- 1 Kilkanaście minut owacji na stojąco w PFB (11 opinii)
- 2 Kryminał inspirowany Iwoną Wieczorek (45 opinii)
- 3 "Carmen": miłość, wojna i śmierć (23 opinie)
- 4 Imprezy jak wizyty u lekarzy specjalistów? (24 opinie)
- 5 "Nirvana czy Pearl Jam?" (76 opinii)
- 6 6 wystaw w czerwcu, które trzeba zobaczyć (21 opinii)
Z problemów Mevo będą tłumaczyć się na specjalnej sesji
- Miarka ws. rowerów Mevo się przebrała, oczekujemy wyjaśnień i konkretnych odpowiedzi na pytania - mówią gdańscy radni PiS. Na ich wniosek w poniedziałek, 5 czerwca, odbędzie się nadzwyczajna sesja w tej sprawie. Ma na niej zostać przedstawione m.in. rozliczenie Mevo 1.0 oraz informacja o sytuacji Mevo 2.0.
- Czarne chmury nad Mevo od 2019 r.
- W Szwecji się nie udało
- Wymiana rowerów. Ruszą w sierpniu?
- Radny KO: "to próba przykrycia sesji o pyle węglowym"
W porządku obrad są dwa wystąpienia:
- wystąpienie prezydent Aleksandry Dulkiewicz, która jest też wiceprezesem rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, odpowiedzialnego za Mevo,
- wystąpienie Michała Glasera, prezesa zarządu OMGGS.
Sesję zwołano na wniosek radnych klubu PiS.
- Zdecydowaliśmy się zawnioskować o sesję nadzwyczajną ws. systemu Mevo, bo władze miasta jak ognia unikają tego tematu i chowają głowy w piasek, gdy zadajemy pytania w formie interpelacji. W poniedziałek nie uciekną od pytań w tej sprawie - mówi Przemysław Majewski, radny PiS. - Szczątkowe odpowiedzi prezesa Glasera na konferencjach prasowych, brak odpowiedzi na nasze interpelacje tylko potęgują wątpliwości wokół wdrożenia tego systemu. Prezydent Dulkiewicz jest wiceprezesem rady OMGGS, dlatego liczymy, że wraz z prezesem Glaserem odpowie na nasze pytania, w tym o: rozliczenie finansowe i materialne systemu Mevo 1.0, o dotychczasowe koszty systemu Mevo 2.0, o treść umowy z operatorem, o zarobki osób odpowiedzialnych za wdrożenie roweru metropolitalnego i wiele innych związanych z przyszłym funkcjonowaniem systemu wartego 159 mln zł.
Jak dodaje Majewski, "mieszkańcy mają prawo wiedzieć, dlaczego tworzony od ponad 10 lat system działał zaledwie kilka miesięcy, a na przygotowania wydano już wiele milionów z publicznej kasy".
- Zachęcam, by być w poniedziałek w Radzie Miasta i zadawać pytania, które jako radni chętnie przedstawimy - mówi Majewski.
Czarne chmury nad Mevo od 2019 r.
Przypomnijmy: system Mevo 1.0 upadł jesienią 2019 r. Wtedy zerwana została umowa z operatorem systemu, który ogłosił upadłość. Wielu użytkowników do dziś nie odzyskało pieniędzy za wykupione abonamenty.
Od tego czasu trwają próby wskrzeszenia systemu roweru miejskiego, obejmującego nie tylko Trójmiasto, ale w sumie 16 gmin metropolii.
W kwietniu tego roku rozpoczęły się testy rowerów Mevo 2.0. Urzędnicy OMGGS zapowiadali, że jeśli wypadną pomyślnie, pierwsze rowery zostaną uruchomione już w lipcu.
W Szwecji się nie udało
Gwoździem do trumny okazało się być zawieszenie funkcjonowania systemu rowerów miejskich w Sztokholmie - takich samych (tego samego operatora) jak te w Gdańsku. Powodem wycofania rowerów z ulic stolicy Szwecji były kłopoty z pękającymi ramami rowerów, a wcześniej z kablami zasilającymi i bateriami (dochodziło do ich zapłonu). W Szwecji niedawno rozwiązano umowę z operatorem.
