1

    • Nasze miasto jest za brzydkie na to

      • 2 2

  • (1)

    bo o to w tym chodzi i to wspieracie - o walkę z prywatnymi właścicielami budynków czy powierzchni którzy chcą sobie dorobić
    o to by miasto miało monopol i urzędnicy z jednej i tej samej od 20 kilku lat opcji okazywali że oni są tu władzą i te zapisy ich nie dotyczą

    • 6 3

    • Dokladnie

      Prywatnej konkurencji w komunikacji miejskiej też nie dopuszcza..Tylko sami okropnie drogie tramwaje i autobusy kupują
      Chodzi o to by przypadkiem nie było niezależnej firmy oferującej tańsze usługi bo jak to taniej i lepiej?? I firma zarabia - to jest grzech

      • 2 0

  • A kasa leci.....niby na remont (2)

    Sprawdźcie w PINB w Gdańsku czy mają zgłoszenie.
    A poza tym każdy napweno mieszkaniec dostaje kasę za zasłonięte okna (kwestia czy zgłosił do Urzędy Skarbowego taki dochód) i cała wspólnota osobno również i pewnie jeszcze zarządca bierze za załatwienie tego tematu.
    No i jeszcze jedno. Jak widzę na zdjęciu reklama wchodzi nad chodnik ergo: czy firma wnosi opłatę za zajęcie pasa drogowego?

    • 18 2

    • Eee

      Komisarzu ludowy, nie twój biznes

      • 0 4

    • to jeszcze od samolotow tez opłatę pobierz za przeloty nad pasem drogowym

      • 1 6

  • Gdańsk i przestrzeganie prawa to się razem nie trzyma.

    W końcu bastion PO, no nie?

    • 15 0

  • Eleganckie reklamy (4)

    Uatrakcyjniają to ponure miasto...
    Patrzcie na tę pierzeję we Wrzeszczu na zdjeciu..jest po prostu niemiłosiernie brzydka, za niska, brudna

    • 3 23

    • (3)

      Ja tu widzę jakiś słup reklamowy. Gdzie ta pierzeja?

      • 1 3

      • tam dalej, gdzie nie ma reklam

        Wygląd zaiste godny prowincyji Gdańsk

        • 0 0

      • poczytaj w wikipedii (1)

        to się dowiesz

        • 0 0

        • RYJ sobie "poczytaj", taaak!!

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszą premierą Teatru Muzycznego (z siedzibą w Gdańsku) był...

 

Najczęściej czytane