• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opera Bałtycka odwołuje wszystkie spektakle w maju

Łukasz Rudziński
19 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 11:22 (20 kwietnia 2016)
Opera Bałtycka w Gdańsku w maju odwołała wszystkie zaplanowane spektakle z powodu pustek w kasie instytucji. Najbliższe spektakle pokazane zostaną w czerwcu. Opera Bałtycka w Gdańsku w maju odwołała wszystkie zaplanowane spektakle z powodu pustek w kasie instytucji. Najbliższe spektakle pokazane zostaną w czerwcu.

W maju w Operze Bałtyckiej nie odbędzie się żaden spektakl operowy czy taneczny. To efekt pustek w kasie instytucji i wycofania się Grupy Lotos z dalszego wspierania tej placówki. Na najbliższe spektakle poczekamy do czerwca.



Przeczytaj pełny komentarz Marka Weissa wobec zaistniałej sytuacji.

Swoje oficjalne stanowisko w sprawie Opery Bałtyckiej przedstawiła także Grupa LOTOS:

Współpraca sponsorska z Operą Bałtycką trwa z przerwami od 2005 roku. Grupa LOTOS docenia prestiż realizowanych wydarzeń, jak również wysoką jakość dotychczasowej współpracy. Jeszcze przed wygaśnięciem umowy - w połowie marca br. - dyrekcja Opery była pisemnie poinformowana o zawieszeniu współpracy. Swoją decyzję spółka motywowała okolicznościami związanymi ze zmianą na stanowisku dyrektora Opery. W związku z tym decyzję o kontynuacji współpracy spółka podejmie po przedstawieniu przez nowego dyrektora planów działalności Opery i przeanalizowaniu propozycji współpracy sponsoringowej na rok 2017. Warto jednak podkreślić, że środki finansowe przekazywane dla Opery Bałtyckiej powinny były być - zgodnie z wygasłą umową sponsorską - przeznaczane za realizacje świadczeń promocyjno-reklamowych, a nie wynagrodzeń pracowników czy produkcji spektakli.

Kto twoim zdaniem jest winny zaistniałej sytuacji w Operze Bałtyckiej?

W Operze Bałtyckiej jeszcze w kwietniu pokazane zostaną spektakle Izadory Weiss "Burza / Fedra" (23-26.04). W maju miały być zagrane spektakle "Otello" w reż. Marka Weissa i "Sen nocy letniej / Śmierć i dziewczyna" w chor. Izadory Weiss. Miały być zagrane, ale właśnie je odwołano. Powód? Brak pieniędzy. W marcu poinformowano dyrektora Marka Weissa o wycofaniu się strategicznego partnera - Grupy Lotos - z finansowania Opery Bałtyckiej w roku 2016 z uwagi na protesty pracowników Opery.

- Jako powód tej decyzji Grupy Lotos marszałek Struk na spotkaniu ze związkami zawodowymi Opery Bałtyckiej w dniu 16 marca 2016 podał niekorzystne zamieszanie medialne wywołane protestem wobec braku podwyżki. Uznałem wtedy, że musimy mimo wszystko kontynuować naszą działalność, pogłębiając dług teatru wobec współpracujących z nami zespołów i solistów. Taki dług jest zaciągany od lat i zawsze na początku roku budżetowego ze styczniowej transzy staraliśmy się spłacać te zadłużenia, narażając się jednocześnie na zarzuty naruszania dyscypliny finansów publicznych i związane z nimi sankcje. 14 kwietnia jednak otrzymałem kolejne pismo od moich bezpośrednich przełożonych z kategorycznym zakazem pogłębiania deficytu teatru i przesuwania jego spłaty na przyszłe miesiące. W związku z tym muszę odwołać trzy majowe spektakle "Otella" i trzy "Snu nocy letniej", których koszt wynosi dokładnie tyle, ile niedobór spowodowany wycofaniem się Lotos-u - komentuje w oficjalnym komunikacie Marek Weiss, dyrektor Opery Bałtyckiej.
Nie będzie można zobaczyć w tym sezonie opery "Otello" w reż. Marka Weissa. "Sen nocy letniej" dołączony ma zostać do premiery "Tristana i Izoldy", zaplanowanej pod koniec czerwca. Nie będzie można zobaczyć w tym sezonie opery "Otello" w reż. Marka Weissa. "Sen nocy letniej" dołączony ma zostać do premiery "Tristana i Izoldy", zaplanowanej pod koniec czerwca.
Wynika z tego jasno, że pracownicy Opery Bałtyckiej w maju nie będą mieli żadnych dodatkowych wpływów ponad bardzo niskie wynagrodzenie zasadnicze, o czym pisaliśmy wielokrotnie i co spowodowało ich protesty pod Urzędem MarszałkowskimTeatrem Wybrzeże.

- Wyrażam ubolewanie, że odczujecie, co znaczą "gołe pensje" podawane w mediach, jako realny zarobek i zapewniam, że moja dramatyczna decyzja nie jest złośliwym wyjściem naprzeciw tendencji przemilczania prawdziwych zarobków w Operze Bałtyckiej. Nie jest też moim celem udowadnianie protestującym w sprawach podwyżek kolegom, że w myśl starego przysłowia, "nie podcina się gałęzi, na której samemu się siedzi" - dodaje Marek Weiss, zwracając się do podwładnych.
Na najbliższy spektakl operowy poczekamy więc do 4 czerwca, kiedy ponownie zaprezentowana będzie "Czarna maska" w reż. Marka Weissa. Po dwóch (4-5.06) pokazach opery Krzysztofa Pendereckiego również dwukrotnie (11-12.06) pokazany zostanie "Straszny dwór" Moniuszki w reż. Marka Weissa i zamykająca dyrekcję Marka Weissa premiera jego małżonki Izadory Weiss - "Tristan i Izolda" (premiera 24 czerwca, kolejne pokazy 25, 26 i 28 czerwca).

Jak mają inni?

Teatr Wybrzeże ma trzech partnerów strategicznych - firmy GPEC, Energa i Ziaja. Teatr Miejski w Gdyni wspierają finansowo z przeznaczeniem na konkretne zadania (np. Scenę Letnią czy Festiwal R@Port) bank PKO BP, Port Gdynia, OPEC, Mercure Hotels, CH Batory i Galeria Szperk. Miejski Teatr Miniatura do końca marca miał partnera strategicznego w Gdańskiej Infrastrukturze Wodociągowo-Kanalizacyjnej GIWK, z którą współpraca będzie kontynuowana na nieco innych zasadach. Trwają prace nad pozyskaniem dla Miniatury kolejnego partnera. Gdański Teatr Szekspirowski nie ma partnerów strategicznych, wspierających działalność teatru. Liczne grono partnerów od lat towarzyszy natomiast Festiwalowi Szekspirowskiemu, jednak lista partnerów tegorocznej edycji nie jest jeszcze zamknięta.

- Od lat współpracujemy z OPEC i Portem Gdynia. W tym roku otrzymaliśmy niezwykle cenną dotację celową z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy na zakup nowej kurtyny, która swoją inaugurację będzie miała 9 czerwca przed naszym "Koncertem na bis". Do grona naszych sponsorów dołączy w tym roku także firma Ziaja - mówi Aleksandra Borowiak z Teatru Muzycznego w Gdyni.
W gronie sponsorów Opery Bałtyckiej w dalszym ciągu są Dr Irena Eris i firma Albert Riele.

Miejsca

Opinie (236) 2 zablokowane

  • (10)

    Super!Nierentowne zamykać! Nie ma dokładania publicznych pieniędzy na bzdury!

    • 13 33

    • (9)

      Np. kościoły, należy sprawdzić ich rentowność!

      • 11 3

      • (1)

        spoko, jak tylko zaczną w kościołach sprzedawać bilety na wejście...

        • 6 0

        • To zorganizujmy teatry w których chodzi się z tacą ale za to mają dożywotnio pewne posady, spore pieniądze i regularne występy. Obstawiam, że aktorzy na pewno się zgodzą.

          • 5 1

      • (6)

        Ale ja jestem za tym aby kościoły utrzymywali wierni !Sztuka też ma się sama utrzymywać!Co ty ku*wa sobie myślisz ,że z podatków ludzi będziesz miał pensje , ubezpieczenie i emeryturę? Bujajcie się darmozjady!Kościół i sztuka ma być utrzymywana z datków albo na siebie zarabiać!Koniec z publiczną kasą!

        • 3 7

        • Panie Szpilek (5)

          Zdaje się, że to przerasta pańskie doświadczenie i wiedzę nabytą choćby w szkole, żeby wiedzieć, że kultura zawsze miała mecenasow. Sama może utrzymać się tania rozrywka. Widzę, że panskie ambicje sięgają igrzysk i chleba - gratuluję

          • 10 2

          • (4)

            Ale g*wn* to obchodzi wielu podatników !Wielu ludzi sztuki uważa się za wykształconych i inteligentnych a nie potrafią robić takich przedstawień aby zarobić na siebie , można szukać prywatnych sponsorów itd! Ja nie mam nic do opery czy ludzi sztuki jako ogółu ale wieczne siedzenie w kieszeni podatnika to dno!Nie może być tak ,że podatnicy płacą na utrzymanie czegoś co jest nierentowne i nie ma odzewu u publiczności! Stanowcze nie! Pisze Pan ,że kultura zawsze miała mecenasów niech ma ale prywatnych , nic nie trwa wiecznie trzeba zakończyć dotacje ze skarbu państwa!

            • 6 8

            • Panie Szpilek - tam trzeba myśleć, więc ktoś z jedną komórką w mózgu (3)

              nie interesujesz się trudniejsza rozrywką

              • 5 1

              • (2)

                Szanowny Panie skoro Pan się tym interesuje niech Pan robi to za własne pieniądze !Czemu mają do tego dokładać ludzie z jedną komórką?

                • 1 2

              • Po prostu mogą tylko pokrzyczeć, bo i tak nie mają na to wpływu

                • 2 1

              • tak jak ludzie interesujący się trudną rozrywką dokładają np do sportu, ty marna podróbo trola

                • 2 0

  • Cóż

    Te wypowiedzi Weissa to jakiś piramidalny bełkot

    • 37 3

  • ..podejrzewam, ze jakis deweloper ma chrapke na teren po operze.. - jakis biurowiec by sie postawilo.. przeciez malo ich w gdansku, a kultura.. - coz, mrowkom kultura niepotrzebna.

    • 28 7

  • Przepraszam , ja bilety za swoje kupowałem (1)

    Chyba że prezesi z Lotosu , ich rodziny i inni POdobni za pieniądze z tej firmy chodzili na spektakle i w ten sposób utrzymywali to .

    • 23 8

    • Dostawali zaproszenia . Raczej nie przychodzili . Za to na koncertach Disco Polo często ich widywałem .
      Adam Jałoszyński ;)

      • 3 2

  • to trzeba było zadbać o kilku sponsorów, jak inne wskazane w artykule instytucje, (5)

    a poza tym, to widząc jakie firmy są sponsorami - czyli w większości państwowe lub samorządowe,
    to zaczynam się zastanawiać dlaczego???
    nie dość że dofinansowanie idzie z budżetu państwa bezpośrednio, czyli z moich podatków,
    to jeszcze firmy państwowe (które też są utrzymywane przez państwo/samorząd) się dokładają, czyli ja tak naprawdę dopłacam podwójnie do teatrów, tylko na wprost jest to zakamuflowane - bo raz z moich podatków, a dwa z opłat za usługi tych firm (bez dopłat usługa mogłaby być dla mnie tańsza)

    • 32 1

    • Niestety to nic nowego, taka sama sytuacja jest przecież ze sponsorowaniem, przepraszam reklamowaniem się, na PGE Arenie / Stadionie Energa. Nie można oficjalnie, to się finansuje pod szyldem państwowych spółek. A potem marudzenie, że nie ma pieniędzy w budżecie, że podatki trzeba podnieść itp.

      • 3 2

    • Sponsoring to najtańsza forma reklamy licząc koszt/liczba odbiorców (2)

      Niestety u nas przedsiębiorstwa tego nie dostrzegają. Wolą wydać kupę kasy na głupie kampanie reklamowe w telewizji lub radiu, które toną w medialnym szumie (fascynujące zjawisko: ludzie potrafią pamiętać reklamy i jednocześnie nie pamiętać jakiego produktu dotyczą!) lub jakieś głupie akcje billboardowe czy mailingowe. Zresztą to nie jedyny grzech prywatnych przedsiębiorców, dochodzą jeszcze takie sprawy jak polityka marży, a nie obrotu, traktowanie pracowników jak niewolników, a nie jak kapitał, naciąganie klientów i wypieranie się ich w razie problemów (zapominanie o zasadzie, że klienta taniej jest utrzymać, niż zdobyć) itd. Rynek sponsoringu u nas leży i ratują go tylko państwowe molochy z nadwyżką finansową - ale to akurat nie świadczy o patologii sektora państwowego, tylko słabości podmiotów prywatnych.

      • 9 0

      • (fascynujące zjawisko: ludzie potrafią pamiętać reklamy i jednocześnie nie pamiętać jakiego produktu dotyczą!)

        a co w tym fascynującego? to oczywiste. reklama sprzedaje się sama - jeśli jest dobra. I to ją się pamięta po czasie a nie nazwę proszku. To byłoby bezsensowne. Równie dobrze można by wielokrotnie powielać nazwę wszędzie - i każdy zapamiętywałby mechanicznie. Ale to do poży...nia. I sensu nie ma. Im lepsza reklama tym lepiej ją pamiętasz i kojarzysz przy ladzie...

        • 2 0

      • może i sponsoring to najtańsza reklama, ale

        w prywatnej firmie gdzie jest konkurencja,
        a co mi po reklamie Energi czy GPEC skoro i tak nie mogę wybrać innego dostawcy bo oni są monopolistami?

        • 2 2

    • dopłata do opery boli, a miliony dla Rydzyka są ok

      • 7 1

  • PIS a kultura. (2)

    PIS zmienił dyrektora a nowi kulturę mają tam....., zbierają pieniądze na ekshumacje.

    • 17 25

    • Kiedy był Pan/Pani w Operze?

      • 10 1

    • Pis zmienił dyrektora 13 kwietnia

      lotos wycofał się w marcu - platfuserska logika

      • 11 3

  • Poszukuję ludzi którzy głosowali na PiS. (5)

    Jedna się tylko przyznała.

    • 23 20

    • Ja głosowałem , uczciwie pracujący .

      Nie mam w rodzinie komunistów i żydów.

      • 14 10

    • Głosowałem na pohybel platfusom!!!

      nie wiedziałem że olechnowicz i struk są z pisu???

      • 11 5

    • Ja głosowałem na PiS

      Jestem patriotycznym prostakiem i katolickim hipokrytą. Głosowałem na swoich.

      • 10 5

    • Przyznaję się :)
      Adam Jałoszyński !

      • 3 0

    • głosowała większość na PIS

      Ja,mój mąż,moi sasiedzi i kogo ty szukasz?

      • 4 1

  • W życiu bym do teatru nie poszedł..) (3)

    • 9 21

    • (1)

      no to drąg ci w czeko

      • 0 7

      • jak nie rozumiesz aluzji to przystopuj misiu, bo ten drąg może wylądować w twoim czeko

        • 3 3

    • W tym filmie tak się ciebie stało?

      • 4 0

  • Zrobić Kino i z głowy. (1)

    • 5 14

    • Na seanse do kina przychodzi po kilkanaście osób.
      Na spektakl operowy średnio 300.

      • 6 1

  • Kto przejada te pieniądze? (2)

    Bilety do teatrów/opery nie należą do najtańszych. Mimo tego rozchodzą się błyskawicznie - nie raz już miałem problemy z kupnem biletu na dwa tygodnie przed spektaklem. Ja się pytam: co się dzieje z kasą z biletów?

    • 37 3

    • pan wiesz ile kosztuje ogrzanie i oświetlenie hektarów?
      a z tego grzania i świecenia - kasy nie ma :)

      • 9 4

    • Akurat do opery bałtyckiej bilety nie są drogie. Widownia jest niewielka a opera musi się utrzymywać.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej placówce muzealnej znajduje się obraz "Morze" Michała Gorstkina Wywiórskiego?

 

Najczęściej czytane