Prezes Glaser poinformował, że w związku z tym Mevo 2.0 będzie w Gdańsku opóźnione. Nie potrafił jednak odpowiedzieć na pytanie, kiedy rowery zaczną działać.
- Wierzymy, że inauguracja nastąpi jeszcze w tym roku - powtarzał Glaser na konferencji prasowej na początku maja tego roku.
![Mevo w lipcu nie ruszy.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3446/150x100/3446099__kr.webp)
Wymiana rowerów. Ruszą w sierpniu?
Pod koniec maja, także na konferencji prasowej, władze OMGGS ogłosiły, że rozruch systemu Mevo 2.0 ma ruszyć jeszcze w sierpniu, ale rowery elektryczne trzeba wymienić i dostarczy je nowa firma-Segway.
- Wymiana rowerów leży całkowicie po stronie operatora. Obszar nie poniesie w związku z tym żadnych dodatkowych kosztów - zapewniała Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0. - Z ekspertyz, jakie otrzymaliśmy, wynika, że zarówno rowery bez napędu, jak i nowe rowery od firmy Segway są bezpieczne.
Radny KO: "to próba przykrycia sesji o pyle węglowym"
Z rezerwą do pomysłu zwołania nadzwyczajnej sesji ws. problemów Mevo podchodzą radni Koalicji Obywatelskiej, największego klubu w Radzie Miasta Gdańska.
- Temat Mevo jest ważny, ale mamy nieodparte wrażenie, że wniosek PiS o sesję nadzwyczajną w tej sprawie był tylko próbą przykrycia niewygodnej dla PiS sesji nadzwyczajnej w sprawie pyłu węglowego - komentuje Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu KO.
Specjalna sesja ws. szkodliwości pyłu węglowego z terenów portowych odbyła się w ostatni czwartek.
![Tak dla portu! Nie dla pyłu! - radni przyjęli apel ws. pyłu węglowego](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3465/150x100/3465182__c_185_119_1610_1124__kr.webp)
Po kilku godzinach dyskusji radni przyjęli na niej apel do władz państwa o natychmiastowe działania, które zminimalizują uciążliwość przeładunków w Porcie Gdańsk. Radni PiS nie poparli apelu - wstrzymali się od głosu. Na sesji nie pojawili się zaproszeni przedstawiciele rządu i władz portu.
Miejsca
Opinie (250) 9 zablokowanych
-
2023-06-03 08:32
Przecież to z góry wiadomo iz tego typu systemy to sposób na wyprowadzanie pieniedzy ciezko wypracowanych przez obywateli z podatkow do tego wyprowadzane sa one w obce rece bo system nie jest tworzony przez polskie przedsiebiorstwa...
- 10 0
-
2023-06-03 08:45
Tyle pieniędzy przewalonych i nikt za to nie odpowiedział. (1)
- 9 0
-
2023-06-03 09:04
Odpowiedź jest jedna i zawsze ta sama czyli wybory samorządowe
.
- 4 0
-
2023-06-03 08:46
Jedyne rozwiązanie to
Zamknięcie projektu i stworzenie warunków dla prywatnych operatorów którzy by chcieli się w to bawić jak ci od hulajnóg.
- 4 0
-
2023-06-03 08:47
Bez sensu
Inwestycja na miarę przekopu wyrzucone pieniądze. Co za buce pracują przy organizacji mevo? Jedźcie do Lublina tam od lat jest najlepszy i najtańszy rower łatwa obsługa prosta aplikacja ceny konkurencyjne. A w Gdańsku nawet połapać się w cenniku nie można i prawie nie opłaca się korzystać z roweru. Każdy ma mieć aplikacje. W lbn można 4 rowery wypożyczyć na jedną?!? Można -można tylko trzeba chcieć. Jak nie potraficie to pytajcie rozmawiajcie są gotowe dobre rozwiązania. Wy tylko wyrzucacie nasze pieniądze zupełnie jak PiS.
- 3 0
-
2023-06-03 08:52
Czemu akurat uparliście sie na wprowadzeniem (2)
systemowego roweru miejskiego opartego na zachodnich założeniach.
Przecież my żyjemy w Polsce.
Obserwując społeczności różnych narodów, to my Polacy różnimy się zarówno od tych z zachodu jak i tych ze wschodu.
Jesteśmy po prostu Polakami.
Dlaczego wobec powyższego nie wdrożymy własnych rozwiązań i pomysłów?- 6 1
-
2023-06-03 09:11
Obawiam się, że tu właśnie oni wdrażają własne pomysły. Bo skorzystanie z gotowych już rozwiązań, funkcjonujących z powodzeniem gdzie indziej, jest dobrym wyborem. Zauważ, że mieli okazję obserwować, jak radzi dostawca usługi radzi sobie gdzie indziej - i co? No i... nic.
- 3 0
-
2023-06-03 11:33
Skoro masz pomysł, to podziel się z innymi, a nie kiś go w kanciapie pod mopem.
- 0 2
-
2023-06-03 08:53
Koniec tej ekipy (1)
Za wasze głupie pomysły i jeszcze głupsze Realizacje macie bana. Mojego głosu już nie macie a myślę że wielu innych też "wkurżyliście" dość tego! Na pamięci Adamowicza i apelach do gdańszczanek i gdańszczan (jakby jedni byli z Marsa a drugie z Venus) to już dulkiewicz nie pojedzie. Po prostu przegiela
- 12 0
-
2023-06-03 09:13
Masz niestety rację. Niektórzy zastanawiają się, jakim cudem ekipa z PiS tak skutecznie zdobyła i utrzymuje władzę. Proste - przez takich nieudaczników, jak obecne władze Gdańska. Przecież ci ludzie sami się "podkładają"... Ich konkurenci oczywiście wcale nie będą lepsi, ale chyba jednak (niestety) sprytniejsi.
- 1 0
-
2023-06-03 09:12
Po raz kolejny
Zamiast inwestować pieniądze w wątpliwy interes pobudujcie ścieżki rowerowe. W trójmiejskie w większości to nie są ścieżki rowerowe malowane farba na ruchliwych ulicach czy dopuszcza się rowery na chodnikach . Nie ma miejsc gdzie można zostawić rower i wszędzie walają się hulajnogi elektryczne.
- 6 0
-
2023-06-03 09:22
Opinia wyróżniona
(4)
Pracę nad Mevo tyle trwają i tyle jest wokół nich zamieszania, że tak jak faktycznie korzystałam z rowerów jak były kiedyś i czekałam aż wrócą to już mi się zdążyło odechcieć korzystać.
- 52 1
-
2023-06-03 11:06
Tak jak pisałem wczesniej za zmiane rowerów zaplacimy my mieszkacy!!
Wypadałoby zapytać, kto dopłaci operatorowi różnicę między 108 mln a 160 mln, jeśli system nie będzie przynosił zakładanych przez OMGGS wpływów od użytkowników? Otóż dopłaci ją operatorowi z naszych podatków właśnie Obszar. Żonglowanie argumentami wprowadzającymi w błąd, niestety, staje się w tym przypadku tradycją. Dla przykładu, na pierwszej konferencji w sprawie opóźnienia uruchomienia Mevo 2.0 usłyszeliśmy, że to mieszkańcy podjęli decyzję, aby Mevo było elektryczne". Pierwsze słyszę o takich konsultacjach i decyzji mieszkańców". Narrację przerzucającą odpowiedzialność za porażkę Mevo 1 i 2 na mieszkańców uważam za bulwersującą. A przecież jeszcze w dniu startu Mevo 1 dyrektor Glaser nie miał wątpliwości, komu zawdzięczamy innowacyjne, elektryczne Mevo" i osobiście wskazał polityka OMGGS odpowiedzialnego za ten pomysł.
tekst z wywiadu Rogera- 12 0
-
2023-06-03 11:42
to mevo to tak samo jakby zrobili projekt "tramwaje na tory"
bez sensu strata mojej kasy
- 8 0
-
2023-06-03 17:39
to mevo jest tak samo potrzebne
jak wrak tupolewa.
- 5 3
-
2023-06-03 23:13
Za chwile koryto o nazwie mevo bedzie zywic wybrancow pelna dekade.
- 3 1
-
2023-06-03 09:31
***** *** (1)
- 0 1
-
2023-06-03 11:38
czego chcesz od tvn? odczep sie
- 1 2
-
2023-06-03 10:12
i tak się im nie uda
jak zwykle sprawa się rypnie, stracimy kupę kasy i nikt za to nie odpowie. jeszcze kolesie premie sobie wezmą i aby do następnego mevo.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.