- 1 Tysiące osób odwiedziło Twierdzę Wisłoujście (56 opinii)
- 2 Wręczono Pomorskie Nagrody Artystyczne (18 opinii)
- 3 Wystawa trójmiejskiej malarki w Wenecji (69 opinii)
- 4 Pogadaj o książkach... przy piwie (57 opinii)
- 5 Spektakle z Trójmiasta w Teatrze Telewizji (10 opinii)
- 6 Tu nie spodziewasz się sztuki, a jednak! (9 opinii)
Tanecznym krokiem w dorosłość. O Koncercie Dyplomowym gdańskiej 'Baletówki'
Dobrą praktyką szkół artystycznych jest organizacja koncertów puentujących naukę jej absolwentów. 11 marca Opera Bałtycka po raz kolejny gościła nadzieje baletu i tańca współczesnego - adeptów i absolwentów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku podczas Koncertu Dyplomowego, poświęconego pięciu kończącym w tym roku szkołę tancerkom.
Nim jednak na scenę wyszły główne bohaterki wieczoru, w pierwszej części obserwowaliśmy młodsze roczniki uczniów i uczennic gdańskiej "Baletówki". Wszystko zainaugurował uroczysty Polonez A-dur op. 40 Fryderyka Chopina w wykonaniu nowego narybku szkoły - uczennic i ucznia klasy I w choreografii i przygotowaniu Agaty Białobrzeskiej i Aleksandry Foltman. Przyszli tancerze złożyli uroczyste ślubowanie na sztandar szkoły, symbolicznie wstępując w szeregi jej adeptów.
Balet w Trójmieście w najbliższym czasie
Później zaprezentowali się wyróżniający się uczniowie z różnych roczników, przede wszystkim ci, którzy przygotowują się do najważniejszej imprezy - XXI Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku. Zatańczył m.in. bardzo utalentowany uczeń klasy VII Andrzej Ryll we fragmencie baletu "Paquita" Ludwiga Minkusa w chor. Mariusa Petipy (przygotowanie Andrzej Stasiewicz) i inny uczeń klasy VII Mikołaj Baczewski w efektownej współczesnej wariacji pt. "Niżyński" do muzyki Igora Strawińskiego w choreografii i przygotowaniu Roberta Kulanina. Ciekawie w klasycznym repertuarze ("Esmeralda" Cesare Pugniego w chor. Mariusa Petipy) zaprezentowała się Julia Niekowal i pochodząca z Ukrainy Anna Schmatchenko ("Paquita") - obie są także uczennicami klasy VII, a do występu przygotowała je Agata Lachowicz.
Z kolei efektowne współczesne kompozycje zatańczyły Angele Villanueva Jara z klasy VI b, która wykonała "Mimundo" Amona Tobina w choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca, oraz Julia Ciesielska z klasy VII, tańcząca solo "In throu there" Alana Bilmora i Petera Gabriela w choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca.
Występy solowe urozmaicono grupowymi, prezentującymi poszczególne klasy. Wiele wdzięku i dowcipu zawierał przygotowany przez Milenę Jurczyk do własnej choreografii występ klasy II w zaczerpniętych z różnych bajek kostiumach do muzyki ludowej pt. "W naszych bajkach". Z kolei klasa III zaprezentowała efektowny Walc Piotra Czajkowskiego w choreografii i przygotowaniu Agaty Białobrzeskiej i Alicji Krawiec. Klasa IV wykonała Mazurka Fryderyka Chopina (chor. i przyg. Aleksandra Foltman).
Klasę V a zobaczyć można było w żywiołowych słowiańskich "Matrioszkach", z kolei klasa V b zaprezentowała się w wesołym "Na rynku w Neapolu" - obie w choreografii i przygotowaniu Iwony Kierat-Łukasik. Klasa VI b wykonała Walca Piotra Czajkowskiego, a klasę VII zapamiętamy z zatańczonego na krzesłach "Nogi, nogi roztańczone" Marcina Wyrostka w chor. i przyg. Iwony Kierat-Łukasik.
