• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu kandydatów na dyrektora Opery Bałtyckiej

Łukasz Rudziński
12 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dziewięciu kandydatów powalczy o stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej. Tego, kto zostanie dyrektorem Opery dowiemy się najprawdopodobniej w lutym. Dziewięciu kandydatów powalczy o stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej. Tego, kto zostanie dyrektorem Opery dowiemy się najprawdopodobniej w lutym.

Do konkursu na stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej zgłosiło się 12 kandydatów. 12 stycznia otwarto koperty z ich ofertami i sprawdzono je pod względem formalnym. Do przesłuchań, zaplanowanych na 1 lutego, komisja konkursu zakwalifikowała dziewięcioro kandydatów.



Kto według ciebie powienien zostać dyrektorem Opery Bałtyckiej?

- Po zapoznaniu się z aplikacjami kandydatów, ze zgłoszonych 12 ofert pozostało nam dziewięć. Trzy kandydatury nie spełniały wymagań formalnych. Pozostałą dziewiątkę kandydatów zaprosimy 1 lutego na indywidualne spotkania. Z wyborem nie musimy się spieszyć, bo kadencja dyrektora Weissa wygasa wraz z końcem sezonu artystycznego, 31 sierpnia - mówi Władysław Zawistowski, dyrektor departamentu kultury urzędu marszałkowskiego.
Na spotkania z komisją konkursową zaproszeni zostali (kolejność alfabetyczna):

Aleksander Gref - dyrygent, od 1999 roku jest dyrygentem w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Od 2001 roku jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Poznaniu, a od roku 2004 pełni również funkcję kierownika muzycznego i dyrygenta Orkiestry Kameralnej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2006-2009 pełnił funkcję kierownika orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu, z kolei w latach 2008-2013 pracował na Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadził zajęcia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki i na Wydziale Wokalnym.

Jakub Kontz - dyrygent. Ukończył dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz filozofię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od kilku sezonów związany z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie pełni funkcję kierownika muzycznego i pracuje jako asystent dyrygenta. Współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Capella Bydgostiensis, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orchestra Sinfonica Internazionale Giovanile di Pescara (Włochy), Sofia Festival Orchestra (Bułgaria), Szeged Symphony Orchestra (Węgry).

Kazimierz Kowalski - polski śpiewak operowy (bas), związany z Teatrem Wielkim w Łodzi jako solista oraz wieloletni dyrektor naczelny i artystyczny. W latach 1994-1997 był tam dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi. Funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi sprawował ponownie w latach 2005-2008. Występował m.in. w programach telewizyjnych "Dobry wieczór, tu Łódź" lub "Kazimierz Kowalski zaprasza". Od 2000 w I Programie Polskiego Radia prowadzi audycje, w których przedstawia sylwetki wybitnych polskich artystów, często już dzisiaj zapomnianych.

Warcisław Kunc - dyrygent, absolwent wydziału dyrygentury Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Absolwent podyplomowych studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim w zakresie prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego. W 2008 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. W sezonie w 1989/90 był dyrygentem Opery Wrocławskiej. W latach 1990-1993 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Toruńskiej Orkiestry Kameralnej. W latach 1992-2004 sprawował stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Opery i Operetki w Szczecinie, był również ponownie dyrektorem naczelnym tej placówki w latach 2007-2011. Jako pedagog związany z bydgoską Akademią Muzyczną (lata 1993-1999 i 2003-2005) oraz poznańską Akademią Muzyczną, filią w Szczecinie (w 2012 r. został profesorem sztuk muzycznych w specjalności dyrygentura, zaś w 2013 r. objął tam stanowisko Kierownika Katedry Dyrygentury Symfonicznej i Operowej). W 2014 roku był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi.

Wojciech Semerau-Siemianowski - dyrygent, pianista. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim, studia muzyczne na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu i na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury. W latach 2011-2012 Wojciech Semerau-Simianowski pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Opery Szczecińskiej stając się najmłodszym szefem teatru operowego w Polsce.

Agnieszka Skotniczna - dyrektor Agencji Artystycznej Kameny w Krakowie, z doświadczeniem nabytym w Wyższej Szkole Zarządzania/POU, w Oxford Brookes University BA, w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu, Akademii Górniczo-Hutniczej, Akademii Pedagogicznej, Politechnice Krakowskiej i w Wyższej Szkole Biznesu w Nowym Sączu.

Zbigniew Staniszewski - dyrygent. Kształcił się w Gdyni (Technikum Hotelarskie) i Gdańsku (Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna (PWSM) w Gdańsku, w klasie klarnetu). Dyrygenturę studiował w Warszawie i Poznaniu. Był asystentem dyrygenta w bydgoskiej Operze Nova, później w Filharmonii i Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Był kierownikiem Toruńskiej Orkiestry Kameralnej w latach 1983-1984. W latach 1985-1989 był dyrygentem i kierownikiem muzycznym orkiestry Opery Nova. W latach 1990-1992 sprawował funkcję dyrektora artystycznego opery w Zadarze w Jugosławii. Następnie przez osiem lat (1992-2000) pracował na kontrakcie w Abu Dhabi w jednym ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, prowadząc około 26-osobową orkiestrę, złożoną z muzyków arabskich.

