• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Koncert Muzyki Żydowskiej

paź 20

niedziela, godz. 12:00

bilety 30 zł
ulgowy 25 zł
lis 17

niedziela, godz. 12:00

bilety 159 - 399 zł
Kup bilet
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku serdecznie zaprasza na KONCERT MUZYKI ŻYDOWSKIEJ pod patronatem Ambasady Izraela w Polsce.

Wykowawcy:

Amos Talon dyrygent (Izrael)
Natalia Puczniewska sopran
Magdalena Wilczyńska-Goś mezzosopran
Bartłomiej Szczeszek tenor
Orkiestra Symfoniczna PFB

Program:

SERGIUSZ PROKOFIEW Uwertura na tematy żydowskie op. 34
DYMITR SZOSTAKOWICZ Żydowskie pieśni ludowe na sopran, mezzosopran i tenor
PAUL BEN-HAIM Fanfara to Israel
MARC LAVRY Poemat symfoniczny Emek
JERRY GOLDSMITH Suita orkiestrowa Massada



W najbliższy piątek 16 września br. Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza do Kościoła św. Jana na niecodzienny Koncert Muzyki Żydowskiej, którego patronat honorowy objęła Ambasada Izraela w Warszawie.

Muzyka żydowska, rozprzestrzeniona od wieków, tak jak i sami Żydzi, po kontynentach to połączenie stylu religijnego, twórczości rozrywkowej i muzyki ludowej. Charakterystyczne rytmy synkopowe, melizmaty i charakterystyczna maniera wykonawcza często łączyły się z miejscową stylistyką. W takiej oto postaci muzyka żydowska często budziła zainteresowanie wielu kompozytorów, którzy cytowali wręcz autentyczne melodie żydowskie lub tworzyli pieśni i motywy o charakterystycznej melodyce.

Piątkowy wieczór wypełni w całości muzyka żydowska - autentyczna lub inspirowana – ostatnich stu lat. Będzie to Uwerura na tematy żydowskie Sergiusza Prokofiewa zainspirowna tańcami i piosenkami żydowskimi otrzymanymi od przyjaciół-muzyków z zespołu „Zimro”, Żydowskie pieśni na sopran, mezzosopran i tenor Dymitra Szostakowicza, Fanfara to Israel Paula ben-Haima, Poemat symfoniczny Emek Marca Lavry oraz Suitę orkiestrową Masada znakomitego amerykańskiego twórcy muzyki filmowej Jerry’go Goldsmitha, muzykę do filmu The Antagonists ( Masada, the Heroic Forteress) z roku 1980.

Gdańscy Filharmonicy zagrają pod batutą specjalnego gościa z Izraela - Amosa Talmona, który współpracuje z najsłynniejszymi orkiestrami w Izraelu i Włoszech (m.in. w Mediolanie). Na arenie międzynarodowej najbliższe sezony przyniosą mu występy w kilku ważnych ośrodkach w Stanach Zjednoczonych i na Kubie. Jest również prezes Music Angels Foundation, której celem jest wspieranie młodych izraelskich artystów. W roli solistów wystąpi troje młodych wokalistów, absolwentów Akademii Muzycznej w Poznaniu, Natalia Puczniewska (sopran, solistka Teatru Wielkiego–Opery Narodowej w Warszawie oraz Teatru Operowego w Trier w Niemczech).


Prokofiew napisał swój utwór na tematy żydowskie najpierw dla kameralnego zespołu „Zimro”. Podstawą były tu znane kompozytorowi piosenki i tańce żydowskie wręczone Prokofiewowi przez muzyków tego zespołu. Kompozytor wybrał kilka z nich i w dwa dni napisał nowy utwór. W roku 1934 opracował uwerturę ponownie, tym razem na orkiestrę symfoniczną.

Podobnie stało się z pomysłem Dymitra Szostakowicza. Pisze w swoich „Pismach i wypowiedziach”: „Pod koniec 1941 roku otrzymałem rosyjskie tłumaczenia żydowskiej poezji ludowej. Tak mnie to zainteresowało, że napisałem cały cykl wokalny. Treść tych utworów, ich emocjonalny charakter i mistycyzm stały się dla mnie nowym natchnieniem”. Części cyklu to Troskliwa mama i ciocia, Kołysanka, Pieśń o nędzy, Zima, Szczęście.

Paul Ben-Haim, urodzony w Niemczech czołowy izraelski kompozytor i dyrygent, skomponował Fanfarę dla Izraela w 1950 roku, kiedy po wyemigrowaniu do ówczesnej Palestyny odkrył urok miejscowych pieśni ludowych i bogactwo muzycznych form żydowskiego folkloru.

Styl klezmerski, bardziej rozrywkowy o ciekawym improwizowanym przebiegu zaczął pojawiać się w muzyce poważnej jeszcze w XIX wieku, czego najbardziej znanym przykładem jest III część I symfonii Gustava Mahlera, w której kompozytor przedstawił w groteskowy, niezwykły sposób muzykę klezmerską Żydów austriackich, opartą na tanecznych rytmach (10’). Powstające w naszych czasach utwory są nawiązaniem do bogatej przeszłości ludności żydowskiej i stanowią dźwiękowe odwzorowanie historii narodu. Takim utworem jest powstały w 1935 roku poemat symfoniczny „Emek” (16’), skomponowana w 1980 roku do filmu o tym samym tytule suita orkiestrowa „Masada” (5’).
Walentyna Węgrzyn


Więcej informacji i o wykonawcach:

AMOS TALMON. Jest fenomenem wśród dyrygentów: po latach sukcesów w biznesie rozpoczął realizować swoją muzyczną pasję i został aktywnym dyrygentem. Po indywidualnych lekcjach u takich mistrzów, jak Etay Talgam, Gal Alterovich czy Zeev Dolman rozpoczął współpracę z takimi orkiestrami, jak Israel Symphony Rishon-le-Zion Orchestra, Jerusalem Symphony, Israel Chamber Orchestra, Young Israeli Philharmonic oraz International Symphony. W ostatnich latach był wielokrotnie zapraszany do współpracy z Orchestra Sinfonica d'italia Guido Cantelli w Mediolanie, z dużym entuzjazmem przyjmowany zarówno przez publiczność, jak i muzyków, z którymi współpracował. W październiku 2003 roku zadebiutował w Polsce z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Po entuzjastycznym przyjęciu jego wykonania programu opartego na tematach żydowskich, został ponownie zaproszony, także do Wrocławia.

Kolejne zaproszenia pochodziły z Filharmonii Łódzkiej i Bałtyckiej w Gdańsku. W maju 2005 roku zadyrygował także sławną Sinfonią Varsovią. W październiku i grudniu 2005 wystąpi po raz pierwszy w Hiszpanii, m.in. z Jerusalem Symphony. Dalsze plany artysty obejmują Stany Zjednoczone, Kubę, Białoruś, Rumunię i Mołdawię.

Dyrygent ma w swoim repertuarze utwory Haydna, Mozarta, Beethovena, Schuberta, Rossini’ego, Bellini’ego, Donizetti’ego, Verdiego, Puccini’ego, Respighi’ego, Czajkowskiego,
Saint-Saënsa, Chaczaturiana, Borodina, Musorgskiego, Glinki, Szostakowicza, Prokofiewa oraz Mahlera. Równie chętnie wykonuje utwory izraelskie – w ostatnim okresie dokonał prawykonania Rapsodii na orkiestrę w stylu klezmerskim, dedykowanej mu przez Daniela Galay’a.

Jest założycielem Music Angels Foundation, której celem jest wspieranie młodych izraelskich artystów (przykładem działalności fundacji, jest tydzień klasy mistrzowskiej z Katią Ricciarelli, zakończony koncertem galowym z udziałem Jerusalem Symphony). Jest również konsultantem muzycznym organizacji Herzliya Centre for Performing Arts, zrzeszającej czołowe izraelskie orkiestry, w tym Israel Philharmonic. Orkiestrę tę Amos Talmon będzie po raz pierwszy prowadził w marcu i kwietniu 2005.

Magdalena Wilczyńska-Goś Absolwentka Szkoły Muzycznej I i II stopnia im T. Szeligowskiego w Lublinie w klasie śpiewu solowego oraz Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Wdowickiej. Uczestniczyła w wielu wokalnych kursach mistrzowskich. Jest finalistką VII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju w kategorii oratoryjno-pieśniarskiej (maj 2002). W październiku 2003 roku debiutowała w Filharmonii Poznańskiej wykonując (prezentowane w dzisiejszym koncercie) Żydowskie pieśni ludowe na sopran, mezzosopran i tenor D. Szostakowicza. Na deskach Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu debiutowała w styczniu 2004 roku partią Cherubina w operze „Wesela Figara” W. A. Mozarta. Od tej pory jest na stałe związana z tym teatrem wcielając się także w role Magdaleny w „Rigoletcie” G. Verdi’ego, Bersi w „Andrei Chenier” U. Giordano oraz Aniny w „Traviacie” G. Verdiego.




Natalia Puczniewska Absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu prof. Ewy Wdowickiej. Na drugim roku studiów zadebiutowała na deskach Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu partią Barbariny w „Weselu Figara” W. A. Mozarta. Pierwsze laury zdobyła w latach 1993-1994, zajmując II i III miejsce na Ogólnopolskim Konkursie dla młodych śpiewaków we Wrocławiu. W 2000 roku zajęła II miejsce na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju w kategorii operowej. W tym samym roku została finalistką VII Międzynarodowego Konkursu im. S. Geszty w Luksemburgu, zdobywając IV miejsce oraz nagrodę publiczności. Dwukrotnie była stypendystką Ministerstwa Kultury w Luksemburgu. Uczestniczyła tam też w kursach mistrzowskich prowadzonych przez S. Geszty. Swoje umiejętności doskonaliła także na kursach wokalnych prowadzonych przez profesorów: L. Spietzera, C. Hampe, R. Karczykowskiego oraz H. Łazarską. W przedstawieniach studenckich organizowanych w macierzystej uczelni występowała w repertuarze Mozartowskim. Brała udział w prestiżowych koncertach i festiwalach na terenie całego kraju, m.in. Warszawska Jesień, gdzie wystąpiła jako Królowa Nocy w przedstawieniu „Ignorant i Szaleniec” Pawła Mykietyna.

Współpracuje z filharmoniami w Poznaniu i Białymstoku oraz Operą Szczecińską. Od roku 2000 występuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Od 2001 roku jest solistką Teatru w Trier (Niemcy), gdzie w sezonach 2001/2002 i 2002/2003 wykonywała partię Królowej Nocy w „Czarodziejskim Flecie” Mozarta. W minionym sezonie tę samą partię wykonywała w Teatrze w Lucernie (Szwajcaria).

Ma w swoim repertuarze partie liryczne i koloraturowe oraz cykle pieśni kompozytorów polskich, niemieckich i francuskich.

Bartłomiej Szczeszek Urodzony w 1977 roku w Poznaniu. Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie Wojciecha Maciejowskiego. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Spitzera (Wiedeń), prof. Hampe (Karlsruhe), prof. Łazarską (Wiedeń), prof. Artysza (Warszawa), prof. Karczykowskiego (Frankfurt) oraz prof. Rappé (Warszawa).

Na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju otrzymał II wyróżnienie w kategorii oratoryjno–pieśniarskiej (2002). Współpracuje z Filharmonią Poznańską oraz Teatrem Wielkim w Łodzi. Występuje na licznych koncertach oraz festiwalach w kraju i za granicą, wykonując utwory sakralne (m.in. „Mszę Koronacyjną” i „Requiem” W. A. Mozarta oraz „Magnificat” i Wielką Mszę h-moll J. S. Bacha). Współpracował z takimi dyrygentami jak: José Maria Florêncio, Tadeusz Kozłowski, Wojciech Michniewski, Mieczysław Nowakowski, Tadeusz Strugała i Amos Talmon.

Od 2002 roku jest solistą Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu.




****

Serdecznie zapraszamy.

Bilety w cenie 35 zł / normalny i 25 zł / ulgowy.
Rezerwacja: Kasy biletowe PFB: tel. (58) 320 62 62 lub bilety@filharmonia.gda.pl lub na dwie godziny przed koncertem w kościele św. Jana


koncerty w Trójmieście

Opinie

Sprawdź się

Kto napisał "Spacerownik sopocki"?