Cała druga część koncertu należała do tegorocznych absolwentek - Marii Nechosy, Laury Karczmarzyk, Kamili Pisarskiej, Julii Cerby i Katarzyny Wojtasik. Z wyjątkiem tej ostatniej, wykonującej tylko utwory współczesne, dziewczyny zaprezentowały się w repertuarze klasycznym i współczesnym. Większość z nich dużo pewniej czuje się w repertuarze współczesnym - Mariia Nechosa ma łatwość w wyrażaniu emocji (bardzo udane solo "Bloodstream" do muzyki Tokio Myersa w choreografii Filipa Michalaka i przygotowaniu Magdaleny Laudańskiej). Talentem nie tylko tanecznym, ale też choreograficznym błysnęła Kamila Pisarska, która sama pod okiem Magdaleny Laudańskiej przygotowała choreografię swojego solo "Cel" z muzyką Thomasa Bergersena.
Julia Cerba efektowniej zaprezentowała się z kolei w klasycznej "Paquicie" Ludwiga Minkusa (przygotowanie Irena Tarasiewicz). Katarzyna Wojtasik wykonała dwa ciekawe układy - "Katogę" do muzyki Autechre w chor. i przyg. Andrzeja Morawca oraz "A ptaki wciąż śpiewają" (chor. i przyg. Iwona Kierat-Łukasik). Najbardziej spektakularna podczas całego koncertu była pełna południowego czaru i hiszpańskiego temperamentu interpretacja "Asturias" Isaaca Albéniza w wykonaniu Laury Karczmarzyk i doskonale prezentujących się w drugim planie uczennic klasy VI b w wysmakowanej, dopracowanej w każdym detalu (taniec z wachlarzami) choreografii Iwony Kierat-Łukasik.
Każda z absolwentek zaprezentowała się także w układach zbiorowych, z których warty zapamiętania jest zwłaszcza dynamiczny "Fragment lekcji tańca współczesnego" z udziałem całej piątki w pomysłowej choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca.
Większość uczestników Koncertu Dyplomowego zobaczyć można już za tydzień (19-24.03) w XXI Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku, podczas którego w kategoriach tańca klasycznego (klasy V, VI, VII, VIII i IX) i tańca współczesnego (uczniowie klas VI, VII, VIII i IX) zaprezentują się przedstawiciele wszystkich pięciu ogólnokształcących szkół baletowych w Polsce. Oprócz gdańskiej "Baletówki", która będzie miała 18 przedstawicieli, do rywalizacji staną tancerze i tancerki ze szkół z Bytomia, Łodzi, Poznania i Warszawy. Po zamkniętym dla publiczności etapie I, odbywającym się w Szkole Baletowej w Gdańsku, Konkurs przeniesie się do Opery Bałtyckiej, gdzie zmagania młodych tancerzy obserwować będzie można od czwartku 21 marca (II etap) do soboty 23 marca (III etap).
Relacja z Koncertu Dyplomantów 2018
W niedzielę 24 marca odbędzie się Koncert Galowy, podczas którego wystąpią najlepsi w każdej kategorii. Każdy z dni zmagań konkursowych w Operze Bałtyckiej oraz Koncert Galowy rozpoczynać się będzie o godz. 17. Bilety na występy w dniach 21-23 marca kosztują 15 zł. Za bilety na Koncert Galowy zapłacić trzeba od 55 do 85 zł.
Miejsca
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (25)
-
2019-03-12 16:42
Mało chłopaków. Szkoda, że nie mamy tradycji jak Rosjanie. Mało się promuje Drzewieckiego, Niżyńskiego, który był Polakiem.
Szkoda, balet czyni ludzi pięknymi.- 22 0
-
2019-03-12 14:31
Piękne występy podziwiam pracę nauczycieli i młodzieży gratuluję jednym i drugim.Pzyjechalismy aż z Białegostoku i jesteśmy zachwyceni jeszcze raz gratulacje
- 18 2
-
2019-03-12 11:20
Jak zwykle fantastyczny koncert
Mamy utalentowaną młodzież. Rzeczywiście lepiej czują się w repertuarze współczesnym niż klasycznym, no może za wyjątkiem Andrzeja Rylla - zatańczył jak profesjonalista. Bardzo podobały mi się choreografie i układy zbiorowe - fantastycznie dobrana muzyka. Mazurka Fryderyka Chopina zatańczony przez klasę IV to majstersztyk.
- 27 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.