• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu kandydatów na dyrektora Opery Bałtyckiej

Łukasz Rudziński
12 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dziewięciu kandydatów powalczy o stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej. Tego, kto zostanie dyrektorem Opery dowiemy się najprawdopodobniej w lutym. Dziewięciu kandydatów powalczy o stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej. Tego, kto zostanie dyrektorem Opery dowiemy się najprawdopodobniej w lutym.

Do konkursu na stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej zgłosiło się 12 kandydatów. 12 stycznia otwarto koperty z ich ofertami i sprawdzono je pod względem formalnym. Do przesłuchań, zaplanowanych na 1 lutego, komisja konkursu zakwalifikowała dziewięcioro kandydatów.



Kto według ciebie powienien zostać dyrektorem Opery Bałtyckiej?

- Po zapoznaniu się z aplikacjami kandydatów, ze zgłoszonych 12 ofert pozostało nam dziewięć. Trzy kandydatury nie spełniały wymagań formalnych. Pozostałą dziewiątkę kandydatów zaprosimy 1 lutego na indywidualne spotkania. Z wyborem nie musimy się spieszyć, bo kadencja dyrektora Weissa wygasa wraz z końcem sezonu artystycznego, 31 sierpnia - mówi Władysław Zawistowski, dyrektor departamentu kultury urzędu marszałkowskiego.
Na spotkania z komisją konkursową zaproszeni zostali (kolejność alfabetyczna):

Aleksander Gref - dyrygent, od 1999 roku jest dyrygentem w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Od 2001 roku jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Poznaniu, a od roku 2004 pełni również funkcję kierownika muzycznego i dyrygenta Orkiestry Kameralnej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2006-2009 pełnił funkcję kierownika orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu, z kolei w latach 2008-2013 pracował na Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadził zajęcia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki i na Wydziale Wokalnym.

Jakub Kontz - dyrygent. Ukończył dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz filozofię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od kilku sezonów związany z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie pełni funkcję kierownika muzycznego i pracuje jako asystent dyrygenta. Współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Capella Bydgostiensis, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orchestra Sinfonica Internazionale Giovanile di Pescara (Włochy), Sofia Festival Orchestra (Bułgaria), Szeged Symphony Orchestra (Węgry).

Kazimierz Kowalski - polski śpiewak operowy (bas), związany z Teatrem Wielkim w Łodzi jako solista oraz wieloletni dyrektor naczelny i artystyczny. W latach 1994-1997 był tam dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi. Funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi sprawował ponownie w latach 2005-2008. Występował m.in. w programach telewizyjnych "Dobry wieczór, tu Łódź" lub "Kazimierz Kowalski zaprasza". Od 2000 w I Programie Polskiego Radia prowadzi audycje, w których przedstawia sylwetki wybitnych polskich artystów, często już dzisiaj zapomnianych.

Warcisław Kunc - dyrygent, absolwent wydziału dyrygentury Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Absolwent podyplomowych studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim w zakresie prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego. W 2008 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. W sezonie w 1989/90 był dyrygentem Opery Wrocławskiej. W latach 1990-1993 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Toruńskiej Orkiestry Kameralnej. W latach 1992-2004 sprawował stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Opery i Operetki w Szczecinie, był również ponownie dyrektorem naczelnym tej placówki w latach 2007-2011. Jako pedagog związany z bydgoską Akademią Muzyczną (lata 1993-1999 i 2003-2005) oraz poznańską Akademią Muzyczną, filią w Szczecinie (w 2012 r. został profesorem sztuk muzycznych w specjalności dyrygentura, zaś w 2013 r. objął tam stanowisko Kierownika Katedry Dyrygentury Symfonicznej i Operowej). W 2014 roku był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi.

Wojciech Semerau-Siemianowski - dyrygent, pianista. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim, studia muzyczne na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu i na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury. W latach 2011-2012 Wojciech Semerau-Simianowski pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Opery Szczecińskiej stając się najmłodszym szefem teatru operowego w Polsce.

Agnieszka Skotniczna - dyrektor Agencji Artystycznej Kameny w Krakowie, z doświadczeniem nabytym w Wyższej Szkole Zarządzania/POU, w Oxford Brookes University BA, w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu, Akademii Górniczo-Hutniczej, Akademii Pedagogicznej, Politechnice Krakowskiej i w Wyższej Szkole Biznesu w Nowym Sączu.

