• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie okręt czy drogi złom. Kto kupi Gawrona?

Wioletta Kakowska-Mehring, Robert Kiewlicz, Wioletta Kakowska-Mehring, Robert Kiewlicz
29 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
Projekt budowy Gawrona realizowano przez 10 lat. Gotową korwetę ilustrują jednak tylko wizualizacje. Projekt budowy Gawrona realizowano przez 10 lat. Gotową korwetę ilustrują jednak tylko wizualizacje.

Resort obrony narodowej zapowiedział, że rozpoczyna poszukiwania chętnego na zakup Gawrona. Zdaniem ekspertów, znalezienie klienta na "najdroższą motorówkę świata" - jak ten niedokończony okręt nazwał sam Minister Obrony Narodowej - nie będzie łatwe.



Czy dobrze, że przerwano projekt budowy Gawrona?

W miniony piątek premier Donald Tusk poinformował, że program budowy Gawrona zostanie przerwany, a szef MON Tomasz Siemoniak zapowiedział, że resort będzie szukał nabywcy na kadłub korwety. W proces pozyskania klienta włączony zostanie też resort spraw zagranicznych. O opinię na temat szans sprzedaży Gawrona poprosiliśmy ekspertów z branży. Ich zdaniem, okręt w tym stanie będzie trudno sprzedać.

- Szkoda majątku. Ten okręt jest przecież prawie gotowy. Nie ma jedynie systemów uzbrojenia i trzeba go zapewne wyposażyć w nowoczesne systemy łączności - mówi Marek Błuś, dziennikarz i publicysta morski. - Świetnie może służyć jako okręt zwiadu elektronicznego lub okręt szkoleniowy. Wykończony Gawron zastąpić może nawet trzy obecnie służące jednostki Marynarki Wojennej. Gawron może palić tyle samo, co te kutry wojskowe stojące w Gdyni. Można także powołać specjalną instytucję do jego eksploatacji. Przykład mamy w Australii, gdzie straż graniczna eksploatuje okręty marynarki wojennej. Pieniądze nie obciążają resortu obrony i wszyscy są zadowoleni. Gawron to przecież kawał majątku. Jeśli ktoś buduje dom, to nie po to, aby go następnie zburzyć. Jeśli sam w nim nie zamieszka to go wynajmuje lub szuka innych możliwości.

Czy jednak takie są? Kto mógłby być zainteresowany niedokończonym okrętem wojennym, powstałym w oparciu o projekt sprzed 11 lat? Budowa Gawrona rozpoczęła się w 2001 roku. Projekt realizowała Stocznia Marynarki Wojennej. Budowa pochłonęła ok. 400 mln zł. Według tych, którzy decyzję premiera popierają, Gawron to tylko kadłub, którego dokończenie pochłonęłoby kolejne ogromne kwoty. Według MON, dokończenie projektu kosztowałoby jeszcze ok. miliarda złotych. Jednak według przeciwników wygaszenia projektu Gawron to praktycznie gotowy okręt - kadłub wraz z maszynownią, któremu brakuje tylko uzbrojenia.

- Ten kadłub jest dobrze zrobiony, jest wysokiej jakości i do tego jest zadbany. Można zmienić jego funkcję, może nawet na cywilną. Trudno jednak powiedzieć czy da się go sprzedać - twierdzi Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Remontowej Nauta - Państwa zachodnie nie będą zainteresowane, bo ich marynarki wojenne mają całe dywizje korwet czy fregat jednego typu i nie uzupełniają floty o pojedyncze jednostki. Czy rynek cywilny może być zainteresowany? Okręt wojenny ma duży napęd. Za duży dla jednostek cywilnych, które nie potrzebują aż takiej mocy, która wiążę się z większym zużyciem paliwa. Sprzedać go nie będzie łatwo, ale na pewno barbarzyństwem byłoby pociąć go na żyletki.

- Gawron jest jednostką wojskową i podlega zupełnie innym wymogom niż jednostki cywilne, więc trudno mi powiedzieć co można by z nim zrobić - mówi z kolei Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Stoczni Crist - Najprostszym rozwiązaniem byłaby chyba sprzedaż. Należy jednak znaleźć dobrego brokera. Istnieją rynki, na których można próbować wcisnąć go klientowi. Myślę tu głównie o Azji i takich krajach jak Malezja czy Indie.

