• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Wernisaż wystawy Looking Through Objects. Współczesne polskie projektantki

Na wystawie znajdą się starannie wyselekcjonowane obiekty autorstwa kilkunastu polskich twórczyń, a także zdjęcia, teksty kuratorskie, fragmenty wywiadów i poszerzone opisy tych obiektów. Elementem wiodącym będą prace projektantek ilustrujące zmiany, jakie dokonały się w ostatniej dekadzie zarówno w Polsce, jak i ich osobistych doświadczeniach. Wystawa powstała w ramach dwuletniego projektu "Looking Through Objects", realizowanego przez Muzeum Narodowe w Gdańsku w ramach dotacji przyznanej w programie "Kultura Inspirująca" Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W latach 2021-2022 na projekt złożyły się wystawa czasowa z publikacją towarzyszącą wystawie, publikacją naukową oraz program seminaryjny i popularyzatorski. Jego głównym celem w pierwszej, realizowanej w Tallinie odsłonie było zaprezentowanie zagranicznej publiczności przedmiotów stworzonych przez czołowe polskie projektantki. Za pomocą różnorodnych form przekazu polski dizajn ukazany został jako narzędzie społecznej i kulturowej zmiany.

Wernisaż: 12.05.2023 (piątek) o godz. 18.00
Podczas wernisażu wstęp wolny!


Projektantki: Agnieszka Aleksandra Bar, Alicja Bielawska, Alicja Patanowska, Anna Bera, Izabela Sroka & Julia Cybis, Justyna Popławska, Karina Marusińska, Karina Królak & Patrycja Smirnow, Magda Jurek, Maja Ganszyniec, Malwina Konopacka, Maria Jeglińska, Megi Malinowsky, Monika Patuszyńska, Róża Brito, Wiktoria Szawiel.

Wystawa, którą zaprezentujemy w NOMUS-ie, pokazywana była w Muzeum Sztuk Stosowanych i Dizajnu w Tallinie od 17 czerwca do 25 września 2022 roku.

Wystawa Looking Through Objects. Women in Contemporary Polish Design powstała w ramach realizowanego przez Muzeum Narodowe w Gdańsku projektu Looking Through Objects dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie Kultura Inspirująca.

TEKST KURATORSKI

Gian Luca Amadei, Agnieszka Jacobson-Cielecka

Design lokuje się gdzieś na przecięciu sztuki, rzemiosła i przemysłu. Wzornictwo rozumiane w ten sposób odzwierciedla zmiany kulturowe, społeczne i gospodarcze na przestrzeni lat. W ciągu ostatniej dekady wnikliwość i całościowe myślenie stały się kluczowymi wartościami w projektowaniu, zastępując efektowne i sezonowe wzornictwo, które obserwowaliśmy w przeszłości. Dziesięć lat temu Polska nie była marką projektową, a jedynie znanym podwykonawcą dla globalnych brandów. Obecnie jest cenionym partnerem projektowym, biznesowym i strategicznym, który wyróżnia się oryginalnym rzemiosłem, jakością wzornictwa i rozsądnymi cenami. W tych zmianach coraz wyraźniej uczestniczą kobiety, aktywne i niezależne projektantki o wyrazistych postawach.

Narracja wystawy Looking Through Objects skupia się na kobietach, współczesnych polskich projektantkach. Punktem wyjścia jest kuratorski wybór obiektów pozwalających przyjrzeć się zachodzącym w Polsce przemianom. Prezentowane przedmioty należą do różnych kategorii: od seryjnych, przemysłowych produktów po kolekcjonerskie unikaty. Postawy projektantek też są zróżnicowane od pragmatycznej realizacji zamówień, po artystyczne, intuicyjne poszukiwania twórczej wolności.

Z każdą z autorek spotykaliśmy się kilkakrotnie, by rozmawiać o inspiracjach, indywidualnych strategiach i relacji z materią. Chcieliśmy zrozumieć ich wpływ i udział w zachodzącej zmianie. Zaprezentowana przez projektantki wielość strategii twórczych dowodzi, że sztuka, rzemiosło i technologia, które chętnie oddzielamy od siebie, w istocie są połączone i mogą współistnieć w jednym projekcie. Design jest katalizatorem dla sztuki, rzemiosła i przemysłu, a jednocześnie środkiem wyrazu indywidualnych, kreatywnych wyborów autorek.

O KURATORACH

Agnieszka Jacobson-Cielecka, kuratorka wielu wystaw promujących polski i europejski design, krytyczka designu. Wykłada w School of Form, Uniwersytet SWPS w Warszawie.

Gian Luca Amadei, autor książek i dziennikarz zajmujący się projektowaniem i architekturą, badacz, wykładowca Royal College of Art w Londynie.

Dario Lombardi, niezależny fotograf z Wiednia.
_________________________

Kontekstem wystawy jest podróż przez polską scenę designu, którą dziennikarz Gian Luca Amadei i fotograf Dario Lombardi odbyli 10 lat temu. Ich projekt zakończył się publikacją książki Discovering Women in Polish Design. Agnieszka Jacobson-Cielecka była jedną z bohaterek tej publikacji.

Dziesięć lat później Dario i Gian Luca wrócili do Polski. Tym razem wspólnie z Agnieszką, która była przewodniczką po polskiej scenie projektowej i partnerką projektu Looking Through Objects. Women in Contemporary Polish Design.

Kuratorzy: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Gian Luca Amadei, Dario Lombardi
Koordynacja: Agata Abramowicz, Gabriela Brdej
Identyfikacja wizualna i projekt graficzny wystawy: Kasia Kubicka
Projekt aranżacji wystawy: Dominika Janicka
Promocja i komunikacja: Paulina Szwaj
Edukacja: Noemi Etush, Nadzieja Mielewczyk
Partnerzy: SWPS University, School of Forms
Patroni medialni: VOGUE, LINIA, trojmiasto.pl, gdansk.pl

Organizator Muzeum Narodowego w Gdańsku:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Mecenas Muzeum:
PGE Polska Grupa Energetyczna

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania: Organizacja trzech wystaw czasowych w Muzeum Narodowym w Gdańsku

Opinie

Sprawdź się

Protestanckie przekazy ikonograficzne które można zobaczyć w Dworze Artusa w Gdańsku to...?