• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Wernisaż wystawy Zgiń i znów się przemień / Art+Science Meeting

Zgiń i znów się przemień! Sztuka i nauka jako możliwość domniemana - wystawa w ramach cyklu Art+Science Meeting

lip 19

piątek, godz. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny

21 czerwca - 18 sierpnia 2024, godz. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Artyści: James Auger i Jimmy Loizeau, Dmitry ::vtol:: Morozov, Louise-Philippe Demers, Where Dogs Run: Olga Inozemtseva, Natalia Grekhova i Alexey Korzukhin, Thomas Feuerstein, Heather Dewey-Hagborg, Pedro Lopes, Verena Friedrich

Kurator: Dmitry Bulatov
Koordynacja: Jolanta Woszczenko

Wernisaż: 25.11.2016 (piątek) 18.00
Perfromans inauguracyjny: 25.11.2016 (piątek), godz. 19.00
Panel dyskusyjny z udziałem artystów i kuratora: 26.11.2016 (sobota), godz. 13:00-20:00

Projekt Art+Science Meeting, realizowany od 2011 roku przez Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, jest przedsięwzięciem, które łączy świat nauki i sztuki. Wielu wydaje się, że są to dziedziny całkowicie oddzielne, tymczasem projekt A+SM uświadamia, że często są sobie pokrewne i wzajemnie inspirujące.

Tegoroczną koncepcję wystawy prezentowanej w CSW Łaźnia, w ramach projektu Art+Science Meeting oraz towarzyszącego mu programu edukacyjnego opracował Dmitry Bułatow - rosyjski kurator. Na wystawie będą prezentowane prace artystów z całego świata. Współczesna nauka stara się jednocześnie zrozumieć i przezwyciężyć szereg praw natury - co przywodzi na myśl słynną maksymę Goethego "Stirb und werde" - umrzyj i przeżyj odnowę, zaniknij i stań się.

Jeśli jednak tak jest naprawdę, nauka - jako sposób badania naszego świata i wyciągania na jego temat uniwersalnych wniosków - nie dotyczy jedynie ludzkości, ale całej sfery, którą ludzkość może się stać. W tym kontekście rozwój technologii nowych tworzy ogromny potencjał manipulacji tą przestrzenią.

Nie da się przeanalizować tych i wielu innych pytań bez wzięcia pod uwagę doświadczenia Art & Science - kierunku w sztuce współczesnej, którego twórcy wykorzystują w swoich pracach najnowsze technologie i metody badawcze. Główną osią zainteresowania są tutaj te praktyki naukowo-artystyczne i społeczne, które ułatwiają połączenie języków i narzędzi opisu.

W ramach tegorocznej edycji projektu widzowie będą mogli zobaczyć między innymi rzeźbę Thomasa Feuersteina - Pancreas z 2012. Rzeźba Pancreas przekształca książki w cukier (glukozę), którą karmią się ludzkie komórki mózgowe. Papier, z którego wykonane są książki, po przejściu przez niszczarkę jest zanurzany w wodzie i wtłaczany do sztucznego jelita, w którym bakterie rozkładają celulozę na glukozę. Po przefiltrowaniu i oczyszczeniu glukoza jest następnie podawana hodowli komórek ("mózgu") w szklanym zbiorniku. Sztuczny mózg przestrzega ścisłej diety - jest karmiony wyłącznie "Fenomenologią ducha" Hegla.

Wśród prezentowanych prac znajdzie się również rzeźba transmedialna Dziwniejsze wizje Heather Dewey-Hagborg. W swojej pracy pt. "Dziwniejsze wizje" artystka tworzy rzeźby-portrety na podstawie analizy materiału genetycznego pobranego w miejscach publicznych. Korzystając ze śladów nieświadomie pozostawionych przez obce osoby, Dewey-Hagborg zwraca uwagę na impuls kierujący się w stronę genetycznego determinizmu i możliwość wytworzenia się kultury inwigilacji biologicznej

Niemniej ciekawą instalację transmedialną zaprezentuje Verena Friedrich. Jej Maszyna vanitas odpowiada na chęć wiecznego życia i potencjał środków mających przedłużyć życie człowieka. W oparciu o świeczkę, która - dzięki technicznym manipulacjom - spala się bardzo powoli, "Maszyna vanitas" tworzy współczesną analogię dla starań o przedłużenie ludzkiego życia przy pomocy nauki i technologii.

PERFORMANS INAUGURACYJNY
25 listopada 2016, godz. 19.00

Dmitrij ::vtol:: Morozow (Rosja) UNTIL I DIE [PÓKI NIE UMRĘ]
 
Performans opiera się na dwóch uzupełniających się koncepcjach. Pierwszą z nich jest osobista historia twórcy, który po wielu latach owocnej i wyczerpującej pracy nad hybrydycznymi projektami technologicznymi postanawia stworzyć obiekt wymagający poświęcenia części ciała, a ściślej mówiąc najważniejszego płynu cielesnego, czyli stanowiącej symbol życia krwi. Dlatego też twórca podejmuje próbę wyprodukowania swojego klona, który niezależnie kontynuuje komponowanie muzyki. Druga koncepcja odwołuje się do rosyjskiego komizmu - filozofia ta głosi między innymi, że życie wieczne można osiągnąć na wiele sposobów, w tym dzięki właściwemu przetaczaniu krwi.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Opinie

Sprawdź się

Dużą chlubą Teatru Szekspirowskiego jest otwierany dach. Ile on waży?