• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Koncert z cyklu Muzycznie w Muzeum

Akademia Muzyczna w Gdańsku wraz z Muzeum Miasta Gdańska zapraszają na kolejny koncert z cyklu Muzycznie w Muzeum.

cze 15

sobota, godz. 17:00

Wstęp wolny
cze 15

sobota, godz. 20:00

Na zaproszenie
MIEJSCE:
Dom Uphagena, Oddział Muzeum Gdańska, ul. Długa 12

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


WYKONAWCY:
Magdalena Molendowska sopran
Anna Mikolon fortepian 
w programie:
I.R. Wieniawska vel Poldowski (1879-1932)
Down by the Sally Gardens
Nocturne des Cantilenes
Lheure exquise
A. Kątski (1816-1899) Jai perdu mon coeur
Z. Stojowski (1870-1946)
Serenada
Na mej duszy strunach
Niechaj jej niebo świeci błękitnie
A. Dvořák (1841-1904) Aria Rusałki Měsíčku na nebi hlubokém
koordynator:
prof. dr hab. Anna Mikolon

ORGANIZATORZY:
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Muzeum Miasta Gdańska

Magdalena Molendowska - sopran, ukończyła prestiżową Guildhall School of Music and Drama w Londynie. W 2013 roku jako pierwsza Polka w historii uczelni zdobyła Złoty Medal GSMD, który odebrała z rąk prezydenta jury Antonio Pappano. Ukończyła także z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu Dariusza Paradowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła w Opera Studio Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, gdzie pracowała m.in. pod kierunkiem Renaty Scotto. Obecnie pozostaje pod opieką wokalną Yvonne Kenny. Na scenie zadebiutowała partią Atalanty w Kserksesie G. F. Händla, w spektaklu studenckim, który zaprezentowany został m. in. festiwalu Bergedorfer Musiktage w Niemczech. W 2011 roku zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie w produkcji Jakoba Lenza W. Rihma, dokąd powróciła w sezonie artystycznym 2012/2013 aby zaśpiewać rolę tytułową w Halce S. Moniuszki. Za udział w tej produkcji zgłoszona została do nagrody Paszport Polityki. W roku 2014 wystąpiła po raz pierwszy na  Festiwalu w Glyndebourne w roli Modystki w Kawalerze srebrnej róży w reżyserii R. Jonesa pod batutą R. Ticciati oraz jako Annina w Traviacie w reżyserii T.Cairnsa pod batutą Sir M. Eldera, aby powrócić w 2016 roku w Don Giovannim, gdzie jako Donna Elvira odbyła turnee z Glyndebourne Touring Opera . W sezonie artystycznym 2015/2016 wystąpiła po raz pierwszy jako Micaëla w Carmen w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, zadebiutowała  jako Hrabina w Weselu Figara w Operze Krakowskiej oraz jako Tosca w Operze Wrocławskiej, gdzie wcześniej kreowała partie Tatiany w Eugeniuszu Onieginie oraz Halki. W sezonie tym współpracowała także z Festspielhaus Baden-Baden, gdzie coverowała role Małgorzaty i Heleny w produkcji Mefistofelesa. Z jej występów w sezonie 2017/2018 warto wymienić powrót do roli Halki w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, wykonanie koncertowe partii Gerhildy w Walkirii w Filharmonii Poznańskiej oraz debiut jako Hrabina na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej. Najważniejsze angaże Magdaleny Molendowskiej w ubiegłym sezonie to niezwykle ciepło przyjęty debiut w roli Kateriny w premierze Pasji greckiej B. Martinů na deskach Opera North, czy partia sopranowa w Niemieckim Requiem J. Brahmsa w Filharmonii Śląskiej. W 2021 roku zadebiutowała jako Fidelio na deskach Opery Bałtyckiej.

Oprócz partii operowych artystka ma w swoim repertuarze pieśni, dzieła oratoryjne oraz kantaty. W Barbican Centre w Londynie zaprezentowała pieśni K. Szymanowskiego i A. Dworzaka. Zaproszona przez Malcolma Martineau nagrała Huit chansons polonaises na płycie The Complete Songs of Poulenc, Vol.4. W 2019 roku nagrała wraz z pianistką Julią Samojło płytę z pieśniami wybitnego kompozytora emigracyjnego Zygmunta Stojowskiego. Magdalena Molendowska była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rotary Club oraz the Worshipful Company of Merchant Taylors oraz the Margery and Frederick Stephen Wright Eisinger Bursary. w 2023 roku została uhonorowana przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2024 roku nagrodzona Fryderykiem w kategorii muzyki poważnej.
 
