• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Sztuka włoskiego baroku

I sesja naukowa "SZTUKA WŁOSKIEGO BAROKU" odbędzie się w terminie 13-14.03.2013 r. w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Organizatorem jest Katedra Organów, Klawesynu, Akordeonu i Gitary.

lip 7

niedziela, godz. 13:00

Gdańsk,
bilety 20 zł
ulgowy 1-12 zł
lip 28

niedziela, godz. 12:00 - 16:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
13 MARCA, Sala Senatu
14.00 - Muzyka w Wenecji Vivaldiego
Maja Mirocha (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie)
Szkic muzycznego portretu miasta z czasów Vivaldiego, zwracający szczególną uwagę na kulturę konserwatorium sierocińca Ospedale della Pietà, gdzie kompozytor pracował niemal przez całe życie. Współczesne kompozytorowi świadectwa o odbiorze muzyki konserwatorium, którego zespół liczył w swoich najzasobniejszych latach do 60 muzyków - młodych dziewcząt, słynących z niedościgłej wirtuozerii. Słowo o nietypowych instrumentach, będących specjalnością konserwatorium, specyfice wizualnej koncertów i roli Vivaldiego w prowadzeniu zespołu.

15.00 - Pełnogłosowy styl realizacji basso continuo w muzyce włoskiej na przełomie XVII i XVIII wieku i jego wpływ na praktykę Generalbassu w muzyce niemieckiej
dr Ewa Mrowca (Akademia Muzyczna im G. i K. Bacewiczów w Łodzi)

Temat wykładu dotyczy powszechnego pod koniec XVII wieku w muzyce włoskiej pełnogłosowego stylu realizacji basso continuo.  Wpływu jego prekursora - Bernardo Pasquiniego na powstanie traktatów Georga Muffata i Francesco Gaspariniego, a także recepcji tego stylu dzięki osobie Johana Davida Heinichena w muzyce niemieckiej XVIII wieku.

SALA S2, Godzina 19.00 - Koncert
Włoska Muzyka Skrzypcowa
Monika Toth, Danuta Zawada - skrzypce barokowe
Agnieszka Oszańca - wiolonczela barokowa
Małgorzata Skotnicka - klawesyn
W programie: T.Merulla, D.Castello, A.Stradella, A.Corelli, G.Locatelli, A.Vivaldi, G.Alberti

14 MARCA, Sala Senatu

12.30 - Sztuka budowy instrumentów smyczkowych w jej złotym okresie. Najsłynniejsi włoscy lutnicy i ich patroni.
Jacek Wesołowski (Viola da Gamba Society of Great Britain, British Violin Making Association, Galpin Society, The Violin Society of America)

Wykład będzie poświęcony sztuce budowy instrumentów smyczkowych w jej złotym okresie,
w baroku. Najsłynniejsi włoscy lutnicy i ich patroni, powiązani muzycy i ich instrumenty oraz sekrety dawnej sztuki lutniczej.

13.30 - Gianlorenzo Bernini i Francesco Borromini. Rywalizacja, która zmieniła Wieczne Miasto.
Zofia Krasnopolska-Wesner (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku)

Przez znaczną część epoki Baroku, aż do końca trzeciej ćwierci XVII wieku, rytm rozwoju architektury włoskiej wyznaczały wydarzenia zachodzące w Rzymie. Główną linię rozwoju architektury Wiecznego Miasta wyznaczyli konkurujący ze sobą najwybitniejsi ówcześni architekci Gianlorenzo Bernini i Francesco Borromini, którzy nadali miastu nowe oblicze. W czasie pontyfikatów papieży Urbana VIII, Innocentego X i Aleksandra VII w miejsce surowych klasycznych form renesansu pojawiły się ożywione, falujące linie architektury barokowej. Ukształtowany na nowo przez Berniniego, otoczony kolumnadami Plac św. Piotra wyrażał potęgę Kościoła. We wnętrzu Bazyliki św. Piotra Bernini wzniósł baldachim - konfesję z brązu, a w centrum Piazza Navona wybudował monumentalną Fontannę Czterech Rzek. Ulice miasta ożywiły także dzieła Borrominiego o rytmicznie pofalowanych fasadach, jak kościoły S. Agnese In Agone, S. Carlo alle Quattro Fontane i S. Ivo alla Sapienza.

W referacie podejmę próbę analizy wspomnianych wyżej projektów architektonicznych wykonywanych przez twórców, których tragiczna rywalizacja spowodowała, że na przestrzeni życia stali się najbardziej znanymi architektami swojej epoki, wykonując projekty najpiękniejszych budynków na świecie i przekształcając sam Rzym.

14.30 - Epizod z "Jerozolimy wyzwolonej" w muzyce Monteverdiego

Marek Dyżewski (Polskie Radio - Program Drugi)
Rzecz dotyczy arcydzieła wyjątkowej miary, jakim jest "Combatimento di Tancredi e Clorinda". Walka Tankreda z Kloryndą, rozgrywająca się w ostatniej fazie I Wyprawy krzyżowej, na chwilę przed zdobyciem Jerozolimy, jest fragmentem "Jerozolimy wyzwolonej" Torquata Tassa. Wykład, dość obszerny, uwzględniający kilka wątków (historia, literatura, język dźwiękowy Monteverdiego, kwestie związane z interpretacją tego dzieła) stanowi pewną wartość zarówno z punktu widzenia edukacji kulturowej, jak też z punktu widzenia związków muzyki i retoryki, ważnych w wykonawczej praktyce.

Sesji będzie towarzyszyć wystawa instrumentów z Pracownii Lutniczej Jacka Wesołowskiego.


Opinie

Sprawdź się

Skąd bierze się nazwa Dworów Artusa, znajdujących się w różnych miastach Polski (m.in. Gdańsk, Toruń, Łódź)?