• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Cantemus Omnes

  • sobota, 25 października 2008, godz. 18:45
  • Lokalizacja
    Gdynia, Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa, róg ul. 3 Maja i Armii Krajowej
  • Bilety
W sobotę 25 października 2008 roku odbędzie się kolejny koncert z cyklu "Cantemus Omnes". W gdyńskim kościele Ojców Jezuitów pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa (róg ul. 3 Maja i Armii Krajowej) wystąpi Chór Cantus z Gdyni pod dyrekcją Karola Hilla. Chór wykona Requiem Gabriela Faure. Wraz z chórem zaśpiewają soliści - Mira Szary (mezzosopran) i Adam Palka (bas). Na organach akompaniować będzie Hanna Dys. Wszystkich serdecznie zapraszamy na to wydarzenie. Wstęp wolny. Początek o godzinie 18:45.

Chór
Chór mieszany "Cantus" istnieje od 1983 roku. Pierwszym dyrygentem chóru był Andrzej Kałdowski, a od 1984 chór prowadził Roman Perucki, obecny dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Od tego czasu zespół koncertuje w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy-również w Bazylice św. Piotra i Castel Gandolfo, Litwa) . W 1993 prof. Roman Perucki kończy pracę z zespołem. Kolejnymi dyrygentami byli: Jacek Czecholiński, Andrzej Błaszak, Dorota i Czesław Chryczowie, Mariusz Mróz. W 1997 roku obowiązki dyrygenta przejął Karol Hilla. W 1998 roku chór wydał pierwszą kasetę z kolędami. W tym czasie chór Cantus zostaje kilkakrotnie zapraszany do udziału w koncertach dyplomantów Dyrygentury Chóralnej gdańskiej Akademii Muzycznej.W listopadzie 2003 roku zespół świętował 20-lecie swej działalności.W 2004 roku chór wydał płytę, zawierającą najważniejsze kompozycje w dorobku zespołu, pt. "Te Deus Laudamus". W październiku 2005 zespół koncertował w Szwecji.
Chór jest wielokrotnym laureatem konkursów i przeglądów chóralnych, zarówno diecezjalnych jak i ogólnopolskich (m.in.: 1991- I nagroda na Festiwalu Muzyki Chorałowej i Polifonicznej w Koszalinie; 1991- III nagroda w Konkursie Chórów Parafialnych "Maria Cantat" w Gdańsku; 1993- II nagroda w Konkursie Chórów Parafialnych "Maria Cantat"); wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Rumi w 2006 roku. Zespół został również uhonorowany medalem Eugeniusza Kwiatkowskiego za zasługi dla miasta Gdyni. "Cantus" współpracował z Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestrą Studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku, Bożeną Harasimowicz-Hass, Tomaszem Krzysicą i.in.
Próby Chóru odbywają się w poniedziałki i piątki od 19.15 do 21.15 w sali Gdyńskiego Liceum Katolickiego. Obecnie w zespole śpiewa ok. 30 osób.

Dyrygent
Karol Hilla - jest absolwentem gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Romana Peruckiego. W latach 2002-2004 kształcił się Hochschule fur Musik und Theater w Hamburgu , pod kierunkiem prof. Wolfganga Zerera, a obecnie odbywa pod jego kierunkiem studia podyplomowe (tzw. Konzertexamen) .Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej, prowadzonych przez takich pedagogów jak Harald Vogel, Susanne Landale, Jon Laukvik, Marek Toporowski i.in. Koncertował w wielu miastach Polski i za granicą . Współpracował jako solista i muzyk orkiestry z polską Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku (wykonywał m.in. partię organów w "Requiem" G. Faure pod dyr. J. Maksymiuka) Grał również z zespołem "Camerata Nova" ze Szczecina ( m.in. w koncercie z udziałem Valerija Ojstracha). Jest laureatem II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumi, uczestnikiem Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Jana Pieterszona Sweelincka w Gdańsku (półfinał). W roku 2002 zakwalifikował się do udziału w Miedzynarodowym Konkursie Organowym "Grand Prix de Chartres", jako jedyny student z polskiej uczelni muzycznej. Pełni funkcję kantora w Kościele św. Andrzeja Boboli w Gdyni oraz prezentatora organów Katedry w Oliwie. Jest również dyrygentem gdyńskiego chóru "Cantus", chóru Akademii Morskiej w Gdyni. Prowadzi również Gdyńską Orkiestrę Kameralną. Jako dyrygent występował z takimi znakomitościami jak Stefania Toczyska, Piotr Kusiewicz, Marcin Ciszewski. Jest dyrektorem artystycznym cykli koncertowych.

