• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ewangelia ziomala w teatrze

on
14 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
"Dobra Czytanka wg św. zioma Janka", czyli Biblia przetłumaczona na slang młodzieżowy, będzie tematem kolejnego spotkania z cyklu "Słuchajcie" organizowanego przez Teatr Wybrzeże. Spotkanie zaplanowano na sobotę, na godz. 19.00 w Sali Prób.

Aktorzy Aneta Mundzia i Rafał Kronenberger przeczytają fragmenty Biblii. W dyskusji o niej wezmą natomiast udział ks. Andrzej Draguła, doktor teologii i dziennikarz, a także współautorki przekładu - Beata Lasota, Asia Rafał i Basia Sieradz.

- Pomysł powstał dwa lata temu - mówi Beata Lasota. - Postawiliśmy sobie pytanie, jak wyglądałby Jezus, gdyby dziś żył na ziemi. Nie byłby raczej majestatyczną postacią w powłóczystych szatach, ale człowiekiem takim jak my i nasi rodzice. Może byłby pracownikiem w banku, listonoszem albo prowadził firmę. A jako nastolatek może zwykłym chłopakiem z sąsiedztwa albo ziomalem... Wielu młodych szuka ideałów i wartości w swoim życiu, a to, co oferuje chrześcijaństwo, wydaje im się przestarzałe. Chcieliśmy uwspółcześnić Biblię, by uprzytomnić naszym rówieśnikom, że historia Zmartwychwstania jest nadal aktualna.

Do przekładu odniosła się krytycznie Rada Języka Polskiego, a Episkopat nie zajął na razie oficjalnego stanowiska w kwestii kontrowersyjnych biblijnych przekładów.

- Trzeba postawić sobie pytanie: czemu taki przekład ma służyć? - mówi prof. Renata Przybylska, dziekan Wydziału Polonistyki UJ. - Tłumaczymy coś z języków obcych, żebyśmy mogli zrozumieć. Te przekłady takiej funkcji nie spełniają, raczej odwrotnie. Mam wątpliwości co do sakralnego charakteru takich przekładów. Przekład na rozmaite dialekty i style może prowadzić do desakralizacji, prymitywizacji treści Biblii. Uważam, że istota języka biblijnego tkwi w jego osobliwości. Dlaczego raptem zaczęły nam przeszkadzać archaizmy?

Całkowicie odmienne zdanie można spotkać wśród niektórych przedstawiciel Kościoła.

- Takie tłumaczenia mają charakter kulturowy, dlaczego mielibyśmy to hamować? - mówi abp Alfons Nossol, jeden z członków Rady Naukowej Episkopatu. - One są wyrazem pluralizmu kulturowego, raczej wzbogacają, niż profanują. Nie można zabronić ich publikowania, chociaż jest oczywiste, że nie mogą stanowić podstawy w debatach ściśle teologicznych. Podobnie z przekładem młodzieżowym - jeśli funkcjonuje w koleżeńskich rozmowach, nie widziałbym problemu.
Gadka Jezusa z Samarytanką

