• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

The Orchestra of Futurist Noise Intoners | wystawa

The Orchestra of Futurist Noise Intoners

Koncert: 18.08.2023, godz. 18.00
Muzycy: Luciano Chessa, Aleksandra Słyż, Gerard Lebik, Mike McCormick
Miejsce: Patio ASP Gdańsk
wstęp wolny

Otwarcie wystawy, wykład Luciana Chessa: 19.08.2023, godz. 18.00
Miejsce: CSW ŁAŹNIA 1, Dolne Miasto, Gdańsk
Wystawa do 03 września 2023
Kuratorzy: Luciano Chessa, Gerard Lebik


W sierpniu CSW Łaźnia zaprasza do zanurzenia się w dźwiękowo-wizualną przestrzeń awangardowych eksperymentów artystycznych z początku XX wieku. Na wystawie The Orchestra of Futurist Noise Intoners zaprezentowane zostaną repliki instrumentów Intonarumori, maszyn dźwiękowych zaprojektowanych przez włoskiego futurystę Luigiego Russolo w 1913 roku. Odegrały one ważną rolę w rozwoju ruchu futurystycznym, inspiracją do ich powstania stało się doświadczenie przestrzeni dźwiękowej nowoczesnej metropolii. Jak pisał Filippo Tommaso Marinetti w Manifeście futuryzmu (1909): Drgnęliśmy nagle na dźwięk przeraźliwego hałasu olbrzymich piętrowych tramwajów. Wtórował mu Luigi Russolo w Sztuce hałasów (1913): Życie przeszłości było ciszą. Dopiero w wieku XIX wraz z wynalezieniem maszyn narodził się hałas. Dziś hałas triumfuje i panuje suwerennie nad wrażliwością ludzi.

Intonarumori, zwane intonacjami hałasu, były pierwszymi instrumentami, które umożliwiały tworzenie i manipulowanie dźwiękiem za pomocą mechanicznych procesów. Te analogowe syntezatory opisać można jako pierwszy krok do stworzenia dzisiejszych syntezatorów elektronicznych oraz możliwości eksploracji dźwięku w kontekście artystycznym.

Pierwszy koncert, na którym zaprezentowano pełen potencjał replik tych niezwykłych urządzeń odbył się w 2009 roku, na Performa biennial 09 w Nowym Jorku. Wydarzenie to zatytułowane Music For 16 Futurist Noise Intoners było efektem zaproszenia włoskiego kompozytora i muzyka, Luciano Chessa do zaprojektowania i produkcji dokładnych replik instrumentów Intonarumori w ramach współpracy między Performa biennial 09, Experimental Media and Performing Arts Center (EMPAC) i SFMOMA.

W tym roku orkiestra Intonarumori (16 instrumentów) została zaproszona na tegoroczną edycję festiwalu Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku, w 110-lecie ogłoszenia futurystycznego manifestu Art of Noise, a festiwalowe zamówienia kompozytorskie zrealizowane zostały przez Johna Hegre, Mariam Gviniashvili, Aleksandrę Słyż oraz Gerarda Lebika.

Podczas koncertu w Patio ASP Gdańsk zaprezentowane zostaną dźwiękowe możliwości replik legendarnych urządzeń muzycznych. Przy użyciu, których artyści Luciano Chessa, Aleksandra Słyż, Gerard Lebik i Mike McCormick zabiorą nas w muzyczną podróż, wykorzystując instrumenty Intonarumori według projektu Luigiego Russolo, syntezatory modularne i elektronikę. Stworzą wielobarwny spektakl, łączący przeszłość i teraźniejszość w niepowtarzalne doświadczenie zmysłowe.