Soliści:
Hanna Dys - organy. W 2001 roku ukończyła gdańską Akademię Muzyczną w klasie organów profesora Romana Peruckiego, a w 2003 r. - Hochschule fűr Musik und Theater w Hamburgu
w klasie profesora Wolfganga Zerera. Obecnie jest studentką  Konzertexamen (studia podyplomowe), w hamburskiej Hochschule fűr Musik und Theater pod kierunkiem profesora Wolfganga Zerera oraz Profesora Pietera van Dijka. Uczestniczyła w konkursach organowych, jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej w Rumi (1999 r) i półfinalistką Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Gottfrieda Sielbermanna we Freibergu (2003 r.) oraz Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J.Fuxa w Austrii (2005r).
Koncertuje w kraju i zagranicą, m.in.: we Włoszech, Holandii, na Węgrzech, w Niemczech, Finlandii. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej w kraju i zagranicą u znakomitych wirtuozów takich jak: Lorenzo Ghielmi, B. Foccroulle, O. Latry, Jon Laukvik, Erick Lebrun i in. Prezentuje organy Katedry Oliwskiej.
Obecnie pracuje w gdańskiej Akademii Muzycznej na stanowisku asystentki prof. Romana Peruckiego. Prowadzi klasę organów w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. w Gdańsku.

Mira Szary - mezzosopran. Naukę śpiewu rozpoczęła w Zamościu pod kierunkiem Wiesławy Grabek - Woś, następnie podjęła studia na Wydziale Wokalno - Aktorskim gdańskiej Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki, w klasie śpiewu solowego dr Alicji Rumianowskiej. Swe umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich m.in. z sir Paulem Esswoodem oraz Ingrid Kremling. W trakcie studiów kreowała role w spektaklach operowych w reż. Dariusza Paradowskiego: jako Cornelia ("Julio Cesare" - G.F. Haendel), Amastre ("Serse" - G.F. Haendel), Druga Dama ("Zauberflote" - W.A. Mozart) oraz Cleofide ("Cleofide" - J.A. Hasse). Stypendystka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego 2006 w dziedzinie kultury i twórczości artystycznej.

Adam Palka - bas. Asystent profesora Floriana Skulskiego w klasie śpiewu solowego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Prowadzi aktywną działalność artystyczną; występował w Niemczech, Francji i Rosji. Brał udział w światowej premierze opery Kasserna "Comedy of the Dumb Wife". W roku 2006 został zaproszony do realizacji koncertowego wykonania partii Aliego we "Włoszce w Algierze" Rossiniego pod batutą Wojciecha Michniewskiego, z Ewą Podleś i Giovannim Bottą w rolach głównych. Od roku 2005 współpracuje z Państwową Operą Bałtycką, gdzie kreuje partie Sparafucile w "Rigoletcie" Verdiego, Collina w "Cyganerii", Zbigniewa w "Strasznym dworze" Moniuszki.
W 2007 rpku był stypendystą Teatro Lirico Sperimentale w Spoleto, gdzie przygotowywał partię Don Basilia w "Cyruliku sewilskim". W marcu 2008 roku zadebiutował w Operze Narodowej partią Sparafucile w "Rigoletcie" Verdiego.

Kompozytor i jego requiem

Gabriel Fauré
Gabriel Urbain Fauré urodził się 12 maja 1845 w Pamiers, a zmarł 4 listopada 1924 w Paryżu. Był jednym z najwybitniejszych francuskich kompozytorów i organistów. W latach 1854-1864 studiował w szkole muzycznej L. Niedermeyera, gdzie jego profesorem gry na fortepianie był Camille Saint-Saëns, po czym został organistą w kościele St. Sauveur w Rennes. Po 1870 był w Paryżu organistą kościołów St. Honore d'Eylau, St. Supplice i od 1877 St. Madeline. W 1896 został na miejsce J. Masseneta profesorem kompozycji w Konserwatorium Paryskim, a w 1905 - dyrektorem tej uczelni (do 1920). Jego uczniami byli m. in. M. Ravel, Ch. Koechlin, F. Schmitt, J. Roger-Ducasse, A. Caplet, N. Boulanger, E. Vuillermoz, G. Enescu. Pod koniec życia stracił słuch. Fauré był mistrzem małych form, stąd przewaga w jego twórczości pieśni i utworów fortepianowych. Miał ogromną inwencję melodyczną, wrażliwość harmoniczną, poczucie proporcji, nie ulegając żadnym wpływom, doprowadził swoją sztukę do klasycznej prostoty i klarowności. Zwłaszcza we Francji zdobył sobie wysoką pozycję. Wraz z Cezarem Franckiem reprezentuje narodową muzykę francuską. Prócz znakomitych pieśni i utworów fortepianowych, napisał sławną sonatę skrzypcową op. 13 i drobne liryki skrzypcowe, trio fortepianowe, dwa kwartety i kwintety fortepianowe, suitę orkiestralną, symfonię D-moll, utwory chóralne z orkiestrą, w końcu utwory religijne i mszę "Messe Basse" na 3 głosy żeńskie z organami.

