stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Niedopowiedzenia - wystawa

Sztuka Wyboru zaprasza na wystawę oryginalnych dzieł Iwony Chmielewskiej do książek obrazowych.

Relacja z imprezy

3 stycznia - 29 lutego 2020, godz. 10:00 - 17:00

bilety 10 zł
ulgowy 6 zł
Wernisaż: 17.03.2018 r. o 20:00
Wystawa: 18.03 - 16.04.2018 r.

*** Wystawa towarzyszy pierwszym Gdańskim Targom Książki
(www.gdanskietargiksiazki.pl)

Gdzieś pomiędzy ulicami Przytulną, Pogodną i Krętą, dosłownie i w przenośni, mieszka Iwona Chmielewska. Jej osobisty świat uzewnętrznia się i materializuje w postaci unikalnych kartek i stron książek obrazowych ( * tzw. picturebooków). Te książki skierowane są do ludzi bez względu na wiek, płeć, pochodzenie, przynależność czy poglądy. Artystka uważnie snuje opowieści o życiu, unikając przy tym oczywistości. Rozbudza wyobraźnię i umiejętność patrzenia. I choć czasami ścieżki, którymi nas prowadzi są kręte, to zawierają w sobie zazwyczaj element łagodnej przytulności i pogodności.

Na wystawie prezentujemy ponad czterdzieści oryginalnych dzieł pochodzących z pięciu książek: "Obie", "Na wysokiej górze", "Czarownica", "Królestwo dziewczynki", "Baśnie. Śpiew Syreny" oraz z nieopublikowanej dotychczas książki "Włókniarki. O tkaninach najbliższych". Te unikatowe prace zostały stworzone w charakterystycznych dla Chmielewskiej technikach plastycznych łączących m.in. rysunek, grafikę oraz kolaż z wykorzystaniem ponadczasowych naturalnych tkanin, ręcznie robionych koronek, przędzy, zasuszonych roślin, papierów fakturowych, fotografii i drobnych przedmiotów codziennego użytku. Dla artystki ważna jest praca dłoni, powrót do korzeni rękodzieła, do tego co kiedyś było ważne i wartościowe, do tego co trwa dłużej niż chwilę i pozostanie przez większy okres czasu.

Kluczem doboru dzieł artystki na wystawę w Sztuce Wyboru była KOBIETA - jej przeznaczenie, przemijająca etapowość życia, jej wybory, jej uważność, jej relacje i związki z innymi, jej cisza i krzyk, jej smutek i siła, jej niepokoje, niezgoda, uwikłania i NIEDOPOWIEDZENIA. U Chmielewskiej częstymi świadkami kobiecej codzienności są zwierzęta, niosące z sobą symbole, metafory i znaki do odkrycia. Warto przyjrzeć im się bliżej.

Książki Iwony Chmielewskiej, tak samo jak prace prezentowane na tej wystawie, należy smakować powoli i długo, w ciszy i samotności jak osobiste kameralne podróże wgłąb nas samych. Tylko wtedy artystka zabierze nas daleko w inne światy, a po powrocie do "domu" już nic nie będzie takie samo. [M.K.]

Bio
Iwona Chmielewska to ceniona na całym świecie ilustratorka i pisarka, twórczyni obsypywanych nagrodami autorskich książek obrazowych "picturebooks", wydawanych m.in. w Korei Południowej, Chinach, Japonii, na Tajwanie, w Meksyku i w Niemczech. Jest podwójną laureatką Bologna Ragazzi Award - za autorską książkę obrazową "Oczy" oraz za "Maum. Dom duszy" z tekstem Heekyoung Kim. W Polsce współpracuje z wieloma wydawnictwami (m.in. Wolno, Wytwórnia, Media Rodzina, Warstwy, Format, Entliczek). W 2011 roku otrzymała tytuł Książka Roku Polskiej Sekcji IBBY za "Pamiętnik Blumki". Autorka mieszka i pracuje w Toruniu.

Na początku br. roku Iwona Chmielewska, wraz z pięcioma artystami z całego świata, została nominowana do Nagrody im. Hansa Christiana Andersena 2018 w kategorii graficznej. Autorkę do Nagrody zgłosiło Stowarzyszenie Przyjaciół Książki dla Młodych, czyli Polska Sekcja IBBY. Wyboru laureatów dokonuje międzynarodowe jury, w którego skład wchodzą badacze i znawcy literatury dziecięcej. Nagroda przyznawana jest co dwa lata i nazwana jest "Małym Noblem" ponieważ stanowi najważniejsze międzynarodowe odznaczenie przyznawane za twórczość dla dzieci. Werdykt poznamy podczas Targów Książki w Bolonii w poniedziałek 26 marca br.

Kuratorka wystawy: Magdalena Kalisz
Oprawa prac i kolaboracja: Kamila Szelągowicz

"Picturebook wymyka się ścisłym definicjom, choć wiadomo, że tekst (zazwyczaj niewielkich rozmiarów) i ilustracje są w nim nierozerwalne i współzależne, przekaz jest metaforyczny, a odbiorca musi aktywnie poszukać ukrytych treści. Trwają dyskusje, czy określenie gatunku zapisywać oddzielnie czy jednym słowem - podkreślając jedność obrazów i słów - a może z łącznikiem, sygnalizując relacje między nimi? Dzieła te, wychodząc od klasycznie pojmowanej literatury, z impetem wkraczają w obszar sztuk wizualnych. Nie ulega więc wątpliwości, że powinny być przedmiotem interdyscyplinarnych badań literaturoznawców i historyków sztuki, a nawet - zważywszy na problematykę - antropologów kultury i socjologów. Wśród polskich picturebooków przeznaczonych najczęściej dla dzieci i rodziców, zdarzają się, choć nieczęsto, ambitne projekty dla dorosłych." ( Agnieszka Warnke "Od erotyki do estetyki" Culture.pl)

Opinie

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Sprawdź się

Gdzie odbyły się pierwsze edycje Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych - dzisiejszej wizytówki Gdyni?