Zbigniew Staniszewski - dyrygent. Kształcił się w Gdyni (Technikum Hotelarskie) i Gdańsku (Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna (PWSM) w Gdańsku, w klasie klarnetu). Dyrygenturę studiował w Warszawie i Poznaniu. Był asystentem dyrygenta w bydgoskiej Operze Nova, później w Filharmonii i Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Był kierownikiem Toruńskiej Orkiestry Kameralnej w latach 1983-1984. W latach 1985-1989 był dyrygentem i kierownikiem muzycznym orkiestry Opery Nova. W latach 1990-1992 sprawował funkcję dyrektora artystycznego opery w Zadarze w Jugosławii. Następnie przez osiem lat (1992-2000) pracował na kontrakcie w Abu Dhabi w jednym ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, prowadząc około 26-osobową orkiestrę, złożoną z muzyków arabskich.

Marek Weiss - reżyser operowy. Od 2008 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Bałtyckiej, gdzie stworzył Bałtycki Teatr Tańca, prowadzony przez Izadorę Weiss. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim (1974) i reżyserię w warszawskiej PWST (1980). W latach 1982-88 i 1992-95 był głównym reżyserem Teatru Wielkiego w Warszawie. Z kolei w latach 1989-1991 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Północnego w Warszawie. Dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu był przez sześć lat (1995-2001). Od 2004 do 2005 roku był zastępcą dyrektora artystycznego Opery Narodowej. W latach 2006-2014 był etatowym reżyserem Warszawskiej Opery Kameralnej.

Tadeusz Wojciechowski - wiolonczelista, kameralista i dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiował grę na wiolonczeli i dyrygenturę. Był koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej. Był dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie (1975-1982), zaś w 1983 r. został stałym dyrygentem duńskiej Opery Królewskiej (był nim do 1996 roku), z którą współpracuje do dziś. W 1994 został dyrektorem Orkiestry oraz Chóru Polskiego Radia w Krakowie i pełnił tę funkcję do rozwiązania zespołu. Następnie objął funkcję dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie i sprawował ją do 1996 roku. Od 1998 do 2004 był dyrektorem artystycznym Muzycznego Festiwalu w Łańcucie i Filharmonii Rzeszowskiej. W 2002 został szefem-dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. W latach 2005-2008 pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej. Jest też pierwszym gościnnym dyrygentem Narodowej Opery Łotewskiej w Rydze, stale współpracuje z Teatrem Operowym w Monachium. Od września 2009 roku Tadeusz Wojciechowski był dyrektorem artystycznym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, a od listopada 2012 roku do sierpnia 2015 roku dyrektorem naczelnym tej orkiestry.

Miejsca

Opinie (287) 2 zablokowane

  • Kontz!

    Kontz! Takiego Dyrektora potrzeba w Operze!
    Komisjo, dokonaj właściwego wyboru! :)

    • 18 10

  • Odpowiedzialność

    • 2 1

  • Odpowiedzialność (2)

    za sytuację w jakiej znalazła się Opera Bałtycka, ponoszą reprezentanci
    związków zawodowych tej instytucji.
    To oni godzili się na działania które podejmował dyr.Weiss.
    Dlaczego się godzili? odpowiedż jest prosta: zarabiają więcej niż inni pracownicy.
    Ludzie którzy powinni dbać o dobro instytucji i jej pracowników, okazali się
    sprzedajni, krótkowzroczni i tępi.
    Znane są przypadki że ludzie ci, posiadają dwa lub trzy etaty w naszym teatrze ,
    natomiast kończący Akademię Muzyczną, nie mogą znależdż pracy.
    Czas najwyższy aby żegnając się z panem Weissem, zmienić naszą reprezentację w związkach zawodowych i wybrać nową na miarę naszej
    instytucji i jej pracowników.
    Jeżeli tego nie zrobimy , sytuacja po zmianie dyrekcji powtórzy się i nadal
    będzie działał układ dyrekcja - związki zawodowe.
    Zastanawiam się jak to jest możliwe, że my ludzie wykształceni , pozwalamy
    aby decyzję za nas podejmowali, w jednym związku ślusarz a w drugim hydraulik.
    To ostatnie zdanie to nie był żart !

