Etatowa reżyserka Teatru Wybrzeże, Ewelina Marciniak, dostała Paszport Polityki w kategorii Teatr. To prestiżowe wyróżnienie przyznawane jest corocznie w sześciu kategoriach. Nagrody przyznane już po raz 23. wręczono 12 stycznia podczas uroczystej gali w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
Paszporty Polityki wyróżniają utalentowanych, młodych twórców, którzy swoją działalnością w danym roku wywarli niekwestionowany wpływ na polską kulturę wychodząc przed szereg i tworząc nowe trendy, będąc najlepszymi ambasadorami Polski w świecie. Marciniak została laureatką Paszportów Polityki "za pracowitość, rozmach inscenizacyjny i poczucie humoru. Za przynoszące ciekawe rezultaty eksplorowanie tematu kobiet w męskim świecie teatru".
Przeczytaj recenzję "Portretu damy".
Kariera Eweliny Marciniak (rocznik 1984) rozwija się bardzo błyskotliwie praktycznie od samego początku. Obecna studentka V roku reżyserii krakowskiej PWST, absolwentka dramatologii i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, uwagę specjalistów przykuła już swoim pierwszym spektaklem przygotowanym w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej - "Nowe Wyzwolenie" Stanisława Ignacego Witkiewicza (2010), za które zdobyła główną nagrodę na 2. edycji Koszalińskich Konfrontacji Młodych m-teatr. Następne jej przedstawienie - monodram "Medea" w wykonaniu Julii Wyszyńskiej (2011) - otrzymało Grand Prix na Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w stołecznym Teatrze WARSawy. Kolejnym ważnym spektaklem tej reżyserki była "Zbrodnia" Michała Buszewicza (2012), także wyreżyserowana w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Ten spektakl otrzymał z kolei nagrodę na 17. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i na 11. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.
Przeczytaj recenzję "Amatorek".
Bardzo ważna i udana była pierwsza premiera Marciniak w Teatrze Wybrzeże - jej radykalna interpretacja "Amatorek" Elfriede Jelinek (2012) spotkała się z wielkim uznaniem krytyków (wiele nagród, m.in. Główna Nagroda dla najlepszego spektaklu na 48. edycji Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie) i podzieliła publiczność. Spektakl potwierdził, że Marciniak dysponuje oryginalnym i bardzo odważnym językiem teatralnym. Kolejnym istotnym spektaklem był "Skąpiec" Michała Buszewicza (2013), wyreżyserowany w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. W 2014 roku Ewelina Marciniak po raz drugi reżyserowała w Teatrze Wybrzeże, tym razem już jako etatowa reżyserka tej sceny. Jej spektakl "Ciąg" na podstawie tekstu Michała Buszewicza (2014) nie należy jednak do szczególnie udanych osiągnięć reżyserki, podobnie kolejna premiera - "Gałgan" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym (2014).
Przeczytaj recenzję "Ciągu".
Rok 2014 Ewelina Marciniak kończyła świetnym spektaklem "Morfina" Szczepana Twardocha, zrealizowanym dla Teatru Śląskiego w Katowicach i prezentowanym w Galerii Szyb Wilson w Katowicach-Janowie. Jednak to właśnie w minionym 2015 roku znalazła się w gronie najpopularniejszych twórców teatralnych w Polsce. Najpierw przygotowała w Teatrze Wybrzeże piękny wizualnie "Portret damy" według Henry'ego Jamesa (2015), za który została nominowana do prestiżowej nagrody im. Konrada Swinarskiego miesięcznika "Teatr" oraz otrzymała Nagrodę publiczności i Nagrodę Dziennikarzy na 17. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach.
Później zaś wyreżyserowała spektakl, o którym mówiła cała Polska. "Śmierć i dziewczyna" według Elfriede Jelinek (2015) w jej reżyserii, przygotowany w Teatrze Polskim we Wrocławiu, stał się medialną sensacją i teatralnym hitem listopada 2015 roku. Z uwagi na obecność w obsadzie spektaklu czeskich aktorów porno i spodziewanego seksu na żywo, środowiska prawicowe i katolickie usiłowały doprowadzić do przerwania prac nad spektaklem. W tej sprawie interweniowali najpierw radni Platformy Obywatelskiej, później zaś politycy Prawa i Sprawiedliwości, włącznie z przedstawicielami ministra kultury Piotra Glińskiego. Bezpośrednio przed premierą grupa osób usiłowała uniemożliwić wejście do teatru zaproszonym widzom. Spektakl, jak się okazało, mieści się w ramach teatralnej umowności i zebrał bardzo pozytywne recenzje krytyków. Jest też największym hitem frekwencyjnym wrocławskiego Teatru Polskiego.
Ewelina Marciniak w 2016 roku przygotuje spektakl o Leni Riefenstahl w Teatrze Śląskim w Katowicach oraz przedstawienie na podstawie "Ksiąg Jakubowych" Olgi Tokarczuk w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Także na 2016 rok planowany jest kolejny spektakl Eweliny Marciniak w Teatrze Wybrzeże.