• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu kandydatów na dyrektora Opery Bałtyckiej

Łukasz Rudziński
12 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dziewięciu kandydatów powalczy o stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej. Tego, kto zostanie dyrektorem Opery dowiemy się najprawdopodobniej w lutym. Dziewięciu kandydatów powalczy o stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej. Tego, kto zostanie dyrektorem Opery dowiemy się najprawdopodobniej w lutym.

Do konkursu na stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej zgłosiło się 12 kandydatów. 12 stycznia otwarto koperty z ich ofertami i sprawdzono je pod względem formalnym. Do przesłuchań, zaplanowanych na 1 lutego, komisja konkursu zakwalifikowała dziewięcioro kandydatów.



Kto według ciebie powienien zostać dyrektorem Opery Bałtyckiej?

- Po zapoznaniu się z aplikacjami kandydatów, ze zgłoszonych 12 ofert pozostało nam dziewięć. Trzy kandydatury nie spełniały wymagań formalnych. Pozostałą dziewiątkę kandydatów zaprosimy 1 lutego na indywidualne spotkania. Z wyborem nie musimy się spieszyć, bo kadencja dyrektora Weissa wygasa wraz z końcem sezonu artystycznego, 31 sierpnia - mówi Władysław Zawistowski, dyrektor departamentu kultury urzędu marszałkowskiego.
Na spotkania z komisją konkursową zaproszeni zostali (kolejność alfabetyczna):

Aleksander Gref - dyrygent, od 1999 roku jest dyrygentem w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Od 2001 roku jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Poznaniu, a od roku 2004 pełni również funkcję kierownika muzycznego i dyrygenta Orkiestry Kameralnej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2006-2009 pełnił funkcję kierownika orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu, z kolei w latach 2008-2013 pracował na Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadził zajęcia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki i na Wydziale Wokalnym.

Jakub Kontz - dyrygent. Ukończył dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz filozofię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od kilku sezonów związany z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie pełni funkcję kierownika muzycznego i pracuje jako asystent dyrygenta. Współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Capella Bydgostiensis, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orchestra Sinfonica Internazionale Giovanile di Pescara (Włochy), Sofia Festival Orchestra (Bułgaria), Szeged Symphony Orchestra (Węgry).

Kazimierz Kowalski - polski śpiewak operowy (bas), związany z Teatrem Wielkim w Łodzi jako solista oraz wieloletni dyrektor naczelny i artystyczny. W latach 1994-1997 był tam dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi. Funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi sprawował ponownie w latach 2005-2008. Występował m.in. w programach telewizyjnych "Dobry wieczór, tu Łódź" lub "Kazimierz Kowalski zaprasza". Od 2000 w I Programie Polskiego Radia prowadzi audycje, w których przedstawia sylwetki wybitnych polskich artystów, często już dzisiaj zapomnianych.

Warcisław Kunc - dyrygent, absolwent wydziału dyrygentury Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Absolwent podyplomowych studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim w zakresie prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego. W 2008 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. W sezonie w 1989/90 był dyrygentem Opery Wrocławskiej. W latach 1990-1993 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Toruńskiej Orkiestry Kameralnej. W latach 1992-2004 sprawował stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Opery i Operetki w Szczecinie, był również ponownie dyrektorem naczelnym tej placówki w latach 2007-2011. Jako pedagog związany z bydgoską Akademią Muzyczną (lata 1993-1999 i 2003-2005) oraz poznańską Akademią Muzyczną, filią w Szczecinie (w 2012 r. został profesorem sztuk muzycznych w specjalności dyrygentura, zaś w 2013 r. objął tam stanowisko Kierownika Katedry Dyrygentury Symfonicznej i Operowej). W 2014 roku był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi.

Wojciech Semerau-Siemianowski - dyrygent, pianista. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim, studia muzyczne na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu i na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury. W latach 2011-2012 Wojciech Semerau-Simianowski pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Opery Szczecińskiej stając się najmłodszym szefem teatru operowego w Polsce.

Agnieszka Skotniczna - dyrektor Agencji Artystycznej Kameny w Krakowie, z doświadczeniem nabytym w Wyższej Szkole Zarządzania/POU, w Oxford Brookes University BA, w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu, Akademii Górniczo-Hutniczej, Akademii Pedagogicznej, Politechnice Krakowskiej i w Wyższej Szkole Biznesu w Nowym Sączu.

