• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warcisław Kunc odchodzi z Opery Bałtyckiej

Łukasz Rudziński
27 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Opera Bałtycka ma dyrektora tylko do końca czerwca 2018 roku. Warcisław Kunc odchodzi ze stanowiska. Opera Bałtycka ma dyrektora tylko do końca czerwca 2018 roku. Warcisław Kunc odchodzi ze stanowiska.

Dyrektor Warcisław Kunc odejdzie z Opery Bałtyckiej wraz z końcem sezonu 2017/2018. Informację na ten temat przekazał Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.



Czy to dobrze, że Warcisław Kunc odchodzi z Opery Bałtyckiej?

Oto komunikat Urzędu Marszałkowskiego:

"Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk i dyrektor Opery Bałtyckiej profesor Warcisław Kunc dokonali wnikliwej oceny sytuacji tej instytucji i pragną poinformować o wspólnej decyzji dotyczącej przyszłości Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

Opera Bałtycka w sezonach 2016/2017 i 2017/2018 odniosła wiele sukcesów, na co wskazuje liczba, różnorodność i wysoki poziom nowych produkcji, a także znaczący wzrost frekwencji i wpływów własnych instytucji. Zostały one osiągnięte pomimo niewygasającego konfliktu części załogi (głównie skupionych w związkach zawodowych) z dyrekcją, a także - dekapitalizacji budynku utrudniającej podejmowanie śmielszych planów artystycznych. Wymaga on szybkiej interwencji w postaci remontu lub przebudowy, zaś instytucja - dalszych zmian strukturalnych i kadrowych.

Marszałek Mieczysław Struk i prof. Warcisław Kunc zgodnie uznali, że w obliczu tych i innych wyzwań, które nie są związane z działalnością artystyczną instytucji, misja prowadzenia Opery Bałtyckiej powierzona dyrektorowi Kuncowi zakończy się z końcem czerwca 2018 roku.

Zarząd Województwa Pomorskiego podejmie niebawem decyzję co do sposobu wyłonienia nowego dyrektora Opery Bałtyckiej."

Dyrektor Warcisław Kunc nie zamierza w najbliższych dniach komentować tej decyzji.

Wiadomo, że wszystkie zaplanowane w repertuarze Opery Bałtyckiej wydarzenia (do końca czerwca bieżącego roku) odbędą się zgodnie z planem. Zrealizowana będzie także operetka "Orfeusz w piekle" Offenbacha w reżyserii Marii Sartovej, której premiera odbędzie się 12 kwietnia.

Miejsca

Opinie (289) 9 zablokowanych

  • Jeden z lepszych wpisów jaki znalazłem, sama prawda (3)

    Czy z Kuncem będą odwołania jego figuanci? A dokładniej mówiac: Pani dyrektor co kocha ludzi, Pani dyrektor co świetnie zna zagadnienia techniczne i główną księgowa, która zna się na wszystkim, i jeszcze paru innych np. Kierownik kadr co nie zna się na czasie pracy, kierownik produkcji co kiedyś tańczył, kierownik baletu bez kultury, sztab sekretarek, tabun prawników ...
    A i jeszcze czy Pan Kunc poniesie odpowiedzialność za przegrane sprawy w sądzie, czy może narobił bałaganu z pełną świadomością i teraz niestety śmietankę spije budżet opery? A Kunc będzie siedział na ciepłej posadce w Poznaniu i będzie odcinał kupony od kolejnych dyrektorskich sukcesów z uśmiechem na ustach

    • 25 8

    • cała kadra Kunca to tragedia -ludzie z łapanki nie mający pojęcia o zadaniach jakie przed nimi postawiono

      na czele z szefem

      • 9 2

    • Kucewiczowska zaradnosc (1)

      No coz kochajacej Celiny, ani doswiadczonej Jolanty z Elblaga nie zatrudniono przypadkowo. Balagan w administracji i technice zamierzony. A piniazki frunely z Kordynacji artystycznej.

      • 12 7

      • A może by tak

        Bez nazwisk, co? Kultura jaknsię patrzy:/

        • 4 6

  • (5)

    Amen

    • 46 15

    • To jest nauczka dla wszystkich pseudodyrektorów. (4)

      Pracownikom opery gratuluję wytrwałości, solidarności i odpowiedzialności. Jesteście przykładem dla innych. Marszałkowi gratuluję elegancji w zakończeniu sporu. Panu Kuncowi, no cóż, życie przed Panem.

      • 37 10

      • Dokladnie, czas na zdecydowanego menedzera. (3)

        Jeszcze zatesknicie za Kuncem.

        • 15 26

        • Na 100% !!! (2)

          Jak można było obsadzić kogoś takiego na stanowisku dyrektora instytucji kulturalnej?Dyletant,amator,człowiek z zarzutami,którego z wielu miejsc po aferach finansowych wyrzucano???

          • 27 8

          • ale kasy wpłynęło więcej, spektakli więcej, lepsze, widowni więcej... (1)

            ...tylko pracować się nie chce co?

            • 2 11

            • to nie jest prawda

              Porównanie z 2016 jest niewłaściwe.W 2016 przez pół roku nic nie graliśmy .Weiss był już zablokowany przez UM a Kunc nie chciał nic grać.Wzrost więc gwarantowany a tak na prawdę to biliśmy rekordy w semi i imprezach o których nikt nie wiedział .Szkolne wycieczki zwiedzające operę to też podbija widownię.

              • 9 0

  • (4)

    Tradycyjnie, nie podoba mi się sonda, czy dziennikarze portalu Trojmiasto,.pl nie sa pracownikami? Co to znaczy przekazanie władzy pracownikom? jakas totalna bzdura, Żadna instytucja bez pracowników nie może istnieć. Skoro budynek jest w fatalnym stanie to może nareszcie należy zacząć myśleć o budowie Nowej opery - wzorem innych miast polskich. Dobra lokalizacja, dogodny dojazd, nowoczesne rozwiązania, dobra akustyka, duża widownia - to jest wyzwanie dla Marszałka. A to pożal się Boże pitupitu tłumaczenie to żenada - zwalniamy Pana bo co? planujemy remont??? Trzeba było może nieco wcześniej popytać w miejscach w których Pan Kunc pracował, czy nadaje się na Dyrektora. A może też trzeba było nieco wcześniej reagować ? No i więcej szacunku dla artystów i pracowników opery; ciężki kawałek chleba , wiele lat nauki i poświęceń a potem głupkowate komentarze na portalu jako podsumowanie. Może jednak ktoś by nieco wnikliwiej zainteresował się sytuacją pracowników tych instytucji. Oczywiście można polikwidować opery, filharmonie, teatry, no i dalej idąc tym tropem: muzea, biblioteki, galerie wystawiennicze ( żeby nie pomylić z handlowymi) - to wszystko są instytucje do których trzeba dokładać, a że Kultura i Sztuka? A co to kogo - zorganizuje się jakąś wielką imprezę masową i w sprawozdaniu będzie że kultura i sztuka jest a co.

    • 74 9

    • (3)

      Cykliczne opery w plenerze, otwarta scena to dobra koncepcja. I tansza niz moloch pochlaniajacy miliony zlotych

      • 10 12

      • Hahaha, tylko kto będzie taką imprezę cykliczną obsługiwać? Na tym trzeba się ośle znać. Specjalnie exportować np. z Ukrainy albo Białorusi? - a naszych rodzimych artystów w niebyt, niech się przekwalifikują? Oby u władzy takich jak ty było możliwie najmniej!!! Proponuję tego KULTURALNIE URZĘDOWO ignorować, bo to zwykły parszywy troll, któremu płacą za pisanie głupot i sianie fermentu na forum.

        • 4 0

      • Trole UM (1)

        Zastanawiam co siedzi w Twojej głowie. Chyba nic nie siedzi bo nie ma na czym. Tylko pustka

        • 8 9

        • Tylko puste glowy godza sie na dlugoterminowe doplacanie milionow rocznie na jasnie panstwo zwiazkowe.

          • 1 11

  • Kunc (3)

    a kto pokryje za ciebie koszty związane z procesami byłych pracowników w sądach? powinieneś ponieść konsekwencje swoich infantylnych decyzji i mam nadzieję, że się z tego rozliczysz. Nie obarczaj podatników swoją głupotą!

    • 39 9

    • Powinien za swoje błędne decyzje pokryć koszty własnym majątkiem, który przez ostatnie dwa lata znacząco powiększył.

      • 8 0

    • (1)

      Na pewno redukcje etatow.

      • 3 11

      • Jeżeli w administracji - to pełna moja zgoda

        Byle kulturalnie i urzędowo.

        • 13 6

  • Aaaaa tam

    Znów trzeba do Bydgoszczy jeździć na porządne koncerty i przedstawienia ...

    • 4 7

  • Błąd systemowy (7)

    Instytucjami kultury powinni zarządzać menedżerowie kultury, których dopiero trzeba w Polsce wykształcić. Nie ma ich albo można ich policzyć na palcach jednej ręki. Artystów mamy wykształconych. Na stołki dyrektorskie pchają się zazwyczaj słabi, zakompleksieni dyrygenci. Nie potrafią ogarnąć ani zarządzania ani zdobyć autorytetu wśród zespołu. Zamiast kwalifikacjami, chcą potem renomę uzyskać chamstwem, zastraszaniem, zwolnieniami. Winą za swój brak umiejętności obarczają artystów czy związki zawodowe. Menedżerów z prawdziwego zdarzenia a nie dyletantów nam trzeba.

    • 33 3

    • (6)

      Tak to bardzo słaby dyrygent...i nic tego nie zmieni...żadne zaklinanie rzeczywistości.kompleksy rodzą agresję i żaden tytuł profesorski tego nie wyleczy..dyletanctwa za pulpitem nawet patyk batutą zwany nie uczyni sztuką.

      • 21 1

      • Opera (5)

        jako gatunek odchodzi w niebyt, staje się anachronizmem.
        Ostatnimi z wielkich byli Pavarotti ,Domingo i Carreras po nich została pustynia.
        Obecnie pokolenie rock and rola ma po 70 lat a do opery od lat 60 dwudziestego wieku
        chodzili przeważnie ludzie wieku średnim i starszym .
        Coraz mniej publiczności, bo obecni starsi są wychowani na innej muzyce.
        Zadają coraz częściej pytanie , dlaczego mamy płacić miłośnikom opery, kiedy my swoje
        koncerty opłacamy sami.

        • 2 14

        • co ty bredzisz?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?! (1)

          nie będę pisał na przykładzie Europy czy Świata bo tam jest szaleństwo i kilometrowe kolejki po bilety na rok przed spektaklem. Ale wystarczy spojrzeć na koncerty czy spektakle w Polsce. Koncerty Aleksandry Kurzak, Artura Rucińskiego, Tomasza Koniecznego, Mariusza Kwietnia sold out zawsze i to na długo przed koncertem, żeby dostać bilet na lutowy "Straszny Dwór" w Warszawie musiałem kupić bilet w . . . . sierpniu. Bilety na koncerty kończące sezon w Filharmonii Poznańskiej (maj) czy Narodowej w Warszawie (czerwiec) są od listopada wyprzedane lub końcówki biletów. Więc spójrz dalej niż za województwo pomorskie, zainteresuj się tematem a nie piszesz głupoty
          P.S. i zdziwiłbyś się ile osób w wieku 30-40 lat z dziećmi przychodzi na spektakle!!!

          • 10 1

          • Tak słabej oferty kulturalnej jak w Gdańsku nie ma nigdzie.

