• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z problemów Mevo będą tłumaczyć się na specjalnej sesji

Ewelina Oleksy
2 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (250)
Radni chcą wyjaśnień ws. Mevo 2.0 od urzędników odpowiedzialnych za system. W poniedziałek w tej sprawie odbędzie się specjalna sesja. Radni chcą wyjaśnień ws. Mevo 2.0 od urzędników odpowiedzialnych za system. W poniedziałek w tej sprawie odbędzie się specjalna sesja.

- Miarka ws. rowerów Mevo się przebrała, oczekujemy wyjaśnień i konkretnych odpowiedzi na pytania - mówią gdańscy radni PiS. Na ich wniosek w poniedziałek, 5 czerwca, odbędzie się nadzwyczajna sesja w tej sprawie. Ma na niej zostać przedstawione m.in. rozliczenie Mevo 1.0 oraz informacja o sytuacji Mevo 2.0.





Czekasz na uruchomienie systemu Mevo 2.0?

Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska ws. rowerów Mevo 2.0 rozpocznie się w poniedziałek o godz. 14.

W porządku obrad są dwa wystąpienia:

  1. wystąpienie prezydent Aleksandry Dulkiewicz, która jest też wiceprezesem rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, odpowiedzialnego za Mevo,
  2. wystąpienie Michała Glasera, prezesa zarządu OMGGS.


Sesję zwołano na wniosek radnych klubu PiS.

- Zdecydowaliśmy się zawnioskować o sesję nadzwyczajną ws. systemu Mevo, bo władze miasta jak ognia unikają tego tematu i chowają głowy w piasek, gdy zadajemy pytania w formie interpelacji. W poniedziałek nie uciekną od pytań w tej sprawie - mówi Przemysław Majewski, radny PiS. - Szczątkowe odpowiedzi prezesa Glasera na konferencjach prasowych, brak odpowiedzi na nasze interpelacje tylko potęgują wątpliwości wokół wdrożenia tego systemu. Prezydent Dulkiewicz jest wiceprezesem rady OMGGS, dlatego liczymy, że wraz z prezesem Glaserem odpowie na nasze pytania, w tym o: rozliczenie finansowe i materialne systemu Mevo 1.0, o dotychczasowe koszty systemu Mevo 2.0, o treść umowy z operatorem, o zarobki osób odpowiedzialnych za wdrożenie roweru metropolitalnego i wiele innych związanych z przyszłym funkcjonowaniem systemu wartego 159 mln zł.
Porządek nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska ws. Mevo. Porządek nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska ws. Mevo.
Jak dodaje Majewski, "mieszkańcy mają prawo wiedzieć, dlaczego tworzony od ponad 10 lat system działał zaledwie kilka miesięcy, a na przygotowania wydano już wiele milionów z publicznej kasy".

- Zachęcam, by być w poniedziałek w Radzie Miasta i zadawać pytania, które jako radni chętnie przedstawimy - mówi Majewski.


Czarne chmury nad Mevo od 2019 r.



Przypomnijmy: system Mevo 1.0 upadł jesienią 2019 r. Wtedy zerwana została umowa z operatorem systemu, który ogłosił upadłość. Wielu użytkowników do dziś nie odzyskało pieniędzy za wykupione abonamenty.

Od tego czasu trwają próby wskrzeszenia systemu roweru miejskiego, obejmującego nie tylko Trójmiasto, ale w sumie 16 gmin metropolii.

W kwietniu tego roku rozpoczęły się testy rowerów Mevo 2.0. Urzędnicy OMGGS zapowiadali, że jeśli wypadną pomyślnie, pierwsze rowery zostaną uruchomione już w lipcu.

Testy wypadły jednak daleko od "pomyślnie" i ostatecznie zostały przerwane.

W Szwecji się nie udało



Gwoździem do trumny okazało się być zawieszenie funkcjonowania systemu rowerów miejskich w Sztokholmie - takich samych (tego samego operatora) jak te w Gdańsku. Powodem wycofania rowerów z ulic stolicy Szwecji były kłopoty z pękającymi ramami rowerów, a wcześniej z kablami zasilającymi i bateriami (dochodziło do ich zapłonu). W Szwecji niedawno rozwiązano umowę z operatorem.



Prezes Glaser poinformował, że w związku z tym Mevo 2.0 będzie w Gdańsku opóźnione. Nie potrafił jednak odpowiedzieć na pytanie, kiedy rowery zaczną działać.

- Wierzymy, że inauguracja nastąpi jeszcze w tym roku - powtarzał Glaser na konferencji prasowej na początku maja tego roku.
Mevo w lipcu nie ruszy. Mevo w lipcu nie ruszy. "Wierzymy, że nastąpi to w tym roku"

Wymiana rowerów. Ruszą w sierpniu?



Pod koniec maja, także na konferencji prasowej, władze OMGGS ogłosiły, że rozruch systemu Mevo 2.0 ma ruszyć jeszcze w sierpniu, ale rowery elektryczne trzeba wymienić i dostarczy je nowa firma-Segway.

- Wymiana rowerów leży całkowicie po stronie operatora. Obszar nie poniesie w związku z tym żadnych dodatkowych kosztów - zapewniała Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0. - Z ekspertyz, jakie otrzymaliśmy, wynika, że zarówno rowery bez napędu, jak i nowe rowery od firmy Segway są bezpieczne.
  • Tak ostatecznie mają wyglądać nowe rowery Mevo.
  • Na sesji głos zabierze Michał Glaser, szef Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot, odpowiedzialnego za Mevo.

Radny KO: "to próba przykrycia sesji o pyle węglowym"



Z rezerwą do pomysłu zwołania nadzwyczajnej sesji ws. problemów Mevo podchodzą radni Koalicji Obywatelskiej, największego klubu w Radzie Miasta Gdańska.

- Temat Mevo jest ważny, ale mamy nieodparte wrażenie, że wniosek PiS o sesję nadzwyczajną w tej sprawie był tylko próbą przykrycia niewygodnej dla PiS sesji nadzwyczajnej w sprawie pyłu węglowego - komentuje Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu KO.


Specjalna sesja ws. szkodliwości pyłu węglowego z terenów portowych odbyła się w ostatni czwartek.

Tak dla portu! Nie dla pyłu! - radni przyjęli apel ws. pyłu węglowego Tak dla portu! Nie dla pyłu! - radni przyjęli apel ws. pyłu węglowego

Po kilku godzinach dyskusji radni przyjęli na niej apel do władz państwa o natychmiastowe działania, które zminimalizują uciążliwość przeładunków w Porcie Gdańsk. Radni PiS nie poparli apelu - wstrzymali się od głosu. Na sesji nie pojawili się zaproszeni przedstawiciele rządu i władz portu.

Miejsca

Opinie (250) 9 zablokowanych

  • Kibic

    Nie załatwili sprawy ! Sprawa jasna zwolnić i wszystko .

    • 3 0

  • Gdańs Nowy Port

    A ja czekam z niecierpliwością na to Mevo elektryczne.Coś to długo trwa,albo emerytce czasu mało.Szkoda,że będą takie ciężkie. Seniorita Teresa

    • 1 3

  • jedni i drudzy radni warci siebie (2)

    ci chca przykryć problem pyłu, drudzy chcą przykrycia Mevo ;)

    • 4 1

    • Port Service (1)

      Ciekawe,kiedy nadzwyczajna sesja w sprawie zakończenia działalności firmy trującej mieszkańców,czyli Port Service?

      • 2 0

      • Od kiedy martwisz sie o mieszkancow Krolewca?

        • 1 2

  • Dlaczego Gdańsk nie bierze (1)

    przykładu z miast, którym się udało

    • 5 0

    • W sensie masz na myśli by nie trzeba było wydawać kasy na setki ekspertyz tylko taniej? Ale jak to?

      • 4 1

  • Całkowicie zrezygnować elektryków

    Elektryczne rowery to nie ekologia i problem ktorego nie da się przeskoczyć jak widać. Ktoś z polityków chciał sie popisać i nie wyszł który miał tak głupi pomysł

    • 3 2

  • A gdyby słuchali ludzi nie musieliby się tłumaczyć !!!!!!!!!!!

    • 4 0

  • jeżeli

    za cokolwiek biorą się nieudacznicy , to finał przedsięwzięcia jest zawsze taki sam , klapa

    • 3 0

  • Hiszpanie musieli 100% wiecej zaplaci za nowe tandetne ciezkie kloce nazywane rowerami I to my mieszkancy bedziemy musieli dopla

    wiec ter rower miejski nie bedzie kosztowal 160mln ale 260 milionów i to najdrozszy rower miejski na swiecie !Tak rekordy w niegospodarnosci bija władze Gdańska !!
    To my mieszkanców bedziemy musieli im te róznice doplacic!!

    • 4 0

  • Miasto budyniowych lodów

    Natychmiast zarząd komisaryczny

    • 5 0

  • Elektryk w Gdańsku, który ma górny oraz dolny taras i w ogóle jest trochę górzysty, to dobre rozwiązanie. (2)

    Tyle że:
    a) trzeba się znać na technice, oraz
    b) mieć odpowiednie środki pieniężne.
    Jeżeli dzisiaj dopłaca się ludziom do kupowanych samochodów elektrycznych, to tym bardziej powinno się wspierać rower elektryczny w systemie sharingowym, którego ślad węglowy jest niewielkim procentem pozostawianego przez samochody.
    Ale żeby to robić to trzeba mieć:
    a) jaja, oraz
    b) pomyślunek, oraz
    c) umiejętność spójnej i logicznej narracji.
    Brak tych trzech elementów wychodzi nie tylko przy Mevo, ale i przy Fali, która jest dobrym pomysłem ale pod obecnym kierownictwem może być totalnym fakapem.

    • 2 2

    • Miasto nie zapewnia żadnej dobrej trasy rowerowej między dolnym a górnym tarasem, czyli niezbyt wspiera takie przejazdy. Więc tłumaczenie się "muszą być elektryki bo jest górny taras" to tylko zasłona dymna. Do tego tysiące ludzi podjeżdżają codziennie na rowerach bez silników, znaczy się da i bez tego.

      • 1 0

    • a co ze śladem węglowym wyprodukowania takiego roweru lub auta i baterii do niego ?

      wiesz gdzie się produkuje i pozyskuje metale do produkcji magnesów neodymowych do takich rowerów ?

      Ta cała elektromobilność to zwykłe pranie mózgu naiwnym ludziom w celu zwiększenia rozdymanej jak balon konsumpcji w imię ideologi opartej o klimatyczne kłamstwa. Pożegnanie się z ropą na rzecz eksploatacji natury z metali ziem rzadkich może okazać się dużo gorsze w skutkach niż to co zrobione w czasie epoki industrialnej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Urodzony w Gdyni satyryk, współtwórca teatru Bim Bom, i komentator rzeczywistości. O kim mowa?

 

Najczęściej czytane