• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu kandydatów na dyrektora Opery Bałtyckiej

Łukasz Rudziński
12 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dziewięciu kandydatów powalczy o stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej. Tego, kto zostanie dyrektorem Opery dowiemy się najprawdopodobniej w lutym. Dziewięciu kandydatów powalczy o stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej. Tego, kto zostanie dyrektorem Opery dowiemy się najprawdopodobniej w lutym.

Do konkursu na stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej zgłosiło się 12 kandydatów. 12 stycznia otwarto koperty z ich ofertami i sprawdzono je pod względem formalnym. Do przesłuchań, zaplanowanych na 1 lutego, komisja konkursu zakwalifikowała dziewięcioro kandydatów.



Kto według ciebie powienien zostać dyrektorem Opery Bałtyckiej?

- Po zapoznaniu się z aplikacjami kandydatów, ze zgłoszonych 12 ofert pozostało nam dziewięć. Trzy kandydatury nie spełniały wymagań formalnych. Pozostałą dziewiątkę kandydatów zaprosimy 1 lutego na indywidualne spotkania. Z wyborem nie musimy się spieszyć, bo kadencja dyrektora Weissa wygasa wraz z końcem sezonu artystycznego, 31 sierpnia - mówi Władysław Zawistowski, dyrektor departamentu kultury urzędu marszałkowskiego.
Na spotkania z komisją konkursową zaproszeni zostali (kolejność alfabetyczna):

Aleksander Gref - dyrygent, od 1999 roku jest dyrygentem w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Od 2001 roku jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Poznaniu, a od roku 2004 pełni również funkcję kierownika muzycznego i dyrygenta Orkiestry Kameralnej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2006-2009 pełnił funkcję kierownika orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu, z kolei w latach 2008-2013 pracował na Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadził zajęcia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki i na Wydziale Wokalnym.

Jakub Kontz - dyrygent. Ukończył dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz filozofię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od kilku sezonów związany z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie pełni funkcję kierownika muzycznego i pracuje jako asystent dyrygenta. Współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Capella Bydgostiensis, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orchestra Sinfonica Internazionale Giovanile di Pescara (Włochy), Sofia Festival Orchestra (Bułgaria), Szeged Symphony Orchestra (Węgry).

Kazimierz Kowalski - polski śpiewak operowy (bas), związany z Teatrem Wielkim w Łodzi jako solista oraz wieloletni dyrektor naczelny i artystyczny. W latach 1994-1997 był tam dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi. Funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi sprawował ponownie w latach 2005-2008. Występował m.in. w programach telewizyjnych "Dobry wieczór, tu Łódź" lub "Kazimierz Kowalski zaprasza". Od 2000 w I Programie Polskiego Radia prowadzi audycje, w których przedstawia sylwetki wybitnych polskich artystów, często już dzisiaj zapomnianych.

Warcisław Kunc - dyrygent, absolwent wydziału dyrygentury Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Absolwent podyplomowych studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim w zakresie prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego. W 2008 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. W sezonie w 1989/90 był dyrygentem Opery Wrocławskiej. W latach 1990-1993 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Toruńskiej Orkiestry Kameralnej. W latach 1992-2004 sprawował stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Opery i Operetki w Szczecinie, był również ponownie dyrektorem naczelnym tej placówki w latach 2007-2011. Jako pedagog związany z bydgoską Akademią Muzyczną (lata 1993-1999 i 2003-2005) oraz poznańską Akademią Muzyczną, filią w Szczecinie (w 2012 r. został profesorem sztuk muzycznych w specjalności dyrygentura, zaś w 2013 r. objął tam stanowisko Kierownika Katedry Dyrygentury Symfonicznej i Operowej). W 2014 roku był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi.

Wojciech Semerau-Siemianowski - dyrygent, pianista. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim, studia muzyczne na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu i na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury. W latach 2011-2012 Wojciech Semerau-Simianowski pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Opery Szczecińskiej stając się najmłodszym szefem teatru operowego w Polsce.

Agnieszka Skotniczna - dyrektor Agencji Artystycznej Kameny w Krakowie, z doświadczeniem nabytym w Wyższej Szkole Zarządzania/POU, w Oxford Brookes University BA, w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu, Akademii Górniczo-Hutniczej, Akademii Pedagogicznej, Politechnice Krakowskiej i w Wyższej Szkole Biznesu w Nowym Sączu.