Projekt realizowany jest w ramach działań HILO Norwegian-Polish Platform for New Music Development stworzonej do współpracy pomiędzy polskimi i norweskimi artystami, kuratorami, edukatorami i organizatorami działającymi na polu szeroko rozumianej muzyki nowej. Projekt HILO jest realizowany przez Fundację Sztuki Współczesnej In Situ i Międzynarodowe Laboratorium Kultury w Sokołowsku prowadzonej przez Zuzannę Fogtt i Bożennę Biskupska. Partnerami projektu są: nyMusikk Norways centre for contemporary music, Sanatorium of Sound Festival, Only Connect Festival, Punkt Festival, Uniwersytet w Agder, Sokołowsko Jazz, Avant Art Festival, Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, Fundacja Ładne Historie oraz Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Projekt HILO jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Działania 2 Poprawa dostępu do kultury i sztuki Programu Kultura w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021.
______________________________________________________________________

~ Luciano Chessa
muzykolog, kompozytor i wykonawca. W 2012 roku nakładem wydawnictwa Uniwersytetu Kalifornijskiego ukazała się jego książka Luigi Russolo, Futurist: Noise, Visual Arts and the Occult, będąca pierwszą monografią poświęconą temu twórcy i jego sztuce hałasu. Chessa od 10 lat wykonuje również poezję futurystyczną oraz dyryguje orkiestrą zrekonstruowanych intonarumori. Jej występy odbyły się dotychczas między innymi w ramach nowojorskiej PERFORMY czy Festiwalu Transart we włoskim Rovereto. Jest też dyrektorem artystycznym i dyrygentem The Orchestra of Futurist Noise Intoners. Wykłada w Konserwatorium Muzycznym w San Francisco i jest członkiem rady magazynu TACET, poświęconego badaniom nad muzyką eksperymentalną i sztuką dźwięku.
https://www.lucianochessa.com/

~ Aleksandra Słyż
polska kompozytorka, sound designerka i reżyserka dźwięku, absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Królewskiego Konserwatorium w Sztokholmie. Członkini międzynarodowego projektu We are Europe oraz platformy SHAPE+ zrzeszającej twórców innowacyjnej muzyki i sztuk audiowizualnych w Europie.
W występach na żywo artystka skupia się na odnajdywaniu subtelnych połączeń między instrumentami akustycznymi a syntezatorami modułowymi, tworząc bogate, różnorodne struktury dronowe, które powoli, lecz intensywnie pulsują i rezonują z otaczającą przestrzenią i odbiorcą.
https://www.aleksandraslyz.com/

~ Mike McCormick
jest artystą i programistą pracującym z dźwiękiem, tekstem i mediami wizualnymi. Często łącząc niestandardowe algorytmy z performensem i ultraosobistym materiałem, jego prace patrzą na życie przez soczewkę voyeurystyczną w celu zbadania ekstatycznego, kruchego i banalnego. Dorastał w kanadyjskiej subarktyce, żył jako nomad przez dekadę, a od 2017 roku mieszka w Oslo.
https://mccrmck.com/

~ Gerard Lebik
artysta dźwiękowy, improwizator/kompozytor, performer/saksofonista. Założyciel i dyrektor artystyczny festiwalu Sanatorium of Sound w Sokołowsku. Zajmuje się muzyką eksperymentalną, improwizowaną i intermedialną oraz eksploruje heterogeniczne źródła i metody badań dźwięku, koncentrując się na takich zagadnieniach jak percepcja i propagacja fal dźwiękowych, zaburzenia czasowe, psychoakustyka czy relacja dźwięku z architekturą i kontekstem miejskim. Jego prace, instalacje i interwencje dźwiękowe w przestrzeni publicznej opierają się na białym szumie, falach sinusoidalnych, sprzężeniu zwrotnym, dźwięku binauralnym i wielokanałowym. Jako performer jest aktywny na polu muzyki improwizowanej, grając na saksofonie i elektronice. Ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu.
https://gerardlebik.net/

Patroni medialni wydarzenia: The Quietus, Glissando, Magazyn Szum, Going., NN6T

Opinie

Sprawdź się

Z jakim trójmiejskim teatrem związany jest obecnie gdański pisarz Paweł Huelle?