- 1 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (56 opinii)
- 2 Noc Muzeów: 5 nietypowych atrakcji (36 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 4 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (128 opinii)
- 5 Ciotka i skandal w uzdrowisku (58 opinii)
- 6 Pierwszy taki koncert w historii! (31 opinii)
Nielegalna miejska reklama w centrum Wrzeszcza
Gdańscy urzędnicy nie tylko opóźniają prace nad uchwałą krajobrazową, ale sami łamią prawo, umieszczając reklamę niezgodną z zapisami planu zagospodarowania. W centrum Wrzeszcza wisi siatka promująca miejski festiwal, która ponad 636-krotnie przekracza dopuszczalny maksymalny rozmiar reklamy w tym miejscu.
- Lokalizacja reklamy została wybrana w miejscu, które od wielu lat służy kampaniom promocyjnym. Promowane były tam m.in. marki piwa, środki do pielęgnacji ciała, deweloper czy bielizna. W tym roku celowo nie wybraliśmy lokalizacji w śródmieściu. Unikaliśmy zabytkowych kamienic czy miejsc niezwykle ekspansywnych, jak Zieleniak. Skupiliśmy się wyłącznie na możliwości dotarcia do jak najszerszej grupy potencjalnych gości festiwalu na nośnikach do tego przeznaczonych. Nie otrzymaliśmy dyrektyw zakazujących zamieszczania reklam w przestrzeniach miejskich. Reklama festiwalu w tej lokalizacji będzie wisiała do 30 lipca br. - wyjaśnia biuro prasowe Europejskiego Centrum Solidarności, odpowiedzialnego za organizację i promocję festiwalu.
Umieszczona reklama łamie w co najmniej kilku punktach zapisy obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przyjętego przez Radę Miasta Gdańska już w 2013 r.
- W obowiązującym planie dla budynku Słowackiego 2 zakazuje się lokalizacji nośników reklamowych wolnostojących, reklam, szyldów na budynkach i ogrodzeniach, za wyjątkiem szyldów o maks. powierzchni 0,5 m kw. związanych z prowadzoną działalnością w miejscu jej prowadzenia. Dopuszcza się na budynkach lokalizację reklam i szyldów o większej powierzchni związanych tylko z prowadzoną działalnością i będących integralną częścią projektu elewacji - informuje Irena Grzywacz, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.
W tym samym planie zagospodarowania znajdują się jeszcze dodatkowe zapisy - przynajmniej w teorii - chroniące tę część miasta przez wieszaniem wielkich reklam.
Chodzi m.in. o uznanie budynku Słowackiego 2 za "pierzeje eksponowaną", w której należy uatrakcyjnić formę elewacji, stosując przeszklenia oraz materiały szlachetne. Dodatkowo zakazano umieszczania urządzeń, mających negatywny wpływ na krajobraz kulturowy zespołu urbanistycznego strefy ochrony konserwatorskiej centrum Wrzeszcza.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Trzy instytucje do walki z reklamami. Dadzą radę?
Ponadto, jeżeli budynek Słowackiego 2 potraktujemy jako zabudowę wielorodzinną, to zawieszona płachta łamie zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2009 r., zgodnie z którymi nośniki reklamowe mogą być instalowane na elewacjach "o ile nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania". W przypadku miejskiej reklamy zasłoniła ona wszystkie okna z wyjątkiem parteru, gdzie znajdują się sklepy oraz ostatniej kondygnacji.
Warto dodać, że w 2013 r. urzędnicy chwalili się likwidacją reklam na budynkach w tej części miasta. Przy okazji demontażu nośników reklamowych na tzw. Wysepce Michał Szymański, ówczesny kierownik Referatu Estetyzacji (obecnie zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni) wyliczał dotychczasowe sukcesy w walce o poprawie wizerunku miasta.
- Chodzi m.in. o [demontaż] siatek reklamowych na biurowcu Vigo oraz na prywatnych posesjach w ciągu al. Hallera . W ostatnim czasie zdemontowana została także reklama z budynku tuż obok Wysepki - na rogu ul. Słowackiego i al. Grunwaldzkiej - wyliczał 3,5 roku temu Szymański.
Przypomnijmy, że tegoroczna ogromna reklama jest kolejną silną ingerencją Europejskiego Centrum Solidarności w estetykę miasta. W ubiegłym roku podobną siatkę reklamową umieszczono na zabytkowym Dworze Bractwa św. Jerzego , tuż przy Złotej Bramie i Targu Węglowym.
W 2015 r. Europejskie Centrum Solidarności rozstawiło natomiast na wybranych ulicach wielkie pudła promujące muzeum. Pojawiły się one nawet przy wachlarzu, którym urzędnicy chcieli zasłaniać... nielegalne reklamy.
- W żadnym przypadku nie rozróżniamy reklam na miejskie i prywatne. Wszystkie powinny być kształtowane przez jednakowe zasady i przepisy. W sprawie najnowszej reklamy ECS-u [w formie pudeł - dop. red.] przyjrzę się sprawie i w razie potrzeby wyciągnę konsekwencje - mówił dwa lata temu Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.
