Wiadomości

stat

Tanecznym krokiem w dorosłość. O Koncercie Dyplomowym gdańskiej 'Baletówki'

Dobrą praktyką szkół artystycznych jest organizacja koncertów puentujących naukę jej absolwentów. 11 marca Opera Bałtycka po raz kolejny gościła nadzieje baletu i tańca współczesnego - adeptów i absolwentów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku podczas Koncertu Dyplomowego, poświęconego pięciu kończącym w tym roku szkołę tancerkom.



Nim jednak na scenę wyszły główne bohaterki wieczoru, w pierwszej części obserwowaliśmy młodsze roczniki uczniów i uczennic gdańskiej "Baletówki". Wszystko zainaugurował uroczysty Polonez A-dur op. 40 Fryderyka Chopina w wykonaniu nowego narybku szkoły - uczennic i ucznia klasy I w choreografii i przygotowaniu Agaty Białobrzeskiej i Aleksandry Foltman. Przyszli tancerze złożyli uroczyste ślubowanie na sztandar szkoły, symbolicznie wstępując w szeregi jej adeptów.

Balet w Trójmieście w najbliższym czasie


Później zaprezentowali się wyróżniający się uczniowie z różnych roczników, przede wszystkim ci, którzy przygotowują się do najważniejszej imprezy - XXI Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku. Zatańczył m.in. bardzo utalentowany uczeń klasy VII Andrzej Ryll we fragmencie baletu "Paquita" Ludwiga Minkusa w chor. Mariusa Petipy (przygotowanie Andrzej Stasiewicz) i inny uczeń klasy VII Mikołaj Baczewski w efektownej współczesnej wariacji pt. "Niżyński" do muzyki Igora Strawińskiego w choreografii i przygotowaniu Roberta Kulanina. Ciekawie w klasycznym repertuarze ("Esmeralda" Cesare Pugniego w chor. Mariusa Petipy) zaprezentowała się Julia Niekowal i pochodząca z Ukrainy Anna Schmatchenko ("Paquita") - obie są także uczennicami klasy VII, a do występu przygotowała je Agata Lachowicz.


Z kolei efektowne współczesne kompozycje zatańczyły Angele Villanueva Jara z klasy VI b, która wykonała "Mimundo" Amona Tobina w choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca, oraz Julia Ciesielska z klasy VII, tańcząca solo "In throu there" Alana Bilmora i Petera Gabriela w choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca.

Występy solowe urozmaicono grupowymi, prezentującymi poszczególne klasy. Wiele wdzięku i dowcipu zawierał przygotowany przez Milenę Jurczyk do własnej choreografii występ klasy II w zaczerpniętych z różnych bajek kostiumach do muzyki ludowej pt. "W naszych bajkach". Z kolei klasa III zaprezentowała efektowny Walc Piotra Czajkowskiego w choreografii i przygotowaniu Agaty Białobrzeskiej i Alicji Krawiec. Klasa IV wykonała Mazurka Fryderyka Chopina (chor. i przyg. Aleksandra Foltman).

Klasę V a zobaczyć można było w żywiołowych słowiańskich "Matrioszkach", z kolei klasa V b zaprezentowała się w wesołym "Na rynku w Neapolu" - obie w choreografii i przygotowaniu Iwony Kierat-Łukasik. Klasa VI b wykonała Walca Piotra Czajkowskiego, a klasę VII zapamiętamy z zatańczonego na krzesłach "Nogi, nogi roztańczone" Marcina Wyrostka w chor. i przyg. Iwony Kierat-Łukasik.


Cała druga część koncertu należała do tegorocznych absolwentek - Marii Nechosy, Laury Karczmarzyk, Kamili Pisarskiej, Julii Cerby i Katarzyny Wojtasik. Z wyjątkiem tej ostatniej, wykonującej tylko utwory współczesne, dziewczyny zaprezentowały się w repertuarze klasycznym i współczesnym. Większość z nich dużo pewniej czuje się w repertuarze współczesnym - Mariia Nechosa ma łatwość w wyrażaniu emocji (bardzo udane solo "Bloodstream" do muzyki Tokio Myersa w choreografii Filipa Michalaka i przygotowaniu Magdaleny Laudańskiej). Talentem nie tylko tanecznym, ale też choreograficznym błysnęła Kamila Pisarska, która sama pod okiem Magdaleny Laudańskiej przygotowała choreografię swojego solo "Cel" z muzyką Thomasa Bergersena.

Julia Cerba efektowniej zaprezentowała się z kolei w klasycznej "Paquicie" Ludwiga Minkusa (przygotowanie Irena Tarasiewicz). Katarzyna Wojtasik wykonała dwa ciekawe układy - "Katogę" do muzyki Autechre w chor. i przyg. Andrzeja Morawca oraz "A ptaki wciąż śpiewają" (chor. i przyg. Iwona Kierat-Łukasik). Najbardziej spektakularna podczas całego koncertu była pełna południowego czaru i hiszpańskiego temperamentu interpretacja "Asturias" Isaaca Albéniza w wykonaniu Laury Karczmarzyk i doskonale prezentujących się w drugim planie uczennic klasy VI b w wysmakowanej, dopracowanej w każdym detalu (taniec z wachlarzami) choreografii Iwony Kierat-Łukasik.

Każda z absolwentek zaprezentowała się także w układach zbiorowych, z których warty zapamiętania jest zwłaszcza dynamiczny "Fragment lekcji tańca współczesnego" z udziałem całej piątki w pomysłowej choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca.


Większość uczestników Koncertu Dyplomowego zobaczyć można już za tydzień (19-24.03) w  XXI Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku, podczas którego w kategoriach tańca klasycznego (klasy V, VI, VII, VIII i IX) i tańca współczesnego (uczniowie klas VI, VII, VIII i IX) zaprezentują się przedstawiciele wszystkich pięciu ogólnokształcących szkół baletowych w Polsce. Oprócz gdańskiej "Baletówki", która będzie miała 18 przedstawicieli, do rywalizacji staną tancerze i tancerki ze szkół z Bytomia, Łodzi, Poznania i Warszawy. Po zamkniętym dla publiczności etapie I, odbywającym się w Szkole Baletowej w Gdańsku, Konkurs przeniesie się do Opery Bałtyckiej, gdzie zmagania młodych tancerzy obserwować będzie można od czwartku 21 marca (II etap) do soboty 23 marca (III etap).

Relacja z Koncertu Dyplomantów 2018


W niedzielę 24 marca odbędzie się Koncert Galowy, podczas którego wystąpią najlepsi w każdej kategorii. Każdy z dni zmagań konkursowych w Operze Bałtyckiej oraz Koncert Galowy rozpoczynać się będzie o godz. 17. Bilety na występy w dniach 21-23 marca kosztują 15 zł. Za bilety na Koncert Galowy zapłacić trzeba od 55 do 85 zł.

Opinie (25)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

24

października

8. NeoArte. Syntezator Sztuki Gdańsk, Nowa Synagoga

25

października

22. Festiwal Jazz Jantar Gdańsk, Klub ŻAK

31

października

Mazolewski/Porter Gdańsk, Stary Maneż

Rozrywka

Nietypowa konstrukcja na bulwarze w Gdyni udaje torpedownię
Makieta na bulwarze udaje torpedownię
Fame MMA 5. Walki celebrytów w Ergo Arenie
Walki celebrytów w Ergo Arenie

Kulinaria

Jemy na mieście: "Tu można marzyć" w Oliwie ma dobrą kuchnię
Jemy na mieście: Tu można marzyć w Oliwie
Okiem dietetyka: białko w diecie
Okiem dietetyka: białko w diecie

Planuj z nami tydzień

Hevelka, Michał Szpak i pokazy ognia. Planuj tydzień
Planuj tydzień: najciekawsze wydarzenia

Sprawdź się

Jak nazywał się zorganizowany w 1984 roku przegląd filmowy organizowany przez klub Żak, podczas którego zaistniał dziś znany reżyser Krzysztof Krauze?