• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Wernisaż rocznika podyplomowego DOKTORAT_001

lip 11

czwartek, godz. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
O POTRZEBIE AUTENTYCZNOŚCI

To jest wystawa rocznika podyplomowego Sopockiej Szkoły Fotografii WFH.
Jesteśmy ich nauczycielami. Więc będzie także o nas.
Wpatrujemy się w wystawowe fotografie i każde kolejne wejrzenie to nowe podsumowanie.
Przekładamy, zmieniamy kolejność, analizujemy i poddajemy syntezie.

Przez lata dotykaliśmy razem rozmaitych aspektów fotografii. Jej elementarnych funkcji społecznych, ale i wyrafinowanych znaczeń.
Wdrażaliśmy uświęconą tradycją wykładnię, ale też intelektualizowaliśmy o tych sferach, które tradycji przeczą. Stworzyliśmy krąg otwartych intelektualnie miłośników.

Marzyliśmy, aby nasi uczniowie poszukiwali tego, czego się współcześnie w sztuce poszukuje.
No, to oni poszukali.
Siebie.

Zapraszamy Państwa na wystawę autorów pozytywnie skażonych miłośnictwem, eksplorujących świat fotografii niczym twórcy początków modernizmu.
W początkach XX-tego wieku ktoś jako pierwszy zastosował nieoczekiwaną perspektywę zdjęcia, ktoś inny świadomie zdestruował obraz,a jeszcze ktoś inny sfotografował przedmiot takim, jakim on jest, bez nadawania kulturowych znaczeń.
Modernizm otwierał na nowe, był jak zaczerpnięcie świeżego powietrza.

Autorom nie chodzi o mechaniczne realizowanie atrakcyjnych tematów.
Zapragnęli osobistej IDENTYFIKACJI, nawiązania konsekwentnych relacji z poruszanymi zagadnieniami.
Dotyczy to całej grupy, z wszystkimi dylematami artystycznej kultury poszczególnych uczestników.
Każdy z twórców podjął walkę z własnymi oczekiwaniami, natręctwami, fobiami, słabościami.

Swoisty egalitaryzm wymagał odpowiedniej metody.
Niezwykle pojemnym okazał się zasób narzędzi intelektualnych użytych do przygotowania fotografii i klarownie zasadny ich dobór.
Trwałe umiejętności pozyskuje się w drodze zrozumienia.
Wspólnie określaliśmy ramy dyskursu, dopuszczając aberracje, zarówno intelektualne (te dotyczące lokalnych granic poznania), jak i sensoryczne (związane z pojęciem estetyki).
Procesy zadziałały.

Szukamy podsumowania, motta, chcąc nazwać metodę.
Szukamy metody samookreślenia, którą zastosowali nasi WSPÓŁPRACOWNICY.
Specyficznym kodem będzie tu ponad wszelką wątpliwość kod RELATYWIZMU.
Relatywizm to pojęcie, które bierze pod uwagę kontekst, element ZMIENNY w dyskusji.

Wyrażamy poglądy artystyczne otwierając drogę do rozmowy, nie stosując wykładni kategoryczności zamykającej usta dyskutantom.

Być może wizualizacją motta jest CZARNO-BIAŁY plakat naszej wystawy:
- proporcje bieli i czerni są zmienne i jako takie sterują naszymi poglądami estetycznymi.
- relacje pionków leżących i stojących zmieniają wydźwięk znaczeń społecznych.
- ramy obrazu są czysto umowne, rzeczywistość istnieje także poza przyjętymi reperami.

Paweł Klein, Tomasz Maryks, Jerzy Hejber

Autorzy wystawy DOKTORAT_001:
Agnieszka Chlebowicz-Damentko,Tomasz Gałązka, Hanna Jakóbczyk, Adam Kwiatkowski, Anna Ligarzewska, Jan Rychlik, Ewa Soszyńska, Joanna Tomaszewska, Małgorzata Wiśniewska-Sywula.

Opinie

Sprawdź się

Jaką funkcję pierwotnie pełniła Łaźnia Miejska, obecnie siedziba Centrum Sztuki Współczesnej w Gdańsku?