1. A kiedy Pan zakumał, że faryzeusze usłyszeli, że Jezus zyskuje więcej uczniów i więcej chrzci niż Jan, 2. (chociaż w zasadzie to nie Jezus chrzcił, tylko jego uczniowie - szczegół) 3. Wyszedł z Judei i poszedł tak dla odmiany do Galilei. 4. Musiał przechodzić przez Samarię. 5. Więc wbił się do samarytańskiego blokowiska (Sychar) blisko pola, które Jakub odpalił swojemu synowi Józkowi. 6. I tam była studnia Jakuba. Więc zmordowany podróżą Jezus, glebnął se przy studni; to było koło szóstej. 7. A tu wbija się samarytańska laska, żeby nabrać wody. Jezus powiedział do niej: "Daj mi pić!" 8. Bo jego uczniowie poszli do miasta, żeby kupić żarło. 9. Wtedy ta panna powiedziała mu: Pogięło cię? Jesteś Żydem i prosisz mnie, Samarytankę, o wodę? (bo Żydzi nie zadają się z Samarytanami). 10. Jezus na to: Gdybyś znała Boży dar i gościa, który mówi do ciebie: Daj mi pić, sama byś go prosiła, a on by ci dał żywej wody. 11. Mówi mu: Stary, nie masz nawet czerpaka, a ta studnia jest zawaliście głęboka; skąd wytrzasnąłeś żywą wodę? 12. Może jesteś większy od naszego ojca Jakuba, który nam odpalił tę studnię i sam z niej pił, i jego synowie, i jego stada? 13. Jezus odpowiedział: Każdego, kto pije tę wodę znowu będzie suszyć. 14. Ale kto napije się wody, którą ja mu zapodam, tego już nie będzie nigdy suszyło, ale woda, którą mu dam, będzie w nim, źródłem tryskającym aż do życia wiecznego. 15. Panna do niego: Master, zapodaj mi te wodę, żeby mnie nie suszyło i żebym nie poginała tutaj po wodę! 16. On na to: Dobra, to spadówa po męża i wracajcie tutaj! 17. Panna przyczaiła: Koleś, ale ja nie mam męża. Jezus do niej: Proste, że nie masz. 18. Miałaś pięciu a ten gość, którego teraz masz, to nie twój maż. Prawdę zapodałaś. 19. Panna: Ej stary, normalnie jesteś prorokiem!
on

Opinie (48) 2 zablokowane

  • nawet ciekawe

    tylko brakuje co trzecie słowo Kór..a mać , po.ebalo się itd.

    • 0 0

  • super :)

    ale mnie też cuś suszy...

    • 0 0

  • Namaszczam!

    Tak dzierżyć! Dżizes był stary zgredzicha, 33 w porywach, przeto ziom, a nie ziomal, jako durno prawi "on" niejaki. A na jakiej lasce opierał się Mojżesz? Też na samarytańskiej, czy może na jakowej Pannie? Janek nie wiem, ile miał, ale chyba pod Dżizesa podchodził, stary ziom był, a nie ziomal. Jan, nie Janek. A ten "czerpak" znowu, jaki ziomal tak powie? I "męża" też ziomalka nie wymędzi, prędzej "chłopa". A co tam oni gadają o życiu wiecznym? Oj, do piekła pójdziecie, co i dobrze, spotkamy się tam chyba z arcym Nossolem, bo jako widzem, on takoż się wybiera?

    • 0 0

  • co za bzdety

    wczoraj koalicja PIS samoobrona ...

    dzisaj to ... oj cos mi sie wydaje ze koniec swiata jest blisko ... i wiecie co wam powiem k... nalezy sie nam !!!

    • 0 0

  • Co za naciągana, komercyjna ściema...

    ...ni to śmieszne, ni ciekawe. Zrobione chyba na zasadzie żeby cokolwiek zrobić byle sie pokazać...TRAGEDIA

    • 0 0

  • totalna żenada, Gdańsk to się umie zaprezentować...

    • 0 0

  • żenada. Czekawe jak brzmi dialog kiedy Jezus jest już przybity do krzyża i rozmawia z drugim ukrzyżowanym człowiekiem. I np. mówi mu (Jezus do prawomyślnego grzesznika): " Stary nie pękaj, dobrze nawijasz, spoko jeszcze wieczorem bedzięsz u mego starego na chacie..."
    żenada

    • 0 0

  • asia basia i beata
    to laski trzy
    trzy laski
    i trzy blondynki
    jedna nie kuma
    druga nie czai
    ot zwyczajne kretynki

    • 0 0

  • Nic nadzwyczajnego..

    ..raczej prostackie, kilka zwrotów z tego fragmentu może i jest warte zapamiętania (Ale kto napije się wody, którą ja mu zapodam, tego już nie będzie nigdy suszyło :) ) ale myślę że znacznie ciekawszą propozycją jest ta:
    http://biblia.edycja.pl/

    • 0 0

  • autor to chyba na kompletnym kwasie byl...

    zenada to malo powiedziane no ale jak sie tyle "wciaga" i pali trawy to sie nie ma co dziwic, ze potem powstaje" COS takiego...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Sztukę o początkach Gdyni napisał znany trójmiejski pisarz. Jaki?

 

Najczęściej czytane