- 1 Dlaczego koncerty są tak późno? (49 opinii)
- 2 Jak to jest z tym czytaniem książek? (29 opinii)
- 3 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (130 opinii)
- 4 Noc Muzeów: 5 nietypowych atrakcji (42 opinie)
- 5 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (78 opinii)
- 6 Czy książki są drogie? (131 opinii)
Opera Leśna dostanie imię Władysława Szpilmana?
Opera Leśna w Sopocie dostanie imię Władysława Szpilmana? Tego chcą członkowie Stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu, którzy zbierają pod swoim pomysłem podpisy.
Jego pomysłodawcą był właśnie Władysław Szpilman, słynny pianista i kompozytor, bohater filmu "Pianista" Romana Polańskiego.
- Sopot ma niewątpliwie dług wdzięczności wobec człowieka, który spowodował, że miasto w smutnym okresie, kiedy Polska oddzielona była od świata żelazną kurtyną, nabrało atmosfery międzynarodowej i do dzisiaj jest znane właśnie jako miejsce, gdzie odbywały się słynne festiwale piosenki - możemy przeczytać w petycji.
"Pianista", czyli kim był Władysław Szpilman
Władysław Szpilman zmarł w 2000 roku. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim, a także Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.
Dzięki filmowi "Pianista", który był oparty na jego autobiograficznej powieści, poznał go cały świat.
- Nie doczekał jednak jeszcze jednego uhonorowania, na które niewątpliwie zasługuje - wskazują autorzy petycji. - Dlatego też jako mieszkańcy Sopotu inicjujemy petycję kierowaną do władz naszego miasta, pod którą chcemy zebrać podpisy poparcia osób, które uważają, że Władysław Szpilman powinien zostać patronem sopockiej Opery Leśnej, która powinna zostać nazwana jego imieniem.
Miejsca
Opinie (138) ponad 20 zablokowanych
-
2023-10-03 20:00
Opinia wyróżniona
Czy w tym kraju wszystko musi być czyjegoś imienia? (6)
Nie chodzi tu o Szpilmana. Bo pianista był fantastycznym. Chodzi o to, że my nadajemy imię wszystkiemu. Stadiony, mosty, budynki, nawet poszczególne pociągi, czy tramwaje mają swoje imię. To jest chore.
- 87 26
-
2023-10-04 09:02
(1)
A w innych krajach byłeś malkontencie?
- 4 0
-
2023-10-04 14:35
Tak, w Ugandzie
- 0 1
-
2023-10-04 07:26
I wszystko trzeba oficjalnie pokropić...
...I zainkasowac... Chore. A zwłaszcza krążącą nam w żyłach martyrologia...
- 7 7
-
2023-10-03 21:55
Moze lepiej
ponumerować.
- 5 3
-
2023-10-03 21:26
(1)
To jest akurat fajne.
- 13 8
-
2023-10-04 14:36
Co w tym fajnego?
- 3 1
-
2023-10-03 17:56
Opinia wyróżniona
W roku 1956 w Sopocie odbył się I Festiwal Jazzowy (3)
Był też w następnym roku... Grał tam m. in. sekstet Krzysztofa Komedy. Kiedy zrobił kołysankę do filmu Polańskiego ,,Rosmary's baby", to w USA jeszcze przed premierą nucono tę melodię. (Ze wspomnień Agnieszki Osieckiej).
krzysztof komeda!- 48 6
-
2023-10-03 22:25
Pierwszy festiwal jazzowy nie odbył się w Operze Leśnej. (1)
- 0 0
-
2023-10-04 01:54
Nie pamiętam ale Festiwal Piosenki także nie.
Pamiętacie Hale Stoczni Gdańskiej?
- 3 0
-
2023-10-03 20:48
ojnie
- 2 0
-
2023-10-03 17:45
Opinia wyróżniona
(7)
Urodził się w Sosnowcu przy ul. Targowej 18 w rodzinie żydowskiej jako najstarsze dziecko Szmula Szpilmana i Estery z domu Rappaport.
Zmarł 6 lipca 2000 w Warszawie.
Nie był sopocianinem, ale w 1961 roku zorganizował według własnego pomysłu Międzynarodowy Festiwal Piosenki w Sopocie.
Tak więc, nic nie stoi na przeszkodzie by Opera Leśna nosiła jego imię. Się należy.- 46 66
-
2023-10-04 09:09
Na przeszkodzie stoi to, że wg relacji pewnej żydowskiej artystki był w policji )ydowskiej w getcie. I uczestniczył w
łapankach na ziomali, aby ich zaprowadzić do pociągów śmierci. Tę (znaną artystkę) Żydówkę za tę relację we Francji niby "swoi" praktycznie zaszcz-li. Szpilman w swej książce twierdził, że był złapany, prowadzony na Umschlagplatz, ale w ostatniej chwili ktoś z ich policji (pomocniczej) go poznał, wypchnął za kordon i kazał uciekać. Ona twierdziła, ze jeśli już, to on był w tym kordonie, strzegącym aby nikt z wyłapanych nie uciekł z powrotem do getta.
- 2 0
-
2023-10-04 06:17
jest aktorka szwedzka Aleksandra Rapaport, ale pisane jej anziwsko przez jedno p.
Alexandra Rapaport (ur. 26 grudnia 1971 w Brommie, dzielnicy Sztokholmu) szwedzka aktorka filmowa i teatralna. Studiowała na szwedzkiej akademii aktorskiej Teaterhögskolan i Stockholm, którą ukończyła w 1997.
Jej rodzice pochodzą z Polski, jej ojciec będący polskim Żydem wyemigrował do Szwecji podczas II wojny światowej. Jej bratanicą była narciarka Matilda Rapaport-Hargin.- 1 3
-
2023-10-03 21:58
opera lesna (1)
to Wagner!
- 10 2
-
2023-10-03 22:31
Jak wystawiano opery Wagnera to był teren Wolnego Miasta Gdańska.
Opera Leśna powstała w 1909 roku pod pruskim zaborem.
- 3 1
-
2023-10-03 20:48
(2)
A dlaczemu nie Kaczyńskiego albo Jana Pawła III? Bo wybory i zafałszowanie przez niemców znuw?
- 7 11
-
2023-10-03 21:55
(1)
O, wyborca PiSu się odezwał. No to podsumujmy. W języku polskim nie ma słowa "dlaczemu". Papieży noszących imię Jan Paweł było jak dotąd tylko dwóch. "Znów" piszemy przez "ó", a Niemców wielką literą. Wracaj do szkoły.
- 10 8
-
2023-10-04 07:13
On nie musi kończyć szkoły. Władza potrzebuje takich głupków i jest gotowa nawet mu płacić za to... no a jemu jako amebie bez ambicji to pasuje
- 7 6
Wszystkie opinie
-
2023-10-03 17:24
(6)
Sorry , ale nie ma prawdziwych kompozytorów polskich ! Ja jako sopocianin , nie chcę aby Opera Leśna nosiła jego imię !
- 32 37
-
2023-10-03 19:34
Gdynia albo Gdańsk może przejąć ten kawał lasu
nie mata połączenia z korkownicą, opery im. Szpilmana też nie musicie mieć. molo wasze, bo drogie w utrzymaniu.
- 4 1
-
2023-10-03 19:43
twój sprzeciw został odnotowany
- 1 4
-
2023-10-03 21:28
(1)
Szpilman to polski kompozytor.
- 8 4
-
2023-10-04 09:57
Polski ? Poczytaj historię rodziny ,a później się mędrkuj !
- 4 2
-
2023-10-04 21:04
Poldek
Masz rację,proPOnuję Adamowicza.
- 0 1
-
2023-10-04 21:31
Popieram w/w opinię!
- 0 0
-
2023-10-03 17:38
To ja już wolę aby nosiła imię Krzysztofa Krawczyka lub Zbigniewa Wodeckiego (12)
Przynajmniej Polacy.
