• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Sztuka Domeny Publicznej - Krzysztof Wodiczko

Państwowa Galeria sztuki zaprasza na wystawę "Sztuka Domeny Publicznej" Krzysztofa Wodiczki. Wystawa obejmuje fotograficzną i filmową dokumentację działań artysty w przestrzeni publicznej, począwszy od pierwszych projektów z początku lat 80. po ostatnie projekcje realizowane z udziałem weteranów wojennych.

10 kwietnia - 5 maja 2024

Gdańsk,
Wstęp wolny

6 - 30 maja 2024, godz. 10:00 - 18:00

Wstęp wolny
Wernisaż 06.10.2011 o godz. 19.30 (wstęp po okazaniu zaproszenia).
Wystawa czynna od 07.10.2011-20.11.2011
od wtorku do niedzieli, w godz. 11.00-19.00.

Historia krytyczna polega na ożywieniu przestrzeni publicznej za pomocą tego, co zostało odesłane do przestrzeni prywatnej - i odwrotnie na wniesieniu w prywatność tego, co jest izolowane, zakreślone i bronione jako wyłącznie publiczne. (Krzysztof Wodiczko, 1995)

Strategie sztuki publicznej były przez lata przedmiotem studiów i eksperymentów społeczno-estetycznych Krzysztofa Wodiczko. Większość jego projekcji była realizowana w przestrzeni publicznej, użytkownikom tej przestrzeni miały służyć projektowane przez niego Pojazdy i Instrumenty. Począwszy od 1980 roku zrealizował przeszło 80 projekcji w różnych miejscach świata. Demistyfikując znaczenia słynnych pomników i budowli, wydobywał krytyczny sens historii. Zajmując się losem pokrzywdzonych, czynił tematem społecznej debaty traumatyczny wymiar historii. Wprowadzał do przestrzeni publicznej, tych którzy są z niej wykluczeni. Jego spektakularne projekcje rozgrywające się w miejskich przestrzeniach oddawały głos Innym, pozwalając wybrzmiewać publicznie ich doświadczeniom. Artysta nigdy nie mówi o nich, ani za nich, ale wypracowuje narzędzia, które im samym dają możliwość mówienia. Jego sztuka sytuowana w przestrzeni publicznej i jednocześnie angażująca aktywny udział różnych mniejszości, skłania do dyskusji na temat domeny publicznej we współczesnych praktykach artystycznych.

Wystawa prezentowana w sopockiej galerii obejmuje fotograficzną i filmową dokumentację działań artysty w przestrzeni publicznej, począwszy od pierwszych projektów z początku lat 80. po ostatnie projekcje realizowane z udziałem weteranów wojennych. W ramach wystawy po raz pierwszy zostanie pokazana seria kilkudziesięciu autorskich fotografii dokumentujących poszczególne projekty. Zdjęcia przedstawiające projekcje, których obrazy funkcjonują niemal jako ikony sztuki publicznej i fotografie ukazujące mniej znane realizacje artysty. Obok zdjęć zostaną zaprezentowane rejestracje filmowe jego projekcji, m.in. Projekcji w Hiroszimie (1999) i ubiegłorocznej Projekcji weteranów wojennych w Warszawie. Obszerny materiał opracowany specjalnie na wystawę w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie będzie dawał wgląd w działania Krzysztofa Wodiczko na przestrzeni ostatnich trzech dekad. Wystawie będzie towarzyszyła publikacja obejmująca równie obszerny materiał dokumentujący poszczególne projekcje artysty.

W 1977 roku Krzysztof Wodiczko, jak sam wspomina, wyjechał z niedemokratycznej Polski w poszukiwaniu demokracji, by jednak szybko się przekonać, że "demokrację trzeba robić samemu". Od 1980 roku zrealizował kilkadziesiąt projekcji, których celem było praktykowanie demokracji. Obrazy rzucane na budynki i pomniki wpisywały się w ich architekturę, wchodząc w dialog z symboliką reprezentacyjnych budowli. Dialog daleki od zgody na ich oficjalną "mowę", prowadzony był na zasadzie polemiki, ukazywania rewersu znaczeń, gry między wypieranym a ujawnianym. To, co wyświetlone było zazwyczaj tym, co ściany budynków ukrywały, czemu zaprzeczała retoryka majestatycznych pomników. W latach 80. uprawiając "miejską partyzantkę" artysta stawiał opór domniemaniu politycznej neutralności sztuki. W swoich projekcjach zakłócał kulturowe narracje miejskich monumentów, wydawał symboliczną walkę wizerunkom władzy. Jego działania w przestrzeni publicznej wywoływały burzliwe dyskusje a niekiedy interwencje władz, tak jak zaimprowizowana projekcja na tympanon Ambasady RPA w Londynie (1985), w której użył obrazu swastyki, w geście poparcia dla anty-apartheidowej demonstracji.

Obrazami swoich projekcji odsłaniał to, co przemilczane i tłumione w oficjalnych reprezentacjach miejskich budowli. Na tympanonie budynku Parlamentu w Bernie (1985) zmieniające się kierunki spojrzenia ruchomego oka kreśliły kontekst szwajcarskiego parlamentaryzmu, spoglądając na bank narodowy, potem bank kantonalny i miejski bank Berna, a następnie na Bundesplatz, pod którym w podziemiach przechowywane jest szwajcarskie złoto. W połowie lat 80. Wodiczko zrealizował serię projekcji dotyczących skutków przebudowy i arystokratyzacji miast, związków między handlem nieruchomościami a wzrostem bezdomności. W nowojorskiej projekcji na Astor Building (1984) mieszczącym na parterze Nowe Muzeum Sztuki Współczesnej, obrazy kłódek i łańcuchów wizualizowały fakt niedostępności pustych pomieszczeń budynku na Dolnym Manhattanie, którego przebudowa pociągnęła za sobą wzrost cen nieruchomości. W Projekcji bezdomnych 2 w Bostonie (1986-1987) na Pomnik Żołnierzy i Marynarzy Wojny Secesyjnej artysta wyświetlał obrazy przedstawiające okolicznych bezdomnych. Przywracał pamięć o ludziach wygnanych i wydarzeniach wymazywanych w "pomnikowej" wersji historii.

Opowiadając się za tradycją pokonanych w kolejnych projekcjach, najpierw z użyciem slajdów, następnie wideo i dźwięku, Wodiczko ożywiał publiczne budowle i pomniki obrazami i głosami bezdomnych, imigrantów, weteranów wojennych, ofiar przemocy, mniejszości spychanych na margines życia społecznego. "Inni", "obcy" to pojęcia kluczowe w jego praktyce artystycznej, zarówno w projekcjach, jak Pojazdach i Instrumentach dających możliwość komunikowania, wypowiedzenia się, zaznaczenia swojej obecności w przestrzeni publicznej tym, którzy pozbawieni praw, pozostają niemi, niewidoczni, bezimienni. W ciągu ostatnich dwóch dekad artysta zrealizował kilkadziesiąt projekcji w różnych miejscach świata, pracując z imigrantami (Sans Papier, Bazylea 2006), ofiarami zmagającymi się z wojenną traumą (Projekcja w Hiroszimie, 1999), rodzinami ofiar przemocy (Projekcja na Bunker Hill Monument, Boston 1998).

Traktując sferę publiczną jako przestrzeń pojawiania się wypracowywał narzędzia umożliwiające Innym bycie widzianymi lub słyszanymi, jak w Projekcji w Tijuanie (2001), w której specjalnie zaprojektowane urządzenie umożliwiało kobietom biorącym udział w projekcji, przerywanie wcześniej nagranych wypowiedzi i odpowiadanie na żywo na reakcje publiczności. W realizowanej ostatnio serii projekcji z weteranami wojennymi (Denver 2008, Liverpool 2009, Warszawa 2010), narzędziem ich wypowiedzi był zdemilitaryzowany pojazd wojskowy "strzelający" obrazami tekstów i dźwiękami głosów uczestniczących w projekcie weteranów. W projekcjach realizowanych przy pomocy poruszającego się pojazdu, artysta rozwija swoją koncepcję sztuki publicznej, której "sceną i stawką" jest współczesne miasto.
(Bożena Czubak)

Kurator wystawy: Bożena Czubak

Patronat medialny: Trojmiasto.pl, Polskie Radio Trójka, TVP Kultura, Gazeta Wyborcza, Radio Gdańsk, In Your Pocket, Wrota Pomorza, Wirtualna Polska

Opinie

Sprawdź się

Nad głowami spacerujących sopockim deptakiem, na terenie kościoła Św. Jerzego, zlokalizowano pomnik poświęcony jednemu z popularnych polskich „misiów”. To: