• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Madame Butterfly - wersja estradowa (6 opinii)

Sala Koncertowa

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Giacomo Puccini
Madame Butterfly w wersji estradowej

Roma Jakubowska-Handke (Cio-cio-san) - sopran
Katarzyna Suska (Suzuki) - mezzosopran
Krzysztof Bednarek (Pinkerton) - tenor
Zbigniew Macias (Sharpless) - baryton
Sławomir Pietras - narrator
Bohdana Jarmołowicz - dyrygent
Orkiestra Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" w Słupsku

"Madame Butterfly" Giacomo Pucciniego w planowanej wersji to opera na estradzie z udziałem czwórki solistów czołowych polskich scen operowych. W głównych rolach tej opery występują znakomici śpiewacy: solistka Teatru Wielkiego w Poznaniu, Roma Jakubowska-Handke (sopran) jako Madame Butterfly (Cio-cio-san), Krzysztof Bednarek (tenor) w roli Pinkertona, Katarzyna Suska w roli Suzuki, służącej Cio-cio-san i Zbigniew Macias (baryton) jako Konsul Sharpless. Narratorem całości jest znany miłośnik i znawca opery Sławomir Pietras. Wystąpi orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku pod dyrekcją jej szefa Bohdana Jarmołowicza. Koncert zawiera obszerne fragmenty opery. Łącznikiem fabuły jest narrator, który z właściwą dla siebie swadą i znajomością materii przybliża jej treść i tłumaczy poszczególne partie libretta (artyści śpiewają w języku oryginalnym).

"Madame Butterfly" to opera w trzech aktach (pierwotnie w dwóch) Giacomo Pucciniego z 1904. Autorem libretta jest Luigi Illica i Giuseppe Giacosa, oparte jest ono na powieści Johna Luthera Longa i dramacie Davida Belasco. Premiera pierwszej wersji opery miała miejsce 17 lutego 1904 w mediolańskiej La Scali. "Madame Butterfly" składała się wtedy z dwu aktów i została bardzo chłodno przyjęta. Cztery miesiące później wystawiono ją ponownie w Brescii, dzieląc długi drugi akt na dwie części i wprowadzając inne drobniejsze zmiany. Tym razem dzieło Pucciniego odniosło olbrzymi sukces, przenosząc się na deski Metropolitan Opera w 1907.


ROMA JAKUBOWSKA-HANDKE - sopran

Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Stanisława Romańskiego. Już w czasie studiów została wyróżniona nagrodą Ministra Kultury i Sztuki za całokształt działalności artystycznej. Jest laureatką III nagrody Konkursu Arii i Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy, a także uczestniczką Światowego Konkursu Wokalnego im. Luciano Pavarottiego w Modenie. Debiutowała rolą Fiametty F. Suppego w Operze i Operetce w Szczecinie. Za swoje kreacje wokalne i aktorskie została uhonorowana dwukrotnie "Bursztynowym Pierścieniem" - nagrodą publiczności oraz nagrodą wojewody szczecińskiego.

Należy do grona czołowych polskich śpiewaczek operowych. Obecnie jest solistką Teatru Wielkiego w Poznaniu i na stałe współpracuje z innymi teatrami operowymi w Polsce. Występowała na scenach operowych w Niemczech, Francji, Holandii, Austrii, Danii i Luksemburga. Współpracuje z polskimi filharmoniami, mając w repertuarze szereg partii oratoryjno-kantatowych, prawykonania kompozycji wokalnych polskich kompozytorów, a także udział w wielu festiwalach operowych i festiwalach muzyki współczesnej (m.in. w Festiwalu Muzyki Współczesnej im. W. Lutosławskiego).

Dokonała nagrań archiwalnych dla Programu II Polskiego Radia w Warszawie, a także z Wielką Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach oraz z orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie. Ma na swoim koncie nagrania CD polskich kolęd dla szwedzkiej firmy "Verbum", CD z prawykonaniem "Symfonii czterech snów" Janusza Stalmierskiego pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego, oraz CD z "Requiem" W.A. Mozarta pod dyrekcją Marcina Sompolińskiego.