    • 22 10

    • dobra zmiana

      slusarz na dyrektora a hydraulik na dyrektora artystycznego

      • 7 6

    • Albo nie do konca orientujesz sie jak jest naprawde, albo przemawia przez Ciebie desperacja, bo ludzie juz nie wiedza najwyrazniej na kogo wine zwalic. Na dyrektora bloto wylane, teraz na zwiazki, ciekawe kto bedzie nastepny?

      • 11 2

  • I znowu 437 głosów i Kontz ma 22%, 438 głosów i 20%

    • 15 2

  • Do wszystkich mózgów matematycznych (4)

    Jak chłop krowie na rowie, bo inaczej sie nie da.
    Jest 10 jabłuszek :-)
    Staś ma 5 ( a zatem 50 % ), Jaś 3 ( 30 % ), a Marysia 2 ( 20 % ) .
    Jaś dostał 1 jabłuszko dodatkowo.
    Czyli: Staś ma nadal 5, ale to już 46 procent ;-) , Jaś 4 - 36 % , a Marysia 2 - 18 % .
    Na Twoje pytanie : jak to możliwe, że jedno jabłuszko mogło tyle namieszać i wszystko zmienić nie odpowiem, bo i tak nie pojmiesz. A co dopiero ze Stasiem, skoro ma tyle samo jabłuszek, a procent 4 mu ubyło.
    NIESPRAWIEDLIWOŚĆ. !!!! SPISEK !!!! :-) ;-)
    W zależność 500 głosów i 9 osób nie wnikaj nawet, bo będzie ci czacha dymić, a i tak nic nie kapniesz, orle !!!! :-)

    • 9 1

    • No hahaha masz racje ale daj orzelkowi spokoj bo mu przykro bedzie

      • 4 0

    • To w takim razie spróbuj z tymi jabłuszkami przy 300 jabłuszkach. Dobrze ci idzie.
      Pamiętaj żeby Jasiowi dodać 3

      • 0 2

    • Jak chłopie krowie na rowie, bo inaczej się nie da
      Dodałeś do puli jabłuszek 1 czyli 10%.
      Stasiowi zmniejszyło się o 4. Zgadza się. To normalne. Marysi tez jabłek nie dodałeś i spadło jej o 2.
      Zauważ że ani Jasiowi, a ni Małgosi nie zmieniło się o więcej niż 10.

      NIGDY nie zmieni mu się % o więcej niż 10.
      Kumasz?

      No i wracając do głosów jeśli dodasz do 317, 2 głosy, to zwiększysz o 0,6% liczbę głosów.
      Tak więc, kandydatom, którym liczba głosów się nie zmieniła % spadnie o liczbę mniejszą niż 0,6% (nigdy nie równą 0,6% i już absolutnie nie większą)

      To dość trudne, ale tak jest i nie zmienią tego "kciuki w górę" które sobie wstawiasz.

      • 2 1

    • Ładnie, ładnie! Procenty w zakresie 10 opanowane (nawet w zakresie 11).
      Teraz zrób sobie symulację z jabłuszkami przy 100 sztukach i dodaj jedno :)

      • 0 2

  • Tak czy siak Warszawiacy do Warszawy!!!

    • 14 3

  • No to definitywny koniec teatru operowego w Gdańsku (2)

    Jeśli prawdą jest to co ktoś napisał o związkach zawodowych, to już należy składać dyr. Weissowi gratulacje!
    Tak jak sobie liczę to dyr Weiss będzie miał 2 głosy związków, 2 głosy DK, 1 głos twórcy teatru współczesnego w Szczecinie i co najmniej 1 głos przedstawiciela ministerstwa (to dziennikarz z entuzjazmem opisujący dokonania OB i BTT).

    Drodzy Państwo z przykrością ogłaszam koniec dyskusji!

    PS. Dyskutować oczywiście można, ale to nic nie da.

    • 4 9

    • Jakie to smutne :(
      Liczę jednak na komisję, bo cóż pozostaje.

      Czas zmian Komisjo!!!

      • 5 0

    • Tragedia, czyżby wysiłki protestujących na nic!!!!!????

      • 6 1

  • ostatnie przedstawienie w Operze Baltyckiej bedzie 28 lutego Cosi fan tutte Mozarta (18)

    to juz jest koniec opery w Gdansku, kasa biletowa w Operze Baltyckiej przestala sprzedawac bilety na marzec, kwiecien i maj

    • 15 7

    • (4)

      tak dzwonilam do kasy nie sprzedaja biletow na marzec, kwiecien, maj

      • 6 0

      • gratulacje dla detektywa

        • 9 4

      • ja tez

        • 2 0

      • dlaczego dyrekcja nie informuje o braku biletow na marzec ??? (1)

        • 3 0

        • no wlasnie

          • 2 0

    • kto jest za to odpowiedzialny ??? !!! (8)

      • 1 0

      • Zawistowski Weiss i jego zona (6)

        • 3 3

        • to jest skandaliczne ze w operze orkiestra gra tylko kilka przedstawien miesiecznie (5)

          a muzycy maja pelne etaty

          • 1 1

          • bo to nie jest opera a Baltycki Teatr Tanca ktory tanczy do muzyki z glosnikow

            • 2 1

          • to jest teatr absurdu (3)

            • 3 2

            • opera kona w Gdansku (2)

              • 3 4

              • juz skonala (1)

                • 2 4

              • +

                • 1 2

      • odpowiedzialni za zniszczenie Opery Baltyckiej powinni odejsc

        • 2 1

    • Zmień dilera człowieku

      • 10 4

    • ludzie, jak czegoś nie wiecie, to od razu tworzycie teorie spiskowe, w które potem wszyscy wierzą, choć mam nadzieję, że nie wszyscy....I tak funkcjonuje nasze społeczeństwo....Nie sprzedają biletów, to na pewno sprzedali operę i będzie tutaj biedronka, tylko taka bardziej umuzykalniona, coby ducha miejsca zachować

      • 16 8

    • Co wy sie martwicie

      Zawsze mozna wywiezc Weisa na taczce... Protestowac jeszcze mozna

      • 2 11

    • ostatnia godzina wybila

      • 1 3

  • żal (3)

    Ludzie!!!! Weiss ma takie poparcie, że w głowie się nie mieści. I kantuje nas równo. Co jakiś czas gości faceta z Wielkiej Brytanii, przewodniczącego Sekcji Tańca i Krajowego Komitetu Dance Awards. Ten człowiek pisze recenzje spektakli, a na końcu artykułów wpisuje notkę the author attended this performance as a guest of the Baltic Opera House. Zatem wiadomo, gość w dom... W necie są co najmniej 4 takie podziękowania. Począwszy od 2013 r. Możemy sobie głosować, protestować, a Operę i tak diabli wezmą. Departament Kultury w ogóle tego nie widzi, a zwolenników sztuki baletowej ma w głębokim poważaniu. Niech sobie jeżdzą po Polsce, albo idą do Multikina... Dziwne. że w Operze Wrocławskiej wystawiają wszelkie spektakle. Opery, operetki, balety, a także operę współczesną. I nie potrzebują specjalnego zespołu z papierami z ZASP... Wystarczy zespół baletowy z prawdziwego zdarzenia, należący do Opery Wrocławskiej. Tacy tancerze, którzy zatańczą wszystko... I niech Weiss przestanie narzekać na balet klasyczny, bo filarami jego zespołu tanecznego są właśnie tancerze klasyczni. Przykre to wszystko..

    • 23 2

    • Wszystko ma swoj koniec (1)

      Uwierz mi ze te knowania i przekrety Weissa sie skoncza i zadne plecy mu nie pomoga. Kupowane recenzje tym bardziej i pamietajcie coraz blizej do wyborow(lokalnych)

      • 8 4

      • Tylko kiedy?!

        • 4 2

    • w Operze Wroclawskiej dyrektorem jest dyrygentka Ewa Michnik wiec robi tam opere, w Operze Baltyckiej dyrektorem jest literat Weiss i patronuje mu literat Zawistowski dyrektor wydzialu kultury i take sa tego skutki, ze nie mamy repertuaru operowego w Operze Baltyckiej