Zbigniew Staniszewski - dyrygent. Kształcił się w Gdyni (Technikum Hotelarskie) i Gdańsku (Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna (PWSM) w Gdańsku, w klasie klarnetu). Dyrygenturę studiował w Warszawie i Poznaniu. Był asystentem dyrygenta w bydgoskiej Operze Nova, później w Filharmonii i Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Był kierownikiem Toruńskiej Orkiestry Kameralnej w latach 1983-1984. W latach 1985-1989 był dyrygentem i kierownikiem muzycznym orkiestry Opery Nova. W latach 1990-1992 sprawował funkcję dyrektora artystycznego opery w Zadarze w Jugosławii. Następnie przez osiem lat (1992-2000) pracował na kontrakcie w Abu Dhabi w jednym ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, prowadząc około 26-osobową orkiestrę, złożoną z muzyków arabskich.

Marek Weiss - reżyser operowy. Od 2008 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Bałtyckiej, gdzie stworzył Bałtycki Teatr Tańca, prowadzony przez Izadorę Weiss. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim (1974) i reżyserię w warszawskiej PWST (1980). W latach 1982-88 i 1992-95 był głównym reżyserem Teatru Wielkiego w Warszawie. Z kolei w latach 1989-1991 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Północnego w Warszawie. Dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu był przez sześć lat (1995-2001). Od 2004 do 2005 roku był zastępcą dyrektora artystycznego Opery Narodowej. W latach 2006-2014 był etatowym reżyserem Warszawskiej Opery Kameralnej.

Tadeusz Wojciechowski - wiolonczelista, kameralista i dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiował grę na wiolonczeli i dyrygenturę. Był koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej. Był dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie (1975-1982), zaś w 1983 r. został stałym dyrygentem duńskiej Opery Królewskiej (był nim do 1996 roku), z którą współpracuje do dziś. W 1994 został dyrektorem Orkiestry oraz Chóru Polskiego Radia w Krakowie i pełnił tę funkcję do rozwiązania zespołu. Następnie objął funkcję dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie i sprawował ją do 1996 roku. Od 1998 do 2004 był dyrektorem artystycznym Muzycznego Festiwalu w Łańcucie i Filharmonii Rzeszowskiej. W 2002 został szefem-dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. W latach 2005-2008 pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej. Jest też pierwszym gościnnym dyrygentem Narodowej Opery Łotewskiej w Rydze, stale współpracuje z Teatrem Operowym w Monachium. Od września 2009 roku Tadeusz Wojciechowski był dyrektorem artystycznym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, a od listopada 2012 roku do sierpnia 2015 roku dyrektorem naczelnym tej orkiestry.

Miejsca

Opinie (287) 2 zablokowane

  • Ciekawe ....

    Jakub Kontz .... Hm, ciekawe. A pracownicy to myślą, że to nie dyrektor jest od kierowania ludźmi tylko orkiestra od kierowania dyrektorem ??? Oby sie nie przejechali ... :-)

    • 14 26

  • Współczuję. (17)

    Nie chcieliście Weissa, to będziecie mieć Wojciechowskiego. ...
    Ojojoj .... nie zazdroszczę :-(

    • 17 16

    • A dlaczego tak straszysz tym Wojciechowskim?

      • 4 3

    • kontynuacja... (8)

      ,a Wojciechowski Was wszystkich wykosi i okradnie do końca na wieki wieków Amen.

      • 12 5

      • (7)

        Weiss nas okradl...

        • 12 6

        • (6)

          nie prawda nikogo nie okradł i nie okrada

          • 3 4

          • (5)

            Nie okrada?
            A kto ukradł publiczności operetkę i balet klasyczny???