- O wartości okrętów wojennych decyduje uzbrojenie. Gawrona nie można w ten sposób ocenić, bo jest tylko kadłubem. Czy ten kadłub stanowi jakąś wartość? Trudno ocenić. To tak jakby zbudowano karoserię samochodu i potem próbowano by ją sprzedać, a nie każdy silnik udałoby się w nią zamontować - twierdzi Grzegorz Landowski, redaktor naczelny miesięcznika "Nasze Morze". - Czy jakaś armia byłaby tym zainteresowana? Wydaje mi się, że żadnego z europejskich państw to nie interesuje. Może jakiś kraj z Azji bądź z Afryki? Na rynek cywilny w ogóle bym nie liczył. Tu kolejne porównanie. To tak jakbyśmy próbowali ze skorupy czołgu, zrobić autokar. Pewnie by się dało, ale nakłady uczyniłyby ten proces niedorzecznym.

Innego zdania jest z kolei Łukasz Kister, Ekspert Instytutu Jagiellońskiego, współautor publikacji "Stocznia Marynarki Wojennej jako element racji stanu Rzeczypospolitej Polskiej. Aspekty prawne, gospodarcze, militarne i polityczne".

- Nikt znający sytuację polskiej Marynarki Wojennej nie powie, że projekt Gawron był zły, albo że dobrze iż go zamknięto - twierdzi Kister. - Ten projekt był źle prowadzony, a to jest już zupełnie inna sprawa. Pieniądze - z barku decyzji - szły na utrzymywanie w gotowości i konserwację, a nie na realizację. Problem w tym, że bez floty za kilka lat nie będziemy mieli Marynarki Wojennej. Kto mógłby kupić Gawrona? A chociażby Niemcy, bo wbrew obiegowym opiniom, Gawron nie jest polskim projektem, a niemieckim. Cała flota wojenna jest oparta o dwie technologie - niemiecką i francuską, więc zainteresowanych mogłoby być wielu. Nie jest też projektem przestarzałym. Niemcy do dziś budują takie jednostki. Gawron nie był też drogi. Takie jednostki na świecie kosztują nawet 300 mln i to euro. Szkoda, że dla polskich władz Gawron stał się kawałkiem złomu.

- Nic nie można z tym zrobić. To był projekt szyty na miarę i do tego przez 10 lat - ostro sytuację ocenia z kolei Władysław Jaszowski, prezes zarządu Promare, wydawcy magazynu "Namiary na Morze i Handel". - Jest on więc dość stary, jak na dzisiejsze standardy w tej dziedzinie. Można więc go sprzedać ewentualnie w cenie złomu, drogiego złomu. Można go jedynie dokończyć, ale jak wiemy w międzyczasie zmieniła się koncepcja dotycząca naszej Marynarki Wojennej. Gawron swoją rolę spełnił. Przez 10 lat żywił Stocznię Marynarki Wojennej.

Tu pojawia się kolejny problem, czyli co dalej ze Stocznią Marynarki Wojennej. Stocznia znajduje się obecnie w upadłości likwidacyjnej. Agencja Rozwoju Przemysłu, czyli właściciel zakładu (ARP ma ponad 99 proc. akcji, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej) nie udziela informacji na temat sytuacji stoczni, podobnie jak syndyk i władze SMW. Załoga przede wszystkim liczyła na pomoc MON i przywrócenie finansowania budowy korwety Gawron.

- Dziesięć lat temu była mowa o całej serii. Najpierw pięć, potem trzy, a teraz nawet jednej nie dano nam skończyć - twierdzi Tadeusz Mirkiewicz, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Wojska SMW. - Nam brakuje pracy. Nie wykorzystujemy naszych mocy produkcyjnych. Tylko od czasu do czasu menedżerowie podłapią jakiś kontrakt na remont, naprawę czy regulację silnika. A to za mało. Wówczas tylko część stoczni pracuje. Potrzebne są kontrakty, które zaangażują cały stoczniowy cykl produkcyjny

- Stocznia Marynarki Wojennej jest w bardzo trudnej sytuacji, którą komplikuje dodatkowo upadłość likwidacyjna - mówi Tadeusz Aziewicz, poseł PO i wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Skarbu Państwa. - Myślę jednak, że właściwe resorty pracują obecnie nad rozwiązaniem tej sytuacji, nad planami dla stoczni. Jest to nieodzowne w kontekście decyzji dotyczącej korwety Gawron. Istnienie stoczni było przecież w dużej mierze zależne od Gawrona i nowych zamówień z Ministerstwa Obrony Narodowej.

Korwety typu Gawron (projektu 621) - seria korwet wielozadaniowych dla Marynarki Wojennej RP zaprojektowanych według koncepcji MEKO A-100 w niemieckiej stoczni Blohm und Voss w Hamburgu.

