• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwa morskie mają być czystsze. Duże statki ograniczą emisję gazów cieplarnianych

Robert Kiewlicz
29 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (82)
Unijne porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich zakłada zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r. Unijne porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich zakłada zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r.

Parlament Europejski i Rada Europy osiągnęły porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich, wzywając do zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r. Duże statki mają stopniowo ograniczać emisję gazów cieplarnianych (GHG). Kontenerowce i statki pasażerskie w głównych portach UE mają korzystać z zasilania z lądu od 2030 r.





Czystsze paliwa dla żeglugi to:

Statki będą musiały stopniowo ograniczać emisję gazów cieplarnianych (GHG) poprzez zmniejszenie ilości GHG w zużywanej przez nie energii (poniżej poziomu z 2020 roku 91,16 gramów CO2 na MJ) o 2 proc. od 2025 roku, 6 proc. od 2030 roku, 14,5 proc. od 2035 roku, 31 proc. od 2040 roku, 62 proc. od 2045 roku i 80 proc. od 2050 roku.

Miałoby to zastosowanie do statków o tonażu powyżej 5 tys., które są zasadniczo odpowiedzialne za 90 proc. emisji CO2 oraz do całej energii zużywanej na pokładzie w portach UE lub pomiędzy nimi, jak również do 50 proc. energii zużywanej podczas rejsów, w których port wyjściowy lub port docelowy znajduje się poza UE lub w najbardziej oddalonych regionach UE.

Posłowie zapewnili również, że komisja dokona przeglądu przepisów do 2028 roku, aby zdecydować, czy rozszerzyć wymagania dotyczące ograniczenia emisji na mniejsze statki lub zwiększyć udział energii wykorzystywanej przez statki pochodzące z krajów spoza UE.



Podłączanie statków do zasilania z lądu



Zgodnie z umową wstępną, od 2030 roku kontenerowce i statki pasażerskie będą zobowiązane do korzystania z przybrzeżnych źródeł zasilania dla wszystkich potrzeb energetycznych podczas cumowania przy nabrzeżu w głównych portach UE. Od 2035 roku będzie to również dotyczyć pozostałych portów UE, o ile porty te będą miały zasilanie z lądu. Powinno to znacznie zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w portach.

Zastosowanie będą miały pewne wyłączenia, takie jak przebywanie w porcie przez mniej niż dwie godziny, stosowanie własnej technologii o zerowej emisji lub zawijanie do portu z powodu nieprzewidzianych okoliczności lub sytuacji awaryjnych.



Transport morski ma być bardziej ekologiczny



Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu, żegluga morska i śródlądowa w UE odpowiadała za 13,5 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu w Unii Europejskiej. Transport drogowy odpowiada za 71 proc. emisji, lotnictwo cywilne odpowiada za 14,4 proc., a transport kolejowy za 0,5 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu.

Transport morski emituje takie substancje jak: tlenki siarki (SOx), tlenki azotu (NOx) czy pył zawieszony (PM), które mogą mieć wpływ na ludzkie zdrowie. W 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Morska wprowadziła przepisy, które ograniczają zawartość siarki w paliwie stosowanym w transporcie morskim. Od stycznia 2020 roku przepisy te obowiązują na całym świecie, co spowodowało spadek emisji siarki.

Opinie (82) 5 zablokowanych

  • Eko ściema. Opłaty portowe za odbiór oleju zawyżane, to trzeba wylewać do morza.

    Jak się coś zepsuje w chłodniach, to rybki zjedzą - razem z opakowaniem. Może teraz coś się polepszyło, ale chyba nie.

    • 3 0

  • Pojdzmy dalej, a czemu nie. Niech unia droga ustawy wprowadzi wylacznie statki elektryczne od 2035 roku (3)

    Jak szalec to szalec. Na oceanie pobuduje sie pływajace ładowarki.

    • 45 2

    • Również Tiry. Albo Tiry na tory i pociągi elektryczne

      • 0 1

    • Nie trzeba by nawet połowy tych statków gdybyśmy

      w "trosce o klimat" nie wypchnęli niemal całej produkcji do Azji.
      Wolność gospodarcza też powinna mieć swoje granice, nie powinniśmy pozwalać burżuazji inwestować w krajach uznanych przez nas za np. totalitarne czy też kupować produktów/surowców od takich krajów. Jednak pieniądz i polityka rządzi - niestety ludzie już nie, zwykłych ludzi o nic się dziś nie pyta, mamy sobie gęby napchać ideolo i chrząszczami.

      • 5 0

    • część dużych statków ma silnik główny elektryczny a obok agregat

      • 3 7

  • Niestety takie lokalne pomysły dobijają europejskich armatorów (1)

    Już teraz jesteśmy mało konkurencyjni względem USA lub Azji, którzy mają w 4 literach ekologię. Niektórzy już bankrutują (w Niemczech, Holandii, więc teoretycznie potęgi).

    • 4 0

    • Jakie lokalne?

      W Kalifornii możesz pływać tylko na dieslu. W porcie musisz podłączyć się do zasilania z lądu i masz na to 2.5 godziny łącznie od zacumowania do opuszczenia portu( Los Angeles, Oakland), lub założyć na komin specjalny pochłaniacz spalin.

      • 0 0

  • Bardzo dobry kierunek ale trzeba przerobić statki na elektryczne lub wodorowe !!!!!!!!!!!!! Bo mazut nigdy nie będzie czysty (1)

    • 0 2

    • Taki u - boot byl na baterie, a obok eko to nawet nie stal.

      • 0 0

  • Jest tylko jedno ale (1)

    Ile taki statek jest w stanie przenieść ładunku z punktu A do pkt B. Statki na ogół pływają po coś w przeciwieństwie do samochodów osobowych... gdzie Grażyna z Mirkiem zamiast na piechotę do sklepu to wożą d..e samochodem lub na inne zachcianki

    • 4 3

    • Przeciez to nie o to chodzi.

      Skoro bez trudu przekonano masy do oczywistego lgarstwa, ze samochod na baterie jest eko, to teraz po prostu idzie sie za ciosem i wymysla kolejne bzdury. I jakiez to czystsze paliwa oni nagle wymysla? Mazut z ad blue? To bylby hit.

      • 2 0

  • Statki podobnie jak auta też powinny być napędzane silnikami elektrycznymi.

    • 0 2

  • Trzeba poprosić jeszcze wulkany, żeby nie dymiły tak bardzo.

    • 5 0

  • Cała energię ststki powinny uzyskiwać z fal morskich i słońca !!!!!

    • 2 0

  • Tęczowa komuna.

    • 9 0

  • cholera

    a myślałem , że od 2035 maja być tylko żaglowce ?!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Cenioną w środowisku Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius w 2010 roku otrzymał trójmiejski poeta...

 

Najczęściej czytane