Miejsca
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (147) 8 zablokowanych
-
2017-07-26 19:29
Jak wielokrotnie większe reklamy wiszą na zieleniaku gdzie siedzibę na trojmiasto.pl to nigdy artykułu nie widziałem
- 9 2
-
2017-07-26 14:31
A kto egzekwuje prawo? (2)
Komórka wykonawcza od ustawy krajobrazowej powinna natychmiast ją zdjąć! Poza tym to kpina zeby ludziom zabierać światło dzienne! Ja bym wystapila o odszkodowanie :)
- 19 4
-
2017-07-26 19:16
obok sasiad chce balkon powiększyć, mowie OK
Biore kase i mam gdzies uchwaly, ustawy, prawo?
Brak przestrzegania prawa!!!- 0 0
-
2017-07-26 15:03
jakie odszkodowanie ?
za zgodę na powieszenie baneru dostają kasę
na powieszenie musieli zgodzić się wszyscy mieszkańcy kamienicy ( właściciele i główni lokatorzy )
to jest biznes a nie przymus- 3 2
-
2017-07-26 14:22
(1)
Budyń pozwala na takie wielkie reklamy ECS bo to jego "chluba".
- 94 12
-
2017-07-26 19:12
Ktoś za to wziął kasę i to nie małą kasę.
nikt ot tak nie wieszałby tego bez zgody najwyższego panującego, mieszkań swoich nie kontrolującego od ilości nadmiernego.
- 1 0
-
2017-07-26 16:13
Do Tuska zameldować (1)
Zrobi łańcuch światła w obronie niezawisłych lokatorów. Bolek ma kilka przystanków tramwajem - podjedzie.
- 14 2
-
2017-07-26 19:07
Bolek naprawi Polskie
- 3 0
-
2017-07-26 15:43
a co wam to tak przeszkadza? (1)
widze, ze najwiekszy problem maja ci ktorym przeszkadza, ze mieszkancy na tym zarobia. chca miec ciemno w chacie i kase to ich problem, reklama nie jest zla, przynajmniej promuje miasto a nie jakies durne reklamy browaru czy podpasek. wezcie troche na wstrzymanie. plujecie na tego budynia non stop a facet duzo dobrego dla miasta robi, przejedzcie sie po innych miastach i pogadajcie z ludzmi. wielu nam naszego pieknego gdanska zazdrosci.
- 3 25
-
2017-07-26 18:24
tam raczej nie ma mieszkań...
- 1 0
-
2017-07-26 18:23
ten budynek obwieszony jest szmatami od chyba dobrych 20 i kilku lat
ciekawe czy tam jest jeszcze budynek "?"
che che- 11 0
-
2017-07-26 18:03
Bogatemu (z kieszeni podatników) kto zabroni?
Kuźwa folwark sobie zrobili miejski
- 11 0
-
2017-07-26 17:46
Reklama, reklamie nie równa
Dlaczego nie zajmiecie się reklamą na Zieleniaku, czy koszmarnym neonie na budynku filharmonii?
Trójmiasto.pl jest na tej reklamie jako patron wydarzenia, ponizej zapraszają na festiwal, którego reklamę negują???!!!- 14 0
-
2017-07-26 14:35
przypominam, że to głosami radnych platformy obywatelskiej Rady Dzielnic zostały pozbawione opiniowania (1)
planów zagospodarowania przestrzennego. Platforma w Gdańsku zrobiła to specjalnie, bo wiedzieli, że inicjatywa oddolna jest bardzo groźna i dzięki odebraniu możliwości wyrażenia swojej opinii pozbawili każdą dzielnicę Gdańska możliwości wpływania przez przedstawicieli mieszkańców na plany zagospodarowania przestrzennego, które często były skandaliczne i niezgodne z tym czego oczekiwali mieszkańcy.
- 36 2
-
2017-07-26 17:35
Ale Adamowicz będzie bajki opowiadał o obronie demokracji,
tylko jakoś tej najbliższej mieszkańcom nie umie i nie chce uszanować...
- 10 1
-
2017-07-26 16:12
Zeszłoroczna reklama Festiwalu na Bractwie Św. Jerzego była LEGALNA (1)
Posiadała zgody Konserwatora i była z nim uzgodniona.
Reklama była eksponowana czasowo - podczas prac badawczych - a fundusze z tej reklamy zostały zainwestowane w budynek. Tak czy siak rusztowanie by stało.
TO BYŁ DOBRY przykład współpracy: konserwatora, reklamodawcy i właściciela budynku.
Na całym świecie, w największych miastach turystycznych stosuje się takie praktyki. Bez takich działań wiele elewacji na Głównym Mieście tak by nie wyglądało!!!- 4 9
-
2017-07-26 17:08
Tam nie było żadnych prac na elewacji.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.