• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu kandydatów na dyrektora Opery Bałtyckiej

Łukasz Rudziński
12 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dziewięciu kandydatów powalczy o stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej. Tego, kto zostanie dyrektorem Opery dowiemy się najprawdopodobniej w lutym. Dziewięciu kandydatów powalczy o stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej. Tego, kto zostanie dyrektorem Opery dowiemy się najprawdopodobniej w lutym.

Do konkursu na stanowisko dyrektora Opery Bałtyckiej zgłosiło się 12 kandydatów. 12 stycznia otwarto koperty z ich ofertami i sprawdzono je pod względem formalnym. Do przesłuchań, zaplanowanych na 1 lutego, komisja konkursu zakwalifikowała dziewięcioro kandydatów.



Kto według ciebie powienien zostać dyrektorem Opery Bałtyckiej?

- Po zapoznaniu się z aplikacjami kandydatów, ze zgłoszonych 12 ofert pozostało nam dziewięć. Trzy kandydatury nie spełniały wymagań formalnych. Pozostałą dziewiątkę kandydatów zaprosimy 1 lutego na indywidualne spotkania. Z wyborem nie musimy się spieszyć, bo kadencja dyrektora Weissa wygasa wraz z końcem sezonu artystycznego, 31 sierpnia - mówi Władysław Zawistowski, dyrektor departamentu kultury urzędu marszałkowskiego.
Na spotkania z komisją konkursową zaproszeni zostali (kolejność alfabetyczna):

Aleksander Gref - dyrygent, od 1999 roku jest dyrygentem w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Od 2001 roku jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Poznaniu, a od roku 2004 pełni również funkcję kierownika muzycznego i dyrygenta Orkiestry Kameralnej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2006-2009 pełnił funkcję kierownika orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu, z kolei w latach 2008-2013 pracował na Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadził zajęcia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki i na Wydziale Wokalnym.

Jakub Kontz - dyrygent. Ukończył dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz filozofię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od kilku sezonów związany z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie pełni funkcję kierownika muzycznego i pracuje jako asystent dyrygenta. Współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Capella Bydgostiensis, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orchestra Sinfonica Internazionale Giovanile di Pescara (Włochy), Sofia Festival Orchestra (Bułgaria), Szeged Symphony Orchestra (Węgry).

Kazimierz Kowalski - polski śpiewak operowy (bas), związany z Teatrem Wielkim w Łodzi jako solista oraz wieloletni dyrektor naczelny i artystyczny. W latach 1994-1997 był tam dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi. Funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi sprawował ponownie w latach 2005-2008. Występował m.in. w programach telewizyjnych "Dobry wieczór, tu Łódź" lub "Kazimierz Kowalski zaprasza". Od 2000 w I Programie Polskiego Radia prowadzi audycje, w których przedstawia sylwetki wybitnych polskich artystów, często już dzisiaj zapomnianych.

Warcisław Kunc - dyrygent, absolwent wydziału dyrygentury Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Absolwent podyplomowych studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim w zakresie prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego. W 2008 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. W sezonie w 1989/90 był dyrygentem Opery Wrocławskiej. W latach 1990-1993 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Toruńskiej Orkiestry Kameralnej. W latach 1992-2004 sprawował stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Opery i Operetki w Szczecinie, był również ponownie dyrektorem naczelnym tej placówki w latach 2007-2011. Jako pedagog związany z bydgoską Akademią Muzyczną (lata 1993-1999 i 2003-2005) oraz poznańską Akademią Muzyczną, filią w Szczecinie (w 2012 r. został profesorem sztuk muzycznych w specjalności dyrygentura, zaś w 2013 r. objął tam stanowisko Kierownika Katedry Dyrygentury Symfonicznej i Operowej). W 2014 roku był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi.

Wojciech Semerau-Siemianowski - dyrygent, pianista. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim, studia muzyczne na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu i na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury. W latach 2011-2012 Wojciech Semerau-Simianowski pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Opery Szczecińskiej stając się najmłodszym szefem teatru operowego w Polsce.

Agnieszka Skotniczna - dyrektor Agencji Artystycznej Kameny w Krakowie, z doświadczeniem nabytym w Wyższej Szkole Zarządzania/POU, w Oxford Brookes University BA, w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu, Akademii Górniczo-Hutniczej, Akademii Pedagogicznej, Politechnice Krakowskiej i w Wyższej Szkole Biznesu w Nowym Sączu.

Zbigniew Staniszewski - dyrygent. Kształcił się w Gdyni (Technikum Hotelarskie) i Gdańsku (Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna (PWSM) w Gdańsku, w klasie klarnetu). Dyrygenturę studiował w Warszawie i Poznaniu. Był asystentem dyrygenta w bydgoskiej Operze Nova, później w Filharmonii i Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Był kierownikiem Toruńskiej Orkiestry Kameralnej w latach 1983-1984. W latach 1985-1989 był dyrygentem i kierownikiem muzycznym orkiestry Opery Nova. W latach 1990-1992 sprawował funkcję dyrektora artystycznego opery w Zadarze w Jugosławii. Następnie przez osiem lat (1992-2000) pracował na kontrakcie w Abu Dhabi w jednym ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, prowadząc około 26-osobową orkiestrę, złożoną z muzyków arabskich.

Marek Weiss - reżyser operowy. Od 2008 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Bałtyckiej, gdzie stworzył Bałtycki Teatr Tańca, prowadzony przez Izadorę Weiss. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim (1974) i reżyserię w warszawskiej PWST (1980). W latach 1982-88 i 1992-95 był głównym reżyserem Teatru Wielkiego w Warszawie. Z kolei w latach 1989-1991 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Północnego w Warszawie. Dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu był przez sześć lat (1995-2001). Od 2004 do 2005 roku był zastępcą dyrektora artystycznego Opery Narodowej. W latach 2006-2014 był etatowym reżyserem Warszawskiej Opery Kameralnej.

Tadeusz Wojciechowski - wiolonczelista, kameralista i dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiował grę na wiolonczeli i dyrygenturę. Był koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej. Był dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie (1975-1982), zaś w 1983 r. został stałym dyrygentem duńskiej Opery Królewskiej (był nim do 1996 roku), z którą współpracuje do dziś. W 1994 został dyrektorem Orkiestry oraz Chóru Polskiego Radia w Krakowie i pełnił tę funkcję do rozwiązania zespołu. Następnie objął funkcję dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie i sprawował ją do 1996 roku. Od 1998 do 2004 był dyrektorem artystycznym Muzycznego Festiwalu w Łańcucie i Filharmonii Rzeszowskiej. W 2002 został szefem-dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. W latach 2005-2008 pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej. Jest też pierwszym gościnnym dyrygentem Narodowej Opery Łotewskiej w Rydze, stale współpracuje z Teatrem Operowym w Monachium. Od września 2009 roku Tadeusz Wojciechowski był dyrektorem artystycznym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, a od listopada 2012 roku do sierpnia 2015 roku dyrektorem naczelnym tej orkiestry.

Miejsca

Opinie (287) 2 zablokowane

  • Mam nadzieję że zmiany nie będzie (5)

    • 25 104

    • ja tez mam nadzieję ze Dyr Weiss zostanie

      • 6 7

    • Widze ze Weissowie wpadli w amok:) (3)

      • 19 7

      • ale się pomyliłeś hahaha - nie mam żądnego związku z Panem Weissem (1)

        • 7 4

        • To sie ciesz:) zdrowszy bedziesz

          • 5 0

      • raczej jego przeciwnicy :P

        • 8 19

  • (2)

    A tancerze? Tylu z Was wyrzucono, zle potraktowano? Czemu milczycie?

    • 14 0

    • Nie mowia w naszym jezyku:))) a ci co zostali zwolnieni maja w d.. ie Weissow:)

      • 8 0

    • No właśnie! Gdzie są tancerze?

      • 4 0

  • (1)

    A Jakub Kontz? To swietny dyrygent,lubimy uczestniczyc w koncertach pod Jego batutą.

    • 12 6

    • Zdecydowanie !

      • 10 2

  • żal (3)

    Ludzie!!!! Weiss ma takie poparcie, że w głowie się nie mieści. I kantuje nas równo. Co jakiś czas gości faceta z Wielkiej Brytanii, przewodniczącego Sekcji Tańca i Krajowego Komitetu Dance Awards. Ten człowiek pisze recenzje spektakli, a na końcu artykułów wpisuje notkę the author attended this performance as a guest of the Baltic Opera House. Zatem wiadomo, gość w dom... W necie są co najmniej 4 takie podziękowania. Począwszy od 2013 r. Możemy sobie głosować, protestować, a Operę i tak diabli wezmą. Departament Kultury w ogóle tego nie widzi, a zwolenników sztuki baletowej ma w głębokim poważaniu. Niech sobie jeżdzą po Polsce, albo idą do Multikina... Dziwne. że w Operze Wrocławskiej wystawiają wszelkie spektakle. Opery, operetki, balety, a także operę współczesną. I nie potrzebują specjalnego zespołu z papierami z ZASP... Wystarczy zespół baletowy z prawdziwego zdarzenia, należący do Opery Wrocławskiej. Tacy tancerze, którzy zatańczą wszystko... I niech Weiss przestanie narzekać na balet klasyczny, bo filarami jego zespołu tanecznego są właśnie tancerze klasyczni. Przykre to wszystko..

    • 23 2

    • w Operze Wroclawskiej dyrektorem jest dyrygentka Ewa Michnik wiec robi tam opere, w Operze Baltyckiej dyrektorem jest literat Weiss i patronuje mu literat Zawistowski dyrektor wydzialu kultury i take sa tego skutki, ze nie mamy repertuaru operowego w Operze Baltyckiej

      • 5 1

    • Wszystko ma swoj koniec (1)

      Uwierz mi ze te knowania i przekrety Weissa sie skoncza i zadne plecy mu nie pomoga. Kupowane recenzje tym bardziej i pamietajcie coraz blizej do wyborow(lokalnych)

      • 8 4

      • Tylko kiedy?!

        • 4 2

  • Super!!! (5)

    Jest w kim wybierać:) sam Weiss w tym gronie blado wypada no i wiek wskazuje na czas emerytury! Nie ma szans na powtórkę!!! Cale szczescie... Jak ktoś zauważył"gorzej być już nie moze"

    • 56 14

    • Niestety

      mogą wybrać Weissa (koszmar) i wtedy może być jeszcze gorzej.

      • 12 5

    • co ty wiesz "artysto" (1)

      • 0 1

      • Oj duzo:)

        • 6 1

    • Redakcjo:) (1)

      Dlaczego w ankiecie nie ma opcji:kazdy byle nie Weiss:)

      • 51 10

      • Ho ho ho !!!!

        Tak, najlepiej K.Kowalski. ;-) Jak zacznie do tego sam kreować główne role, to dopiero będzie poziom !!!! :-)

        • 14 9

  • No to definitywny koniec teatru operowego w Gdańsku (2)

    Jeśli prawdą jest to co ktoś napisał o związkach zawodowych, to już należy składać dyr. Weissowi gratulacje!
    Tak jak sobie liczę to dyr Weiss będzie miał 2 głosy związków, 2 głosy DK, 1 głos twórcy teatru współczesnego w Szczecinie i co najmniej 1 głos przedstawiciela ministerstwa (to dziennikarz z entuzjazmem opisujący dokonania OB i BTT).

    Drodzy Państwo z przykrością ogłaszam koniec dyskusji!

    PS. Dyskutować oczywiście można, ale to nic nie da.

    • 4 9

    • Tragedia, czyżby wysiłki protestujących na nic!!!!!????

      • 6 1

    • Jakie to smutne :(
      Liczę jednak na komisję, bo cóż pozostaje.

      Czas zmian Komisjo!!!

      • 5 0

  • Odpowiedzialność (2)

    za sytuację w jakiej znalazła się Opera Bałtycka, ponoszą reprezentanci
    związków zawodowych tej instytucji.
    To oni godzili się na działania które podejmował dyr.Weiss.
    Dlaczego się godzili? odpowiedż jest prosta: zarabiają więcej niż inni pracownicy.
    Ludzie którzy powinni dbać o dobro instytucji i jej pracowników, okazali się
    sprzedajni, krótkowzroczni i tępi.
    Znane są przypadki że ludzie ci, posiadają dwa lub trzy etaty w naszym teatrze ,
    natomiast kończący Akademię Muzyczną, nie mogą znależdż pracy.
    Czas najwyższy aby żegnając się z panem Weissem, zmienić naszą reprezentację w związkach zawodowych i wybrać nową na miarę naszej
    instytucji i jej pracowników.
    Jeżeli tego nie zrobimy , sytuacja po zmianie dyrekcji powtórzy się i nadal
    będzie działał układ dyrekcja - związki zawodowe.
    Zastanawiam się jak to jest możliwe, że my ludzie wykształceni , pozwalamy
    aby decyzję za nas podejmowali, w jednym związku ślusarz a w drugim hydraulik.
    To ostatnie zdanie to nie był żart !

    • 22 10

    • Albo nie do konca orientujesz sie jak jest naprawde, albo przemawia przez Ciebie desperacja, bo ludzie juz nie wiedza najwyrazniej na kogo wine zwalic. Na dyrektora bloto wylane, teraz na zwiazki, ciekawe kto bedzie nastepny?

      • 11 2

    • dobra zmiana

      slusarz na dyrektora a hydraulik na dyrektora artystycznego

      • 7 6

  • Do wszystkich mózgów matematycznych (4)

    Jak chłop krowie na rowie, bo inaczej sie nie da.
    Jest 10 jabłuszek :-)
    Staś ma 5 ( a zatem 50 % ), Jaś 3 ( 30 % ), a Marysia 2 ( 20 % ) .
    Jaś dostał 1 jabłuszko dodatkowo.
    Czyli: Staś ma nadal 5, ale to już 46 procent ;-) , Jaś 4 - 36 % , a Marysia 2 - 18 % .
    Na Twoje pytanie : jak to możliwe, że jedno jabłuszko mogło tyle namieszać i wszystko zmienić nie odpowiem, bo i tak nie pojmiesz. A co dopiero ze Stasiem, skoro ma tyle samo jabłuszek, a procent 4 mu ubyło.
    NIESPRAWIEDLIWOŚĆ. !!!! SPISEK !!!! :-) ;-)
    W zależność 500 głosów i 9 osób nie wnikaj nawet, bo będzie ci czacha dymić, a i tak nic nie kapniesz, orle !!!! :-)

    • 9 1

    • Ładnie, ładnie! Procenty w zakresie 10 opanowane (nawet w zakresie 11).
      Teraz zrób sobie symulację z jabłuszkami przy 100 sztukach i dodaj jedno :)

      • 0 2

    • Jak chłopie krowie na rowie, bo inaczej się nie da
      Dodałeś do puli jabłuszek 1 czyli 10%.
      Stasiowi zmniejszyło się o 4. Zgadza się. To normalne. Marysi tez jabłek nie dodałeś i spadło jej o 2.
      Zauważ że ani Jasiowi, a ni Małgosi nie zmieniło się o więcej niż 10.

      NIGDY nie zmieni mu się % o więcej niż 10.
      Kumasz?

      No i wracając do głosów jeśli dodasz do 317, 2 głosy, to zwiększysz o 0,6% liczbę głosów.
      Tak więc, kandydatom, którym liczba głosów się nie zmieniła % spadnie o liczbę mniejszą niż 0,6% (nigdy nie równą 0,6% i już absolutnie nie większą)

      To dość trudne, ale tak jest i nie zmienią tego "kciuki w górę" które sobie wstawiasz.

      • 2 1

    • To w takim razie spróbuj z tymi jabłuszkami przy 300 jabłuszkach. Dobrze ci idzie.
      Pamiętaj żeby Jasiowi dodać 3

      • 0 2

    • No hahaha masz racje ale daj orzelkowi spokoj bo mu przykro bedzie

      • 4 0

  • Niech wybierze Obłąkaniec z Żoliborza.Np.posła PIS Jaworskiego... (4)

    ...albo posłanka Szczypińska.Jak Antek może być szefem MON....

    • 23 11

    • o co chodzi

      Dlaczego ten nie merytoryczny zjadliwy komentarz został puszczony, przecież to kompletnie nie ma sensu

      • 0 0

    • Weiss tez jest z Zoliborza:))))) (1)

      • 5 0

      • Dajcie

        Herrr Tfuska zaraz dla wszystkich będzilalafarlalae zielona wyspa,h.j d..a i kamieni kupa

        • 0 2

    • A dlaczego nie panią prof. P(iS)awłowicz?

      • 7 2

  • (7)

    Zajrzyjcie na fb- Opera dla wszystkich

    • 11 2

    • (6)

      Tu potrzeba 5000 polubien a nie 200. Ludzie do dzieła, bo okazuje się ze tak jak jest, jest dobrze. Chcecie zmień działające. Polubcie i zaproscie znajomych. To tylko kilka minut działań, a może skłonić komisje , władze do refleksji. Każda inicjatywa dążąca do zmian jest dobra. Gorzej w Operze Bałtyckiej nie będzie.

      • 10 4

      • (5)

        Wyciagnijcie wnioski z braku polubien...

        • 5 6

        • (3)

          No tak. Bo hejtów można napisać po 100 sztuk pod różnymi nickami i zasypać internet, a polubionko czy głosik to już tylko raz i po zawodach. I nagle się okazuje, że niezadowolonych tylko 5 ( plus agitowane rodziny) ;-) .

          • 4 6

          • (2)

            W ankiecie tez tylko raz się głosuje!!! I wybitna osobowość MWG ma tylko 18%!

            • 6 1

            • (1)

              Tylko ? Sądząc po postach to myślałam, ze nikt na niego nie zagłosuje. A tu proszę, prawie lider :-)

              • 1 2

              • Jaja sobie robisz na ten wynik wystarczy rodzina W i "przyjaciele"

                • 1 2

        • Nie kazdy chce miec i ma fejsbunia

          • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym polskim mieście oficjalnie zainaugurowano obchody polskiej prezydencji w Unii Europejskiej w 2011 roku?

 

Najczęściej czytane