Dr Piotr Kociumbas ukończył filologię germańską na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i gitarę klasyczną w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (2005). Pierwszym owocem jego fascynacji dziejami kultury muzycznej tego miasta była obszerna praca magisterska poświęcona retoryce muzycznej w świeckiej twórczości Andreasa Hakenbergera (1574-1627), kapelmistrza Rady Miejskiej.
Podobne wydarzenia
czwartek, godz. 18:00
piątek - sobota
ulgowy 30 zł
Obecnie jest adiunktem w Instytucie Germanistyki UW, w Zakładzie Komparatystyki Kulturowej i Literackiej. Jego zainteresowania naukowe obejmują (poza literaturą w kulturze muzycznej Prus Królewskich) korespondencję sztuk ze szczególnym uwzględnieniem literatury i muzyki, relacje słowno-dźwiękowe w muzyce niemieckiego obszaru językowego, historię metryki na obszarze niemieckojęzycznym oraz neografię gotycką.
Jest członkiem m.in. Stowarzyszenia Germanistów Polskich, Międzynarodowego Stowarzyszenia Germanistów, Bund für Deutsche Schrift und Sprache oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Wiekiem Osiemnastym.
Dwukrotnie otrzymał Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska (2009 i 2010), był również stypendystą Herder-Institut für historische Ostmitteleuropaforschung w Marburgu (2010), Stiftung Preußischer Kulturbesitz (2011) i Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2012). W 2011 roku otrzymał nagrodę główną (ex aequo) w V Konkursie im. dr Katarzyny Cieślak na prace młodych badaczy krajowych i zagranicznych z zakresu historii sztuki i kultury Pomorza oraz Warmii i Mazur.
Dr Kociumbas autorem licznych publikacji naukowych, udziela się jako referent na konferencjach krajowych i zagranicznych (Niemcy, Czechy, Szwajcaria) oraz jako prelegent na wykładach gościnnych (m.in. w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Staatsbibliothek zu Berlin Preußischer Kulturbesitz). Do jego najważniejszych prac należy książka Słowo miastem przepojone. Kantata okolicznościowa w osiemnastowiecznym Gdańsku (2009) oraz wydanie krytyczne zbioru Neue Deutsche Gesänge... Andreasa Hakenbergera (2010). Jest również autorem komentarzy i opracowań tekstów kompozycji w ramach serii fonograficznej Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska.