• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Impreza już się odbyła

Benefis pożegnalny Małgorzaty Insadowskiej - wieczór baletowy (15 opinii)

Po ponad 25 latach pracy w Balecie Opery Bałtyckiej, pierwsza solistka –
Małgorzata Insadowska, żegna się z gdańską sceną.

Artystka jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Trafiła do niej dzięki swojemu tacie, który w gazecie przeczytał ogłoszenie o naborze do szkoły i pod opieką mamy przyjechała na egzamin spod Bydgoszczy. Początek nie był obiecujący, bo już na wstępie, w sekretariacie szkoły dowiedziała się, że jest za drobna i za mała. Ale udało się jej pomyślnie zdać egzaminy i jako dziesięciolatka rozpocząć dosyć samodzielne życie - w internacie, z dala od rodziny. W szkole uczyła się pod kierunkiem: Anny Estemberg, Wiery Łowginy oraz Elżbiety Ałłabuszew. Na egzaminie dyplomowym zatańczyła partię Kitri z Don Kichota, którą do tej pory ma w swoim repertuarze.

Karierę sceniczną na deskach Opery Bałtyckiej rozpoczęła w 1981 roku partią Nuny w Gajane. Do dziś pozostała wierna tej scenie, choć podziwiali ją także wielbiciele sztuki baletowej w Wiedniu (w widowisku baletowym Requiem do muzyki Mozarta w wiedeńskiej Operze Kameralnej) i Berlinie. Występowała także w Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Egipcie, Holandii, Luksemburgu, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii oraz we Włoszech. W roku 2000 współpracowała z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie tańczyła partię Kitri.

W Operze Bałtyckiej zatańczyła większość pierwszoplanowych partii, zarówno w dziełach klasycznych, jak i współczesnych: Aurorę w Śpiącej królewnie Czajkowskiego, Coppelię, Eginę w Spartakusie Chaczaturiana, Giselle, Śnieżkę w Królewnie Śnieżce Pawłowskiego oraz Rossiniego, Klarę w Dziadku do orzechów, Julię w Romeo i Julii Prokofiewa, Kitri w Don Kichocie, Gulnarę w Korsarzu, Biedronkę w Abalecadle oraz Edith Romantyczną w Edith.

Za swoje kreacje i działalność artystyczną została uhonorowana licznymi nagrodami i wyróżnieniami, w tym: Medalem 50-cio lecia Szkoły Baletowej w Gdańsku, Brązowym Krzyżem Zasługi czy Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska.

W wywiadzie którego Małgorzata Insadowska udzieliła z okazji 25-lecia pracy artystycznej w roku 2006 artystka tak podsumowuje swoją karierę: „(...) gdybym miała podsumować moje sceniczne ćwierćwiecze, muszę powiedzieć, że jestem tancerką spełnioną, szczęśliwą, że udało mi się zatańczyć wiele wspaniałych, trudnych ról.”

PROGRAM
CZĘŚĆ I
Eurazja II - Europa (chor. Izadora Weiss)
wykonawcy: zespół Baletu POB

CZĘŚĆ II
1.Ferenc Lehar - Walc (chor. Sławomir Gidel)
wykonawcy: zespół Baletu POB

2. Samuel Barber - Tak jak Ty - duet (chor. Roman Komassa)
wykonawcy: Małgorzata Insadowska i Gintautas Potockas (Teatr Wielki, Łódź)

3. Adolphe Adam - wariacja męska Alego z pas de deux z baletu Korsarz
wykonawca: Filip Michalak

4. Piotr Czajkowski - Grand pas de deux z baletu Śpiąca Królewna
wykonawcy: Ana Kipshidze i Eduard Bablidze (Teatr Wielki - Opera Narodowa, Warszawa)

5. Gotan Project - Tango (chor. Sławomir Gidel)
wykonawcy: Małgorzata Insadowska, Piotr Borowy, Filip Michalak, Radosław Palutkiewicz, Ireneusz Stencel

6. Eurazja II - Solo (muz. Liza Gerrard, chor. Izadora Weiss)
wykonawca: Beata Giza

7. Cesare Pugni - pas de deux Dianny i Akteona z baletu Esmeralda
wykonawcy: Aleksandra Liaszenko i Wiktor Davidiuk (Teatr Wielki, Poznań)

8. Modest Musorgski- Hopak z opery Jarmark soroczyński
wykonawca: Filip Michalak

9. Edith - Duet (chor. Sławomir Gidel)
wykonawcy: Karolina Jastrzębska i Radosław Palutkiewicz

10. Piotr Czajkowski - Pas de Quatre (chor. Bogdan Szymaniuk, Krzysztof Drzewoszewski)
wykonawcy: Krzysztof i Bogdan Szymaniuk

11. Ludwig Minkus - Grand pas de deux i Wariacje Przyjaciółek z baletu
Don Kichot
wykonawcy: Małgorzata Insadowska i Ireneusz Stencel
oraz Żanetta Borówka, Małgorzata Borkowska, Elżbieta Czajkowska, Aleksandra Michalak, Izabela Sito, Ewa Wolińska

Przeczytaj także

Opinie (15)

  • A JA NIE ŻEGNAM SIĘ, BO TO MOJA SIOSTRA

    I WCALE NIE TAŃCZY W BALECIE, ZRESZTĄ WOGÓLE NIE TAŃCZY TYLKO WYCHOWUJE DZIECI

    • 0 0

  • bal

    same dyrdymaly -tancesz klasyczny dzieki wyksztalczeniu zawodowemu może zatańczyc wsoaniale lub gożej ale nigdy ^tancesz modern nie zatańczy bez wieloletniej pracy nad wykręceniem i sylwetką tańca klasycznego troche pokory

    • 0 0

  • aha czyli wspolczesnie to juz zle? proponuje otworzyc nieco umysly,nie ma chyba nic bardziej skostnialego niz klasyczny balet.sami tancerze klasyczni moga sie rozwinac dzieki wprowadzeniu do choreografii elementow tanca wspolczesnego.rozwoj ponad wszystko.

    • 0 0

  • założymy się?

    • 0 0

  • Tiaaa, "Dziadek" też ma być uwspółcześniony...

    • 0 0

  • klasyka będzie

    słyszałem coś o Dziadku do orzechów w przyszłym sezonie wiec głowy do góry!!

    • 0 0

  • Wspaniale

    Wieczor nie zapomniany! Takiego przezycia jeszcze nigdy nie doswiadczylam bedac widzem innych baletow. Wszyscy widzowie zachowywali sie jak jedna wielka rodzina. W czasie meskich skokow wszyscy wstrzymywali oddech az do momentu kiedy bylo wiadomo ze wszsytko sie uda. Wsrod widzow wspaniali tancerze i tancerki, gwiazdy GDANSKIEJ SCENY BALETOWEJ. Cos wspanialego.
    Dziekuje bo nigdy tego nie zapomne!

    Życze kazdemu z nas, zebysmy jeszcze kiedys mogli zobaczyc cos tak pieknego.

    • 0 0

  • dziekuje

    dziekuje, bylo pieknie:)
    klasycznie!!!

    • 0 0

  • dziekujemy

    dziekujemy CI Malgosiu za wielkie role na naszej scenie ,zawsze cie podziwiałem ....

    • 1 0

  • Wiele wspaniałych tancerzy odeszło w tym sezonie i wiadomo kogo za to winić! Mniejmy nadzieje że klasyka powróci na deski opery!

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Rzeźba Xawerego Wolskiego, umieszczona na rondzie przy ul. Bitwy Pod Płowcami, nosi nazwę?