• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Muzyka Haydna na fortepianie Chopina w Muzeum Narodowym

Ewa Palińska
29 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Tobias Koch specjalizuje się w grze na fortepianach historycznych. Zobacz prezentację kilku z nich.

W Wielki Piątek o godz. 19 w Muzeum Narodowym odbędzie się koncert zatytułowany "Sąd nad sądem", podczas którego Tobias Koch wykona "Siedem Słów Chrystusa na Krzyżu" Józefa Haydna na fortepianie historycznym, pochodzącym z czasów Chopina. Pomiędzy siedmioma sonatami składającymi się na wspomniany cykl, usłyszymy odpowiednio dobrane dzieła wokalne w wykonaniu sopranistki Ewy Leszczyńskiej. Wstęp jest wolny, a słuchanie muzyki będzie można połączyć z oglądaniem tytułowego "Sądu Ostatecznego" Memlinga, który znajduje się w zbiorach muzeum.



Obraz "Sąd Ostateczny" autorstwa niderlandzkiego malarza Hansa Memlinga to niewątpliwie najcenniejsze arcydzieło przechowywane w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku. Pochodzący z drugiej połowy XV wieku tryptyk to bowiem jeden z najważniejszych reliktów epoki odrodzenia w skali całej Europy.

- Burzliwe dzieje tryptyku Memlinga od momentu zdobycia go w roku 1473 przez gdańskiego kapra Pawła Beneke poprzez, będące rezultatem wojen, wędrówki po całej Europie (Luwr, Berlin, Turyngia, Ermitaż, Muzeum Narodowe w Warszawie) stwarzają okazje do szukania analogii w historii muzyki i w ogóle historii kultury Gdańska - opowiada Konrad Mielnik z fundacji Gdański Festiwal Muzyczny organizującej koncert.
Tobias Koch zagra w Muzeum Narodowym na fortepianie Pleyela z 1842 roku. Tobias Koch zagra w Muzeum Narodowym na fortepianie Pleyela z 1842 roku.
O doszukanie się analogii nietrudno, bo przez gdański tygiel kulturowy przewinęły się najzacniejsze osobistości, a i pozostałym niejednokrotnie pobyt w grodzie nad Motławą się przypisuje.

- Przypuszcza się, że o stanowisko kapelmistrza kościoła Mariackiego starał się sam J.S.Bach. Istnieją przesłanki potwierdzające pobyt w roku 1827 F.Chopina i jego spotkanie z pastorem kościoła Św. Ducha - dr. Linde. Potwierdzona jest obecność w gdańskich archiwach arcydzieł literatury europejskiej, jak i potwierdzona jest obecność muzyki tworzonej w Gdańsku w zbiorach europejskich - dodaje Mielnik.
Piątkowy koncert w Muzeum Narodowym zatytułowany "Sąd nad sądem" nie potwierdzi stawianych przypuszczeń, ale umożliwi podziwianie arcydzieła Hansa Memlinga przy jednoczesnym słuchaniu unikatowej muzyki.

Pieśni i arie śpiewane przez Ewą Leszczyńską zastąpią słowa ewangelii recytowane podczas pierwszych wykonań "Siedmiu Słów Chrystusa na Krzyży" Józefa Haydna. Pieśni i arie śpiewane przez Ewą Leszczyńską zastąpią słowa ewangelii recytowane podczas pierwszych wykonań "Siedmiu Słów Chrystusa na Krzyży" Józefa Haydna.
Będzie to muzyka wyjątkowa choćby z tego względu, że w programie znajdzie się jedno z najrzadziej wykonywanych opracowań "Siedmiu Słów Chrystusa na Krzyżu" Józefa Haydna.

- Utwór ten początkowo funkcjonował jako kwartet smyczkowy, potem Haydn stworzył na jego bazie oratorium. My proponujemy wersję najbardziej ascetyczną i najmniej znaną, czyli wersję fortepianową. Jest to opracowanie samego kompozytora, a jej dodatkowym walorem jest fakt, że będzie wykonana na oryginalnym instrumencie z epoki Chopina - mówi Konrad Mielnik.
Pomiędzy siedmioma sonatami składającymi się na cykl Haydna usłyszymy odpowiednio dobrane krótkie dzieła wokalne: arie lub pieśni powiązane tematycznie z treścią muzyki. Będzie to zestaw niezwykle nastrojowy - od Dowlanda poprzez Bacha, Chopina, aż do Pawła Szymańskiego, który zastąpi oryginalne słowa ewangelii recytowane podczas pierwszych wykonań tego utworu.