            • 6 1

        • Opera nie staje się anachronizmem! Niekompetentni ludzie: słabi-wybitni dyrygenci, reżyserzy, dyrektorzy załatwiają Swoje Interesy, są w Swoich Zamkniętych Układach, zatrudniają Swoich - ciągną ze sobą takich samych "wybitnych" solistów z których robią "gwiazdy" i się nawzajem nagradzają!Dlatego poziom jest tak niski! Jest wielu dobrych artystów, muzyków, śpiewaków, ale ich się nie dopuszcza! I orkiestra może grać płynnie, śpiewacy mogą śpiewać lepiej, poziom może być znacznie wyższy, ale trzeba dopuścić prawdziwych artystów. Pseudoartyści przez kilkanaście lat zniszczyli w/w instytucję, która sięgneła artystycznego dna. To dotyczy opery w ogóle. Nie liczy sie poziom artystyczny, praca tylko pieniądz, interes i układ. I tak powstaje nowa estetyka - orkiestra wali bez harmonii, śpiewacy bezmyślnie wrzeszczą i skrzeczą wsparci nagłośnieniem - jeden, wielki huk i bezmyślna reżyseria dla głupców. Nie ma poziomu, ale jest na to recepta. Kto myśli o własnym interesie jest zamknięty i nie otworzy się na prawdziwą sztukę. Prawdziwi artyści na poziomie naprawdę są, tylko trzeba pozwolić im działać i ich dopuścić. Ale to idealizm!

          • 10 1

        • Nie wiem, ale się wypowiem...;)

          Po co piszesz skoro nawet w operze nie byłeś. Pracuję w "konkurencyjnej" instytucji w Gdańsku. W operze bywam rzadko, ale jednak;) To co mnie najbardziej uderzyło w operze to wiek widzów. Dużo niższa średnia niż w PFB i pełna sala. Tak było na Madame Butterfly, Don Giovanni czy Salome. Wiem, dawne czasy, ale wiem również, że bilety na przedstawienia są wyprzedawane z dużym wyprzedzeniem również teraz. Opera ma przed sobą dobrą przyszłość, o ile ktoś o nią zadba. Koszty takiej działalności niestety są ogromne i oszczędzać na tym nie można!!!!

          • 10 0

        • Na całym świecie opera święci triumfy. U nas też powinna.

          • 16 1

  • (8)

    Opera będzie zamknięta.

    • 7 29

    • opera? (4)

      aktualny stan to: ZESPOL PIESNI I TANCA przy BIURACH PANSTWOWEJ OPERY BALTYCKIEJ... przyszlosc: 50% administracji do zwolnienia=DO WYWALENIA, ODBUDOWANIE ZESPOLU ARTYSTYCZNEGO tzn. choru operowego, orkiestry symfonicznej=operowej ale przede wszystkim zespolu solistow-w kazdym glosie kilka obsad. Poza tym KONIECZNIE NOWY GMACH TEATRU OPEROWEGO na miare XXII wieku, bo tak juz trzeba myslec w przyszlosc.

      • 17 4

      • jeśli jesteś zawodowcem to dlaczego chcesz zatrudniać plejadę solistów ?Tak teraz nie pracuje żaden teatr (3)

        no może oprócz warszawskich-jesteś dyletantem i zawodowcem w marzeniach.

        • 3 6

        • opera=ZESPOLY (1)

          Tak-jestem zawodowcem, dlatego o tym pisze z pelny przekonaniem-OPERA TO ZESPOLY ARTYSTYCZNE, rowniez plejada solistow. Kazdy operowy teatr ,,posiada na stanie,, swoich=wlasnych solistow. Tylko w Gdansku w operze nie ma solistow. O jakim teatrze przedmowca wspomina? Nie wolno mowic/pisac ,,Tak teraz nie pracuje zaden teatr,,---co to znaczy zaden teatr? -no co to znaczy? -wszystkie teatry operowe w Polsce maja etatowych solistow, a teatry zagraniczne to czesto centra kultury, ktore graja od czasu-do-czasu... Pomijam teatry wysokiej kategorii, ktore graja kazdego dnia, ale i tam-maja wlasnych stalych solistow-kontraktowych, do roli. Ci wlasnie solisci sa artystami -w naszym rozumieniu -etatowymi, czyli na stale sa zwiazani z danym teatrem. Podtrzymuje: 50% administracji wywalic, odbudowac ORKIESTRE, odbudowac Chor, odbudowac sklad solistow, PRZYNAJMNIE O 50% PODNIESC GAZE ARTYSTYCZNE.

          • 11 2

          • Popieram w całej rozciągłości. Sam tego lepiej bym nie napisał.

            • 6 1

        • Tak nie pracuje żaden teatr,

          bo od kilkunastu lat u władzy jest banda tzw. liberałów i lemingów różnych maści niemalże w całej Europie. To się zaczyna zmieniać, więc należy przywrócić etaty dla solistów. Dlaczego płacić soliście 5000 za przedstawienie jak można zapłacić 6000 miesięcznie?

          • 7 3

    • Nie będzie .

      • 1 0

    • Nie będzie .

      • 1 0

    • Brawo związki:(

      • 8 8

  • (3)

    poczytalam opinie i wyłania się czarna perspektywa dla kultury Pomorza; wg tego co tutaj piszą różni ludzie jak rozumiem związani z kultura, bałagan wynika z woli-niewoli, wiedzy-niewiedzy UM - coś tam nie gra - chociaż może w duszy to im gra(albo w innym miejscu na d..).
    jeżeli rzeczywiście zamkną Operę - to to będzie ogromny dramat dla Pomorza .

    • 18 3

    • A gdzie jest napisane, że zamkną ? (2)

      Artykuł jest ze P. Kunc odchodzi. Chyba, że z plotek tych, co tu sobie piszą taki wniosek o zamknięciu. Może lepiej się upewnić jakie są fakty zamiast klepać trzy po trzy.

      • 8 3

      • (1)

        Nie jest napisane wprost, ale tez powołuję się na to co piszą ludzie, a nie od dzisiaj wiadomo że w każdej plotce jest ziarno prawdy, a naszym mocarzom z UM nie dowierzam, wręcz nie wierzę.

        • 6 2

        • Jesli wierzyc plotkom to ...

          pewnie zostanie dyrektorem ten, o którym jest tak głośno. Mało tego, mowa jest nawet o dwóch kandydatach.

          • 4 1

  • Przywrócić POiFB (4)

    Jedna administracja, jedna orkiestra = mniejsze koszty.
    Za to będzie miała dwie sceny.

    Po co to było w ogóle dzielić?

    • 63 36

    • Calkowita racja !!! (1)

      Zgadzam sie calkowicie , w tej sytuacji
      jest to najlepsze wyjscie z sytuacji !!!
      Po co dwie instytucje "kulejace "
      w Europie obecnie slyszy sie
      o "fuzjach dwoch "instytucji coraz czesciej ,
      Calkowicie popieram
      ptacowalem
      w POiFB bylo wspaniale ,duzo pracy
      ale Jaki poziom z dyr. Katlewiczem !!!

      • 22 10

      • Skoro miałeś dużo pracy,

        to i zarobki były na przyzwoitym poziomie? Jakby połączyli te dwie instytucje, a dyrektorem został Kunc, to zostałyby ostatecznie dobite.

        • 6 0

    • Dlatego tez pojawił się”PierdZisław...” plan zaorania opery jest od wielu lat... tylko półgłówki z PO, które rządzą w Gdańsku nie potrafią tego ogarnąć :) Perucki z PFB tylko na to czeka. 15mln chętnie przytuli dla swojej „elektrociepłowni”

      • 15 0

    • Ale orkiestry to akurat były dwie;)

      • 24 0

  • (2)

    Zarząd podejmie decyzję co do wyłonienia nowego dyrektora

    jezeli w ogloszeniu konkursowym bedzie napisane: "wymagane wyksztalcenie wyzsze artystyczne/muzyczne" to nigdy nic sie w zarzadzaniu polska kultura nie zmieni.
    Muzycy sa od grania a nie od zarzadzania!!!

    • 23 5

    • Racja

      Zdecydowanie trzeba nie dopuscic do wyboru dyrektora o korzeniach artystycznych, upadek bedzie trwal nadal.

      • 7 3

    • Raczej nie bedzie. Bedzie bolalo.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Studium Wokalno-Aktorskie to:

 

Najczęściej czytane