Marek Weiss - reżyser operowy. Od 2008 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Bałtyckiej, gdzie stworzył Bałtycki Teatr Tańca, prowadzony przez Izadorę Weiss. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim (1974) i reżyserię w warszawskiej PWST (1980). W latach 1982-88 i 1992-95 był głównym reżyserem Teatru Wielkiego w Warszawie. Z kolei w latach 1989-1991 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Północnego w Warszawie. Dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu był przez sześć lat (1995-2001). Od 2004 do 2005 roku był zastępcą dyrektora artystycznego Opery Narodowej. W latach 2006-2014 był etatowym reżyserem Warszawskiej Opery Kameralnej.

Tadeusz Wojciechowski - wiolonczelista, kameralista i dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiował grę na wiolonczeli i dyrygenturę. Był koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej. Był dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie (1975-1982), zaś w 1983 r. został stałym dyrygentem duńskiej Opery Królewskiej (był nim do 1996 roku), z którą współpracuje do dziś. W 1994 został dyrektorem Orkiestry oraz Chóru Polskiego Radia w Krakowie i pełnił tę funkcję do rozwiązania zespołu. Następnie objął funkcję dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie i sprawował ją do 1996 roku. Od 1998 do 2004 był dyrektorem artystycznym Muzycznego Festiwalu w Łańcucie i Filharmonii Rzeszowskiej. W 2002 został szefem-dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. W latach 2005-2008 pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej. Jest też pierwszym gościnnym dyrygentem Narodowej Opery Łotewskiej w Rydze, stale współpracuje z Teatrem Operowym w Monachium. Od września 2009 roku Tadeusz Wojciechowski był dyrektorem artystycznym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, a od listopada 2012 roku do sierpnia 2015 roku dyrektorem naczelnym tej orkiestry.

Miejsca

Opinie (287) 2 zablokowane

  • 9 kandydatów a i tak wygra

    PISIOR!

    • 4 9

  • Acha ... (3)

    O, to ja widzę, że tu grubsze przepychanki po całości już są, skoro pracownicy opery nawet żonę marszałka atakują ....

    • 4 8

    • Taka prawda

      Desperaci, którym w tyłkach ciągle źle jest i będzie !

      • 3 7

    • Racja !!!!

      • 2 0

    • Przyjaźń p. Marioli i p. Izy jest znana nie tylko pracownikom

      • 5 0

  • Byle nie Weiss. Zniszczył Operę Bałtycką i stworzył PRYWATNY FOLWARK WEISSÓW.

    • 34 6

  • A myślicie ze przez przypadek Izadora wzięła na tapetę Szekspira? A kto tłumaczy dzieła Szekspira? A kto współorganizuje festiwal szekspirowski? Czy nie jest to czasami członek bezstronnej komisji i ważny pracownik Urzędu Marszałkowskiego? I myślicie ze ktoś zmieni Weissa? Nigdy ...

    • 21 3

  • (1)

    To chyba Weiss sam na siebie glosuje w tej ankiecie!

    • 18 4

    • to muzycy Opery Baltyckiej bo malo grania i duzo pieniedzy

      • 2 9

  • DRAMAT!!! (2)

    Aleksander Gref - dyrygent bez większych sukcesów poza rodzinnym miastem, ledwo znany w Polsce, a już na pewno nie na świecie. Doświadczenie głównie w prowadzeniu orkiestr szkolnych, a już na pewno nie w zarządzaniu instytucją kultury.

    Jakub Kontz - tylko trochę lepiej niż powyższy (rozumiem, że jak wygra Weiss to będzie do odstrzału - chyba coś w takim razie w OB nie gra)

    Kazimierz Kowalski - dno, które zostawił po sobie w Teatrze Wielkim w Łodzi (nagroda za najgorsze przedstawienia) do dziś mu się pamięta, ale i tak uderza do każdej instytucji, do której można

    Warcisław Kunc - wyrzucony ze Szczecina i Łodzi, ciągle nie może sobie zagrzać miejsca.

    Wojciech Semerau - chłopiec, który z doświadczeniem poprowadzenia jednego koncertu w Filharmonii w Olsztynie, jednego przedstawienia dla dzieci i jednego zastępstwa w TWON został przywieziony kiedyś w teczce do Szczecina, gdzie udało mu się wkurzyć nową dyrektorkę i zespół i wylecieć po kilkunastu miesiącach pracy. Od tamtego czasu robił niewiele.

    Zbigniew Staniszewski - co ten Pan przez ostatnie 15 lat robił???

    Tadeusz Wojciechowski - wywalony po ostrym konflikcie z Filharmonii Łódzkiej. Warto poczytać na internecie jaki smród pozostawił po sobie w zeszłym roku w Sinfonii Iuventus.

    I takich mamy kandydatów na dyrektorów. Tego dorobiliśmy się po 25 latach transformacji.

    • 29 16

    • Marek to prawda, co napisałeś. Kandydaci słabi. Tylko ze Ty tez sie nie nadajesz przez zupełnie bezsensowne zapatrzenie w Izadore. Mógłbyś być ciekawym dyrektorem, ale niestety zniszczyłeś wszystko co było. Teraz jest tylko teatrzyk tańca i orkiestra z chorem, które bardzo rzadko występują. Sprawdź lepiej jak sprzedają sie spektakle BTT i zweryfikuj swój pogląd na wspaniałość BTT i jej szefowej

      • 12 4

    • Takich mamy pracownikow w teatrach- latwiej im zmienic dyrektora niz miejsce pracy, na ktore narzekaja

      • 4 12

  • A co to za jaja z ta ankieta. Przy 317 głosach Kontz ma 21%, przy 319 głosach 19%. Trójmiasto.pl chce pomoc Weissowi ....?
    Nie róbcie jaj. Te plecy które ma zupełnie wystarczą

    • 23 0

  • Trudny wybór

    Chociaż każdy z kandydatów ma większe czy mniejsze przewagi nad kandydującym panem Weissem.
    Najistotniejszą jest, że Weiss "nie czuje bluesa" pardon - muzyki. To literat i to skupiony nad prozą życia. Może źle nie chciał ale źle pograł nie znając partytury. I nie ma szans na poprawę bo miłość zaślepia. Jedną cechę miał dobrą; umiał "doić" P. Zawistowskiego.
    Pozostałych 8 kandydatów trzeba rozpatrywać jako tych co muszą wykonać oczyszczenie "stajni Augiasza". Wieści tutaj przekazywane o ich dokonaniach przeważnie opierają się na systemie "jedna pani drugiej pani powiedziała" i osobistej interpretacji. Rzeczywistego rozwoju konfliktów jakie najczęściej tworzą się na tak wysokich stanowiskach, my szarzy ludzie raczej nie poznamy. Jednak od tego jest Komisja. Ludzie w Komisji muszą mieć koleżeńskie dojścia do subiektywnych i obiektywnych relacji o pracy kandydatów. Raz jeden sparzyłem się polegając na jednej opinii pobocznej człowieka. Do dzisiaj się tego wstydzę.

    • 24 1

  • (7)

    Zajrzyjcie na fb- Opera dla wszystkich

    • 11 2

    • (6)

      Tu potrzeba 5000 polubien a nie 200. Ludzie do dzieła, bo okazuje się ze tak jak jest, jest dobrze. Chcecie zmień działające. Polubcie i zaproscie znajomych. To tylko kilka minut działań, a może skłonić komisje , władze do refleksji. Każda inicjatywa dążąca do zmian jest dobra. Gorzej w Operze Bałtyckiej nie będzie.

      • 10 4

      • (5)

        Wyciagnijcie wnioski z braku polubien...

        • 5 6

        • (3)

          No tak. Bo hejtów można napisać po 100 sztuk pod różnymi nickami i zasypać internet, a polubionko czy głosik to już tylko raz i po zawodach. I nagle się okazuje, że niezadowolonych tylko 5 ( plus agitowane rodziny) ;-) .

          • 4 6

          • (2)

            W ankiecie tez tylko raz się głosuje!!! I wybitna osobowość MWG ma tylko 18%!

            • 6 1

            • (1)

              Tylko ? Sądząc po postach to myślałam, ze nikt na niego nie zagłosuje. A tu proszę, prawie lider :-)

              • 1 2

              • Jaja sobie robisz na ten wynik wystarczy rodzina W i "przyjaciele"

                • 1 2

        • Nie kazdy chce miec i ma fejsbunia

          • 8 1

  • Powywalać !!! (4)

    Gdybym był Weisem, to razem z marszałkiem , to zidentyfikował i powywalałbym na bruk wszystkich wichrzycieli i mącicieli, którym ciągle się coś nie podoba. Wywalił i zatrudnił młodych, zdolnych ludzi, którym chce się pracować i których to cieszy.

    • 9 31

    • Otóż to! Zatrudniać młodych, którym chce się pracować!!!
      W Operze Bałtyckiej jest w styczniu (cały styczeń) 11 przedstawień!!!!
      W Teatrze Muzycznym w Gdyni od dziś (13.01) do końca stycznia 25!!!!
      A budżet opery 2 razy większy!!!
      Teraz Operą Bałtycką zarządza obibok mieszkający w Warszawie, któremu płaci Gdańsk.
      Czas to zmienić!!!
      Graj opero!!! Wystawiaj ku chwale Gdańska i województwa. Daj się cieszyć pomorskiej publiczności różnorodnością przedstawień!!!

      • 27 3

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Tak młodych, zdolnych, którymi łatwo manipulować i łatwo zastraszyć. Gratuluje polotu myślicielu!

      • 9 1

    • tak komisarzu

      wichrzycieli i macicieli do wiezienia a reke podniesiona na wladze ludowa odrabac . A jeden mlody zdolny spiewajacy Skolube to juz blakal sie po wszystkich tonacjach .

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Czy gdyński Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port to pierwszy w historii taki festiwal w Polsce?

 

Najczęściej czytane