Wykonawcami koncertu będą: Tobias Koch - pianista niemiecki, znany zwłaszcza z interpretacji muzyki romantycznej na historycznych fortepianach oraz mająca gdańskie korzenie śpiewaczka Ewa Leszczyńska.

Tobias Koch zagra na fortepianie Pleyela z 1842 roku. Wstęp jest wolny.

Wydarzenia

Sąd nad sądem

muzyka poważna, muzyka dawna

Miejsca

Zobacz także

Opinie (15)

  • czy będą śpiewać komiczne piosenki? (1)

    • 1 4

    • Och, będą prześmieszne! Efekt komiczności zwiększy poważny wyraz twarzy wykonawcy.
      Nieznającym języka ktoś będzie podpowiadał kiedy się śmiać.

      • 0 0

  • Koncert Sąd nad sądem (1)

    O której godzinie w Wielki piątek?

    • 2 1

    • godzina

      Koncert rozpocznie się o godzinie 19.00.

      • 3 0

  • (7)

    Zawsze zastanawiało mnie skąd muzycy klasyczni wiedzą jak powinien brzmieć dany utwór, jeżeli nikt nie słyszał oryginału i nie ma nagrań. Np. po wojnie nuklearnej ktoś odkopie za 300 lat nuty do uworów Zenka Martyniuka i co??? Wątpię, aby ktoś zbliżył się do orygiału.

    • 5 10

    • a ja się zastanawiam po co grać na starociach (3)

      chociaż technika się rozwinęła i dzisiejsze instrumenty są bardziej doskonałe? To jakby mentalnie wrócić do czasów sprzed wynalezienia koła, bo przecież jest to bardziej pierwotne i właściwe.

      • 2 9

      • celem osiągnięcia wierności brzmienia (2)

        W XIX wieku nie było np. instrumentów elektrycznych, używało się innych materiałów do budowy instrumentów. Doskonałość to pojęcie względne. Dla jednego doskonałe jest to, co wydaje dźwięk o dokładnie ustalonej częstotliwości, długości brzmienia i tempie wyciszenia, a dla drugiego doskonałe jest to, co oddaje domniemanego ducha epoki, ze wszystkimi niedoskonałościami, stanowiącymi o jej charakterze.

        W dobrej sztuce liczy się opanowanie środków wyrazu, zaskoczenie, biegłość wykonawcy w reakcji na owo zaskoczenie (improwizacja) i kilka innych ulotnych elementów.

        • 8 1

        • Piekna odpowiedz, ale obawiam sie ze tylko 1% zrozumie i wylowi te cenne informacje. Ludzie nie lubia czytac, o rozmyslaniu sensownym nie wspomne.

          • 4 3

        • Wyborna odpowiedz.

          • 3 0

    • interpretacja (1)

      Z nut się dowiesz o melodii, tempie, czy ma być głośno, czy cicho itp.
      Od siebie dokładasz emocje, ozdobniki, trochę charakteru i lecisz z tematem.
      Jak chcesz wykonać utwór zgodnie z zamysłem autora, używasz środków, które miał do dyspozycji i pod które komponował. Możesz też zrobić aranżację np. na inne instrumenty.

      Nie ma znaczenia czy wykonasz utwór godzinę po wydaniu nut, czy 100 lat później. Ważne jak to zrobisz i czy trafisz w duszę słuchacza.

      • 3 0

      • Absolutely true.

        • 0 0

    • "Muzycy klasyczni" to nie jest żaden monolit, na szczęście i są różne szkoły wykonawcze, nie ma jednej odpowiedzi na pytanie: "jak powinien brzmieć dany utwór?".

      • 0 0

  • Słowa

    Czy ktoś jeszcze wierzy w te bzdury

    • 0 9

  • Myślę sobie że słowa ewangelii są istotą tego właśnie dzieła Józefa Haydna

    Ale w "gdańskim tyglu kulturalnym" wszystko staje się domyślne . Cieszę się ,że mamy festiwal "Actus Humanus " i mistrzowskie wykonania wielu dzieł wielkopostnych . A jest to wspaniała muzyka, która ożywia piękne gdańskie zabytkowe wnętrza.

    • 2 0

  • Fortepian (z czasów) Chopina

    Na pewno pójdę (do toalety)

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jan Paweł II odbył osiem podróży apostolskich do Polski. Ile razy odwiedził Trójmiasto?

 

Najczęściej czytane