- 36 28
-
2023-10-03 17:50
A Szpilman był kim. Eskimosem? (9)
- 7 5
-
2023-10-03 18:02
Żydem. (7)
Polskim obywatelem narodowości żydowskiej. Wolałbym Polaka, nie ma w tym krzty antysemityzmu, szanuję jego dokonania, nie mam nic przeciwko Żydom, więc proszę nie kasować komentarza. Po prostu wolałbym Polaka.
- 15 11
-
2023-10-03 18:09
Nie jestem antysemitą, ale...
- 9 8
-
2023-10-03 18:13
Niezły kisiel w głowie. (4)
"Nie mam nic przeciwko Żydom", ale nie chcę, żeby był patronem, "bo był Żydem". Szpilman był przede wszystkim Polakiem. Polska od urodzenia była jego krajem. Był pianistą polskiego radia - przed wojną i po wojnie, razem z innymi Polakami dzielił koszmar wojny, nie opuścił Polski pomimo nieopisanej tragedii, która spotkała go na polskiej ziemi. To także wykonawca muzyki Szopena (pół Polaka pół Francuza), twórca muzyki do polskich piosenek, śpiewanych przez polskich artystów. Jeśli to nie jest bycie Polakiem, to nie wiem, czym innym może to być.
- 15 10
-
2023-10-03 22:55
(2)
Warto uściślić: był obywatelem Polski. Ale tak jak zamieszkiwanie w Niemczech nie czyni Polaka etnicznym Niemcem, tak zamieszkiwanie Żyda w Polsce nie czyni go etnicznym Polakiem. Ukrainiec zamieszkujący w Polsce również pozostanie do końca życia Ukraińcem, a nie Polakiem.
- 9 2
-
2023-10-04 00:34
A Chińczyk - Chińczykiem. Amen.
- 5 0
-
2023-10-04 19:43
Bzdura. Miał polskie obywatelstwo, mówił po polsku, czuł się Polakiem. A że był pochodzenia żydowskiego? No był. I co z tego? Według Twojego rozumowania Polakiem nie był Tuwim czy Jan Brzechwa? Admirał Józef Unrug też nie był Polakiem - bo przecież miał pochodzenie niemieckie, służył w niemieckiej marynarce wojennej i nawet po polsku nie mówił za dobrze? A taki Józef Haller von Hallenburg - z matki Tretter. Ten to już na pewno nie Polak, nie?
- 0 2
-
2023-10-04 09:12
Nie kituj. "Nie opuścił Polski", bo za swe tantiemy z Polski - w Izraelu, Niemczech czy Szwecji by sie nie utrzymał
A w Polsce - owszem.
- 5 0
-
2023-10-03 20:50
Mateusz tez jest a złodzieje i komuniści klaskają mu na wiecach
- 6 3
-
2023-10-03 19:26
Nie ma zgody na Szpilmana. Rozumieta Pełowskie
- 10 7
-
2023-10-03 19:56
(1)
O Krawczyku i Wodeckim za parę lat ludzie zapomną , muzyka Szpilmana będzie istniała
- 5 11
-
2023-10-04 00:35
Nie ma powodu, żeby pamiętać o muzyce Szpilmana jeśli zapomną o Krawczyku czy Wodeckim.
- 4 0
-
2023-10-03 17:40
Czy w ogóle musi mieć patrona?
Może imienia Jacka Karnowskiego? Ktoś potrzebuje wojenki?
- 15 9
-
2023-10-03 17:42
Imię
Imię dla opery dobre
Pewnie dadzą bo to polin ....- 21 11
-
2023-10-03 17:45
Opinia wyróżniona
(7)
Urodził się w Sosnowcu przy ul. Targowej 18 w rodzinie żydowskiej jako najstarsze dziecko Szmula Szpilmana i Estery z domu Rappaport.
Zmarł 6 lipca 2000 w Warszawie.
Nie był sopocianinem, ale w 1961 roku zorganizował według własnego pomysłu Międzynarodowy Festiwal Piosenki w Sopocie.
Tak więc, nic nie stoi na przeszkodzie by Opera Leśna nosiła jego imię. Się należy.- 46 66
-
2023-10-03 20:48
(2)
A dlaczemu nie Kaczyńskiego albo Jana Pawła III? Bo wybory i zafałszowanie przez niemców znuw?
- 7 11
-
2023-10-03 21:55
(1)
O, wyborca PiSu się odezwał. No to podsumujmy. W języku polskim nie ma słowa "dlaczemu". Papieży noszących imię Jan Paweł było jak dotąd tylko dwóch. "Znów" piszemy przez "ó", a Niemców wielką literą. Wracaj do szkoły.
- 10 8
-
2023-10-04 07:13
On nie musi kończyć szkoły. Władza potrzebuje takich głupków i jest gotowa nawet mu płacić za to... no a jemu jako amebie bez ambicji to pasuje
- 7 6
-
2023-10-03 21:58
opera lesna (1)
to Wagner!
- 10 2
-
2023-10-03 22:31
Jak wystawiano opery Wagnera to był teren Wolnego Miasta Gdańska.
Opera Leśna powstała w 1909 roku pod pruskim zaborem.
- 3 1
-
2023-10-04 06:17
jest aktorka szwedzka Aleksandra Rapaport, ale pisane jej anziwsko przez jedno p.
Alexandra Rapaport (ur. 26 grudnia 1971 w Brommie, dzielnicy Sztokholmu) szwedzka aktorka filmowa i teatralna. Studiowała na szwedzkiej akademii aktorskiej Teaterhögskolan i Stockholm, którą ukończyła w 1997.
Jej rodzice pochodzą z Polski, jej ojciec będący polskim Żydem wyemigrował do Szwecji podczas II wojny światowej. Jej bratanicą była narciarka Matilda Rapaport-Hargin.- 1 3
-
2023-10-04 09:09
Na przeszkodzie stoi to, że wg relacji pewnej żydowskiej artystki był w policji )ydowskiej w getcie. I uczestniczył w
łapankach na ziomali, aby ich zaprowadzić do pociągów śmierci. Tę (znaną artystkę) Żydówkę za tę relację we Francji niby "swoi" praktycznie zaszcz-li. Szpilman w swej książce twierdził, że był złapany, prowadzony na Umschlagplatz, ale w ostatniej chwili ktoś z ich policji (pomocniczej) go poznał, wypchnął za kordon i kazał uciekać. Ona twierdziła, ze jeśli już, to on był w tym kordonie, strzegącym aby nikt z wyłapanych nie uciekł z powrotem do getta.
- 2 0
-
2023-10-03 17:52
To może Wagnera. Był tu kultowym kompozytorem. (5)
- 26 3
-
2023-10-03 17:57
Wystarczy Szpilman.
Będzie bardzo dobrym patronem.
- 4 9
-
2023-10-03 18:04
Operę Leśną w Sopocie wybudowano jako filie Opery Wagnerowskiej w Bayreuth
Sopocki naturalny plener bardzo pasował do Germanskiej mitologii, którą uwielbiał Wagner. Nawet wybudowano tam staw po którym pływały łodzie...
- 15 0
-
2023-10-03 19:00
Gdyby nie film, to byłaby to zapomniana postać, jakie sìę zdarzają
podczas wojny. No, ale Sopot muzyczny ma problemy z tożsamością. Przez dekady pruski i germański, wagnerowski - nazistowski, a dalej przez chwilę jazzowy, a jeszcze później cinkciarsko- socjalistyczny został wreszcie... no właśnie. Po prostu stolicą szmiry i tandety pseudofestiwali telewizyjnych. To niech już będzie opera Leśna Karnowskiego, czyli w skrócie OLKA.
- 7 4
-
2023-10-05 09:36
Wagner (1)
Był kultowym ... rasistą.
- 0 0
-
2023-10-05 14:38
Poznaj lepiej życiorys Szpilmana, ale nie ten edytowany przez synusia w Japonii tylko oryginalny.
- 0 0
-
2023-10-03 17:56
Opinia wyróżniona
W roku 1956 w Sopocie odbył się I Festiwal Jazzowy (3)
Był też w następnym roku... Grał tam m. in. sekstet Krzysztofa Komedy. Kiedy zrobił kołysankę do filmu Polańskiego ,,Rosmary's baby", to w USA jeszcze przed premierą nucono tę melodię. (Ze wspomnień Agnieszki Osieckiej).
krzysztof komeda!- 48 6
-
2023-10-03 20:48
ojnie
- 2 0
-
2023-10-03 22:25
Pierwszy festiwal jazzowy nie odbył się w Operze Leśnej. (1)
- 0 0
-
2023-10-04 01:54
Nie pamiętam ale Festiwal Piosenki także nie.
Pamiętacie Hale Stoczni Gdańskiej?
- 3 0
-
2023-10-03 18:30
przy okazji powinno się usunąć słowo "opera"
bo z operą ten przybytek disco polo i kabaretów nie ma nic wspólnego
- 45 1
-
2023-10-03 19:05
Dlaczego nie jakiś Polak? (17)
Jedźcie do Izraela i zobaczcie jak tam nas honorują i o nas dobrze myślą
- 45 15
-
2023-10-03 19:15
(3)
To był Polak - młocie putinowski
- 14 17
-
2023-10-03 19:38
myszygene kopf
- 6 2
-
2023-10-04 08:29
dokładnie, to ewidentnie polskie nazwisko
- 8 0
-
2023-10-05 14:42
Udzielający się ambitnie w policji żydowskiej.
- 0 0
-
2023-10-03 19:46
a jakiś kompozytor prawosławny może być ?
- 1 3
-
2023-10-03 19:48
(2)
Może mają jakieś powody żeby mieć taki do nas stosunek? A w jakich krajach po ostatnich 8 latach mamy jeszcze poważanie ?
- 7 7
-
2023-10-04 00:33
Oni do wszystkich mają taki stosunek.
- 8 0
-
2023-10-04 19:44
Powaznie
A oni eskimosi gdzie maja poszanowanie?
- 1 0
-
2023-10-03 19:52
??? (7)
Urodził się w Sosnowcu , całe życie mieszkał w Polsce i umarł w Warszawie . Co mu brakuje żeby w twoim rozumowaniu że odbierasz mu prawo do bycia Polakiem? . Czy dlatego że nie był katolikiem ?
- 17 8
-
2023-10-03 22:58
(4)
Był obywatelem polskim, a nie etnicznym Polakiem.
- 12 5
-
2023-10-04 00:17
(1)
Ty najprawdopodobniej tez nie jesteś etnicznym Polakiem
- 5 9
-
2023-10-04 00:30
O tym to akurat rozstrzyga moja haplogrupa, a nie ty. I mowa o Szpilmanie, a nie o mnie, nie zmieniaj tematu. Ja jestem przeciwny nadawaniu Operze Leśnej w Sopocie tak imienia Szpilmana, jak i Jarockiej, Niemena, Laskowika czy innego tam Wodeckiego lub Krawczyka. Każda z tych osób i wiele innych mogłaby na to zasługiwać, nie widzę powodu, żeby akurat Szpilmana pchać.
A jeśli już nazywać to powinna to być Opera Leśna im. Wagnera.- 5 2
-
2023-10-04 08:00
(1)
a polscy prawosławni są etnicznymi Polakami?
- 1 5
-
2023-10-04 08:41
mówimy o szpilmanie
- 6 0
-
2023-10-03 22:59
Nie, dlatego że czytał torę, która kształtowała jego świadomość. Etniczny Polak nie czyta tory.
- 5 5
-
2023-10-05 00:38
Nie był w żaden sposób związany z Sopotem.
- 1 0
-
2023-10-04 05:33
Referendum
Opera powstała w 1909 roku i powstała z inicjatywy m inn. Ówczesnego Burmistrza Sopotu i gdańskiego kapelmistrza i oni powinni być jeżeli już, a wogole powinno być kilka propozycji w tym wymienionej i referendum w tej sprawie!!!
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.