W swoim dorobku operowym posiada pierwszoplanowe partie sopranowe: St. Moniuszko Hanna w operze "Straszny Dwór", St. Moniuszko Zosia w operze "Flis" , W.A. Mozart Zuzanna w operze "Wesele Figara" , Pamina w operze "Czarodziejski Flet", Fiordiligi w operze "Cosi van tutte", G. Puccini Mimi w operze "Cyganeria" , G. Puccini Madama Butterfly w operze "Madama Butterfly", G. Bizet Michaela w operze "Carmen", G. Bizet Laila w operze "Poławiacze pereł", F. Von Suppe Fiametta w operze komicznej "Boccacio", Ch. Gounod Małgorzata w operze "Faust", P. Czajkowski Tatiana w operze "Eugeniusz Oniegin", G. Verdi Violetta w operze "Traviata", G. Gershwin Bess w suicie koncertowej "Porgy and Bess", J. Halevy Eudoksja w operze "Żydówka", M. Landowski Galina w operze "Galina", L. van Beethoven Marcelina w operze "Fidelio" , C.M. von Weber Agata w operze "Wolny strzelec" i wiele partii oratoryjno-kantatowych, operetkowych i pieśni.


KATARZYNA SUSKA - mezzosopran

Absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego (Specjalność Filmoznawstwo, 1986) i Wydziału Wokalnego Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie Izabelli Jasińskiej-Buszewicz (dyplom z wyróżnieniem,1987). Pierwszy publiczny występ artystki odbył się w 1985roku na uroczystym koncercie poświęconym pamięci Emila Gilelsa w Antwerpii, gdzie przebywała jako stypendystka Alex de Vries Foundation.

Na scenie operowej zadebiutowała partią Meg Page w "Falstaffie" G. Verdiego podczas Festiwalu Flandryjskiego (1986). W tym samym roku zdobyła I nagrodę oraz nagrodę za wykonanie utworu współczesnego i specjalną nagrodę mozartowską na II Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 1988 r. została finalistką Konkursu Luciano Pavarottiego w Filadelfii. Jako stypendystka Rządu Włoskiego studiowała u Aidy Filevi w Mediolanie. W tym samym roku otrzymała "Złotą Maskę", nagrodę śląskiej krytyki teatralno-muzycznej za kreację tytułowej roli w Carmen G.Bizeta na scenie Opery Śląskiej. W roku 1999 uhonorowana Złotą Płytą za nagranie Halki Stanisława Moniuszki (Zofia) z Operą Narodową w Warszawie.

Od 1995 roku jest solistką Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, gdzie wykonuje czołowe partie mezzosopranowe m.in. w "Carmen" G.Bizeta (rola tytułowa), "Fauście" Ch.Gounoda (Siebel), "Cyruliku sewilskim" G.Rossiniego (Rozyna) i "Kawalerze srebrnej róży" R.Straussa (Oktawian), "Madama Butterfly" G.Pucciniego (Suzuki), "Tankredzie" G.Rossiniego (Isaura), "Andrea Chenier" U.Giordano (Hrabina de Coigny). Śpiewa także partie w "Eugeniuszu Onieginie" P. Czajkowskiego, "Juliuszu Cezarze" G.F.Haendla, "Falstaffie", "Traviacie" i "Rigoletto" G.Verdiego oraz w "Królu Ubu" i "Diabłach z Loudun" K.Pendereckiego. Występowała na deskach scenicznych oper w Lyonie, Ankarze, Buffalo (USA), Lizbonie, Porto, Brukseli, Luxemburgu i oper niemieckich.

Szczególne uznanie zdobyła Katarzyna Suska jako wykonawczyni repertuaru oratoryjnego. Współpracuje stale z orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą (Dusseldorpher Symphoniker, Stuttgarter Kammerorchester, Filharmonia Narodowa, Sinfonia Varsovia).

W jej dorobku znajduje się ponad 70 utworów, w tym m.in. pasje i msze Bacha, "Potępienie Fausta" H.Berlioza, Te Deum A.Brucknera, Missa solemnis L.Cherubiniego, Harmoniemesse, Nelsonmesse i Stabat Mater J.Haydna, "Msza Głagowska" L.Janacka, IV i VIII Symfonia G. Mahlera, Wielka Msza c-moll i "Requiem" W.A.Mozarta, Mała msza uroczysta i "Stabat Mater" G.Rossiniego, "Te Deum I Credo" K.Pendereckiego oraz "Requiem" G.Verdiego.

