• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Dream Regime - Teatr dla Wspólnoty (2 opinie)

20 października 2023 - 31 maja 2024, godz. 15:00

bilety 25 zł
ulgowy 20 zł
Kup bilet
Druga edycja międzynarodowego projektu integrującego artystów trójmiejskich, teatr japoński Gekidan Kaitaisha i podopiecznych ośrodków MONAR. W programie warsztaty, spotkania, wykłady, projekcje filmowe, staż teatralny, finałowy spektakl "Dream Regime 2008", wernisaż.

"Dream Regime - Teatr dla Wspólnoty" to zainicjowany przez Klub Żak - Gdańsk w 2007 r. międzynarodowy projekt warsztatów teatralnych, działań twórczych i edukacyjnych, który ma na celu promowanie modelu "Teatru dla Wspólnoty", przeciwdziałanie na poziomie regionalnym i ponadregionalnym wykluczeniu społecznemu młodych narkomanów oraz ich integrację, poprzez umożliwienie im aktywnego uczestnictwa w kulturze.
Projekt "Dream Regime - Teatr dla Wspólnoty" jest realizowany we współpracy Klubu Żak, japońskiego teatru Gekidan Kaitaisha, artystów z Trójmiasta, Ośrodka MONAR w Gdańsku, Egoriewsku i Marianówku, Jeleniogórskiego Centrum Kultury, Teatru Cinema, Złotoryjskiego Ośrodka Kultury i Rekreacji, Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych w Łodzi.
Przedsięwzięcie obejmuje warsztaty: taneczno-teatralne i rozwoju osobistego dla podopiecznych MONAR-u; oraz staż teatralny prowadzący do spektaklu pt.: "Dream Regime, 2008" pod kierunkiem Shimizu Shinjina. W spektaklu udział wezmą podopieczni MONAR-u, teatr japoński Gekidan Kaitaisha i artyści z Trójmiasta. Spektakl zaprezentowany zostanie w Klubie Żak w Gdańsku oraz w Jeleniej Górze, Złotoryi i Łodzi.
W ramach projektu odbędą się także spotkania z podopiecznymi Ośrodków MONAR-u, wykłady dotyczące nowoczesnych metod pracy z młodzieżą, warsztaty szkoleniowe dla kadry instruktorskiej i resocjalizacyjnej oraz projekcje filmowe w Ośrodkach MONAR-u w całej Polsce. Prezentowany będzie film dokumentalny "Mam siłę", dokumentujący pierwszą edycję projektu i promujący model "Teatru dla Wspólnoty". W trakcie projektu będzie wydawana gazetka z bieżącymi informacjami, dotyczącymi stopnia zaawansowania realizacji projektu.
Projekt podsumuje wystawa pt.: "Kronika Dream Regime 2008", której wernisaż odbędzie się 29 września 2008 w galerii Klubu Żak.
W 2008 roku projekt "Dream Regime - Teatr dla Wspólnoty" kładzie szczególny nacisk na wyrównywanie szans w dostępie do kultury, poprzez stworzenie warunków aktywności twórczej, szczególnie dla tych grup młodych narkomanów i osób zagrożonych patologią społeczną, które są w ośrodkach odizolowanych od dużych miast (m.in. Ośrodek w Marianówku). Po drugie ważny jest aspekt wymiany międzynarodowej, poprzez uczestnictwo w projekcie podopiecznych i terapeutów pierwszego w Rosji Publicznego Ośrodka MONAR w Egoriewsku.
Dzisiaj teatr musi promować zasady solidarności i poszanowania ludzkiej godności, zarówno na poziomie lokalnym i globalnym. Powinien również interweniować na dysfunkcyjnych obszarach społeczeństwa. Mamy nadzieję, że projekt "Dream Regime - Teatr dla Wspólnoty" będzie pierwszym krokiem ku stworzeniu nowego modelu działań twórczych, integrujących na poziomie lokalnym i międzynarodowym ośrodki kultury, instytucje społeczne i ich podopiecznych oraz środowiska artystyczne.

Projekt jest współorganizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Udział Teatru Gekidan Kaitaisha w przedsięwzięciu "Dream Regime - Teatr dla Wspólnoty" jest możliwy dzięki wsparciu Japan Foundation. Klub Żak dziękuje także Pani Katarzynie Szumskiej (Teatr Cinema) i Tomaszowi Rodowiczowi (Teatr Chorea) za pomoc w organizacji projektu.

Produkcja: Klub Żak
Kurator projektu: Katarzyna Julia Pastuszak

Pomoc w koordynacji projektu: Ośrodek MONAR Gdańsk, Katarzyna Szumska (Teatr Cinema), Jeleniogórskie Centrum Kultury, Złotoryjski Ośrodek Kultury i Rekreacji, Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi.

Program projektu

Warsztaty w Klubie Winda
18 - 20.08.2008, g.10.00 - 14.00 - warsztaty z Teatrem Amareya
21 - 24.08.2008, g.10.00 - 12.00 - warsztaty terapii tańcem z Ewą Szubstarską
25 - 26.08.2008, g.10.00 - 19.00 - warsztaty rozwoju osobistego "Odkryj swoją misję i talenty", prowadzenie: Wiktor Go (Wiktor Gołuszko)
Blok warsztatów taneczno-teatralnych i rozwoju osobistego dla podopiecznych MONAR Gdańsk i MONAR Egoriewsk (Rosja).

Program w Klubie ŻAK

1 - 10.09.2008
g.10.00 - 14.00 (wtorki i czwartki od g. 10.30) - warsztaty integracyjno-teatralne z Teatrem Gekidan Kaitaisha
g.15.00 - 21.00 (02 - 03.09 do g. 19.00) - próby do spektaklu "Dream Regime 2008"

8 - 09.09.2008
g.17.00 - próby otwarte, wykłady Shimizu Shinjina, prezentacja metod pracy Teatru Gekidan Kaitaisha i modelu "Teatru dla Wspólnoty"

10 - 11.09.2008
g. 19.00 - spektakl "Dream Regime 2008".
Po przedstawieniu otwarte dyskusje z udziałem uczestników projektu warsztatowego "Dream Regime".

g. 21.00 - wykład "Nowe nurty we współczesnym teatrze japońskim" poprowadzi Otori Hidenaga
10.10.2008 (wernisaż przełożony na 10.10 z powodu choroby artysty)
g.17.00 - wernisaż wystawy "Kronika Dream Regime 2008" (termin wystawy: 10.10 - 26.10.2008)
g.19.00 - Premiera filmu dokumentalnego A. Dudzińskiego, dokumentującego drugą edycję projektu.


Pozostałe elementy projektu realizowane w Polsce

03 - 10.09.2008 - pokazy filmu dokumentalnego "Mam siłę", dokumentującego pierwszą edycję projektu i promującego model "Teatru dla Wspólnoty"; projekcje mają charakter szkoleniowy, odbywają się w Ośrodkach MONAR-u w Polsce
12 - 14.09.2008 - "Dream Regime 2008" w Jeleniogórskim Ośrodku Kultury: próby otwarte, prezentacja spektaklu, wykłady, spotkania z uczestnikami projektu.
15.09.2008 - "Dream Regime 2008" w Centrum Kultury w Złotoryi: próby otwarte, prezentacja spektaklu, wykłady, spotkania z uczestnikami projektu.
16 - 17.09.2008 - "Dream Regime 2008" w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych w Łodzi: próby otwarte, prezentacja spektaklu, wykłady, spotkania z uczestnikami projektu.

Informacje o artystach:

Spektakl "Dream Regime 2008"
Występują:
Podopieczni Ośrodka MONAR Gdańsk: Klaudia Korniak, Ania Weserling, Miłosz Habura, Martyna Tomczuk, Dawid Kuczek, Dawid Jakowyszyn, Piotr Kańczuga, Maciej Sznajder;
Teatr Gekidan Kaitaisha i artyści trójmiejscy: Kumamoto Kenjiro, Nakajima Miyuki, Hino Hiruko, Rebecca Woodford-Smith, Joanna Czajkowska (Teatr Okazjonalny), Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska, Katarzyna Pastuszak.
Dyrektor artystyczny i reżyser: Shinjin Shimizu (Teatr Kaitaisha)
Reżyseria świateł: Kawai Naoki
Obsługa świateł: Shigeno Anbiru
Produkcja: Klub Żak

Shimizu Shinjin - reżyser, dyrektor artystyczny teatru Gekidan Kaitaisha. Realizuje koncepcję "teatru ciała", skupia się na problematyce "cielesności", władzy i przemocy. Reżyserował wiele spektakli Gekidan Kaitaisha takich jak: "Tokyo Getto", czy "Bye-Bye", które były prezentowane w wielu krajach. W 2004 zainicjował międzynarodowy projekt twórczy "Dream Regime", podczas którego artyści różnych dziedzin sztuki zgłębiają problematykę fizycznej ekspresji, w czasach globalizacji i aktualnych problemów, z jakimi borykają się ponowoczesne społeczeństwa.

Teatr Gekidan Kaitaisha (jap. Teatr Dekonstrukcji) - działa od 1985 roku jako teatr zaangażowany społecznie. Za swoje wybitne spektakle i działalność na rzecz rozwoju kultury otrzymuje stałe wsparcie Japan Foundation, Japońskiej Rządowej Agencji ds. Kultury (Bunkacho) i Fundacji Saison. Kaitaisha jest teatrem realizującym model "Teatru dla Wspólnoty", promującym integrację międzynarodową. Działa na rzecz pobudzania świadomości społecznej i budowy społeczeństwa obywatelskiego, opartego na zasadach solidarności, tolerancji i poszanowania różnorodności. W 2003 r. Kaitaisha zainicjowała cykl międzynarodowych projektów "Dream Regime", poruszający problematykę przemocy społecznej i wielokulturowości. Kaitaisha inspiruje się m.in.: twórczością Tatsumiego Hijikaty (butō), Piny Bausch i Marthy Graham. Duży wpływ na Kaitaishę miał także teatr Tadeusza Kantora i japoński ruch teatralnego podziemia (Angura engeki). Teatr Gekidan Kaitaisha gościł w Klubie Żak dwukrotnie - w 2004 r. ze spektaklem "Bye-Bye: Phantom" i w 2006 r. ze spektaklem "Bye-Bye: Reflection", którymi udowodnił, że teatr jest w stanie realizować strategię oporu wobec absurdu współczesnej rzeczywistości i osaczającej człowieka przemocy. Twórczość Kaitaishy zwróciła uwagę zagranicznych krytyków przede wszystkim odważnym i bezkompromisowym opisem świata naznaczonego wojną w Zatoce (1991) oraz wydarzeniami 11 września 2001 roku.

Joanna Czajkowska - choreograf, pedagog, tancerka i członek ZASP; absolwentka UG oraz Kwalifikacyjnego Kursu Instruktorów Tańca Współczesnego przy SAK w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem), zdobyła dyplom artysty - tancerza, przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich, honorowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego; w 2005 otrzymała Stypendium dla Twórców Kultury Marszałka Województwa Pomorskiego; związana wcześniej z Teatrem Patrz Mi Na Usta i Gdańskim Teatrem Tańca; jako choreograf i niezależny twórca debiutowała w 1997 roku; tańczyła na scenach teatralnych w całym kraju i za granicą; jako pedagog pracowała m.in.: dla Studium Animatorów Kultury w Gdańsku, Teatrze FETA i Sopockiej Scenie Off de BICZ; W 2006 nominowana do nagrody "Artysta Roku 2005" w plebiscycie Gazety Wyborczej Trójmiasto. We wrześniu 2006 była gościem Live Art Festival and Philly Fringe w Filadelfii (Stany Zjednoczone). Od lutego 2007 prowadzi cykl wykładów z historii tańca w ramach cyklu "Inny Teatr" i "Bliżej tańca" w gdańskim Klubie Żak.

Agnieszka Kamieńska - tancerka, aktorka, wokalistka; posiada doświadczenie taneczne, teatralne i wokalne w zakresie techniki, improwizacji, kompozycji, contact improvisation, Body Mind Centering, tańca ekspresyjnego, tańca Butoh, technik wokalnych oraz terapii głosem. W roku 2001 współtworzyła i choreografowała z Aleksandrą Śliwińską spektakl pt. ,,Anioł w królestwie". W pracy z Teatrem Amareya tańczy i śpiewa w spektaklach, nagrała także własną wokalizę do spektaklu "Xenos". Studiowała anglistykę na KKNJO przy Uniwersytecie Gdańskim oraz Kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

Aleksandra Śliwińska - tancerka, aktorka; przez 7 lat tańczyła w Młodzieżowym Zespole Tańca "Figiel", prowadzonym przez Małgorzatę Lorenc w Połczynie Zdroju. Posiada doświadczenie taneczne i teatralne w zakresie techniki, improwizacji, kompozycji, contact improvisation, Body Mind Centering, tańca ekspresyjnego, tańca Butoh. Jej choreografie to: "Skazani", "Anioł w Królestwie", "Odcienie aksamitu". Ukończyła studia na Wydziale Chemii, kierunek Ochrona Środowiska na UG, obecnie pracuje w Akademii Medycznej w Gdańsku.

Rebecca Woodford-Smith - tancerka, choreograf, należy do walijskiego teatru tańca Dwysin y Daith. Ukończyła wydziały tańca na uniwersytetach w Aberystwyth i Bristolu. Od 2004 r. współpracuje z teatrem Gekidan Kaitaisha. Brała udział w międzynarodowych projektach teatru w Walii (2004); Niemczech (2004) i Tokio (2005/7). W ostatnich latach pracowała także z Tanushka Marah w ramach projektu "Beauty Project", dotowanego przez Arts Council UK.

Ewa Szubstarska (warsztaty Terapii Tańcem) - tancerka, trener choreoterapii i kontakt improwizacji, członkini Eksperymentalnego Studio Tańca w Krakowie. Uczestniczyła w wielu projektach artystycznych i społecznych w kraju i zagranicą m.in.: Ocean Cite, Outsider. Szkoliła się na wielu warsztatach tańca współczesnego, afro, butō, continuum movement, Skinner Release, Feldenkreis. Przede wszystkim jednak poświęciła się Kontakt Improwizacji i Improwizacji, której uczyła się od m. in. R. Chunga, D. Kaperta, M. Kozanka, E. Muller, E. Gal, S. Batts, T. Avni. Uczestniczyła w wielu festiwalach Kontakt Improwizacji w kraju i zagranicą (Niemcy, Izrael, Rosja). Jest także terapeutka tańcem i ruchem. W pracy korzysta z poznanych technik, ze świadomości ciała, improwizacji, BMC, analizy ruchu Labana, Dance Movement Therapy.

Wiktor Go (Wiktor B. Gołuszko; warsztaty rozwoju osobistego) - trener samorozwoju pisarz, poeta; studiował fizykę na Uniwersytecie Gdańskim i romanistykę na Uniwersytecie Poznańskim. Pracował między innymi jako akompaniator lekcji baletu w Konserwatorium Muzycznym i w prywatnych szkołach baletowych w Luksemburgu. W 1980 wydał książkę "Ulisses" (Londyn: Oficyna Poetów i Malarzy). W latach 1983-2000 szkolił się w zakresie technik samorozwoju z trenerami takimi jak: Bob Mandel, Mantach Chia, Serge Wilfart i inni. W rezultacie opracował autorski cykl sesji coachingowych, warsztatów samorozwoju potencjału twórczego jednostek i przedsiębiorstw zbudowanych wokół centralnego tematu odkrywania życiowej misji i unikalnych dla każdego talentów.


Opis wybranych elementów projektu:

Warsztaty dla podopiecznych gdańskiego Ośrodka MONAR
Warsztaty Teatru Gekidan Kaitaisha skierowane są do grupy cierpiącej na uzależnienie od narkotyków, pochodzącej ze środowisk dysfunkcyjnych oraz narażonej na przemoc. Podczas warsztatów wykorzystywana będzie m.in. technika tańca butoh, która może służyć jako skuteczna metoda choreoterapii, o czym świadczą pozytywne relacje Ośrodka MONAR w Szczecinie, gdzie warsztaty metodą butō prowadził w 2005 z podopiecznymi tancerz butō Atsushi Takenouchi. Warsztat umożliwi także opiekunom i terapeutom Ośrodka zapoznanie się z metodami pracy twórczej z młodzieżą, proponowanymi przez teatr Gekidan Kaitaisha i artystów biorących udział w projekcie.

Projekt stażu teatralnego dla podopiecznych ośrodka MONAR, artystów z Gdańska i zagranicy zakończony realizacją spektaklu
Projekt stażu teatralnego poprowadzi Teatr Gekidan Kaitaisha z Japonii. W ramach projektu podopieczni Ośrodka MONAR, wybrani artyści z Gdańska i teatr japoński Gekidan Kaitiasha będą - podczas rezydencji w Klubie Żak, wspólnie z artystami teatru Gekidan Kaitaisha z Japonii - tworzyć spektakl "Dream Regime, 2008". Przedstawienie będzie uwzględniało problem marginalizacji społecznej, wybrane problemy i aktualny kontekst społeczno-kulturowy Gdańska, Polski, Europy i Japonii.

Opinie (2)

  • świetna inicjatywa

    brawa dla pomysłodawców

    • 0 0

  • bdb pomysł

    ...można sobie po prostu przyjsc i popatrzeć...?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Max Lars to pseudonim którego trójmiejskiego pisarza?