Anna Mikolon - pianistka, stypendystka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz Fundacji Sztuki Dziecka, laureatka I nagrody w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi, laureatka Konkursu Solfeżowego w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu. Odbyła staż artystyczny w zakresie kameralistyki fortepianowej w UMFC w Warszawie. W 2016 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. W 2023 r. Prezydent RP Andrzej Duda nadał  jej tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Od 2022 r. pełni funkcję Kierownika Międzywydziałowej Katedry Akompaniamentu. Jako konsultant Centrum Edukacji Artystycznej z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym przyczynia się do integracji środowiska pianistów-kameralistów zatrudnionych w szkolnictwie muzycznym. Pianista podczas 12 przewodów doktorskich, habilitacyjnych i profesorskich oraz wielu kursów mistrzowskich artystów tej miary, co: prof. Bożena Harasimowicz, prof. Izabela Kłosińska, prof. Urszula Kryger, prof. Charlotte Lehmann, prof. Helena Łazarska, prof. Jadwiga Rappe, prof. Claudio Desderi, prof. Paul Esswood, prof. Bogdan Makal, prof. Ryszard Minkiewicz, Agnes Wolska, dr hab. Jarosław Bręk, dr hab. Anna Radziejewska, dr Katarzyna Dondalska, Andrzej Saciuk, Andre Orlowitz, dr Marek Rzepka, dr Wojciech Mrozek, dr Jacek Szymański. Wielokrotnie nagradzana jako akompaniator na konkursach. Artystka i naukowiec o szerokim spektrum zainteresowań. Autorka monografii: Rola wyobraźni w procesie kształcenia pianisty, Język muzyczny Dymitra Szostakowicza jako forma osobistej wypowiedzi oraz Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów. Ma w swoim dorobku liczne publikacje (60) i nagrania (40), m.in.: twórczość fortepianową Z. Noskowskiego, utwory solowe i kameralne R. Boisdeffre, H. Pachulskiego, D. Szostakowicza, solo fortepianowe w operze Rosenkavalier R. Straussa, utwory kameralne J. Bruzdowicz (płyta miesiąca miesięcznika Muzyka 21), pieśni A. Kątskiego, R. Quiltera, E.W. Korngolda, G. Finziego, F. Chopina, S. Moniuszki, B. Brittena, G. Verdiego, V. Belliniego, K. Pałubickiego, H. Jabłońskiego, W. Walentynowicza, M.K. Ogińskiego, R. Kłoczko i wielu innych. Prowadząc różnorodną działalność koncertową kameralną i solową współpracując zarówno z wokalistami, jak i z instrumentalistami Anna Mikolon wykonała już 1300 koncertów w Polsce, Bułgarii, Austrii, Danii, Francji, Czechach, na Litwie, w Rosji i na Białorusi. Uczestniczy w festiwalach muzycznych, takich jak: Gdańskie Lato Muzyczne Chopin nad wodami Motławy, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, Gdynia Classica Nova, Sopockie Dni Sztuki Wokalnej, Sonosfera, Dobrodzień Classic Festival, Letnie Spotkania Kameralne w Drezdenku i Krzyżu Wlkp., Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdańskie Dni Wokalistyki, Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, Kalejdoskop Form Muzycznych i Festiwal Muzyki Sakralnej w Sopocie. Nie stroni od prawykonań muzyki nowej (Olivier Greif, Marcin Łukaszewski, Rafał Kłoczko, Kamil Cieślik, Manuel Dominguez Salas) lub dawno zapomnianej. Przez 11 lat była pianistą-korepetytorem solistów w Operze Bałtyckiej. Zagrała ok. 1000 prób, 180 spektakli jako muzyk orkiestrowy, otrzymała Nagrodę POB za realizację opery Rosenkavalier R. Straussa, współpracowała z Teatrem w Ingolstadt, realizowała Gwałt na Lukrecji B. Brittena dla TV Mezzo, akompaniowała podczas przesłuchań dla: ZBF Agentur Leipzig 2003, European Opera Center Liverpool 2007 i Belvedere Competition 2014, 2015 i 2016. W 2017 otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska. W 2021 uzyskała odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.
prof. dr hab. Anna Mikolon

fot. Beata Żukiewicz 

Opinie

Sprawdź się

Zaczytani w Gdańsku to akcja: