• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Von Hieeer Aus?

"VON HIEEER AUS ?" - Wystawa sztuki współczesnej/ performance/ koncert - w ramach projektu 'Producenci kontekstów w obliczu przemian'. Celem projektu jest wypracowywanie i tworzenie modeli interpretacyjnych w obszarze sztuki współczesnej. Jedynie dążąc do uchwycenia wielu aspektów rzeczywistości społeczno-kulturalnej możemy podejmować próby jej redefinicji.

21 maja - 4 czerwca 2024, godz. 10:00- 17:00

Wstęp wolny

27 września - 10 października 2024

Gdańsk,
Wstęp wolny
V O N H I E E E R A U S ?

Galeria Spiż 7, ul. Chmielna 113, Gdańsk, Wyspa Spichrzów.
Otwarcie 25 maja 2012 o godzinie 18:00.
W dniu 26 maja wystawa czynna od godziny 14:00 do 18:00

Organizuje Fundacja TNS i galeria Spiż 7 przy pomocy Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy.

Udział biorą artyści: Jakub Bielawski, Andrzej Dudek Durer, Sławomir Góra, Justyna Koeke, Jerzy Kosałka, Natalia LL, Andrzej Miastkowski i WL, Marek Niemirski, Dorota Nieznalska, Andrzej Partum, Zygmunt Piotrowski, Marek Rogulski, Wilhelm Sasnal, Julita Wójcik, Wojciech Zamiara oraz jako gdański 'archive': Mikołaj Jurkowski i Jacek Niegoda, Tot Art, galeria C 14, Witosław Czerwonka i Wojciech Zamiara, Pampers Maxi.
Kurator: Marek Rogulski / fundacja TNS

KONCERT IZES: Jowita Cieślikiewicz, Michał Gos, Izes, Ewa Kaszuba, Rogulus, Irek Wojtczak, Szwelas.

Bezpośrednie nawiązanie w tytule do wystawy z roku 1984, jest w zamyśle zarówno swoistą 'grą' z kontekstem historycznym jak i próbą 'wygrania' aktualnego czasu poprzez wypracowywanie potencjału intelektualnego i artystycznego w trudnym dla Europy czasie kryzysu.
Wystawa z roku 1984 zatytułowana Von hier aus (stąd wyjdziemy) została zrealizowana w Dusseldorfie. Jej kuratorem był Kaspar Konigh. Wystawa ta zdefiniowała zjawisko sztuki lat 80-tych zwane Nową Ekspresją i ukonstytuowała rangę ówczesnej sztuki niemieckiej. Nowa Ekspresja stała się wielkim ruchem międzynarodowym i poprzedziła przemiany w Europie, wraz z którymi przeorganizowaniu uległa mapa polityczna kontynentu. Fenomen Ekspresji powstał m.in. dzięki wydatnemu wsparciu kapitałowemu na szczeblu państwowym jako wyraz wsparcia przez instytucje prądów intelektualnych i artystycznych.

Podstawowym założeniem gdańskiej wystawy jest chęć równoczesnego 'naświetlenia' kilku aspektów rzeczywistości społeczno-kulturalnej. Takie podejście wydaje się być warunkiem dla podjęcia skutecznych prób redefinicji tej rzeczywistości. Założenie to jest punktem wyjścia ku temu aby poprzez prace artystów - współczesne, jak i te z przełomu lat 70/80/90 - prowadzić refleksję nad potencjałem współczesnej polskiej sztuki.

Nie chodzi jednak o działanie spektakularne ale przede wszystkim o ukazanie sposobów myślenia artystów. Z jednej strony, jako punkt odniesienia wystawa przywołuje tzw. "postawy zaangażowane" - poruszające problematykę społeczną. Z drugiej strony, równocześnie prezentowane są prace tychże zaproszonych artystów, które nakierowane są na tzw. przestrzenie wewnętrzne. W praktyce jest to wybranie przez kuratora dwóch prac artysty lub też jednej, wydatnie łączącej oba aspekty i w kontekście założeń wystawy otwartej na obie interpretacje.

Od strony formalnej celem takiego zabiegu "łączenia" jest zbudowanie złożonej narracji, ogranie strategii 'hipertekstu' ale także próba nakreślenia wielowymiarowej przestrzeni dyskusji:
Jedynie dążąc do uchwycenia wielu aspektów rzeczywistości społeczno-kulturalnej możemy tworzyć propozycje przewartościowań. Wystawa ma charakter krótkotrwałego, efemerycznego zdarzenia. Jest zrealizowana bez wsparcia z funduszy publicznych. Jest w tym nuta ironii i dystansu: pytania o potencjał polskiej sztuki stawiane są przestrzeni zdegradowanej, wśród ruin Wyspy Spichrzów w Gdańsku. Zabieg ten ma na celu także uwypuklenie specyfiki polskiej sztuki w konkretnym kontekście geopolitycznym. Wystawa nie jest próbą opisywania sceny artystycznej ale namysłem nad możliwościami tworzenia modeli interpretacyjnych w obszarze sztuki.

Dla uporządkowania tej wielowarstwowej sytuacji wprowadzono cztery kategorie tematyczne:
1. Europa, Europa: Andrzej Dudek Durer, Sławomir Góra, Natalia LL, Marek Niemirski, Julita Wójcik.
2. Global Dream: Justyna Koeke, Jerzy Kosałka, Marek Rogulski, Wilhelm Sasnal.
3. Prospekty Transformacji: Jakub Bielawski, Andrzej Miastkowski i WL, Dorota Nieznalska, Zygmunt Piotrowski, Wojciech Zamiara
4. Gdański 'Archive'/ Dokumentacje: Jacek Niegoda i Mikołaj Jurkowski, galeria C 14/ Witosław Czerwonka i Wojciech Zamiara, grupa Tot Art, grupa Pampers Maxi,

Każda kategoria stanowi także swoiste pole 'gry' pomiędzy wybranymi pracami.

Kurator: Marek Rogulski / fundacja TNS

Opinie

Sprawdź się

Patronką którego trójmiejskiego teatru jest Agnieszka Osiecka?