- 1 Noc Muzeów: 5 nietypowych atrakcji (34 opinie)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 3 5 wystaw, na które warto wybrać się w maju (7 opinii)
- 4 Pierwszy taki koncert w historii! (31 opinii)
- 5 Ciotka i skandal w uzdrowisku (58 opinii)
- 6 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (128 opinii)
Niewyjaśniona zagadka zatonięcia Piłsudskiego
26 listopada 1939 roku, o świcie, dwie potężne eksplozje wstrząsnęły statkiem M/S Piłsudski, który dzień wcześniej wyruszył w swój pierwszy rejs, jako transportowiec militarny. Dlaczego chluba polskiej żeglugi zatonęła? W 70. rocznicę zatonięcia "Piłsudskiego" Centralne Muzeum Morskie przybliża sylwetkę najsłynniejszego polskiego liniowca.
Zagadka jego zatonięcia do dzisiaj nie została wyjaśniona. Z trzech hipotez - wpłynięcie na pole minowe, storpedowanie przez niemiecki okręt podwodny albo sabotaż - najbardziej prawdopodobna wydaje się ta druga, chociaż nie ma ona poświadczenia w niemieckich źródłach. Do takich wniosków przychylają się za to nurkowie z Polskiego Klubu Płetwonurków "Waleń" z Londynu, którzy we wrześniu 2009 dokonali eksploracji wraka statku. Wprawdzie nie udało się jednoznacznie ustalić, co spowodowało katastrofę "Piłsudskiego", jednak efekty pracy nurków - materiał filmowy z wyprawy do wraka i zdjęcia statku - będzie można zobaczyć w siedzibie CMM od 24 listopada, do wiosny 2010 roku.
- Nigdy nie prezentowaliśmy dziejów M/S Piłsudski na oddzielnej wystawie, ponieważ nie było i nie ma zbyt dużej liczby eksponatów na taką ekspozycję - mówi dyrektor Centralnego Muzeum Morskiego, Jerzy Litwin. - Z wraka wydobyto tylko kilka symbolicznych przedmiotów, które już wcześniej prezentowaliśmy w naszym muzeum.
Inspiracją do stworzenia tej wystawy była działalność Mike'a i Frances Oborski z Anglii, współzałożycieli "M/S Piłsudski Society", które gromadziło pamiątki związane z Piłsudskim, opiekowało się też grobem kapitana statku, Mamerta Stankiewicza. Stowarzyszenie zebrało ponad 100 pamiątek, związanych ze statkiem.
Tym razem CMM pokaże kilka unikalnych eksponatów. - Do cennych zabytków należą, wydobyte kilkanaście lat temu z wraka statku, bulaj i talerz. Mamy też koło ratunkowe z "Piłsudskiego", znalezione na brzegu Morza Północnego rok po zatonięciu statku, czy zabrany podczas ewakuacji pled z emblematem przedsiębiorstwa żeglugowego Gdynia-Ameryka Linie (GAL), ofiarowany przez marynarza, który ocalał w katastrofie - mówi Patryk Klein, kurator wystawy. - Dysponujemy również modelem statku M/S Piłsudski, wykonanym w skali 1:130 we włoskiej stoczni Monfalcone - tej samej, gdzie transatlantyk został zbudowany. Nurkowie z londyńskiego klubu "Waleń" przekazali nam dokumentację filmową i zdjęciową ze swojej ekspedycji, a podczas wernisażu sprezentują nam drugi bulaj, który wydobyli ze statku podczas wyprawy.
Piłsudski w latach 1935-1939 pływał między Gdynią a Nowym Jorkiem, jako transatlantyk pasażerski. Należał do najnowocześniejszych liniowców tamtych czasów (na jednym z siedmiu pokładów miał nawet kryty basen). Aby go pozyskać, polski rząd zdecydował się na transakcję wymienną - za zbudowanie go we włoskiej stoczni zaproponował Włochom dwuipółroczne dostawy węgla kamiennego. Luksusowy liniowiec był wizytówką polskiej żeglugi pasażerskiej, a na jego wzór zbudowano bliźniaczy statek Batory.
Po wybuchu II wojny światowej zdecydowano się przebudować statek na transportowiec militarny, ale jego służba w Marynarce Wojennej trwała bardzo krótko. Dokładnie o 5.36 rano, 26 listopada 1939 roku, dwa wybuchy wstrząsnęły "Piłsudskim" 50 kilometrów od wybrzeży Anglii, gdzie kilka godzin później zatonął. Jako ostatni z pokładu zszedł kapitan Mamert Stankiewicz, dla którego zabrakło miejsca w szalupach ratunkowych. Wyłowili go z Morza Północnego marynarze brytyjskiej jednostki, jednak kapitan polskiego statku zmarł z powodu wycieńczenia i hipotermii.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (77) 3 zablokowane
-
2009-11-20 13:23
dla pokazania się w TV
kazdy powod jest dobry. zobaczycie to zamkniete spotkanie i kto bedzie referowal historie
- 1 0
-
2009-11-20 15:02
Artykuł o tej samej treści w Newsweeku (1)
Artykuł o zatonięciu Piłsudskiego ukazał się w poniedziałek w Newsweeku. Dziwna zbieżność, że Trójmiasto teraz o tym pisze.
- 1 0
-
2009-11-20 15:13
Zbieżnością zapewne jest
zbliżająca się 70. rocznica zatonięcia okrętu. Czyżby Newsweek miał wyłączność na publikowanie historycznych artykułów?
- 4 0
-
2009-11-20 15:19
znaczy kapitan
super ksiazka o Memercie
- 1 0
-
2009-11-20 15:21
GDYNIA MALA AMERYKA:):)
PIELKNY STATEK Ameryka juz wtedy miala drapacze chmur centrum biznesu swiatowa potega kasa kasa amerykanski dream marzenia tak samo jak Gdynia miasto z morza i marzen statek naprawde Luxsusowy dajacy wolnosc mozliwosci
- 1 1
-
2009-11-20 20:33
nauczcie się ortografii panowie redaktorzy (1)
"wraka" hahaha :)
- 1 2
-
2009-12-09 08:23
sam się naucz
http://so.pwn.pl/lista.php?co=wrak
- 0 0
-
2009-11-20 22:30
Link do książki w formacie (doc)
Ku pamięci kapitana Mamerta Stankiewicza
http://peb.pl/epika-i-dramat/279839-rapidshare-borchardt-karol-olgierd-znaczy-kapitan.html
http://rapidshare.com/files/103995057/Borchardt_Karol_Olgierd_-_Znaczy_kapitan_by_marzetrix.doc- 0 0
-
2009-11-20 23:13
mały kalosz (1)
oooo niewiele wiekszy od stateczkow co plywaja na hel typu Ewa Danuta
- 0 0
-
2009-11-21 00:04
dziecko neostrady nie powinno już lulać?
- 2 0
-
2009-11-21 09:30
Tak własnie Angole dbali o Polaków!!! Kapitana zostawili by zamarzł w wodzie!
Angole swoich oficerów traktowali jak nad ludzi ale nie Polskich ich uwazali za podludzi .Tak samobyło z Generałem Sikorskim którego pochowali w w bialej szmacie!!Swojego oficera nigdy by tak nietraktowali! Wcale mnie to nie zdziwi jesli sami go z torepedowali!
- 0 0
-
2009-12-10 21:48
Trn krotki film o Pilsudskim (1)
ma chyba zawarte niektore zdjecia jego blizniaka Batorego zrobione w polowie lat 50 tych. Batory wtedy byl pomalowany na kolor bardzo jasno szary z czerwonym paskiem na okolo kadluba w czasie kiedy po slynnej aferze szpiegowskiej Eislera Amerykanie zabronili plywac Batoremu do USA wiec nasz flagowiec jakis czas plywal do Indii. Pisudski zawsze byl koloru czarnego.
- 0 0
-
2010-03-24 17:36
a i owszem
tak, to prawda, ja jestem autorem tego filmu, czasem gdy brakuje nam kilku ujec, sztukuje sie je z czegos innego. Nie ma zachowanych kronik, pokazujących spotkanie Batorego i Piłsudskiego na oceanie, a tu proszę siła montażu:D
- 0 0
-
2010-03-24 17:34
szukam osób
Witam serdecznie!
Jestem kolekcjonerem pamiątek po polskich statkach transatlantyckich Piłsudski, Batory, Sobieski i Chrobry. Na chwilę obecną poszukuje ludzi, którzy byli w jakimkolwiek stopniu z tymi statkami zwiaząni, pracowali na nich, widzieli je, zwiedzali, płynęli, pracowali na dworcu morskim. W obszar moich poszukiwać wliczają się również rodziny takich osób. Projekt ma na celu zachowanie tak wielu wspaniałych wspomnień od zapomnienia, wszak nawet tak wielkie legendy jak Batory trzeba pielegnować, żeby i przyszłe pokolenia mogły się nimi cieszyć. Wszelkie informacje prosze kierować na mail rogas86@wp.pl lub na numer telefonu 512 30 85 03. Za każdą informację bedę niezwykle wdzięczny.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.