            • 3 2

            • (1)

              Na operetkę chadza się do operetki :-))))))

              • 2 6

              • A na teatr tanca do Centrum kultury albo MDK

                • 5 1

            • m (2)

              a kto Ci powiedzial ze my tu w Gdansku chcemy balet klasyczny?Chyba tylko Wy ze szkoly baletowej a operetka ostatnio byla Zemsta Nieoperza

              • 3 4

              • Ty m (1)

                Masz stare dane... Chcemy klasyki i ZMIANY

                • 4 1

              • no Wy chcecie ale to nie znaczy ze wszyscy tak chcą

                • 1 2

    • (6)

      Jeszcze nie przesądzone kto będzie dyrektorem, więc nie strasz Wojciechowskim !!! Ja stawiam na Kontza - będzie czarnym koniem tego konkursu :)

      • 13 8

      • Wiedźmin??? (3)

        A może Warek Kunc??? Tragedia

        • 6 3

        • Marek to ty nie wytrzymujesz?! (2)

          • 3 4

          • tak (1)

            Kowalski lub Staniszewski... to jest pomysł?
            Porąbało was? Dyrygenta albo śpiewaka chcecie na dyrektora???

            • 6 4

            • A co, reżysera albo choreografa chcą na dyrektora?

              • 7 1

      • Rigoletto

        potrafił dyrygować jak muzyka się skończyła, czapkować pewnemu MAESTRO, to na pewno SAMODZIELNIE "pociągnie" Operę ...

        SAMODZIELNIE !!!

        • 5 9

      • to TROJAN

        • 0 0

  • Czarny koń

    Trzymam kciuki za Kontza, to czarny koń konkursu !

    • 28 17

  • netmówi (11)

    Repertuar Opery Bałtyckiej został zmajoryzowany przez inscenizacje jej dyrektora. Przy cichym przyzwoleniu marszałka Mieczysława Struka i jego dyrektora departamentu kultury Władysława Zawistowskiego. Pilnej dyskusji wymaga to, co za zgodą wojewódzkich władz stało się z repertuarem Opery Bałtyckiej. Na taką monopolizację nie pozwolono w żadnym teatrze repertuarowym w Polsce...

    • 31 9

    • (10)

      A czego Ci w tym repertuarze brakuje, głąbie ?

      • 8 18

      • (3)

        balet neoclasic, operetki, spektakle dla dzieci buraku!

        • 20 4

        • (2)

          dla dzieci to są spektakle w teatrze miniatura a opera to powazna firma i tyle w temacie

          • 4 7

          • (1)

            To nie jest firma tylko instytucja chyba ze z rozpedu poleciales jako czlonek prywatnej firmy Weiss company

            • 3 3

            • miałem na mysli instytucje

              • 0 0

      • (2)

        A co jest Głąbie?
        Każda choreografia BTT taka sama. Tancerze w bieliźnie lub szmatach. Scenografii brak. Wszędzie czarno szaro i ponuro.
        Gdzie przedstawienia dla dzieci i dziećmi. To jedyny taki teatr operowy na świcie.
        Jedyny zespół tańca w teatrze operowym na świecie, który nie umie tańczyć do muzyki na żywo. Jedyny zespół tańca w teatrze operowym na świecie, który nie umie tańczyć na pointach. Jedyny teatr operowy na świecie, który nie współpracuje ze szkołami artystycznymi.
        Weiss mógłby być, ale chłop się zakochał i miłość przesłania mun rzeczywisty obraz i w swej ślicznej żonie odnajduje w bezkresie miernoty ogromny talent choreograficzny. A ona biedna dłubie po nocach szukając w necie czegoś co może skopiować, bo daru bożego brak.
        Także Głąbie sorry, ale to Ty jesteś głąb!

        • 16 5

        • kopiowanie (1)

          niestety byłem/ byłam świadkiem jak Izadora z Hanka i gościem w okularach siedziały nad laptopem w kantynie oglądając czyjeś spektakle na YouTube i co chwile mówiąc :

          oooo to fajne !!! wykorzystamy u nas ,ale coś tam trzeba zmienić aby ........

          sytuacja na pewno się powtarza...