Ma na swoim koncie 11 płyt kompaktowych, m.in. nagrała Requiem i Mszę c-moll Mozarta oraz recital pieśniarski (Debussy, Satie, Szymanowski). Kompozytorzy muzyki współczesnej: W. Kilar, J. Łuciuk, K. Penderecki, K. Rozbicki, P. Łukaszewski, J. Maksymiuk, A. Nikodemowicz, wielokrotnie zapraszali artystkę do współpracy, w tym również do prawykonań swoich utworów. Odrębnym nurtem działalności Katarzyny Suskiej są recitale pieśni, które wykonywała w całej Europie, m.in. w Amsterdamie, Antwerpii, Lourdes, Kolonii. O rozległych muzycznych zainteresowaniach artystki świadczy bogaty repertuar pieśniarski od Mozarta i Berlioza poprzez niemieckich romantyków (Schubert, Schumann, Wolf, Brahms, Wagner), francuską muzykę II polowy XIX wieku (Faure, Debussy, Ravel, Roussel, Satie), pieśni rosyjskie (Czajkowski, Rachmaninow), czeskie (Dvorak),hiszpańskie (de Falla, Granados) do pieśni R.Straussa, Mahlera i Berga. Szczególne miejsce zajmują tu pieśni polskie (Chopin, Moniuszko, Szymanowski, Karłowicz, Lutosławski).

Brała udział w wielu znanych festiwalach muzycznych, m.in. Wratislavia Cantans, Millenium Pace w Walencji, La Chez Dieu, Xanten, Pafos na Cyprze, Warszawska Jesień.


KRZYSZTOF BEDNAREK - tenor

Absolwent akademii muzycznej w Łodzi. Karierę solową rozpoczął w 1984 r. w Teatrze Wielkim w Łodzi. Począwszy od sezonu 1995/96 był solistą Teatru Wielkiego w Warszawie.

Od 1999 r. jest solistą Teatru Wielkiego w Łodzi.

Jego repertuar obejmuje ponad dwadzieścia czołowych partii napisanych na głos tenorowy, w operach takich kompozytorów jak: Bizet, Czajkowski, Donizetti, Puccini i przede wszystkim Verdi.

Występował wielokrotnie za granicą - na scenach Europy i całego świata. M.in. zaśpiewał partię Księcia w "Rigolettcie" w Kammeroper w Wiedniu oraz partię Riccarda w "Balu Maskowym" w Korei Południowej. W 1995 r. wziął udział w Polskich Dniach Kultury w Osace (Japonia), gdzie zaśpiewał partię Jontka w "Halce" Stanisława Moniuszki.

Podczas tournee Teatru Wielkiego Opery Narodowej po Japonii zaśpiewał partię Alfreda w "Traviacie" Verdiego. W 2002/03 roku śpiewał rolę Radamesa w "Aidzie" Verdiego w Cairo Opera House i w przedstawieniu plenerowym pod Piramidami.


ZBIGNIEW MACIAS - baryton


Ukończył Łódzką Akademię Muzyczną w 1982 roku, gdzie studiował śpiew pod kierunkiem Zdzisława Krzywickiego. Jeszcze jako student debiutował w łódzkim Teatrze Muzycznym. Był solistą Opery Śląskiej w Bytomiu i Teatru Wielkiego w Łodzi, współpracował z Operą Wrocławską i Teatrem Wielkim w Poznaniu. Jest laureatem Festiwalu Arii i Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy i Konkursu im. Marii Callas w Atenach.

W 1992 roku związał się na stałe z Teatrem Wielkim - Operą Narodową. W bogatym repertuarze artysty znalazły się partie barytonowe od Escamilla w "Carmen" Bizeta aż po rolę tytułową w "Holendrze tułaczu" i Amfortasa w "Parsifalu" Wagnera. Śpiewał Don Giovanniego w Sao Paulo (Brazylia), Sharplessa w Pretorii (RPA) i Miecznika w Buffalo (USA), Germonta w Tokio. Występował na festiwalach operowych w Carcasonne, Wexford Xanten. Śpiewał w Niemczech, Danii, Holandii, Belgii Portugalii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, w Japonii, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Brazylii i na Martynice. Ma również w swoim dorobku role musicalowe: Don Kichota w "Człowieku z La Manchy", za którą to rolę otrzymał nagrodę Złotej Maski, tytułowego "Zorbę" w musicalu Kandera i Tewiego w "Skrzypku na dachu" na scenach Warszawy, Łodzi, Poznania, Wrocławia i Krakowa.

Oddzielnym nurtem zainteresowań śpiewaka jest repertuar koncertowy - śpiewa pieśni Schuberta, Schumanna, Wolfa, Ravela, Czajkowskiego i Rachmaninowa.

Zbigniew Macias nagrywał z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi i Krakowie. Ma także w dorobku nagrania płytowe takie jak: "Halka" z Operą Narodową gdzie śpiewa partię Janusza, "Aida" z partią Amonasro, Recital operowy oraz recital musicalowy pt. "Taki piękny wieczór".

Ostatnimi nagraniami artysty są: "Straszny Dwór" z Operą Narodową w Warszawie (złota płyta) oraz nagranie z musicalu "Cats" Andrew Lloyd Webber'a wystawianego w warszawskim teatrze Roma (rola Nestora, złota płyta).


BOHDAN JARMOŁOWICZ - dyrygent

Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu w klasie dyrygentury i w klasie kompozycji. W okresie studiów prowadził intensywną działalność w reaktywowaniu ruchu jazzowego Wielkopolski. Współpracował z orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Poznaniu, z którą dokonał wielu nagrań radiowych i płytowych, w tym własnych kompozycji i aranżacji. Komponował i nagrywał muzykę do spektakli teatralnych (w tym do Teatru Telewizji) oraz do filmu. Jest finalistą Konkursu Młodych Dyrygentów w Besançon (Francja) w 1980 roku. W latach 80-tych i 90-tych występował w Europie Zachodniej jako dyrygent i generalny dyrektor muzyczny amerykańsko-niemieckich produkcji znanych musicali, między innymi "Cabaret", "West Side Story" i "Phantom Of The Opera". Koncertował i nagrywał z licznymi orkiestrami, m.in. z Das Sinfonie Orchester Berlin. Od kilkunastu lat aranżuje, opracowując różne stylistycznie programy na potrzeby orkiestry symfonicznej.

Ze słupską orkiestrą i amerykańskim saksofonistą Gregiem Banaszakiem nagrał pierwszą w świecie płytę z rzadko wykonywanymi kompozycjami na saksofon i orkiestrę kameralną (Rachmaninow, Głazunow, P.M.Dubois, Villa-Lobos, Ibert). Koncert P.M. Dubois jest pierwszą rejestracją płytową tego utworu na świecie. Płyta ta, nagrana w kwietniu 1998 roku dla amerykańskiej wytwórni Centaur Records, uzyskała nominację do prestiżowej nagrody amerykańskiego przemysłu muzycznego Grammy 1998. Dotąd żadna polska orkiestra nie otrzymała tego wyróżnienia. Na swoim koncie ma liczne prawykonania polskich i obcych utworów współczesnych m.in. kompozycje Krzesimira Dębskiego, Norberta Mateusza Kuźnika, Piotra Mossa, Johna Corigliano, George'a Crumba i innych.

Wraz ze swoją orkiestrą nagrał 26 płyt kompaktowych. Wśród nich znalazła się płyta zatytułowana Chopin nieznany z utworami Fryderyka Chopina w nowych opracowaniach z pianistą Edwardem Wolaninem, nagrana dla firmy płytowej DUX i kompakt amerykańskiej flecistki Katherine DeJongh ze współczesną muzyką amerykańską dla wytwórni Centaur Records. Dla pieśniarza i aktora Andrè Ochodlo opracował na orkiestrę symfoniczną i zarejestrował pieśni żydowskie do tekstów Itziga Mangera. Cennymi płytami w dorobku dyrygenta są płyty z muzyką poważną Krzesimira Dębskiego - Koncertem fortepianowym, Koncertem na dwa Stradivariusy, symfonią Nihil homine mirabilius - oraz płyta z tangami Astora Piazzolli na skrzypce i bandoneon i suitą Porgy and Bess Gershwina w jego opracowaniu na skrzypce solo i orkiestrę symfoniczną z solistami Tomaszem Tomaszewskim - skrzypce i Wiesławem Prządką - bandoneon.

Godnymi uwagi przedsięwzięciami zainicjowanymi i wykonanymi przez Bohdana Jarmołowicza i jego orkiestrę w ostatnich latach był udział w Missa pro pace Wojciecha Kilara (wykonanie w obecności kompozytora), Violin Summit - koncert gwiazd polskiej wiolinistyki jazzowej i klasycznej, który odbył się w sali Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (zdobywca Pomorskiej Nagrody Artystycznej "Gryf 2003" w kategorii: wydarzenie artystyczne) oraz cykl koncertów pt. Muzyka łączy narody czyli Kroke symfonicznie z udziałem światowej sławy klezmerskiego zespołu Kroke z Krakowa prezentowany m.in. w Bydgoszczy i Gdańsku.

Wraz ze swoją orkiestrą, polskimi solistami (Wiesław Prządka, Tomasz Tomaszewski, Filip Wojciechowski) i wybitnym francuskim akordeonistą Richardem Galliano wystąpił w kilku miastach Polski (Gdańsk, Poznań, Kraków). Z koncertu w Poznaniu powstała płyta live przez niego zaaranżowana, zatytułowana Tango Forever. Na początku bieżącego roku została wydana kolejna płyta kompaktowa z tangami pn.Tango alla polacca, tym razem skomponowanymi przez Władysława Szpilmana w jego opracowaniu na instrumenty solowe i orkiestrę symfoniczną. Wraz z orkiestrą Sinfonia Baltica akompaniował słynnym zespołom baletowym, wśród nich Classique Ballet de Paris oraz z Państwowemu Baletowi z Sankt Petersburga, wykonując muzykę Piotra Czajkowskiego do baletów "Dziadek do orzechów" i "Jezioro Łabędzie". Z dużym powodzeniem wystąpił wraz ze swoją orkiestrą w Festiwalu Pianistycznym w Lublewie, akompaniując światowej sławy pianiście Cyprienowi Katsarisowi.

Na początku 2008 roku została wydana pierwsza w jego dorobku i słupskich filharmoników płyta DVD z Requiem d-moll Mozarta, nagrana wraz z solistami i Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis pod batutą Jarmołowicza podczas nocnego koncertu w Gdańsku w rocznicę śmierci kompozytora. W fazie produkcji jest obecnie ostatnia płyta aranżera, nagrana z jego orkiestrą i znanym krakowskim zespołem Kroke, która w końcu roku ukaże się w sprzedaży.

Jarmołowicz występował z większością znanych polskich solistów oraz z solistami zagranicznymi, wśród nich m.in. z Katherine DeJongh, Gregiem Banaszakiem, Vadimem Brodskim, Richardem Galliano, Philippem Giusiano, Cyprienem Katsarisem, Kevinem Kennerem, Giennadijem Woskresienskim, Grigorijem Żyslinem, ostatnio ze znanym indyjskim skrzypkiem L. Subramaniamem.
Od 1990 roku nieprzerwanie prowadzi koncerty inauguracyjne odbywających się co roku w Słupsku Festiwali Pianistyki Polskiej. Jest laureatem wielu nagród artystycznych i państwowych, wśród nich: Osobowość Radiowa Roku - wyróżnienie przyznawane przez dziennikarzy radiowych oraz dwukrotnie: Pomorskiej Nagrody Artystycznej.
Od 1992 roku jest dyrektorem Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku.

Bilety w cenie:

Kategoria I: 50 zł, 40 zł
Kategoria II: 40 zł, 30 zł
Kategoria III: 30 zł, 20 zł
Kategoria IV: 20 zł, 10 zł



Opinie (6)

  • no,no (2)

    ciekawe czy zagrają lepiej od opery bałtyckiej?Ostatnia Butterfly z z tym Don Jose czy jak mu tam nawet mnie powaliła.

    • 0 0

    • Madame Butterfly (1)

      Na pewno zagrają lepiej. Przyjdź i porównaj!

      • 0 0

      • Wybacz, na chwilę obecną Opera Bałtycka gra lepiej od Filharmonii

        Filharmonii Bałtyckiej...

        • 0 0

  • Orkiesta filharmoniczna, gra operę :D (1)

    Ciekawe, jak orkiestra, która na codzień nie ma styczności z operą zagra tak poważne dzieło operowe :D

    • 0 0

    • Orkiestra filharmoniczna, na dodatek ze Słupska

      Najlepiej samemu sprawdzić. Podobno są jeszcze bilety.

      • 0 0

  • witamy gosci na Olowiance?

    dobrze ze nie w operze?tzn.w budynku Opery Baltyckiej?
    Czyzby zbyt wielka konkurencja dla opery?a dla filharmonii baltyckiej nie?

    Ciekawe ile zaplacili za wynajecie sali i komu?a moze jednak zarobia?
    La,la,la,la!

    ale dzieje sie na tej Olowiance!Tyle imprez w jednym tygodniu ze az glowa boli!
    bo co tu wybrac!mam dylemat:

    czy wole goscinne wystepy?nie,nie,nie!Ja ide na koncert,na II Symfonie Rachmaninova,chociaz moze i drozej

    a i wole oryginaly,opery,a nie jakies tam wersje estradowe.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Najmłodszym teatrem w Trójmieście spośród niżej wymienionych jest: