• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

ODWOŁANY !What, How & for Whom / WHW: Nowicjusz ma zawsze szczęscie

Prezentacja podsumuje praktykę kolektywu kuratorskiego WHW w ciągu ostatniego dziesięciolecia w kontekście konkretnych chwil palącej konieczności, które występowały w tak zwanym post-transformacyjnym, znormalizowanym kontekście społecznym i kulturalnym w Chorwacji.

wrz 13-15

piątek - niedziela, godz. 10:00 - 17:00

Wstęp wolny
Dzisiejszy wykład w Instytucie Kultury Miejskiej WHAT, HOW & FOR WHOM / WHW pt. "Nowicjusz ma zawsze szczęście" został przełożony na inny termin. Wszystkich zainteresowanych przepraszamy za niedogodności. O nowym terminie spotkania poinformujemy wkrótce.




Wobec elastyczności i inkluzywności jako dominującej podstawy materialnej współczesnej produkcji artystycznej zamykającej dyskurs krytyczny w swojej retoryce oraz wobec nowego post-fordowskiego układu, w którym partycypacja, dzielenie się wiedzą, networking, zarządzanie i współpraca stały się właściwie opartymi na wyzysku aktami produkcji, opisane zostaną próby utrzymania kolektywnej praktyki kuratorskiej i uchronienia jej przed zdradą, wchłonięciem i asymilacją na przykładzie kilku projektów zorganizowanych przez WHW. Przyglądamy się zmianom w kontekście społecznym i kulturalnym, zdominowanym obecnie przez kryzys ekonomiczny oraz nawracający dyskurs nacjonalistyczny i prawicowy.

Wykład, 09.09.2014
Godzina: 19:00
Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40

What, How & for Whom/WHW to założony w 1999 roku kolektyw kuratorski działający w Zagrzebiu i Berlinie. Jego członkami są kuratorzy Ivet Ćurlin, Ana Dević, Nataša Ilić i Sabina Sabolović oraz projektant i publicysta Dejan Kršić. WHW realizuje szereg projektów produkcyjnych, wystawienniczych oraz wydawniczych.

Od 1999 roku, WHW intensywnie rozwija modele oparte na kolektywnym trybie pracy, twórczym wykorzystaniu przestrzeni publicznej oraz współdziałania pomiędzy partnerami z różnych środowisk. Ukształtowane głównie przez format wystawy projekty WHW pomyślane zostały jako platformy postępowych trybów produkcji kulturalnej i refleksji nad rzeczywistością społeczną. Co, jak i dla kogo, czyli trzy podstawowe pytania, jakie stawia sobie każdy podmiot ekonomiczny dotyczą planowania, koncepcji i realizacji wystaw, jak również produkcji i dystrybucji prac oraz pozycji artysty na rynku pracy. Te trzy pytania złożyły się na tytuł pierwszej inicjatywy WHW związanej ze 152. rocznicą ogłoszenia Manifestu komunistycznego zrealizowanej w 2000 roku w Zagrzebiu, oraz stały się mottem działań WHW i dały kolektywowi nazwę.

Od 2003 roku, WHW odpowiada za program miejskiej galerii non-profit Nova w centrum Zagrzebia. Oprócz wystaw sztuki współczesnej, w galerii odbywają się także wykłady, prezentacje, pokazy filmowe, publiczne dyskusje gromadzące tutejszych i międzynarodowych artystów, kuratorów, teoretyków kultury, historyków sztuki, itd. W galerii Nova członkowie WHW pracowali jako kuratorzy wielu międzynarodowych wystaw grupowych, a także indywidualnych pokazów artystów z Chorwacji i zza granicy.

Zorganizowane przez WHW wystawy to m.in. "What, How & for Whom, on the occasion of 152nd anniversary of the Communist Manifesto", HDLU, Zagrzeb, 2000; Kunsthalle Exnergasse, Wiedeń, 2001; "Broadcasting project, dedicated to Nikola Tesla", Muzeum Techniki, Zagrzeb, 2002; "Looking Awry" Apexart, Nowy Jork, 2003; "Repetition: Pride and Prejudice", Galeria Nova, Zagrzeb, 2003; "Side-effects", Salon Muzeum Sztuki Współczesnej, Belgrad, 2004; "Collective Creativity", Kunsthalle Fridericianum, 2005; "Normalization, dedicated to Nikola Tesla", Galeria Nova, Zagrzeb, 2006; "Vojin Bakić", Galeria Nova & Grazer Kunstverein, 2007/2008; 11. Biennale w Stambule "What Keeps Mankind Alive?", Stambuł, 2009; "Hungry Man, Reach for the Book. It Is a Weapon", Printed Matter, Nowy Jork, 2010; "Ground Floor America", Lakeside - Klagenfurt i Den Frie - Kopenhaga, 2010; "Art Always Has Its Consequences", dawna siedziba MOCA Zagrzeb, 2010 (współkuratorzy); Pawilon Chorwacki na 54. Biennale Sztuki w Wenecji - Tomislav Gotovac i BADco., 2011; "Details", Kunsthal Bergen, 2011; "Second World", steirischer herbst, Graz, 2011, "How Much Fascism?" BAK, Utrecht i Extra City, Antwerp, 2012, "Dear Art", Muzeum Sztuki Współczesnej Metelkova, Lublana, 2012, oraz Calvert 22, Londyn, 2013. W latach 2013-14, członkowie kolektywu WHW są kuratorami "Meeting Points 7", czyli międzynarodowej wystawy sztuki współczesnej z krajów arabskich pokazywanej w Zagrzebiu, Antwerpii, Kairze, Hong Kongu, Beirucie, Wiedniu i Moskwie, oraz pracują nad długofalowym projektem współpracy "Beginning as well as we can (How do we talk about fascism?)". W 2014 roku, kolektyw realizuje wystawę "Really Useful Knowledge" w Museo Reina Sofia w Madrycie.

Opinie

Sprawdź się

Ile oddziałów ma Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia?

 

Najczęściej czytane