          • 8 3

          • Tak znam to:) tez bylam tego swiadkiem i jeszcze o wiele gorszych sytuacji

            • 2 3

      • (1)

        Ale Dziewak!? Byłeś w OB? Sprawdź definicje opery i sie dowiesz czego tam nie ma! Moze pomogę bo możesz nie skumać!
        Opera do budynek przeznaczony do wystawiania przedstawień muzycznych z towarzyszeniem orkiestry a w szczególności operowych i baletowych.
        Widziałeś w OB kiedyś te ostatnie?
        Teatr Tańca i owszem jak najbardziej powinien istnieć ale w Domu Kultury. Od początku istnienia BTT Weissowie zatrudniali amatorów tańca (to publiczna wypowiedz IW). Gdy w końcu wytknął im ktoś łamanie prawa (tylko tancerze zawodowi mogą znaleźć zatrudnienie w teatrze operowym) to początkowo przedstawili BTT jako osobny twór. Ostatnio znów wracają do nomenklatury BTT jako zaspołu baletowego bo ich tancerze zdobyli tytuły tancerzy ZASP i już nie byli amatorami.
        A po co to wszystko? Bo na sile wmawiają władzom i publiczności ze to wciąż opera. Na teatr tańca nigdy nie dostali by takiej dotacji, a na operę ... Ile to już ... 18 mln zł?

        • 20 4

        • Popieram!!!!

          • 7 2

      • Mareczku fe !

        Mamusia uczyła cie, że głąb jest smaczny, głąb jest zdrowy.

        • 3 3

  • Jasne ! (2)

    Wszystko źle. Wszyscy "be". Weiss, Wojciechowski, Kunc i inni też. A wymarzony Dyrektor to taki, co to codziennie będzie pytał, czy Państwo może zechcieliby dzisiaj popracować, a do pensji dołoży z własnej kieszeni. ... GŁOSUJEMY !!! Hurrrra !!!!

    • 11 31

    • mysl (1)

      Kunca wywalili ze Szczecina i to 2x, Wojciechowski poleciał z SJuventus i z Bydgoszczy, Staniszewski niech wraca do Emiratow, Kowalski, Weiss... No litości. Menedżera tu trzeba, nie artysty o wątpliwych umiejętnościach i niskim morale.

      • 11 0

      • Weiss tez wylatywal i to nie raz...

        • 1 0

  • byc albo nie byc teatru OPERY w Gdansku (30)

    Dyrektor Weis zlikwidowal klasyczny balet i utworzyl dla swojej zony Baltycki Teatr Tanca ktory tanczy do muzyki z glosnikow. Muzycy Orkiestry Opery Baltyckiej sa zatrudnieni przez Opere Baltycka na pelnych etatach ale graja tylko kilka przedstawien oper kazdego miesiaca. Utrzymanie na pelnych etatach 60 muzykow to jest ogromna suma pieniedzy, a muzycy graja tylko kilka przedstawien oper kazdego miesiaca. Ogromne marnotrawstwo publicznych pieniedzy. To juz nie jest teatr OPERY. Ta skandaliczna sytuacja wymaga uzdrowienia dla dobra publicznosci ktora utrzymuje ten teatr. Dyrektor Weis w ciagu 8 lat doprowadzil do upadku teatru OPERY w Gdansku.

    • 56 10

    • jedyna opera na swiecie gdzie serwuje sie publicznosci muzyke z glosnikow (5)

      • 13 4

      • (3)

        dyrektor wydzialu kultury wojewodztwa pomorskiego literat Zawistowski i literat Weiss serwuja publicznosci tragikomedie

        • 12 4

        • zamiast opery

          • 10 3

        • to jest korupcja

          • 5 3

        • Zawistowski juz nie powinien decydowac o przyszlosci opery w Gdansku

          • 10 2

      • ciemny lud i tak to kupi

        • 6 6

    • (4)

      jestesmy w kraju w ktorym jest wiele teatrow operowych: w Bydgoszczy, Szczecinie, Poznaniu, Wroclawiu, Bytomie,Krakowie, Lodzi i Warszawie; jedynie Opera Baltycka w Gdansku nie zasluguje na miano teatru operowego bo Baltycki Teatr Tanca to nie balet klasyczny, nawet nie potrzebuje orkiestry bo tanczy do muzyki z glosnika, a te kilka przedstawien operowych to jest za malo na teatr operowy; dlaczego tam mozna a w Gdansku nie mozna ?

      • 17 4

      • tak jest na calym swiecie

        • 1 5

      • przywrocmy tradycyjna opere w Gdansku

        • 10 4

      • odpowiedzialni za zniszczenie Opery Baltyckiej powinni odejsc

        • 1 0

      • Baltycka Opera dla publicznosci a nie dla weiss + weiss

        • 3 1

    • to jest niewiarygodne ze Opera Baltycka stacza sie w przepasc od osmiu lat (10)

      i artysci nie protestuja

      • 5 4

      • Właśnie zaprotestowali...

        • 8 4

      • (2)

        bo artysci są zadowoleni z dyrektorowania Pana Weissa hm oczywiscie flustraci zawsze się znajdą

        • 7 6

        • lenie nie chce sie wam pracowac a przy Weissie majac pelne etaty gracie tak malo (1)

          • 3 2

          • chcemy Opere Baltycka dla publicznosci

            • 2 0

      • (4)

        bo artysci są zadowoleni z dyrektorowania Pana Weissa hm oczywiscie flustraci zawsze się znajdą

        • 6 5

        • (2)

          I dlatego napisali list ze maja go gość?
          Tam sie podpisało 95% artystów pracujących w OB

          • 6 4

          • (1)

            95% orkiestry, nie pracownikow

            • 5 3

            • Napisałem artystów

              • 2 3

        • bo maja pelne etaty a graja tylko kilka przedstawien kazdego miesiaca, kasa leci

          • 3 1

      • bo artystom sie nie chce pracowac,u Weissa graja tylko kilka razy w miesiacu

        • 3 0

    • m (2)

      co za głupoty tu wypisujesz .Wlasnie jest na odwròt

      • 0 5

      • (1)

        Co jest na odwrót?
        Najmniejszy budynek w Polsce (450 miejsc) i nie można go publicznością zapełnić!
        Zajrzyj na strony opery i kup bilet. W tej chwili tylko na Straszny Dwor nie dostaniesz. Pozostałe spektakle dostępne w 50%.
        A inne opery w kraju. Spróbuj kupić biker na luty dla 4 osobowej rodziny. Nie ma szans!
        To jest właśnie upadek opery!!!!

        • 10 1

        • to ze mały teatr to pretensje trzeba miec do wladz Gdanska a ja pisalem o poziomie spektakli ktore teraz są bo są grane na dosc dobrym a kiedys to masakra byla te 9 lat temu i tu widzę duzy progres

          • 5 5

    • przywrocmy opere dla publicznosci Pomorza (4)

      • 8 2

      • (3)

        opera dla publicznosci nie dla weiss+weiss

        • 5 2

        • a co na to dyrektor wydzialu kultury Wojewodztwa Pomorskiego ZAWISTOWSKI ? (2)

          • 0 0

          • (1)

            Dla Zawistowskiego najważniejsze, że zrobiono operę Olimpia z Gdańska.

            • 2 0

            • to jest teatr Zawistowskiego i Weissa i jego zony, publicznosc moze pojechac do Bydgoszczy do opery

              • 1 0

  • Mało grania ?

    Chcą grać więcej, bo nie chodzi im o poziom artystyczny, tylko kasę ! Więcej grania, więcej siana. Cała prawda. Poziom mają w d.... Gdyby BTT grało z orkiestrą, byłoby zapewne najcudowniejszym zespołem świata ! Ale kasy nie ma i NIE BĘDZIE !!!

    • 7 28

  • (2)

    A czytaliście Państwo kto jest w "komisji". Wyrok już zapadł. Weiss gra dalej.

    RIP. To koniec opery w Gdańsku. Pozostaje szaro-czarny teatr z zespołem tancerzy, który dyrektor udaje, że jest :choreografem".

    • 30 5

    • Władze zrobią co chcą. Pozostaje tylko społeczny protest. Jedyną instancją może być Minister, ale ktoś mu musi wytłumaczyć jakie tu panują układziki. Od żony Marszałka zaczynając

      • 12 3

    • głupoty wypisujesz i tyle

      • 1 2

  • tylko Jacek Kurski ! (2)

    • 12 4

    • Jacek ma już intratniejszą posadę :(

      • 2 0

    • ha ha co za glupek to napisal ha hak

      • 0 0

  • Moim zdaniem powinien zostać Adam Hofman ponieważ jemu Kaczor nie przydzielił jeszcze żadnej ciepłej posady.Wstyd Jarku wstyd.

    • 16 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Teatr Leśny w Gdańsku zlokalizowany jest

 

Najczęściej czytane