W projekcie uwzględniona została technologia "stealth". Napęd polskiej korwety zbudowano w oparciu o system CODAG (Combined Diesel And Gas turbine). Okręt wyposażony w turbinę gazową o mocy 25000 Kw i dwa silniki wysokoprężne o mocy 3200 kW każdy. Prędkość maksymalna Gawrona to 30 węzłów.

W listopadzie 2001 roku Polska Marynarka Wojenna i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu Gawron. W lutym 2012 r. projekt został oficjalnie zarzucony.

Miejsca

Opinie (238)

  • pol.aczek jak zwykle niczego zrobic nie potrafi nawet za kolosalna kase.

    polacz.ki powinni sprzątać domy niemcom za pare euro i uczyć się dla nich szacunku,skromności i pokory , uczyć się od nich wszystkiego ,bo polacz.ki to patałachy złodzieje,pijacy,łajzy i pajace. nie bójmy sie używac tych słów.

    • 5 1

  • Bałtyk jest jeziorem a my zaczelismy tworzyć marynarkę oceaniczną (2)

    twór chorej wyobraźni dowódctwa MW

    • 4 12

    • "Bałtyk jest jeziorem"

      a Morze Śródziemne też jest jeziorem?

      • 0 0

    • skoro bałtyk jest jeziorem to po co nam az około 40~43 admirałów ?? kajaki im dac i przydział bosmana w kołobrzegu ...

      • 2 2

  • zdaniem ekspertów trudno go będzie sprzedać.....hmmm.....ciekawe

    skoro w następnych zdaniach Ci sami eksperci mówią, że on jest praktycznie gotowy, tylko trzeba dołożyć uzbrojenie i środki łączności...... - no to chyba właśnie powinno być go łatwo sprzedać - skoro w pakiecie można dołożyć jeszcze do tego gotowy projekt, żeby ktoś to pociągnął do końca - skoro podobno takie produkty w europie zachodniej są bardzo drogie to jeśli ktoś kupi za dobrą cenę prawie gotowy statek + projekt to na pewno na tym dobrze wyjdzie;
    no chyba, że Ci tzw eksperci maja gadać to za co mają zapłacone i wprowadzać dezinformację i zamęt......

    • 2 1

  • nie ma litosci. skonczy sie na jedynym mozliwym rozwiazaniu:

    sprzedazy w cenie zlomu. moze troche lepszego niz zwykla blacha. a moze i nie.
    zadne warianty sprzedazy wprost w sluzbe cywilna, wojskowa, przerobka na wycieczkowiec itp nie maja szans. kazdy kupiec musialby ta skorupe zabudowac i wyposazyc. a to cholernie duzo kosztuje. duzo wiecej niz blaszane podlo. dlatego jesli ktokolwiek to kupi to po cenie zlomu zebu mu sie zwrocilo wyposazenie. tylko unikatowe w skali swiatowej okrety - i wyposazone - moga byc kupione. np. Chiny kupily czesciowo wykonczony lotniskowiec od Indii, ex radziecki typ Kijow. male pudla nie maja szans na dobra cene.

    • 0 1

  • projekt GAWRON to taka cała NASZA obecna III RZECZPOSPOLITA w pigułce... (1)

    co z nią zrobili ci polityczni hochsztaplerzy...płatne skurczysyny i prostytutki to już wszyscy widzą ...okręt do pocięcia albo do sprzedania a BYDŁO z tego kraju to pewnie też albo do RZEŻNI albo na SPRZEDAŻ wkrotce... taaak siedzcie dalej zadowoleni na swoich d*pach aż przyjdą po was...

    • 4 1

    • RUSY i NIEMCY

      już czekają w dołkach aby zagospodarować to niewolnicze bydło które pozostanie tutaj po rozgrabieniu całego majątku...tak..tak...tu się o WAS pisze ..POLACY !!!

      • 0 0

  • litość i trwoga (1)

    Sytuacja z Gwronem pokazuje jak wygląda władza w Polsce. Stan obecny tego okrętu jest wprost proporcjonalny do klasy rządzenia naszym krajem. Decyzja o przerwaniu budowy to głupota. Jak się władowało tyle pieniędzy to należy go skończyć. Tylu mądrych się wypowiedziało w tym artykule a żaden jakoś nie zauważył, że ten "przestarzały okręt" to i tak szczyt nowoczesności w kontekście pozostałych jednostek naszej MW. Czy Premier nieustająco musi udowadniać obywatelom, że przerosły go obowiązki i nie potrafi żadnej decyzji sensownej podjąć?! Do kierowania państwem potrzeba człowieka z jajami a nie narcystycznego megalomana-egoisty!

    • 13 4

    • dobre...masz podobny wpis tej tresci

      na 3 lub 4 stronce tego artykułu...tam jest jeszcze pytanie CO Z NAMI ...do rzeżni czy do sprzedania ...jak bydło...

      • 0 0

  • muszę się napić (3)

    dziś po pracy .

    • 2 0

    • Zalecam herbatę rumiankową (1)

      • 1 0

      • a do herbaty 150ml spirytu

        • 3 0

    • by ducha ukoić

      .....

      • 1 0

  • Na pewno dokończyć budowę (8)

    I na pewno nie w stoczni MW. Stocznia Północna ( obecnie Remontowa Shipbuilding ) ORP Kaszub zaprojektowała i zbudowała w ciągu 3 lat.

    • 60 16

    • (4)

      ciekawe jaka inna stocznia chciala by budowac tej projaekt jak wojsko nie dawalo na niego pieniedzy. Cernicki byl wybudowany bo szly na niego srodki

      • 6 0

      • (3)

        Wojsko dawało kasę na budowę - tylko nic z tego nie było bo stocznia za to płaciła swoje poprzednie długi i nie miała kasy na prowadzenie budowy. Więc zanim napiszesz coś, o pomyśl - nie boli ;]

        • 3 3

        • to samo bylo ze stocznia Gdynia , tez 60% przejadane 40 % na projekt no i ci popierdo..ni zwaizkowcy , co wiecznie mieli cos , a kase doili i to rowno, tak im na zakladzie zalezalo , ile mozna ludziom mydlic oczy

          • 6 1

        • taaa 15 dyrektorow i 80 kierownikow i premie kij wie ca co co kwartal to sie nie ma co dziwic ze na projekt juz nie starczylo

          • 5 1

        • radze tobie ruszyc glowa lub zaczerpnac informacji u zrodla. Kazda zlotowke wojsko kazalo rozliczac wiec kasa nie szla na jakies dlugi bo stocznia i tak zadnych nie splacala powiem tylko ze do tej pory wojsko jest winne za korwete jakies 30 mln zl za wykonane prace!!

          • 2 6

    • Zbudowano tam też Xawerego Czernickiego ... (1)

      • 3 2

      • Czernicki

        Okręt wsparcia logistycznego Xawery Czernicki powstał na stojącym w stoczniowych "krzakach" kadłubie okrętu demagnetyzacyjnego. Była to seria budowana przez Stocznię Północną dla byłego ZSRR. Przyszedł jednak rok 1989 i pozostał niewyposażony kadłub, który udało się po latach zaadoptować. Oczywiście wiązało się to z dużymi przeróbkami, dodano np. gruszkę dziobową.
        Czy kadłub Gawrona też dałoby się wykorzystać, trudno powiedzieć. To zadanie dla specjalistów.

        • 3 0

    • Nie do konca tak bylo.

      Budowa Kaszuba od momentu polozenia stepki do pelnrj gotowosci bojowej rowniez trwala okolo 10 lat. I ta seria miala poczatkowa liczyc wieksza ilosc okretow ( 12 ). Po tym jak co roku zmniejszano ilosc zamowionych okretow typu Gawron bylo jasne ze ten projekt jest bez szans.

      • 12 1

  • głupota (4)

    ten gawron miał być nigdy nie ukończony , chodzilo tylko żeby ta stocznia nie upadła , typowe do socjalistów

    • 3 1

    • bo to prawda

      bo to prawda winny jest państwo opiekuńcze , stocznia MW to żadna firma , to gniazdo idiotów , nierobów i zwiazkowców . wszyscy muszą płacić zeby kilku roboli moglo robić a kilku cwaniaków kręciło lody.

      • 1 0

    • czyli mowisz o PIS (2)

      u nas to oni reprezentują socjalizm ( podtrzymywanie spółek trupów,socjal dla biednych rodzin,stawianie pomników i co rok kilka uroczystości)

      • 1 1

      • o wszystkich partiach (1)

        jedyna partia niesocjalistyczna to Kongres Nowej Prawicy Korwina , reszta to zwolennicy unii a więc zwolennicy socjalizmu

        • 0 1

        • o znowu zaczipowany chory na korwinozę

          Uwaga ta choroba wyżera móżg. Przestaje sie mysleć tylko powtarza w kółko socjalizm, socjalizm, socjalizm.

          • 1 0

  • (1)

    PO WASZYCH WPISACH WIDAĆ DLACZEGO WYGRAŁO "PO" Ignacy Krasicki pisał "głupi polak przed szkodą głupi i po szkodzie"

    • 5 1

    • ŻENADA

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Pomysłodawcą Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA jest...?

 

Najczęściej czytane