Zbigniew Staniszewski - dyrygent. Kształcił się w Gdyni (Technikum Hotelarskie) i Gdańsku (Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna (PWSM) w Gdańsku, w klasie klarnetu). Dyrygenturę studiował w Warszawie i Poznaniu. Był asystentem dyrygenta w bydgoskiej Operze Nova, później w Filharmonii i Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Był kierownikiem Toruńskiej Orkiestry Kameralnej w latach 1983-1984. W latach 1985-1989 był dyrygentem i kierownikiem muzycznym orkiestry Opery Nova. W latach 1990-1992 sprawował funkcję dyrektora artystycznego opery w Zadarze w Jugosławii. Następnie przez osiem lat (1992-2000) pracował na kontrakcie w Abu Dhabi w jednym ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, prowadząc około 26-osobową orkiestrę, złożoną z muzyków arabskich.

Marek Weiss - reżyser operowy. Od 2008 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Bałtyckiej, gdzie stworzył Bałtycki Teatr Tańca, prowadzony przez Izadorę Weiss. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim (1974) i reżyserię w warszawskiej PWST (1980). W latach 1982-88 i 1992-95 był głównym reżyserem Teatru Wielkiego w Warszawie. Z kolei w latach 1989-1991 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Północnego w Warszawie. Dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu był przez sześć lat (1995-2001). Od 2004 do 2005 roku był zastępcą dyrektora artystycznego Opery Narodowej. W latach 2006-2014 był etatowym reżyserem Warszawskiej Opery Kameralnej.

Tadeusz Wojciechowski - wiolonczelista, kameralista i dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiował grę na wiolonczeli i dyrygenturę. Był koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej. Był dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie (1975-1982), zaś w 1983 r. został stałym dyrygentem duńskiej Opery Królewskiej (był nim do 1996 roku), z którą współpracuje do dziś. W 1994 został dyrektorem Orkiestry oraz Chóru Polskiego Radia w Krakowie i pełnił tę funkcję do rozwiązania zespołu. Następnie objął funkcję dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie i sprawował ją do 1996 roku. Od 1998 do 2004 był dyrektorem artystycznym Muzycznego Festiwalu w Łańcucie i Filharmonii Rzeszowskiej. W 2002 został szefem-dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. W latach 2005-2008 pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej. Jest też pierwszym gościnnym dyrygentem Narodowej Opery Łotewskiej w Rydze, stale współpracuje z Teatrem Operowym w Monachium. Od września 2009 roku Tadeusz Wojciechowski był dyrektorem artystycznym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, a od listopada 2012 roku do sierpnia 2015 roku dyrektorem naczelnym tej orkiestry.

Miejsca

Opinie (287) 2 zablokowane

  • Potrzeba odnowy! (6)

    Życzę szanownej komisji wsłuchania się w głos opinii mieszkańców trójmiasta dotyczących obecnego zarządzania Operą, wyciągnięcia wniosków i roztropnej decyzji, która będzie miała wpływ na dalsze lata działalności Opery Bałtyckiej.

    • 92 13

    • (1)

      Glosu mieszkancow, czy paru osob, ktore podszywaja sie pod 80-letniego melomana, a potem pod pracownika opery?

      • 4 11

      • A czy melomana mamy tylko jednego w trójmieście? bezpodstawne podejrzenia, bo nic nie mam wspólnego z tym 80 letnim panem

        • 4 0

    • ooo a mieszkańcy są najlepiej zorientowani w obecnym zarządzaniu hahahah (3)

      • 9 24

      • Nie muszą być zorientowani w zarządzaniu, żeby móc zabrać głos w tej sprawie.
        Wiele osób pisze, że utrzymując taką instytucję, nie mają możliwości z niej korzystać, że aby obejrzeć interesujący spektakl muszą jeździć do innych miast.
        I o to chodzi w kwestii wsłuchania się w głosy mieszkańców, w tym wypadku potencjalnej publiczności opery.

        • 10 2

      • (1)

        Miałem na myśli znajomość problemu przez mieszkańców Gdańska nie Warszawy!