Requiem
Gabriel Fauré tworzył Requiem w latach 1888-1891 Requiem to jednen z najbardziej znanych utworów tego kompozytora. Początkowo sądzono, iż Fauré skomponował je ku czci zmarłego ojca. Dwa lata po śmierci ojca umarła także matka kompozytora co stało się prawdopodobnie bezpośrednią przyczyną powstania "Requiem".. Przede wszystkim jednak w Requiem wyraźnie zawarty jest stosunek kompozytora do śmierci. W 1902 r. Faure powiedział: "Oto jak widzę śmierć: jako radosne uwolnienie, raczej dążenie do szczęścia ponad grób niż bolesne doświadczenie". Artysta widział śmierć jako szczęśliwe oswobodzenie, a nie doświadczenie bólu. Dowodem na to są jego słowa "Wszystkie moje religijne doświadczenia zamknąłem w Requiem. Ktoś powiedział, że jest to kołysanka śmierci - zgodzę się, ale pod warunkiem, że jest to śmierć niosącą nadzieję i światło życia wiecznego"

Dzieło to jest efektem nieustającej pogoni kompozytora za pisaniem muzyki nowej i innej. Utwory Fauré charakteryzuje niezwykłe wyczulenie na barwę brzmienia, oryginalnie kształtowana melodyka połączona z jasnością oraz przejrzystość i prostota konstrukcji. Swoiście łączą one zmysłowość i racjonalność, finezję, wdzięk i powściągliwość emocjonalną. Faure łączył w muzyce stylistykę neoromantyczną i impresjonistyczną. Był jednym z wyzwolicieli muzyki francuskiej z trwającej całe stulecie hegemonii niemieckiego romantyzmu, a zwłaszcza z jego ostatniego, najbardziej wybujałego stadium - wagneryzmu.

Msza żałobna Faurego składa się z siedmiu części: Introit i Kyrie, Offertorium, Sanctus, Pie Jesu, Agnus Dei i Lux Aeterna, Libera Me, In Paradisum. Teksty tradycyjnie osadzone są w języku łacińskim, oprócz części Kyrie, która operuje klasyczną greką. W Requiem wyraźnie zauważalna jest koncentracja wokół Pie Jesu (na sopran solo) sześciu pozostałych części utworu (Introit i Kyrie, Offertory oraz Sanctus poprzedzają, a Agnus Dei, Libera me oraz In Paradisum następują po). Pie Jesu na sopran i orkiestrę przepojone jest miłością Dziewicy Matki wstawiającej się za zmarłymi u Syna. Utwór w pełnej wersji wykonano w 1924 roku na pogrzebie samego kompozytora.


Cantemus Omnes

Od lipca do listopada 2008 r. Gdynia stała się miejscem spotkań miłośników śpiewu chóralnego oraz sceną prezentacji znakomitych dzieł skomponowanych na chór i orkiestrę. W tym czasie trwa Gdyński Sezon Chóralny Cantemus Omnes - cykl koncertów odbywający się w gdyńskich kościołach i aulach gdyńskich uczelni. Głównymi organizatorami tego święta muzyki są Pomorskie Stowarzyszenie Musica Sacra oraz Sinfonietta Nordica a istotne wsparcie finansowe zapewnia Urzędu Miasta Gdyni. Patronat nad wydarzeniem objął Prezydent Gdyni dr Wojciech Szczurek. Gdyński Sezon Chóralny Cantemus Omnes został zaplanowany jako forum prezentacji chóralistyki, które będzie odbywać się w cyklu corocznym. W tym roku publiczność wysłucha świetnych koncertów w wykonaniu: Chóru Kameralnego Cappella z Rosji, Chóru Akademii Morskiej w Gdyni, Chóru Politechniki Gdańskiej z Gdańska, Chóru Cantu z Gdyni, Chóru Kameralnego Uniwersytetu im. A.Mickiewicza z Poznania oraz Chóru Universitado La Coruña z Hiszpanii. Impreza ma na celu przybliżenie mieszkańcom Trójmiasta piękna muzyki klasycznej. Misją Cantemus Omnes jest promocja muzyki chóralnej na Pomorzu.Wstęp na wszystkie koncerty tegorocznej edycji Gdyńskiego Sezonu Chóralnego jest wolny.

Opinie

Sprawdź się

Najbardziej prestiżowa i najwyższa nagroda dla dramatopisarzy przyznawana jest w: