• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Koncert symfoniczny Muzyka dawnego Lwowa

maj 19

niedziela, godz. 12:00

Wstęp wolny
cze 7

piątek, godz. 19:00

bilety 48-100 zł
ulgowy 32-80 zł
Kup bilet
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki
Wydział Instrumentalny

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


zapraszają na:
Koncert symfoniczny "Muzyka dawnego Lwowa"

Miejsce:
Sala Koncertowa w budynku żółtym Akademii Muzycznej w Gdańsku


Wykonawcy:
Jędrzej Kacprzyk - kontrabas
Adam Piórkowski, Mikołaj Sikała - fortepian

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku
Zygmunt Rychert - dyrygent

Andrzej Zawilski - prowadzenie koncertu


W programie:
G. Bottesini - Fantazja na tematy z opery V. Belliniego "Lunatyczka" na kontrabas i orkiestrę
F. Poulenc - Koncert d-moll na dwa fortepiany i orkiestrę
***
A. Sołtys - Symfonia nr 2 Cis-dur

WSTĘP WOLNY



JĘDRZEJ KACPRZYK
Urodził się w roku 1993 we Włocławku. W wieku 15 lat rozpoczął edukację muzyczną w klasie kontrabasu mgra Andrzeja Wyrwickiego w PSM II st. we Włocławku, by po 4 latach nauki podjąć studia w gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie mgra Janusza Dobrowolskiego. Studia licencjackie ukończył z wyróżnieniem, obecnie student I roku studiów magisterskich. W semestrze zimowym roku 2015/2016 studiował na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie wieloletniego lidera grupy kontrabasów Wiener Philharmoniker - Aloisa Poscha. Laureat nagród i wyróżnień na ogólnopolskich konkursach (Przesłuchania CEA, Polskie Spotkania Kontrabasowe w Mielcu, Akademicki Konkurs Kontrabasowy w Łodzi). Jako muzyk orkiestrowy współpracował z orkiestrami I, Culture Orchestra, Młodą Filharmonią AUKSO, Sinfoniettą Pomeranią i Orkiestrą Kameralną Hanseatica.



Duet fortepianowy Adam Piórkowski - Mikołaj Sikała pracuje pod kierunkiem dr hab. Elżbiety Pasierowskiej-Kołodziej i mgr Bożeny Szull-Talar. Zespół ma na swoim koncie II nagrodę w kategorii "duet fortepianowy na cztery ręce" i II nagrodę w kat. "duet na dwa fortepiany" w XXV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Rzymie (2015) oraz III miejsce w kat. "duet fortepianowy" w XIV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Łomiankach (2014).

ADAM PIÓRKOWSKI
Urodził się w 1993 roku w Mrągowie. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w tamtejszej Państwowej Szkole Muzycznej I st. pod kierunkiem Wiesławy Bogaczewicz-Biedy. W roku 2012 ukończył z wyróżnieniem Zespół Państwowych Szkół Muzycznych II st. w Elblągu w klasie fortepianu dra Kordiana Góry. W tym samym roku został studentem Akademii Muzycznej w Gdańsku, kontynuując naukę u dra Kordiana Góry. W 2015 roku uzyskał dyplom licencjacki z wyróżnieniem. Jest laureatem wielu nagród, spośród których najważniejszymi są: II miejsce i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworów S. Rachmaninowa na Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów im. Bluthnera w Kaliningradzie (2010), Grand Prix na Festiwalu Pianistycznym im. Izy Garglinowicz w Olsztynie (2012), tytuł Laureata "Estrady Młodych" Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2013) oraz II nagroda i nagroda specjalna na III Międzynarodowym Bałtyckim Konkursie Pianistycznym w Gdańsku (2013).

MIKOŁAJ SIKAŁA
Student Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie dra Kordiana Góry. Absolwent klasy fortepianu PSM I i II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu, gdzie kształcił się pod kierunkiem mgr Alicji Michowskiej oraz mgr Małgorzaty Stożyńskiej. Zdobywca nagród i wyróżnień, w tym m.in. I miejsca oraz dwóch nagród specjalnych w X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Goerlitz/Zgorzelcu (2011), II nagrody w kategorii "duet fortepianowy na cztery ręce" oraz II nagrody w kat. "duet na dwa fortepiany" w XXV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Rzymie, I miejsca w kategorii "zespół kameralny" w XV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Łomiankach (2015), III miejsca w kat. "duet fortepianowy" w XIV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Łomiankach (2014), Nagrody Specjalnej dla najlepszego akompaniatora, studenta uczelni muzycznej w X Konkursie Muzyki XX i XXI wieku Dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach (2014) oraz wyróżnień w II Zachodniopomorskim Konkursie Pianistycznym w Szczecinie i w III Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym Szymanowski In memoriam w Warszawie (2011). Otrzymał również tytuł Laureata "Estrady Młodych" 49. Festiwalu Pianistyki Polskiej, na którym przyznano mu także dwie nagrody specjalne - nagrodę im. Jerzego Waldorffa oraz nagrodę Słupskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego (2015).


ZYGMUNT RYCHERT urodził się 2 maja 1947 r. w Gdańsku. Edukację muzyczną rozpoczął w czwartym roku życia od nauki gry na skrzypcach. Już jako uczeń był etatowym organistą w gdańskich kościołach. Studiował dyrygenturę w PWSM w Poznaniu u prof. W. Krzemieńskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1971 roku) oraz kompozycję pod kierunkiem Floriana Dąbrowskiego. Uzyskał wiele nagród na konkursach kompozytorskich i dyrygenckich (jeszcze jako student i najmłodszy uczestnik został laureatem I Konkursu Dyrygenckiego w Katowicach w 1970 roku). Po studiach, jako stypendysta MKS w 1971 roku otrzymał roczne stypendium, aby pełnić funkcję dyrygenta-asystenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie (1971-1972). Funkcję tę pełnił także później do 1974 roku, już jako etatowy pracownik Filharmonii Narodowej. W 1974 roku założył orkiestrę Filharmonii Bałtyckiej, którą jako szef artystyczny prowadził do roku 1981. Przez szereg lat był dyrektorem artystycznym oper w Bydgoszczy i Gdańsku. Przygotował kilka premier operowych, operetkowych i baletowych (Otello, Carmen, Cyrulik Sewilski, Flis, Verbum nobile, Pan Twardowski, Ptasznik z Tyrolu i inne). Współpracował ze wszystkimi filharmoniami i orkiestrami radiowymi w Polsce. Jako dyrygent koncertował niemal w całej Europie - od Islandii, Hiszpanii i Malty po Rosję i Ukrainę, występował także w Japonii, Chinach, na Bliskim Wschodzie oraz w 17 stanach USA z takimi światowymi solistami jak: I. Ojstrach, D. Rostropowicz, K. Zimermann, K.A. Kulka, P. Badura-Skoda, N. Yepes, P. Paleczny, J. Olejniczak, W. Malicki i wieloma innymi. W swym repertuarze posiada dzieła od kameralnych po Symfonię Tysiąca G. Mahlera, którą prowadził kilkakrotnie w 850-osobowym międzynarodowym składzie, a nawet utwory wykonane z udziałem 3000 muzyków i śpiewaków podczas wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Polsce w 1999 roku. Dokonał wielu nagrań płytowych z różnymi orkiestrami oraz dla Polskiego Radia i Telewizji. Zrekonstruował, całkowicie zinstrumentował na orkiestrę i prawykonał następujące utwory zachowane przez kompozytorów w szkicach: L. Różycki - Koncert skrzypcowy (nagrał go z E. Nowicką archiwalnie w Katowicach z NOSPRiTV), I.J. Paderewski - Koncert skrzypcowy, Liszt-Chopin-Czerny-Thalberg-Pixis-Herz - Hexameron, T. Kościuszko - 2 Polonezy. Posiada kilka odznaczeń i medali, m.in. Złoty Krzyż Zasługi (przyznany dwukrotnie). Otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną za rok 2014 w kategorii Kreacje Artystyczne za "twórczą i dydaktyczną pracę włożoną w przygotowanie Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku, za pracę która zaowocowała nagraniem płyty Wojciech Kilar: Angelus, Exodus, Victoria oraz Panufnik: Concertos". W ramach działalności pedagogicznej prowadzi klasy dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Funkcję dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku pełni od roku 2009.


Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Orkiestra powstała niemal równocześnie z uruchomieniem gdańskiej uczelni muzycznej, a więc prawie 70 lat temu. Skład osobowy orkiestry w każdym roku się zmienia, rotacja ta nie przeszkadza jednak w utrzymaniu wysokiego poziomu artystycznego, o co zabiegają wybitni dyrygenci prowadzący ten zespół. Potwierdzeniem tego są bardzo wysokie oceny krytyki muzycznej i melomanów, jakie orkiestra otrzymuje po swoich koncertach. Obecnie opiekę dydaktyczną i artystyczną nad zespołem orkiestry sprawuje prof. Zygmunt Rychert. Z uwagi na przyświecające orkiestrze cele, repertuar muzyczny, jakim dysponuje, jest bardzo wszechstronny, zarówno pod względem form muzycznych, jak i stylistyki. Od wielu lat orkiestra występuje w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku, Polskiej Filharmonii Batyckiej na Ołowiance, w gdańskich kościołach, a także na innych estradach muzycznych Trójmiasta oraz innych miast Polski. Studenci koncertują w ramach wielkich projektów muzycznych z profesjonalnymi zespołami orkiestrowymi, takimi jak: Polska Filharmonia Bałtycka, Polska Filharmonia Kameralna (Sopot). Gdańska Akademia regularnie współpracuje z innymi uczelniami muzycznymi w Europie, co owocuje koncertami jej orkiestry za granicą. Na podkreślenie zasługuje m.in. trzytygodniowe tournée po wschodnim wybrzeżu Chińskiej Republiki Ludowej (2013/2014), a także udział zespołu w festiwalu muzycznym w Sienie i Florencji (1997). Wielkim wyróżnieniem było zaproszenie orkiestry na festiwal im. Maxa Regera w Weiden (1999, 2000, 2003). Członkowie zespołu realizowali wspólne projekty ze studentami Hochschule für Musik w Lucernie oraz Junge Philharmonie Zentralschweiz. Orkiestra miała zaszczyt występować pod batutą Krzysztofa Pendereckiego, Claudio Desderiego, Paula Esswooda, Jana Latham-Koeniga, Thüringa Bräma, Christfrieda Goeckeritza i innych. W ramach współpracy z Wydziałem Wokalno-Aktorskim orkiestra przygotowuje również spektakle operowe, by w ten sposób poznać tajemnice przyszłej pracy w teatrach operowych. W kwietniu 2013 r. wraz z akademickimi chórami oraz sopranistką Anną Fabrello orkiestra pod dyr. Zygmunta Rycherta nagrała płytę Wojciech Kilar: Angelus, Exodus, Victoria (DUX) uhonorowaną Nagrodą Akademii Fonograficznej Fryderyk 2014 w kategorii "Album Roku: Muzyka Symfoniczna i Koncertująca". Nagroda ta jest najważniejszym dotychczasowym osiągnięciem zespołu i pierwszą w historii wszystkich uczelni muzycznych. W listopadzie 2014 r. orkiestra pod dyr. Zygmunta Rycherta dokonała nagrania płyty Panufnik: Concertos (DUX) z udziałem solistów: wiolonczelisty Romana Jabłońskiego, skrzypka Romana Kabary i pianisty Bogdana Czapiewskiego. Album otrzymał NOMINACJĘ do International Classical Music Awards (ICMA) 2016 w kategorii Koncerty.

Opinie

Sprawdź się

Co jest najstarszym zabytkiem Sopotu?