        • 25 5

        • Dokladnie! Hahaha

          • 6 3

  • (4)

    Miejmy nadzieję że wygra nasz ulubiony dyrektor wajs, trzymam kciuki

    • 14 12

    • (2)

      trzymam kciuki za wygraną kogokolwiek ale nie waisa

      • 9 9

      • (1)

        no waisa nie, tylko Weissa :-D

        • 3 1

        • Waisa czy Weissa - never mind - wiadomo o kogo chodzi

          • 2 1

    • Weiss

      • 5 4

  • Współczuję. (17)

    Nie chcieliście Weissa, to będziecie mieć Wojciechowskiego. ...
    Ojojoj .... nie zazdroszczę :-(

    • 17 16

    • (6)

      Jeszcze nie przesądzone kto będzie dyrektorem, więc nie strasz Wojciechowskim !!! Ja stawiam na Kontza - będzie czarnym koniem tego konkursu :)

      • 13 8

      • to TROJAN

        • 0 0

      • Wiedźmin??? (3)

        A może Warek Kunc??? Tragedia

        • 6 3

        • Marek to ty nie wytrzymujesz?! (2)

          • 3 4

          • tak (1)

            Kowalski lub Staniszewski... to jest pomysł?
            Porąbało was? Dyrygenta albo śpiewaka chcecie na dyrektora???

            • 6 4

            • A co, reżysera albo choreografa chcą na dyrektora?

              • 7 1

      • Rigoletto

        potrafił dyrygować jak muzyka się skończyła, czapkować pewnemu MAESTRO, to na pewno SAMODZIELNIE "pociągnie" Operę ...

        SAMODZIELNIE !!!

        • 5 9

    • kontynuacja... (8)

      ,a Wojciechowski Was wszystkich wykosi i okradnie do końca na wieki wieków Amen.

      • 12 5

      • (7)

        Weiss nas okradl...

        • 12 6

        • (6)

          nie prawda nikogo nie okradł i nie okrada

          • 3 4

          • (5)

            Nie okrada?
            A kto ukradł publiczności operetkę i balet klasyczny???

            • 3 2

            • m (2)

              a kto Ci powiedzial ze my tu w Gdansku chcemy balet klasyczny?Chyba tylko Wy ze szkoly baletowej a operetka ostatnio byla Zemsta Nieoperza

              • 3 4

              • Ty m (1)

                Masz stare dane... Chcemy klasyki i ZMIANY

                • 4 1

              • no Wy chcecie ale to nie znaczy ze wszyscy tak chcą

                • 1 2

            • (1)

              Na operetkę chadza się do operetki :-))))))

              • 2 6

              • A na teatr tanca do Centrum kultury albo MDK

                • 5 1

    • A dlaczego tak straszysz tym Wojciechowskim?

      • 4 3

  • Jeżeli (3)

    związki zawodowe poprą pana Weissa, zorganizujemy przyspieszone wybory komisji zakładowej i popędzimy tę bandę tam gdzie jej miejsce.

    • 4 26

    • (1)

      Ja mam nadzieję, że poprą !!! Bo Ci inni kandydaci to jakaś porażka. W przeciwnym wypadku ludzie przekonają się, że jednak może być gorzej, ale wtedy będzie za późno...

      • 14 5

      • By mogło być lepiej trzeba zaryzykować, a nie godzić się na dalsze lata trwania tego mało ciekawego układu który wytworzył się w operze

        • 4 5

    • Znaczy -steropiany???!!!

      • 1 0

  • (2)

    Błagam, proszę tylko nie Weiss!!!!

    • 63 10

    • (1)

      a ja chcę aby wĺasnie byl Weiss

      • 4 6

      • może jednak teraz twoje chcenie okaże się mało istotne

        • 2 0

  • Tancerze czemu milczycie ? (9)

    Odpowiedż nie jest trudna ,tym ludziom wyrządzono wielką krzywdę.
    Znakomity Balet Opery Bałtyckiej o wielkich tradycjach został zniszczony przez parę hochsztaplerów .
    Tancerze którzy praktycznie całe życie poświęcili swojej pracy, z dnia na dzień zostali zwolnieni .
    Nikogo nie obchodziło jakie dramaty kryją się za tymi decyzjami , nikt nie zadał sobie pytania jak to jest możliwe ?
    Okazuje się że jest możliwe: niszczy się profesjonalny balet ,zastępuje amatorami żeby zaspokoić czyjeś prywatne wizje.
    Okazuje się że nie ma znaczenia licząca się w Polsce Szkoła Baletowa ,
    dorobek artystyczny prof. Jarzynówny, środowisko znakomitych tancerzy
    i pedagogów, można to wszystko zniszczyć nie ponosząc konsekwencji.

    • 17 9

    • dyrektor wydzialu kultury Zawistowski i Weiss powinni odejsc bo zniszczyli (1)

      Opere Baltycka

      • 7 8

      • Co za głupek to napisal?ha ha

        • 4 4

    • Tancerze

      Odezwiemy sie jezeli w operze pozostanie Weiss na razie czekamy na rozstrzygnięcie konkursu

      • 4 5

    • (5)

      No ile można pisać o tym samym? Takie ciągle podjudzanie. Odnosi się wrażenie, że pod płaszczykiem obrońcy baletu klasycznego kryje się osoba, która po prostu mści się za coś.

      • 19 10

      • (4)

        Można, a nawet trzeba pisać i pisać bez końca, do skutku.
        Nie można za to bezkarnie zniszczyć jednego z najlepszych w kraju ośrodków tańca, kuźni wielu talentów.

        • 7 13

        • (3)

          A kto niby coś zniszczył? Szkoła funkcjonuje cały czas. Także kuźnia talentów ma się dobrze. Nie będziemy ich tylko podziwiać w OB. Może kiedyś, jak ktoś będzie chciał, powoła do życia znowu balet. Ale to podobno dużo bardziej kosztowna inwestycja, niż obecny zespól. Bez większej dotacji lepiej nie będzie.

          • 20 6

          • (2)

            Podobno! Tzn wg Weissa!
            Niech nie płaci za recenzje, niech nie płaci za utrzymanie redaktorów i bedzie. Niech nie jeździ z BTT po świecie.
            Nie ma sensu promować czego co niespecjalnie jest tego warte.
            Na wszystko sie znajdzie

            • 6 15

            • (1)

              Skąd Ty masz takie informacje ??? Od recenzentów i redaktorów?
              To, że po świecie jeździ to chyba dobrze, bo w ten sposób rozsławia Operę Bałtycką. Z operami też wyjeżdżał. To chyba cenne, że nie zamyka się w ścianach gmachu??? Dlaczego jeśli są jakiekolwiek pozytywne recenzje, czy zdania nawet tu piszących, to od razu uważa się, że są to albo Weissowie, albo osoby, które się nie znają, albo osoby przekupione???

              • 17 9

              • Bo Przyjacielu zagraniczni recenzenci podpisują artykuły dopiskiem na czyj koszt przyjechali i kto ich utrzymywał. Wystarczy chcieć to przeczytać. A w necie jest
                Z operami niech jeździ po są ciekawe. Ale BTT to prowincjonalny teatr jakich już 30 lat temu w Niemczech i Francji było mnóstwo w Domach Kulturt. Gdzie oni do opery? Niech sobie tańczą, ale nie w operze.
                Ich przedstawienia sprzedają sie w 50%, a zwróć uwagę ze balkonu wogole na BTT sie nie sprzedaje. Im wystarczy sala na 100-200 osób. Po co im 18 mln złotych polskich. Dlaczego cudownej IW nikt nie zaprasza by układała choreografię? Bo jest niczym nie wyróżniająca sie. Chyba ona sam i dyr WG nie rozróżnia jednej choreografii od drugiej.

                • 11 9

  • Jak mówi Pan Dyrektor Opery jest za mało pieniędzy.
    To dlaczego, ja się pytam, zatrudnia: 5 - ciu dyrektorów i ponad 30 - stu kierowników?

    • 12 3

  • (1)

    Używając słów p. Weissa:
    Bałtycki Teatr Tańca to "prowincjonalna parodia" zespołu tanecznego teatru operowego.
    Ja nie mam co do tego wątpliwości.
    A jeśli to się komuś podoba... Cóż robić... Taki mamy klimat.

    • 11 12

    • Weiss mieszka w Warszawie a my na prowincji, co on u nas robi ?

      • 4 5

  • Marek i Iza (2)

    Maja takie metody dzialania:ze jak cos wymyka sie im z rak to rzucaja sie na odsiecz(procenty) moze nikt nie wierzy w takia malostkowosc ale ja widzialam to na wlasne oczy setki razy. Niech ktos idzie do biura Weissa i zobaczy co robi w wolnych chwilach:) siedzi przy laptopie i sledzi wpisy na swoj temat w internecie:) i na prawde boi sie zlej opini!

    • 9 8

    • głupiś

      • 5 2

    • Acha. ;-) A przebiega to tak :
      Cześć, Marek, co tam robisz ?
      A, śledzę sobie wpisy w internecie na mój temat. Chcesz poczytać ?
      .... I teraz wszystko jasne

      • 11 3

  • głos

    Raczej jakub Kontz

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się muzeum, które znajduje się tuż przy fontannie Neptuna?

 

Najczęściej czytane