• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z problemów Mevo będą tłumaczyć się na specjalnej sesji

Ewelina Oleksy
2 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (250)
Radni chcą wyjaśnień ws. Mevo 2.0 od urzędników odpowiedzialnych za system. W poniedziałek w tej sprawie odbędzie się specjalna sesja. Radni chcą wyjaśnień ws. Mevo 2.0 od urzędników odpowiedzialnych za system. W poniedziałek w tej sprawie odbędzie się specjalna sesja.

- Miarka ws. rowerów Mevo się przebrała, oczekujemy wyjaśnień i konkretnych odpowiedzi na pytania - mówią gdańscy radni PiS. Na ich wniosek w poniedziałek, 5 czerwca, odbędzie się nadzwyczajna sesja w tej sprawie. Ma na niej zostać przedstawione m.in. rozliczenie Mevo 1.0 oraz informacja o sytuacji Mevo 2.0.





Czekasz na uruchomienie systemu Mevo 2.0?

Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska ws. rowerów Mevo 2.0 rozpocznie się w poniedziałek o godz. 14.

W porządku obrad są dwa wystąpienia:

  1. wystąpienie prezydent Aleksandry Dulkiewicz, która jest też wiceprezesem rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, odpowiedzialnego za Mevo,
  2. wystąpienie Michała Glasera, prezesa zarządu OMGGS.


Sesję zwołano na wniosek radnych klubu PiS.

- Zdecydowaliśmy się zawnioskować o sesję nadzwyczajną ws. systemu Mevo, bo władze miasta jak ognia unikają tego tematu i chowają głowy w piasek, gdy zadajemy pytania w formie interpelacji. W poniedziałek nie uciekną od pytań w tej sprawie - mówi Przemysław Majewski, radny PiS. - Szczątkowe odpowiedzi prezesa Glasera na konferencjach prasowych, brak odpowiedzi na nasze interpelacje tylko potęgują wątpliwości wokół wdrożenia tego systemu. Prezydent Dulkiewicz jest wiceprezesem rady OMGGS, dlatego liczymy, że wraz z prezesem Glaserem odpowie na nasze pytania, w tym o: rozliczenie finansowe i materialne systemu Mevo 1.0, o dotychczasowe koszty systemu Mevo 2.0, o treść umowy z operatorem, o zarobki osób odpowiedzialnych za wdrożenie roweru metropolitalnego i wiele innych związanych z przyszłym funkcjonowaniem systemu wartego 159 mln zł.
Porządek nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska ws. Mevo. Porządek nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska ws. Mevo.
Jak dodaje Majewski, "mieszkańcy mają prawo wiedzieć, dlaczego tworzony od ponad 10 lat system działał zaledwie kilka miesięcy, a na przygotowania wydano już wiele milionów z publicznej kasy".

- Zachęcam, by być w poniedziałek w Radzie Miasta i zadawać pytania, które jako radni chętnie przedstawimy - mówi Majewski.


Czarne chmury nad Mevo od 2019 r.



Przypomnijmy: system Mevo 1.0 upadł jesienią 2019 r. Wtedy zerwana została umowa z operatorem systemu, który ogłosił upadłość. Wielu użytkowników do dziś nie odzyskało pieniędzy za wykupione abonamenty.

Od tego czasu trwają próby wskrzeszenia systemu roweru miejskiego, obejmującego nie tylko Trójmiasto, ale w sumie 16 gmin metropolii.

W kwietniu tego roku rozpoczęły się testy rowerów Mevo 2.0. Urzędnicy OMGGS zapowiadali, że jeśli wypadną pomyślnie, pierwsze rowery zostaną uruchomione już w lipcu.

Testy wypadły jednak daleko od "pomyślnie" i ostatecznie zostały przerwane.

W Szwecji się nie udało



Gwoździem do trumny okazało się być zawieszenie funkcjonowania systemu rowerów miejskich w Sztokholmie - takich samych (tego samego operatora) jak te w Gdańsku. Powodem wycofania rowerów z ulic stolicy Szwecji były kłopoty z pękającymi ramami rowerów, a wcześniej z kablami zasilającymi i bateriami (dochodziło do ich zapłonu). W Szwecji niedawno rozwiązano umowę z operatorem.



Prezes Glaser poinformował, że w związku z tym Mevo 2.0 będzie w Gdańsku opóźnione. Nie potrafił jednak odpowiedzieć na pytanie, kiedy rowery zaczną działać.

- Wierzymy, że inauguracja nastąpi jeszcze w tym roku - powtarzał Glaser na konferencji prasowej na początku maja tego roku.
Mevo w lipcu nie ruszy. Mevo w lipcu nie ruszy. "Wierzymy, że nastąpi to w tym roku"

Wymiana rowerów. Ruszą w sierpniu?



Pod koniec maja, także na konferencji prasowej, władze OMGGS ogłosiły, że rozruch systemu Mevo 2.0 ma ruszyć jeszcze w sierpniu, ale rowery elektryczne trzeba wymienić i dostarczy je nowa firma-Segway.

- Wymiana rowerów leży całkowicie po stronie operatora. Obszar nie poniesie w związku z tym żadnych dodatkowych kosztów - zapewniała Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0. - Z ekspertyz, jakie otrzymaliśmy, wynika, że zarówno rowery bez napędu, jak i nowe rowery od firmy Segway są bezpieczne.
  • Tak ostatecznie mają wyglądać nowe rowery Mevo.
  • Na sesji głos zabierze Michał Glaser, szef Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot, odpowiedzialnego za Mevo.

Radny KO: "to próba przykrycia sesji o pyle węglowym"



Z rezerwą do pomysłu zwołania nadzwyczajnej sesji ws. problemów Mevo podchodzą radni Koalicji Obywatelskiej, największego klubu w Radzie Miasta Gdańska.

- Temat Mevo jest ważny, ale mamy nieodparte wrażenie, że wniosek PiS o sesję nadzwyczajną w tej sprawie był tylko próbą przykrycia niewygodnej dla PiS sesji nadzwyczajnej w sprawie pyłu węglowego - komentuje Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu KO.


Specjalna sesja ws. szkodliwości pyłu węglowego z terenów portowych odbyła się w ostatni czwartek.

Tak dla portu! Nie dla pyłu! - radni przyjęli apel ws. pyłu węglowego Tak dla portu! Nie dla pyłu! - radni przyjęli apel ws. pyłu węglowego

Po kilku godzinach dyskusji radni przyjęli na niej apel do władz państwa o natychmiastowe działania, które zminimalizują uciążliwość przeładunków w Porcie Gdańsk. Radni PiS nie poparli apelu - wstrzymali się od głosu. Na sesji nie pojawili się zaproszeni przedstawiciele rządu i władz portu.

Miejsca

Opinie (250) 9 zablokowanych

  • Przecież to z góry wiadomo iz tego typu systemy to sposób na wyprowadzanie pieniedzy ciezko wypracowanych przez obywateli z podatkow do tego wyprowadzane sa one w obce rece bo system nie jest tworzony przez polskie przedsiebiorstwa...

    • 10 0

  • Tyle pieniędzy przewalonych i nikt za to nie odpowiedział. (1)

    • 9 0

    • Odpowiedź jest jedna i zawsze ta sama czyli wybory samorządowe

      .

      • 4 0

  • Jedyne rozwiązanie to

    Zamknięcie projektu i stworzenie warunków dla prywatnych operatorów którzy by chcieli się w to bawić jak ci od hulajnóg.

    • 4 0

  • Bez sensu

    Inwestycja na miarę przekopu wyrzucone pieniądze. Co za buce pracują przy organizacji mevo? Jedźcie do Lublina tam od lat jest najlepszy i najtańszy rower łatwa obsługa prosta aplikacja ceny konkurencyjne. A w Gdańsku nawet połapać się w cenniku nie można i prawie nie opłaca się korzystać z roweru. Każdy ma mieć aplikacje. W lbn można 4 rowery wypożyczyć na jedną?!? Można -można tylko trzeba chcieć. Jak nie potraficie to pytajcie rozmawiajcie są gotowe dobre rozwiązania. Wy tylko wyrzucacie nasze pieniądze zupełnie jak PiS.

    • 3 0

  • Czemu akurat uparliście sie na wprowadzeniem (2)

    systemowego roweru miejskiego opartego na zachodnich założeniach.
    Przecież my żyjemy w Polsce.
    Obserwując społeczności różnych narodów, to my Polacy różnimy się zarówno od tych z zachodu jak i tych ze wschodu.
    Jesteśmy po prostu Polakami.
    Dlaczego wobec powyższego nie wdrożymy własnych rozwiązań i pomysłów?

    • 6 1

    • Obawiam się, że tu właśnie oni wdrażają własne pomysły. Bo skorzystanie z gotowych już rozwiązań, funkcjonujących z powodzeniem gdzie indziej, jest dobrym wyborem. Zauważ, że mieli okazję obserwować, jak radzi dostawca usługi radzi sobie gdzie indziej - i co? No i... nic.

      • 3 0

    • Skoro masz pomysł, to podziel się z innymi, a nie kiś go w kanciapie pod mopem.

      • 0 2

  • Koniec tej ekipy (1)

    Za wasze głupie pomysły i jeszcze głupsze Realizacje macie bana. Mojego głosu już nie macie a myślę że wielu innych też "wkurżyliście" dość tego! Na pamięci Adamowicza i apelach do gdańszczanek i gdańszczan (jakby jedni byli z Marsa a drugie z Venus) to już dulkiewicz nie pojedzie. Po prostu przegiela

    • 12 0

    • Masz niestety rację. Niektórzy zastanawiają się, jakim cudem ekipa z PiS tak skutecznie zdobyła i utrzymuje władzę. Proste - przez takich nieudaczników, jak obecne władze Gdańska. Przecież ci ludzie sami się "podkładają"... Ich konkurenci oczywiście wcale nie będą lepsi, ale chyba jednak (niestety) sprytniejsi.

      • 1 0

  • Po raz kolejny

    Zamiast inwestować pieniądze w wątpliwy interes pobudujcie ścieżki rowerowe. W trójmiejskie w większości to nie są ścieżki rowerowe malowane farba na ruchliwych ulicach czy dopuszcza się rowery na chodnikach . Nie ma miejsc gdzie można zostawić rower i wszędzie walają się hulajnogi elektryczne.

    • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Pracę nad Mevo tyle trwają i tyle jest wokół nich zamieszania, że tak jak faktycznie korzystałam z rowerów jak były kiedyś i czekałam aż wrócą to już mi się zdążyło odechcieć korzystać.

    • 52 1

    • Tak jak pisałem wczesniej za zmiane rowerów zaplacimy my mieszkacy!!

      Wypadałoby zapytać, kto dopłaci operatorowi różnicę między 108 mln a 160 mln, jeśli system nie będzie przynosił zakładanych przez OMGGS wpływów od użytkowników? Otóż dopłaci ją operatorowi z naszych podatków właśnie Obszar. Żonglowanie argumentami wprowadzającymi w błąd, niestety, staje się w tym przypadku tradycją. Dla przykładu, na pierwszej konferencji w sprawie opóźnienia uruchomienia Mevo 2.0 usłyszeliśmy, że to mieszkańcy podjęli decyzję, aby Mevo było elektryczne". Pierwsze słyszę o takich konsultacjach i decyzji mieszkańców". Narrację przerzucającą odpowiedzialność za porażkę Mevo 1 i 2 na mieszkańców uważam za bulwersującą. A przecież jeszcze w dniu startu Mevo 1 dyrektor Glaser nie miał wątpliwości, komu zawdzięczamy innowacyjne, elektryczne Mevo" i osobiście wskazał polityka OMGGS odpowiedzialnego za ten pomysł.
      tekst z wywiadu Rogera

      • 12 0

    • to mevo to tak samo jakby zrobili projekt "tramwaje na tory"

      bez sensu strata mojej kasy

      • 8 0

    • to mevo jest tak samo potrzebne

      jak wrak tupolewa.

      • 5 3

    • Za chwile koryto o nazwie mevo bedzie zywic wybrancow pelna dekade.

      • 3 1

  • ***** *** (1)

    • 0 1

    • czego chcesz od tvn? odczep sie

      • 1 2

  • i tak się im nie uda

    jak zwykle sprawa się rypnie, stracimy kupę kasy i nikt za to nie odpowie. jeszcze kolesie premie sobie wezmą i aby do następnego mevo.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Z którymi inicjatywami kulturalnymi jest związana ERGO Hestia?

 

Najczęściej czytane