      • 5 1

  • Brawo orkiestra ! (8)

    jesteście państwo jedyną siłą w tej instytucji która może odmienić jej los.
    Pokazaliście swoją siłę gdy pozbyliście się tego stukniętego dyrygenta .
    Jestem starym człowiekiem skończyłem 80 lat i pamiętam czasy dyrektorów:
    Latoszewskiego, Katlewicza i Chwedczuka.
    Za ich dyrekcji, Premiera w Operze Bałtyckiej była świętem w tym Teatrze, ale również w całym trójmieście, o tym się mówiło, komentowało i po prostu tym żyło.
    Każdy chciał zdobyć bilet na przedstawienie a nie było to sprawą łatwą.
    Gdy dzisiaj czytam komentarze na temat działalności pana Weissa ,zastanawiam się, jak to jest możliwe że on jest jeszcze dyrektorem.
    W cywilizowanym świecie nikt by już o człowieku nie pamiętał, a tu on ma się dobrze i odgraża się, że nadal będzie dyrektorem.
    Mówi się o jego działalności że to jest dno, ja powiem więcej, on przebił dno i rodzi się pytanie, co on jeszcze może zrobić? nie starcza mi wyobrażni.
    Życzę Państwu powodzenia w tej słusznej walce, i mam nadzieję ze odniesiecie zwycięstwo i będziemy się mogli cieszyć sztuką operową i operetkową na najwyższym poziomie.
    pozdrawiam !

    • 28 13

    • (2)

      jest proste wytlumaczenie, ze dyrektor Weiss jest dyrektorem Opery Baltyckiej juz 8 lat, Weiss jest literatem a jego zwierzchnik literat Zawistowski jest dyrektorem wydzialu kultury wojewodztwa pomorskiego;
      co jest niezrozumialym, ze w Trojmiescie jest wielu artystow, a nie sa wrazliwi na to co sie dzieje w Operze Baltyckiej, jest Akademia Muzyczna - czy tam kogos obchodzi los Opery Baltyckiej ? profesorowie, eksperci od muzyki, czy nie widzicie, ze muzycy Orkiestry Opery Baltyckiej zatrudnieni na pelnych etatach graja tylko kilka przedstawien oper kazdego miesiaca ? czy nie widzicie, ze w swiatyni muzyki jaka jest Opera Baltycka do muzyki z glosnika tanczy Baltycki Teatr Tanca ? nie razi was to ?

      • 8 8

      • Brawo orkiestra?

        Chyba jednak troszkę się boicie, bo jak przyjdzie Wojciechowski, to będziecie wreszcie musieli ćwiczyć. Jak się pojawi Warcisław, to dopiero będziecie mięli prób... Rano, wieczór. Bez końca :) Na pewno nie będziecie narzekać, że mało pracujecie :)
        Naprawę myślicie, że nowy dyrektor zostawi Kozłowskiego?
        Będę na pewno z satysfakcją obserwować "dobrą zmianę", podwyżki, operetki, muzykę współczesną, Jezioro łabędzie...
        Tylko będzie trzeba zatrudnić muzyków, którzy to wszystko zagrają ;)

        • 21 3

      • nie rośmieszaj mnie tą Akademią Muzyczną i znawcami muzyki bo w wiekszosci są tam ludzie ktorzy na to nie zasluźyli .W Operze Bałtyckiej musi być dyr. z poza układu akademickego w Gdansku inaczej układy w ruch pojdą i zero obiektywizmu

        • 16 1

    • a kto niby byl tym stukniętym dyrygentem?Jakiś nie pamiętam aby taki był hm byli uczciwi i nieuczciwi ale stukniętego to nie pamiętam

      • 9 0

    • (3)

      Sam Pan jesteś dno albo poniźej bo krytykować i obgadywać to najłatwiej .To tchórzostwo w internecie taką nagonkę robić na Pana Dyr.Weissa .Stań Pan z nim twarzą w twarz i powiedz mu to w oczy gwarantuje Panu ze do pięt Pan mu po rozmowie nawet nie będzie dorastał

      • 15 9

      • (1)

        I to że Weiss jest super mówcą ma oznaczać, że ma rację!?

        Odwagi, myślcie samodzielnie.

        Czy wystarczy, że w zapowiedzi przed przedstawieniem powie: "za chwilę zobaczycie Państwo cos wspaniałego", abyście tą szarzyznę i bylejakość uznali za cudo?

        Czy naprawdę musi tłumaczyć swe spektakle przed premierą i wychwalać je ponad wszystko?

        Ludzie otwórzcie serca i zwróćcie uwagę, co to za byle co, serwuje obecnie opera!

        • 10 16

        • to Twoja opinia a co niektórzy myslą inaczej i nie narzucaj swojej woli

          • 6 4

      • bo Weiss jest literatem i umie gadac ale nie zna sie na muzyce

        • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się muzeum, które znajduje się tuż przy fontannie Neptuna?

 

Najczęściej czytane